Test: Peugeot e-208
Elbilen vi trengte nå
Liten utvendig, stor i egenskapene og med en pris de fleste kan akseptere. Det aller meste stemmer for den elektriske sjarmøren fra Peugeot.
Vi var raskt ute med å utnevne Peugeot e-208 til en av de beste elbilnyhetene for 2020. Nå skal man alltid være forsiktig med forhånds-kåringer, kun basert på bilder og spesifikasjoner.
Men det tøffe designet, med klare assosiasjoner til Peugeot 205 − merkets mest ikoniske småbil noensinne − gjorde oss ganske trygge.
Franskmennene kan nemlig bygge småbiler med egenskaper som går utenpå konkurrentene.
Dessuten er Peugeot e-208 et høyst nødvendig tilskudd i et elbilunivers som i første rekke har utvidet seg i retning av enda flere kostbare modeller. Jo, det er fint med elbiler som koster fra 500 000 og oppover – for dem som har råd.
Men vi trenger faktisk flere gode alternativ for dem som ikke trenger firehjulsdrevne, strømtørste SUV-modeller.
Her dundrer e-208 inn, sammen med konsernsøstrene DS 3 e-tense og Opel e-Corsa, med priser rundt 300 000-kronersmerket. Elbilspesifikasjonene er gode for sin klasse, med batterikapasitet på 50 kWh brutto og oppgitt rekkevidde på 340 km for e-208.
Så blir det store spørsmålet om Peugeot e-208 lever opp til forhåndshypen vi selv delvis har vært med å skape.
En liten snobb
Vår testbil i sukkertøyaktig dyprød metallic leverer i alle fall på det visuelle plan.
Her er det ingen husmannstakter over småbiltemaet, e-208 glir uten å skamme seg inn mellom langt dyrere luksusbiler på ladestasjonene.
Den andre viktige testen tar det litt lengre tid å bestå. Men etter en langtur på 30 mil, kan vi fastslå at e-208 også har orden på komforten.
Det merker du først på førerplass, der setene like godt kunne vært hentet fra en dobbelt så dyr modell.
Førermiljøet har et kult drag av hightech, instrumentene med en hologramlignende effekt og mange visningsvariasjoner, samt skjermbetjening i midtkonsollen.
Enda mer gledelig: Det er ikke et snev av småbil over oppførselen ute på veien.
En liten elbil med stort batteri må nødvendigvis bli ganske mye tyngre enn en fossilversjon. For e-208 er forskjellen på rundt 300 kilo, men her gir den ekstra vekten bokstavelig talt mer tyngde i bevegelsene.
Både små og store ujevnheter slukes med imponerende appetitt og lite forstyrrelser i kupeen. Og i likhet med hele anegalleriet fra 205 og oppover henger e-208 godt med når jeg tar i litt på svingete småveier.
Nei, det er ingen GTI vi snakker om, men en fin-fin balanse som holder humøret oppe, enten det er på telehiv eller i en gøyal svingkombinasjon.
Stor for størrelsen
Plassmessig gjør Peugeot e-208 jobben omtrent slik du forventer av en bil på 406 centimeter lengde.
Fornuftig nok har man prioritert de to foran, med rikelig justeringsmonn på setene og en luftig følelse.
Setene er skreddersøm for voksne på rundt 180 centimeter foran og bak, mens bagasjerommet overrasker på den positive siden, med lettlastet utforming og fin dybde. Ingen familiebil, men den tåler helgeutflukten med et vennepar.
Mange elbiler og ladehybrider skjemmer oss bort når det gjelder ytelse.
Her er e-208 mer som en normal bil, men 100 kW/136 hk holder likevel til respektable ytelser.
Den er kvikk i starten og klarer 0–100 km/t på 8,3 sekunder – det smaker litt av 205 GTI 1,9, for de av oss som husker det glade 80-tallet.
Forbikjøringstrykket holder seg bra opp til rundt 100 km/t, før det slakker merkbart av. Med hånden på hjertet – det er noe vi godt kan leve med i en bil av denne typen.
Klarer 300 km
Noe av det beste med Peugeot e-208 er at du i det daglige sjelden tenker på den som en elbil. Med en rekkevidde som i våre tester varierer fra rundt 250 til 300 km, har du i praksis 200 til 250 km kjøring foran deg før du trenger å oppsøke en ladestasjon.
Bilen skal i utgangspunktet klare inntil 100 kW ladefart. Vår beste ladesekvens var på en Ionity lynlader fra 20 til 80 % batterikapasitet. Det tok 35 minutter og ga 190 km rekkevidde. Der så vi 90 kW som maks, med et snitt på drøyt 50 kW. Ladefarten faller markant fra ca. 70 % på batteriet, dermed tar det ekstra tid å lade til 80–85 % på langtur.
I vår faste forbrukstest brukte bilen 1,5 kWh/mil. Det kunne gjerne vært noe lavere, bilstørrelse og ytelser tatt i betraktning. De beste kompakte elbilene vi har testet ligger rundt 1,3 kWh/mil, noe som også kommer rekkevidden til gode. Snittforbruket for hele testperioden på 650 km havnet på 1,6 kWh/mil.
Pluss og minus
+ God komfort for bilstørrelsen, moderne utstyr, bra elbilegenskaper
- Forbruket kunne vært noe lavere
DOMMEN
Denne gangen hadde vi spent forventningens bue akkurat passe stramt. Peugeot e-208 er riktig bil til rett tid; en moderne, stor småbil med gode elbilegenskaper og enda bedre bilegenskaper. Den ser ut og oppfører seg som en liten luksusbil, og det vil nok mange norske elbilkunder sette pris på. I tillegg er rekkevidden god nok til en langtur i ny og ne.
Denne saken ble første gang publisert 01/06 2020, og sist oppdatert 20/09 2023.