Test: Audi RS4 Avant og Peugeot 508 Sport engineered
Er Audi-en verdt en halv million mer enn Peugeot-en?
Ikke alt blir som planlagt her i livet. Noen ganger går det mye, mye bedre.
Det var ikke slik jeg hadde tenkt meg denne uken. Heller ikke denne testduellen. Jo, jeg skulle kjøre Peugeot 508 Sport Engineered – en rødglødende utgave av Peugeots småtøffe familiestasjonsvogn, men tanken om en duell mot en enda hissigere stasjonsvogn var ikke på tapetet.
Før jeg tilfeldigvis fikk et spørsmål om jeg hadde lyst til å kjøre en Audi RS4 Avant.
Kjøre RS4? Absolutt ikke, kunne ikke tenke meg det. Aldri. Noensinne. Skjønt, når snakker vi om? Hmm – da har jeg riktignok allerede en Peugeot 508 i kalenderen, men selvsagt – det lar seg nok presse inn.
Jeg må med skam innrømme at jeg i mine 40 år som motorjournalist har vært ekstremt dårlig til å avslå tilbud om tyske biler med sting i modellnavnet.
Når Audi putter RS i nomenklaturen betyr det kort fortalt at ingeniørene fra Ingolstadt har fått boltre seg uten tøyler. Vi snakker versting fra øverste hylle.
Husk nabovarsel
Sist gang jeg kjørte en slik var sjefsbølla RS3. Da måtte det utstedes nabovarsel før oppstart, slik at vi unngikk misforståelser om geriljakrig i nærområdet. En eksoslyd med blanding av automatvåpen og granateksplosjoner er ikke noe for pyser.
Småsvette håndflater og en lett rødming i ansiktet avløses av et stikk av dårlig samvittighet.
Kjenner jeg Peugeot rett har de sikkert begått en fin sportsfamiliebil, men å matche den mot en RS4? Dårlig gjort og rått parti, oddsene for overkjøring er større enn Belgia mot San Marino i fotball.
Mesterhjernene
To av bilhistoriens og motorsportens store navn står hver på sin måte bak det sportslige oppvåkningen til Audi og Peugeot på 1980-tallet.
Ferdinand Piech – barnebarn til Ferdinand Porsche og som utviklingssjef i Audi på slutten av 70-tallet og mannen bak den første quattro. Har mye av æren for å bygge opp Audi til premiummerke. Senere omstridt sjef for hele VW-konsernet. Døde i 2019, 82 år gammel.
Jean Todt var suksessfull kartleser i rally og overtok som sjef for motorsport hos Peugeot i 1981. Det førte i første omgang til seire i Rally-VM og senere Le Mans. Mer kjent er Todt som den store strategen bak suksessen til Ferrari og Schumacher i Formel 1 på slutten av 1990- og starten av 2000-tallet. Siden 2009 har han ledet FIA, motorsportens mektigste organ.
Etter hvert som festuken nærmer seg, grubler jeg litt over den umake sammenligningen. For selv om forskjellene er store mellom disse sportsutgavene, er det også noen likheter mellom merkene og deres tilnærming til sportslige biler.
Da jeg begynte å teste biler i 1980 var både Peugeot og Audi ganske trauste, nesten traurige bilmerker. Peugeot kjent for komfortable små- og familiebiler, Audi en slags billig VW-kopi av Mercedes.
Riktignok kjente jeg til at Peugeot kjørte Safari-rally med 504-modellen, men slike eskapader ble ikke vurdert spesielt høyt i norsk bilbevissthet på starten av 80-tallet.
Ei heller at Audi-forløperen Auto Union hadde suksess med sine midtmotormonstre på 1930-tallet. Det er slik Audi har børstet støvet av ved senere anledninger.
En revolusjon
Men i 1980 var det tid for endring. Ikke bare av det puslete slaget, men av den typen som setter dype spor i bilhistorien. På bilutstillingen i Genève i mars ble nemlig Audi Quattro lansert.
Vi hadde hørt om biler med 4WD, stort sett røffe manuelle systemer på enkle terrengbiler. Men i en sportscoupé – attpåtil med femsylindret turbomotor på 200 hester! Hverken bilverdenen eller rallysporten ble helt den samme etterpå.
Hos Peugeot hadde man lagt merke til suksessen VW Golf GTI oppnådde som sportslig utgave av en folkelig kompaktbil. Tidlig i 1984 debuterte den første 205 GTI – og ble en legende på linje med Golf.
Audis sportslige og markedsmessige suksess med Quattro gikk ikke upåaktet hen hos franskmennene, og med den spinnville Peugeot 205 Turbo 16 overtok de rallytronen fra Audi midt på 80-tallet.
Siden da har motorsport vært et fast innslag fra begge, men Audi har utvilsomt hatt den største suksessen både på banen, og når det gjelder å smi kostbare (les: svært lønnsomme …) gatebiler over lesten til motorsportsatsingen.
Det er her «Sport Engineered»-merkelappen skal komme til unnsetning og forhåpentligvis gi sportslige Peugeot-modeller et fremtidig overbygg i Audi Sport-stil.
Franskmennene kan det
For det er ingen tvil om at de gangene Peugeot-utviklerne får boltre seg med sportslige tilpasninger i alt fra design, via motorteknikk til understellsoppsett, henger de på ingen måte etter sine tyske kolleger. Det er 508 SE et rullende eksempel på.
Utgangspunktet er bra, for normalutgavene vi har kjørt av Peugeot 508 både ser tøffe ut og har meget solide veiegenskaper.
Selv om det divan-aktige fjæringsoppsettet fra 70-tallet for lengst er historie, klarer franskmennene på et mystisk vis å kombinere stramme svingegenskaper med overraskende smidig fjæringskomfort.
Når 508 SE dukker opp i øyekroken er det med nøye utformede detaljer, slik at du bare er nødt til å feste blikket og få med deg alle godsakene.
Sitrongult er gjennomgangsmelodien og går igjen i logo, bremsekalipre, sømmer og dashbordgrafikk – for å nevne noe. Akkurat passe subtilt, og i en fin kontrast til testbilens originale, nesten varmgrå farge.
Det er ingenting subtilt over utseendet til Audi RS4. Tilfeldighetene vil det slik at den er kaldgrå i lakken – et morsomt motstykke til Peugeot – mens en tung rødfarge står for kontrastene i detaljene.
Og om du synes 508 SE ser bråkjekk ut, har RS4 skrevet «fløtt deg» tvers over hele den feite fronten. Vi skal ikke engang forsøke å oversette designspråket i hekken med de fabrikkpipe-aktige eksosrørene. Det hadde uansett blitt strøket av sensuren.
To viktige forskjeller
To grunnleggende elementer utgjør et markert skille mellom bilene. La oss ta dem med det samme:
Prisen: Peugeot 508 SE koster 700 000 kroner, og er godt utstyrt. Audi RS4 starter på 1 071 000 kroner. Og selv om en standard RS4 slett ikke virker ribbet, vil nok mange fort havne på de rundt 1,4 millionene vår testbil koster.
Drivlinjen: I Audi RS4 handler det om en renraset, biturbo bensinmotor med 2,9-liters sylindervolum. V6-motoren brukes også i forskjellige Porsche-modeller og andre Audi S/RS-modeller.
Her yter den 450 hk og har et dreiemoment på 600 Nm. Permanent 4WD i quattro-systemet, adaptive kjøresystemer og sportsdifferensial for den som liker slikt.
Hos Peugeot 508 driver en 1,6-liters firesylindret turbomotor på 200 hk og en elmotor på 110 hk forhjulene, mens en elmotor på 113 hk tar seg av bakhjulene og skaper firehjulsdrift. Systemytelsen er på 360 hk og 520 Nm.
Trenger bonuspoengene
Prisforskjellen er i seg selv stor nok til å gi Peugeot mange bonuspoeng når vi bedømmer egenskapene. Det er nettopp på drivlinjen den trenger de aller fleste, for her er det klasseforskjell.
Ikke fordi hybridpakken gjør seg bort på noe vis, men fordi flammekasteren av en biturbo-V6 gjør så mye mer av seg. Og det hører liksom hjemme på biler fulle av krigsmaling.
Det er ingenting tregt med 508 SE der den spurter fra 0–100 km/t på 5,8 sekunder. Eller gjør unna forbikjøringen fra 60–100 km/t på tre blank. Eventuelle søvnige passasjerer får en brå wakeup-call.
Men RS4 leverer et par knepp høyere på skalaen. 0–100 km/t på 4,2 sekunder, mens forbikjøringen er over nesten før den får begynt – 2,1 sekunder.
Motorsymfoni
Peugeot 508 SE mangler det akustiske dramaet RS4 leverer når pedalen går i bunnen – særlig når du har trykket på de rette knappene og hele symfoniorkesteret dundrer ut gjennom eksosanlegget.
Jeg er ikke sikker på om lydtrykket hadde blitt noe høyere om du hadde spilt det av gjennom svære Cervin-Vega høyttalere, for det smeller, dundrer og braker som om Odin og Tor samarbeider om uværet.
Og du kan selvsagt trykke på alle knappene i motsatt rekkefølge, men fortsatt passer RS4 dårlig for de sjenerte.
Med motorkapittelet unnagjort, kommer Peugeot 508 SE i angrepsposisjon. For den er rett og slett nydelig å kjøre. Jeg var så vidt innom det tidligere; denne fabelaktige kombinasjonen av smidighet og veigrep i understellet.
Godt hjulpet av Michelins Pilot Sport 4 S, et typisk sportsdekk i dimensjon 245/35-20. Det er lavt, men ikke voldsomt bredt og gir bilen svært presise egenskaper.
Dunker ned svingene
Hvis det er noe sted det bitte lille Peugeot-rattet med siktlinje til instrumentene over rattet passer perfekt, så er det nettopp her. Laserpresis styring og umiddelbar respons fra forhjulene gir bøtter av kjøreglede på svingete veier, og selv overivrig gasspedalbruk bringer ikke bilen ut av balanse.
Jeg merker lite til 4WD-systemet, som med relativt beskjeden andel av totaleffekten på bakhjulene gjør bilen forhjulsdreven i karakteren. Men når den er som dette, kan vi godt leve med det.
Når jeg bytter til Audi RS4, får jeg assosiasjon til bokseringen. Der Peugeot er den lette, bevegelige mellomvekteren, mens Audi er den pansersterke tungvekteren. Vi har valgt ut noen av de mest øde, kuperte og svingete veiene i hele testsamlingen vår, og Audi sender selv de mest intrikate svingkombinasjonene i kanvasen med tunge slag.
Det går i en deilig, forheksende rytme: Gass ut av svingen, klemt mot seteryggen med bulder og brak. Brems inn i neste, henger i sikkerhetsselen, mens en bunnsolid togskinnefølelse holder deg dønn på sporet selv gjennom de krappeste utfordringene. Her er det Continentals SportContact 6 i enda grovere dimensjon (275/30-20) som gjør jobben, selvsagt uten et snev av nøling.
En knapp for komfort
I daglig bruk er slike veier sjelden kost, men skal du først bruke penger på en slik biltype, foreslår jeg at du faktisk tar deg en ren roadtrip i ny og ne. Det fortjener biler som kan levere kjøreopplevelser av et slikt kaliber.
Takket være sine varierte kjøreprogram, blir både Audi og Peugeot forbløffende sivilisert i hjulopphenget når du velger komfortinnstilling. Vi snakker ikke i flygende
teppe-klassen, men en akseptabel standard for henting i barnehagen eller kjøring til butikken.
Begge har helt grei «familiebil for fire»-plass, og de velpolstrede sportssetene gir langturskomfort og sittestilling ingen standardstoler kan matche. På et område forsvarer Audi prislappen – den er nemlig merkbart bedre støydempet enn Peugeot. Litt forskjell er det også i detaljkvaliteten, men her har franskmannen sitt på det tørre i forhold til prislappen.
Skal vi så bruke litt plass på å fortelle om drivstofforbruk og batterirekkevidde? Nei, vi står over denne gangen. Det er ikke veldig relevant for biler av dette kaliberet. De nysgjerrige finner testdataene i tabellen, og det er ikke premie for å gjette at ladehybriden er mest effektiv.
Men slike småtterier glemmer du fort når øde landeveier lokker.
Dommen
Duellen som aldri skulle vært en duell ble til slutt en ganske opplysende affære. Noen selvfølgeligheter er det selvsagt – den dyreste bilen er best, og den sterkeste er raskest. Det vil si Audi. Men ikke en halv million bedre enn Peugeot. Om kjøreglede per krone er et mål du kan kjenne deg igjen i, går dermed seieren til Frankrike.
Bilmerke: Peugeot Audi
Modellbetegnelse: 508 SW Sport Engineered A4 Avant RS4
Motor, cm³: 1598+2xEL 2894
Effekt, kW/hk: 265/360 331/450
Dreiemoment, Nm: 520 600
Egenvekt, m/fører, kg: 1950 1810
Tilhengervekt, kg: 1270 1900
Lengde/bredde/høyde, cm: 479/191/142 478/187/144
Bagasjerom, liter: 530–1780 495–1510
Standard dekkdimensjon: 245/35-20 265/35-19
Batterikapasitet, kWh: 11,8 –
Rekkevidde, WLTP km: 42 –
Rekkevidde i 200 km test: 36 –
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,2 0,95
CO₂-utslipp, g/km: 46 221
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2 4,1
Toppfart, km/t: 250 250/280
Pris fra, kr: 699 900 1 070 900
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 5,8 4,2
60–100 km/t, kickdown: 3,0 2,1
80–120 km/t, kickdown: 3,5 2,5
Støy 50 km/t, dBA: 65,0 61,5
Støy 100 km/t, dBA: 70,5 68,5
Testforbruk, l/mil: 0,6 0,9
Misvisning 100 km/t: 98 98
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021
Denne saken ble første gang publisert 24/03 2022, og sist oppdatert 31/03 2022.