Prøvekjørt: Opel Insignia Sports Tourer GS Line CDTi 4x4

Milsluker av de sjeldne

Stasjonsvogn med diesel er blitt en kuriositet i nybilmarkedet, men Opel har et alternativ. 

<b>GODE LYS:</b> Opel Insignia fikk en midtlivs­oppdatering i 2019. IntelliLux-hovedlys med 84 LED-elementer i hver lampe er standard.
GODE LYS: Opel Insignia fikk en midtlivs­oppdatering i 2019. IntelliLux-hovedlys med 84 LED-elementer i hver lampe er standard. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Husker du stor stasjonsvogn? Det gjør du nok, men etter SUV-enes suksess og senere elbilenes inntog er stasjonsvognenes en gang så solide status i Norge kraftig redusert. Legg til dieselmotor og du har en temmelig sjelden fugl på markedet for nye biler.

Opel Insignia er en slik fugl. Fem meter bil med firehjulsdrift, stort bagasjerom, oseaner av bakseteplass og toliters diesel med turbohjelp som produserer 174 hestekrefter og 380 Nm.

Dette er en type bil som man straks får lyst til å ta en veldig lang kjøretur med. Gjerne gjennom Europa. En termos med kaffe, noe behagelig musikk fra Bose-anlegget, lene seg tilbake i de komfortable og ventilerte setene med massevis av justeringsmuligheter, og så sette kursen sørover. Kanskje til Rüsselsheim.

Kort liste

<b>LITE UTVALG:</b> Opel Insignia kan i Norge kun fås med toliters diesel i kombinasjon med åttetrinns automatgir og firehjulsdrift. 
LITE UTVALG: Opel Insignia kan i Norge kun fås med toliters diesel i kombinasjon med åttetrinns automatgir og firehjulsdrift.  Foto: Martin Jansen

Insignia er stappet med utstyr, så listen over tilvalg er uhyre kort. Der finner man lite annet enn panorama-soltak (15 383 kroner), innfellbart hengerfeste (16 648) og noen lakkalternativer.

<b>KOMFORTABELT:</b> Litt mørkt og dystert, men betjeningen er klokt organisert og setene er svært komfortable. 
KOMFORTABELT: Litt mørkt og dystert, men betjeningen er klokt organisert og setene er svært komfortable.  Foto: Martin Jansen

Tilstrekkelig med krefter, et understell som er godt balansert mellom sport og komfort, et interiør uten knirk og med gjennomgående høy materialkvalitet, pluss de nevnte setene, gir et solid helhetsinntrykk. Legg til noen veldig gode lys, og du har en opplevelse som ikke ligger så fryktelig langt unna en dyrere statusbil fra München eller Stuttgart.

Trekker ned

Berøringsskjermen på åtte tommer er beskjeden i dagens elbilkontekst der digre skjermer er trenden, men den gjør jobben sin. Det samme gjør automatgiret med åtte trinn.

En akselerasjon fra null til 100 km/t på drøyt 11 sekunder er temmelig seigt i disse dager, men spiller i praksis liten rolle for mellomakselerasjonen er kvikk nok.

Noe plast med pianolakk er aldri noe pluss, men det som trekker mest ned er støyen fra de 20-tommers dekkene. Den kan nok alene bidra til at turen til Rüsselsheim ikke blir fullt så behagelig som man i utgangspunktet hadde håpet på.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  1955

Effekt, hk ved o/min:  174/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min:  380/1500

Egenvekt, u/fører, kg:  1660 

Tilhengervekt, maks, kg:  1550

Lengde/bredde/høyde, cm:  499/186/150 

Akselavstand, cm:  283

Bakkeklaring, cm:  12,4

Bagasjerom, liter:  560 – 1665

Standard dekkdimensjon:  245/35R20

Forbruk, WLTP, l/mil:  0,59

CO₂-utslipp, g/km:  158

0–100 km/t, fabrikk, sek:  11,2

Toppfart, km/t:  204

Pris fra, kr: 659 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2022