Prøvekjørt: Opel Grandland Hybrid2

Opelen lyser virkelig opp

Opel Grandland har fått nytt ansikt som består av lysende teknologi. 

Pluss ikon
<b>FACELIFT:</b> Opel Grandland har droppet X-en og fått et nytt fjes med lysteknologi du sjelden finner på biler til 470 000 kroner. 
FACELIFT: Opel Grandland har droppet X-en og fått et nytt fjes med lysteknologi du sjelden finner på biler til 470 000 kroner.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Visst har Opel laget raske biler før, men 300 hestekrefter i kombinasjon med firehjulstrekk og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder var ikke dagligdags fra produsenten i Rüsselheim.

Men det var tilfellet med ladehybriden Grandland X som kom til Norge i fjor.

Noe handlet om at Grandland X var det første resultatet av samarbeidet med franske Groupe PSA, men hovedsakelig dreide det seg om mulighetene som kommer med ladehybrid.

For Grandland X sin del: en firesylindret bensinturbo på 1,6-liter i par med elmotorer på hver aksling. Det gir en systemytelse på 221 kW/300 hk og 520 Nm.

Som vi skrev da vi testet Grandland X i 2020: For noen år siden var dette ytelsestall som du kunne forvente av en treliters sekser i en stor SUV eller luksusbil.

<b>FORGJENGER:</b> Opel Grandland X ble lansert i Norge i 2020. Foto: Terje Bjørnsen
FORGJENGER: Opel Grandland X ble lansert i Norge i 2020. Foto: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Fantastiske lys

Nå har den ladbare SUV-en fått et ansiktsløft, X-en er droppet og bilen heter bare Grandland.

Drivlinjen er som før, men nå kan Grandland også fås med kun forhjulstrekk som reduserer prisen med 60 000 kroner.

Rekkevidden på bare strøm er oppgitt til 62 kilometer. Da vi testet Grandland i fjor kom vi 43 kilometer på kun strøm i vår faste testrunde. 

Det mest iøynefallende med ansiktsløftet er, bokstavelig talt, ansiktet, som er strammet opp i tråd med Opels nye formspråk.

<b>TRE NIVÅER:</b> Grandland leveres med forhjulstrekk eller firehjulstrekk og i fås i tre utstyrsnivåer - Business Edition, GS Line og Ultimate. Rimeligste versjon koster 439 900 kroner (uten IntelliLux-lysene), mens toppversjonen koster 549 900 kroner. 
TRE NIVÅER: Grandland leveres med forhjulstrekk eller firehjulstrekk og i fås i tre utstyrsnivåer - Business Edition, GS Line og Ultimate. Rimeligste versjon koster 439 900 kroner (uten IntelliLux-lysene), mens toppversjonen koster 549 900 kroner.  Foto: Martin Jansen

Og bak den nye designen skjuler det seg noe av det beste med hele bilen: IntelliLux-hovedlys med 84 LED-elementer i hver lampe. Med denne teknologien trenger du ikke blende ned fjernlysene.

Ved hjelp av kamerateknologi maskeres i stedet deler av LED-elementene slik at møtende trafikk ikke blendes. Samtidig beholder du fjernlyset på øvrige områder av lysfeltet.

Infrarødt kamera

For første gang på en Opel er det også mulig å få såkalt Night Vision. Et infrarødt kamera kan oppdage mennesker og dyr i mørket opptil 100 meter foran bilen.

Grandland leveres i tre utstyrsnivåer, og du må opp på høyeste utstyrsnivå - Ultimate (549 900 kroner) - for å få med Night Vision. 

Det er også verdt å trekke frem setene. Opel har i noen år hatt seter som AGR, en tysk organisasjon som jobber for god rygghelse, har satt sitt godkjentstempel på.

Slike seter er det også å finne i Grandland. De er svært komfortable. At Opel kaller dem sportsseter endrer ikke på det. 

Autobahn-proof

<b>MØRKT:</b> Digitalt instrumentpanel er nytt.
MØRKT: Digitalt instrumentpanel er nytt. Foto: Martin Jansen

Innvendig er mye som før. Flere av elementene deler Grandland med konsernslektninger som Peugeot 3008 Hybrid4 og Citroën C5 Aircross PHEV, mens andre grep er mer genuint Opel.

Selv om Grandland er noe mer digitalisert innvendig, blant annet med helt digitalt instrumentpanel, så finner du fortsatt fysiske knapper for de viktigste funksjonene.

<b>PIANOLAKK:</b>  Vi kunne vært foruten den blanke plasten på midtkonsollen. 
PIANOLAKK:  Vi kunne vært foruten den blanke plasten på midtkonsollen.  Foto: Martin Jansen

Det er nemlig viktig for tyskerne at førermiljøet er autobahn-proof - at du skal kunne betjene bilen uten unødig risiko selv om du holder høy hastighet på autobahn.

Sånn sett kunne Opel gjerne ha gitt cockpiten flere kontraster. Det blir litt mørkt og ensformig, og vi kunne gjerne vært for den blanke, svarte plasten.  

<b>PLASS:</b> Bakseteplassen er god. 
PLASS: Bakseteplassen er god.  Foto: Martin Jansen

Dekkdimensjon og støy

Vi prøvekjørte Grandland i forhjulsdrevet versjon og har lite å utsette på bilens oppførsel - bortsett fra at vi savnet dreiemomentet i Hybrid4-versjonen.

Bilen vi kjørte sto på 19-tommers hjul og basert på støymålingene vi gjorde med forgjengeren som sto på 18-tommers hjul, så kan det være smart å holde seg til standard dekkdimensjon som er 18 tommer.

19-tommers felger er for øvrig blant de få tingene du finner på listen over ekstrautstyr. Der finner du også avtakbart hengerfeste til 8000 kroner. 

DOMMEN

Den forhjulsdrevne versjonen av Grandland mangler pondusen til versjonen med to elmotorer og firehjulstrekk, men er en praktisk og lettkjørt SUV med akseptabel el-rekkevidde. 

TEKNISKE DATA

Grandland Hybrid4 Grandland Hybrid2

Motor, cm³:  1598+EL 1598+EL

Effekt, kW/hk:  221/300 165/225

Dreiemoment, Nm:  520 360

Egenvekt, m/fører, kg:  1801 1732

Tilhengervekt, kg:  1250/750 1250/750

Lengde/bredde/høyde, cm:  448/191/161 448/191/161

Akselavstand, cm: 268 268

Bakkeklaring, cm: 18,8 18,8

Bagasjerom, liter:  390–1528 390-1528

Standard dekkdimensjon:  225/55-18 225/55-18

Batterikapasitet, kWh:  13,2 13,2

Rekkevidde, WLTP km:  63 62

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil:  0,14 0,14

CO₂-utslipp, g/km:  29 31

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,1 8,9

Toppfart, km/t:  240 225

Pris fra, kr:  499 900 439 900

Kan bli dyrere

I forslag til statsbudsjett strammes avgiftsfordelen for ladbare hybrider kraftig inn. For 2022 foreslås en innstramming av vektfradraget ved at fradragssatsen reduseres fra 23 til 15 prosent, og at kravet til elektrisk rekkevidde for å få maksimalt vektfradrag økes fra 50 til 100 km. Per dags dato er det ingen plug in-hybrider, kanskje bortsett fra nye Range Rover PHEV som har så god elektrisk rekkevidde. Blir forslaget til nye bilavgifter vedtatt blir Grandland mellom 20 000 og 40 000 kroner dyrere.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 56 2021