Her er våre 5 favoritter

De beste ladehybridene

Utvalget av attraktive ladehybrider har aldri vært bedre enn nå. Her er fem av våre favoritter; biler med glimt i øyet og prislapp uten fare for umiddelbar personlig konkurs.

Pluss ikon
<b>UTSEENDET BEDRAR:</b> Det er lite ved Peugeot 3008 som tyder på ytelser og kjøreglede i sportsbil­klassen. Men 300 hester fra bensinturbo og elmotorer gjør noe med humøret. 
UTSEENDET BEDRAR: Det er lite ved Peugeot 3008 som tyder på ytelser og kjøreglede i sportsbil­klassen. Men 300 hester fra bensinturbo og elmotorer gjør noe med humøret. 
Publisert

Det siste året har det skjedd enormt mye i utvalget av ladehybrider. Rundt 300 modeller er tilgjengelig på det norske bilmarkedet, og dermed har nybilkjøpere uten ønske om eller behov for elbil et bredt spekter å velge i.

Registreringsstatistikken for de første fem månedene i 2021 viser at dette har resultert i svært godt salg, der 27 prosent av nyregistreringene er ladehybrider, mens elbiler står for 55 prosent. Bensin og diesel tar rundt 5 prosent hver, og vanlige hybrider ca. 7 prosent.

<b>HJEMME­LADING:</b> Ingen av våre fem har hurtig­lading, men hjemme­lading eller offentlig saktelading fungerer fint. 
HJEMME­LADING: Ingen av våre fem har hurtig­lading, men hjemme­lading eller offentlig saktelading fungerer fint. 
<b>VARIANTER:</b> De fleste ladehybrider har innstillinger for ulike kjøremodi eller 4WD-inn­stillinger. Smart å sjekke på forhånd at du får de funksjon­ene du ønsker. 
VARIANTER: De fleste ladehybrider har innstillinger for ulike kjøremodi eller 4WD-inn­stillinger. Smart å sjekke på forhånd at du får de funksjon­ene du ønsker. 

Drivstoffeffektive

Vi har ingen problemer med å skjønne hvorfor kombinasjonen av forbrennings- og elmotor er attraktiv. Avgiftssystemet gjør bilene relativt prisgunstige, drivlinjene er harmoniske og kraftfulle, mens mye av den daglige kjøringen kan gjøres elektrisk. På langtur er hybridsystemene drivstoffeffektive, og du trenger hverken å planlegge for, eller bruke tid på, ladestopp.

I denne lille favorittkåringen har vi lagt vekt på at bilene fungerer bra som ladehybrider, at de ikke koster skjorta, er praktiske og byr på det lille ekstra av kjøreglede.

Forbruk og rekkevidde

Vi kjører alle bilene gjennom vår faste 200 km forbrukstest. Stort sett klarer de fleste nye ladehybrider mellom 40–50 km på strøm, men det varierer noe med værforholdene. Som på elbiler øker strømforbruket når temperaturen faller. Vi har sett ned mot halvparten av oppgitt elektrisk rekkevidde i minus 10-15 grader. Gledelig at hybriddrivlinjen på disse bilene er effektiv selv når de er tomme for strøm. Dermed går ikke forbruket rett til værs. For de bilene vi har omtalt her betyr det cirka 0,35 til 0,5 l/mil på en 20–25 mils langtur når du starter ut med fulladet batteri.

Attraktive egenskaper

<b>NOE FOR ALLE:</b> Golf er allemanns­bilen som gjør sine ting med stil. Og ladehybriden er det mest behagelige bekjentskapet. 
NOE FOR ALLE: Golf er allemanns­bilen som gjør sine ting med stil. Og ladehybriden er det mest behagelige bekjentskapet. 

VW Golf eHybrid er navnet på åttende generasjon VW Golf, i ladbar utgave. Teknisk sett baserer den seg i stor grad på forrige utgave av Golf GTE, men har blant annet fått et større batteri på 13 kWh. Det sørger for merkbart bedre elektrisk rekkevidde, og under kjølige vinterforhold kom vi 45 km på strøm. Du kan sannsynligvis legge til 10–15 km på det under gode sommerlige betingelser.

Men attraktiviteten til Golf eHybrid kommer bedre til syne i de rene bilegenskapene. Golf har alltid tiltalt et bredt spekter av bilkunder, det samme gjelder nykommeren. Den kjører svært bra, har høy komfort og fungerer fint på langtur for fire personer. GTE-utgaven har kraftigere elmotor og yter 245 hk.

Som en gokart

<b>VINTERSMART:</b> Mini Country­man S E gjør som mange andre ladehybrider; skaper 4WD med elmotor på bakhjulene og forbrennings­motor på forhjulene. Det garanterer god frem­kommelighet.
VINTERSMART: Mini Country­man S E gjør som mange andre ladehybrider; skaper 4WD med elmotor på bakhjulene og forbrennings­motor på forhjulene. Det garanterer god frem­kommelighet.

Mini Countryman S E har nylig kommet i oppgradert versjon. Med sin særegne sjarm i karosseri og interiør er kanskje ikke bilen det åpenbare valget for alle, men gjør sine ting overraskende godt. Vi er vant til å tenke på Mini som trang og upraktisk, men det gjøres til skamme her. Country­man S E er crossover-modellen i Mini-selskapet, med ekstra høyde og lengde blir sluttresultatet bra. I temperatur rundt null grader kom vi 41 km på strøm.

Slik seg hør og bør en Mini kjører den gokart-aktig, med direkte respons på styring og kontant fjæring. Den tresylindrede bensinturboen sørger for et sjarmerende lydbilde, og sammen med elmotoren på bakhjulene gir det både kjapp akselerasjon og 4WD. Passer ikke Mini-stilen deg, har du samme teknikk i BMW-modellene 2-serie Active Tourer, X1 og X2.

Ulv i fåreklær

<b>PSA-SLEKTNING:</b> Opel Grandland X Hybrid4 har samme drivlinje som Peugeot 3008 Hybrid4. Det skyldes at begge modellene er fra PSA-konsernet. 
PSA-SLEKTNING: Opel Grandland X Hybrid4 har samme drivlinje som Peugeot 3008 Hybrid4. Det skyldes at begge modellene er fra PSA-konsernet. 

Peugeot 3008 PHEV er noe så enkelt som en ulv i fåreklær. For noen år siden ville de fleste kjøpt sin snille familiecrossover med dieselmotor på rundt 110 hester og vært fornøyd med det. I dag velger du en ildsprutende drage med 300 hk og 4WD i stedet. Det morsomme er at forbruket er lavere enn tidligere tiders små­dieseler, med 0,4-0,5 liter/mil og en elektrisk rekkevidde på 49 km i vår test.

Ved siden av 0–100 km/t på 5,5 sekunder samt en nydelig kombinasjon av komfortable og inspirerende veiegenskaper, preger god familiebilplass og et pent interiør inntrykket av 3008-modellen. En elmotor foran og en bak hjelper den fine 1,6-liters bensinturboen til fremkommelighet, smidige egenskaper i daglig bruk og «warp speed» når du trenger en adrenalininjeksjon. Sjekk også ut tvillingmodellen Opel Grandland X.

Bestselgeren

<b>PRAKTISK:</b> Moderne og rette linjer gir Toyota RAV4 stor innvendig plass. Og tross beskjeden fremtoning går den som et børseskudd. 
PRAKTISK: Moderne og rette linjer gir Toyota RAV4 stor innvendig plass. Og tross beskjeden fremtoning går den som et børseskudd. 

Toyota RAV4 PHEV er ikke langt bak Peugeot i nesten overdrevne kraftressurser, med sine 304 hk med 2,5-liters bensinmotor og to elmotorer.

<b>LADBAR:</b> Suzuki Across er basert på Toyota RAV4 PHEV. Det er primært designet foran som skiller de to modellene.
LADBAR: Suzuki Across er basert på Toyota RAV4 PHEV. Det er primært designet foran som skiller de to modellene. Foto: Martin Jansen

Den sprinter fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder, litt vanske­lig å tenke seg med Toyota-solid image og stødig folke-SUV-design. Gledelig nok kjører den nye RAV4 langt bedre enn tidlige generasjoner, og vi er ikke forundret over at dette er blitt årets bestselgende ladehybrid.

I tillegg har RAV4 PHEV et viktig ladehybridargument oppe i ermet: En batterikapasitet på hele 18 kWh er enestående i denne klassen. Det gir en elektrisk rekkevidde på 57 til 81 km i våre tester og et behagelig lavt langtursforbruk på 0,36 l/mil. Det boksaktige karosseriet sørger for gode plassforhold. Finnes også som Suzuki Across.

Juvelen i kronen

<b>JA TAKK, BEGGE DELER: </b>I BMW 330e xDrive får du alt entusiastiske bilførere kan ønske seg: Permanent 4WD, sportslighet, kvalitet og ganske bra plassforhold.
JA TAKK, BEGGE DELER: I BMW 330e xDrive får du alt entusiastiske bilførere kan ønske seg: Permanent 4WD, sportslighet, kvalitet og ganske bra plassforhold.

BMW 330e xDrive Touring er selvsagt juvelen i kronen blant disse bilene når det kommer til kvalitetsopplevelse og gjennom­ført sportslighet i alle ledd. Ikke den raskeste, men 292 hk og 0–100 km/t på 6,4 sekunder gir likevel masse overskudd. Særlig på vinterføre er veiegenskapene delikate, siden det klassiske, permanente 4WD-systemet xDrive sørger for en balanse og kraftfordeling «elmotor på bakhjulene»-systemene ikke kan matche.

I sin nyeste versjon klarer 3-serie Touring transportoppgavene for en normal familie. Sportsligheten er godt kamuflert ved vanlig kjøring, og den er lettkjørt med god oversikt, samt behagelig motor og girkasse. Med 12 kWh-batteri kom vi 43 km på strøm og fikk et testforbruk på 0,53 l/mil. Den samme drivlinjen finnes også til X3 og 5-serie, om du ønsker BMW-opplevelsen i et litt annet format.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 39 2021

Dommen

De moderne ladehybridene overbeviser med solid elektrisk rekkevidde og lavt drivstofforbruk. Dessuten har de aller fleste en kraftig og kjøreglad kombinasjon av forbrennings- og elmotor. Gode alternativ om elbil ikke er noe for deg. 

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2021.

Les også