Her er våre 5 favoritter
De beste ladehybridene
Utvalget av attraktive ladehybrider har aldri vært bedre enn nå. Her er fem av våre favoritter; biler med glimt i øyet og prislapp uten fare for umiddelbar personlig konkurs.

Det siste året har det skjedd enormt mye i utvalget av ladehybrider. Rundt 300 modeller er tilgjengelig på det norske bilmarkedet, og dermed har nybilkjøpere uten ønske om eller behov for elbil et bredt spekter å velge i.
Registreringsstatistikken for de første fem månedene i 2021 viser at dette har resultert i svært godt salg, der 27 prosent av nyregistreringene er ladehybrider, mens elbiler står for 55 prosent. Bensin og diesel tar rundt 5 prosent hver, og vanlige hybrider ca. 7 prosent.


Drivstoffeffektive
Vi har ingen problemer med å skjønne hvorfor kombinasjonen av forbrennings- og elmotor er attraktiv. Avgiftssystemet gjør bilene relativt prisgunstige, drivlinjene er harmoniske og kraftfulle, mens mye av den daglige kjøringen kan gjøres elektrisk. På langtur er hybridsystemene drivstoffeffektive, og du trenger hverken å planlegge for, eller bruke tid på, ladestopp.
I denne lille favorittkåringen har vi lagt vekt på at bilene fungerer bra som ladehybrider, at de ikke koster skjorta, er praktiske og byr på det lille ekstra av kjøreglede.
Attraktive egenskaper

VW Golf eHybrid er navnet på åttende generasjon VW Golf, i ladbar utgave. Teknisk sett baserer den seg i stor grad på forrige utgave av Golf GTE, men har blant annet fått et større batteri på 13 kWh. Det sørger for merkbart bedre elektrisk rekkevidde, og under kjølige vinterforhold kom vi 45 km på strøm. Du kan sannsynligvis legge til 10–15 km på det under gode sommerlige betingelser.
Men attraktiviteten til Golf eHybrid kommer bedre til syne i de rene bilegenskapene. Golf har alltid tiltalt et bredt spekter av bilkunder, det samme gjelder nykommeren. Den kjører svært bra, har høy komfort og fungerer fint på langtur for fire personer. GTE-utgaven har kraftigere elmotor og yter 245 hk.
Som en gokart

Mini Countryman S E har nylig kommet i oppgradert versjon. Med sin særegne sjarm i karosseri og interiør er kanskje ikke bilen det åpenbare valget for alle, men gjør sine ting overraskende godt. Vi er vant til å tenke på Mini som trang og upraktisk, men det gjøres til skamme her. Countryman S E er crossover-modellen i Mini-selskapet, med ekstra høyde og lengde blir sluttresultatet bra. I temperatur rundt null grader kom vi 41 km på strøm.
Slik seg hør og bør en Mini kjører den gokart-aktig, med direkte respons på styring og kontant fjæring. Den tresylindrede bensinturboen sørger for et sjarmerende lydbilde, og sammen med elmotoren på bakhjulene gir det både kjapp akselerasjon og 4WD. Passer ikke Mini-stilen deg, har du samme teknikk i BMW-modellene 2-serie Active Tourer, X1 og X2.
Ulv i fåreklær

Peugeot 3008 PHEV er noe så enkelt som en ulv i fåreklær. For noen år siden ville de fleste kjøpt sin snille familiecrossover med dieselmotor på rundt 110 hester og vært fornøyd med det. I dag velger du en ildsprutende drage med 300 hk og 4WD i stedet. Det morsomme er at forbruket er lavere enn tidligere tiders smådieseler, med 0,4-0,5 liter/mil og en elektrisk rekkevidde på 49 km i vår test.
Ved siden av 0–100 km/t på 5,5 sekunder samt en nydelig kombinasjon av komfortable og inspirerende veiegenskaper, preger god familiebilplass og et pent interiør inntrykket av 3008-modellen. En elmotor foran og en bak hjelper den fine 1,6-liters bensinturboen til fremkommelighet, smidige egenskaper i daglig bruk og «warp speed» når du trenger en adrenalininjeksjon. Sjekk også ut tvillingmodellen Opel Grandland X.
Bestselgeren

Toyota RAV4 PHEV er ikke langt bak Peugeot i nesten overdrevne kraftressurser, med sine 304 hk med 2,5-liters bensinmotor og to elmotorer.

Den sprinter fra 0–100 km/t på 6,2 sekunder, litt vanskelig å tenke seg med Toyota-solid image og stødig folke-SUV-design. Gledelig nok kjører den nye RAV4 langt bedre enn tidlige generasjoner, og vi er ikke forundret over at dette er blitt årets bestselgende ladehybrid.
I tillegg har RAV4 PHEV et viktig ladehybridargument oppe i ermet: En batterikapasitet på hele 18 kWh er enestående i denne klassen. Det gir en elektrisk rekkevidde på 57 til 81 km i våre tester og et behagelig lavt langtursforbruk på 0,36 l/mil. Det boksaktige karosseriet sørger for gode plassforhold. Finnes også som Suzuki Across.
Juvelen i kronen

BMW 330e xDrive Touring er selvsagt juvelen i kronen blant disse bilene når det kommer til kvalitetsopplevelse og gjennomført sportslighet i alle ledd. Ikke den raskeste, men 292 hk og 0–100 km/t på 6,4 sekunder gir likevel masse overskudd. Særlig på vinterføre er veiegenskapene delikate, siden det klassiske, permanente 4WD-systemet xDrive sørger for en balanse og kraftfordeling «elmotor på bakhjulene»-systemene ikke kan matche.
I sin nyeste versjon klarer 3-serie Touring transportoppgavene for en normal familie. Sportsligheten er godt kamuflert ved vanlig kjøring, og den er lettkjørt med god oversikt, samt behagelig motor og girkasse. Med 12 kWh-batteri kom vi 43 km på strøm og fikk et testforbruk på 0,53 l/mil. Den samme drivlinjen finnes også til X3 og 5-serie, om du ønsker BMW-opplevelsen i et litt annet format.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 39 2021