Prøvekjørt: Opel Astra plug in-hybrid

Særlig to ting gjør den nye Opelen unik

En ladbar femdørs kombi er kanskje ikke det hotteste akkurat nå, men for nye Opel Astras del er det mer i vente.

Pluss ikon
<b>DET BESTE:</b> Med Astra kan du få supre lys og svært god sittekomfort i en bil til rundt 400 000 kroner.  
DET BESTE: Med Astra kan du få supre lys og svært god sittekomfort i en bil til rundt 400 000 kroner.   Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Opel Astras historie strekker seg tilbake til 1991 da den tok over for Kadett. Nå er vi kommet til sjette generasjon og for første gang kan Astra fås som plug in-hybrid.

Den kan også fås med bensin- og dieselmotorer, men for Norges del vil det etter alt å dømme kun dreie seg om den ladbare hybriden.

I første omgang snakker vi om en drivlinje bestående av en bensinmotor med 150 hestekrefter og en elmotor på 110 hestekrefter. Under ideelle forhold skal det gi en rekkevidde på 60 kilometer i henhold til WLTP-standarden.

Nylig prøvekjørte vi Astra under gunstige forhold i Portugal med 16-17 grader, og basert på erfaringene derfra bør det ikke by på store problemer å få bilen til å kjøre 60 kilometer på kun strøm dersom forholdene er tørre og varme.

<b>NY:</b> Astra er blitt en helt ny bil. Neste år kommer en helt elektrisk versjon. Nylig fikk vi prøvekjøre den i Portugal
NY: Astra er blitt en helt ny bil. Neste år kommer en helt elektrisk versjon. Nylig fikk vi prøvekjøre den i Portugal Foto: Martin Jansen

Tvert om, du kan antakelig strømkjøre enda lenger ved kun bykjøring. Opel selv har estimert opptil 72 kilometer.

Batteriet har en kapasitet på 12,4 kWh. Til sammenligning har fjorårets mest solgte plug in-hybrid i Norge, Toyota RAV4, et batteri på 18,1 kWh. Litt kuriosa her er at da de råsterke SUV-ene Mercedes GLE 500e og BMW X5 xDrive40e ble lansert - som avgiftsvinnere i 2015 - hadde de batterier på rundt ni kWh.

En åttetrinns e-EAT-girkasse sørger for sømløs overføring i Astra PHEV. EAT betyr ikke at giret er glupsk. Bokstavene står kort og godt for Efficient Automatic Transmission.

Hilser til fortiden

<b>HILSEN:</b> Partiet ved C-stolpen er en hilsen til Kadett D. 
HILSEN: Partiet ved C-stolpen er en hilsen til Kadett D.  Foto: Martin Jansen

Astra er bygget på en helt ny base og fremstår også som en helt ny bil, selv om den faktisk er temmelig nøyaktig like lang som forgjengeren.

Akselavstanden er økt med ørsmå 1,3 centimeter, men den ser bredere og lavere ut, mye takket være designet med brede og smale LED-lykter foran og bak.

Et sentralt element er den såkalt Vizor-fronten som vi kjenner fra nye Mokka-e, og som skal være inspirert legendariske Manta A. Dette er ikke den eneste hilsenen til fortiden. Partiet ved C-stolpen er en liten hilsen til Kadett D.

<b>PANEL:</b> Pure Panel kaller Opel den horisontale og heldigital flaten foran rattet som omfatter instrumentene og berøringsskjermen.
PANEL: Pure Panel kaller Opel den horisontale og heldigital flaten foran rattet som omfatter instrumentene og berøringsskjermen. Foto: Martin Jansen

Tysk utførelse

Opel er nå en del av gigantkonsernet Stellantis som omfatter totalt 15 merker. Astra består dermed ikke lenger bare av Opel-deler. Drivlinjen deler den blant annet med nye Peugeot 308.

<b>KNAPPER:</b> Opel har beholdt et smart utvalg av knapper. 
KNAPPER: Opel har beholdt et smart utvalg av knapper.  Foto: Produsenten

Men Opels talsmenn er opptatt av å understreke at Astra er skrudd sammen ved Rüsselsheim-fabrikken i Tyskland. Understellet er tunet av Opels ingeniører, og de virker å ha gjort en god jobb.

Det viktigste er at den er komfortabel, men Astra henger også godt med dersom man utfordrer den med en mer offensiv kjørestil. Styringen er passe stram og gir brukbart med feedback så lenge du har bilen i "Power"-modus.

At karosseriets vridningsstivhet er forbedret med 14 prosent sammenlignet med forgjengeren, er også med på å løfte de sportslige egenskapene selv om vekten merkes dersom man bommer litt på inngangshastigheten i svingene.

<b>PLASS:</b> Bakseteplassen er godkjent. 
PLASS: Bakseteplassen er godkjent.  Foto: Axel Wierdemann

Autobahn-godkjent

Det tyske tilsnittet forsterkes av at Astra er såkalt Autobahn-godkjent. Det innebærer blant annet at Opel har beholdt et antall knapper på dashbordet slik at du skal slippe å fikle med berøringsskjermen mens du kjører.

Førerdisplayet er blitt helt digitalt og er plassert i et bredt panel med magnesiumramme som også omfatter berøringsskjermen.

Under den finnes et oversiktlig panel med hurtigknapper for ventilasjon, setevarme, rattvarme og lydvolum. Materialvalget er jevnt over godt, men dessverre har Astra som så mange andre modeller sine flater med blank, skinnende plast.

<b>PLUGGER I:</b> Nye Opel Astra PHEV kommer straks til Norge. Prisene er ikke klare ennå, men starter antakelig rundt 350 000 kroner. Det gjelder rimeligste utstyrsnivå Elegance. 
PLUGGER I: Nye Opel Astra PHEV kommer straks til Norge. Prisene er ikke klare ennå, men starter antakelig rundt 350 000 kroner. Det gjelder rimeligste utstyrsnivå Elegance.  Foto: Produsenten

Snakker norsk

I tillegg til berøringsskjermen og hurtigknappene kan mye betjenes med knappene på rattet samt stemmestyring. Den virker ved å si «Hey Opel» etterfulgt av hvilken tjeneste du ønsker utført.

For eksempel, «I am feeling too warm. Da skrur softwaren temperaturen ned. Når bilen kommer til Norge litt senere i år vil systemet også skjønne norsk. Astra er OTA-klargjort ( Over-the-air programming), noe som innebærer at softwaren blir oppdatert trådløst.

<b>PLASS:</b> Bagasjeplassen i plug in-hybriden er noe mindre enn i versjonene med bensin- eller dieselmotor. Det skyldes at batteriet, omformer og annet utstyr til drivlinjen stjeler noe plass.
PLASS: Bagasjeplassen i plug in-hybriden er noe mindre enn i versjonene med bensin- eller dieselmotor. Det skyldes at batteriet, omformer og annet utstyr til drivlinjen stjeler noe plass. Foto: Axel Wierdemann

Mye utstyr

Som med forgjengeren, som kom til Norge i 2015, så er Astra stappet med mye utstyr. Den kommer blant annet med ordentlig head up-display som har kartvisning.

Vi ga Astra mye skryt da vi testet den i 2015, og særlig oppsiktsvekkende var de gode lysene som var standard.

Les vår test av forgjengeren her

Nye Astra følger opp standarden som ble satt ned forgjengeren, selv om Opel antakelig ikke blir like rause med standardutstyret denne gangen.

<b>MER TEKNOLOGI:</b> Basis for teknologien i nye Opel Astra gir deg tilgang til de nyeste førerassistansesystemene. I tillegg til kameraet i frontvinduet, kombineres dette med ytterligere fire kameraer – ett foran, ett bak og ett på hver side – dessuten har den ultrasoniske sensorer både foran og bak. Informasjonen fra disse kombineres i Intelli-Drive 2.0 som tilpasser hastigheten inn i svinger, kommer med forslag til hastighetsjusteringer og kan gjennomføre semiautomatiske filskift.
MER TEKNOLOGI: Basis for teknologien i nye Opel Astra gir deg tilgang til de nyeste førerassistansesystemene. I tillegg til kameraet i frontvinduet, kombineres dette med ytterligere fire kameraer – ett foran, ett bak og ett på hver side – dessuten har den ultrasoniske sensorer både foran og bak. Informasjonen fra disse kombineres i Intelli-Drive 2.0 som tilpasser hastigheten inn i svinger, kommer med forslag til hastighetsjusteringer og kan gjennomføre semiautomatiske filskift. Foto: Dani Heyne

Nye Astra kan blant annet fås med IntelliLux-hovedlys med 84 LED-elementer i hver lampe. Dette er blant de beste billysene på markedet.

Et annet av de virkelig store fortrinnene til Opel er sittekomforten. Opel satser på å være best på seter i klassen. Setene har AGR-merking, noe som innebærer at de er godkjente av «Aktion Gesunder Rücken», en tysk organisering for bedre rygghelse.

Satsingen betaler seg for setene er virkelig gode, og du trenger ikke punge ut mye ekstra for utmerket sittekomfort. Du må antakelig betale noe ekstra for skinnsetene med varme, kjøling og massasje.

At det i tillegg er fredelig på innsiden av Astra hjelper også komfortnivået. På Michelin Primacy-sommerdekk går Astra svært stille på det som skal sies å være stort sett jevn overflate i Portugal.

<b>OPPLYSENDE:</b> IntelliLux-hovedlys med 84 LED-elementer i hver lampe. Virkelig opplysende i mørke tider. 
OPPLYSENDE: IntelliLux-hovedlys med 84 LED-elementer i hver lampe. Virkelig opplysende i mørke tider.  Foto: Christian Bittmann
<b>BESTE SIDER:</b> Astras ypperste kvalitet er gode seter og lys. 
BESTE SIDER: Astras ypperste kvalitet er gode seter og lys.  Foto: Martin Jansen

Mer i vente

Nye avgiftsregler for 2022 med redusert vektfradrag tok litt piffen av plug in-hybrid-markedet, men Astra er ikke tyngre enn at påslaget blir beskjedent.

<b>STASJONSVOGN:</b> Senere i år kommer Astra også som ladbar stasjonsvogn. I tillegg kommer en kraftigere PHEV-versjon med 225 hestekrefter. 
STASJONSVOGN: Senere i år kommer Astra også som ladbar stasjonsvogn. I tillegg kommer en kraftigere PHEV-versjon med 225 hestekrefter.  Foto: Axel Wierdemann

Den nye firmabilbeskatningen har dessuten gjort det litt mindre attraktivt å ha elbil. Likevel vil nok interessen for en ladbare kombi være relativt beskjeden i Norge.

Men det er mer i vente. Senere i år kommer Astra som ladbare stasjonsvogn, og i 2023 kommer en helt elektrisk versjon. Basert på opplevelsene i Astra PHEV er det dermed mer å se frem til.

TEKNISKE DATA

Motor: 1,6 turbobensin

Elmotor. kW: 81,2

Batteri, kWh: 12,4

Ombordlader, kW: 3,7 (7,4 kW er ekstrautstyr)

Ladetid: To timer med 22 kW veggboks

El-rekkevidde, WLTP, km: 60

Effekt, hk: 180

Dreiemoment, Nm: 360

Egenvekt, kg: 1578

Tilhengervekt, kg: 1450

Lengde/bredde/høyde, cm: 437/186/148

Akselavstand, cm: 268

Bagasjerom, liter: 352-1268 

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,11

CO2-utslipp, g/km: 26

0–100 km/t, sek: 7,6

Toppfart, km/t: 225

Toppfart, kun el, km/t: 135

Pris fra, kr: Fra cirka 350 000

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2022, og sist oppdatert 08/03 2022.

Les også