Prøvekjørt: Opel Astra plug in-hybrid
Særlig to ting gjør den nye Opelen unik
En ladbar femdørs kombi er kanskje ikke det hotteste akkurat nå, men for nye Opel Astras del er det mer i vente.
Opel Astras historie strekker seg tilbake til 1991 da den tok over for Kadett. Nå er vi kommet til sjette generasjon og for første gang kan Astra fås som plug in-hybrid.
Den kan også fås med bensin- og dieselmotorer, men for Norges del vil det etter alt å dømme kun dreie seg om den ladbare hybriden.
I første omgang snakker vi om en drivlinje bestående av en bensinmotor med 150 hestekrefter og en elmotor på 110 hestekrefter. Under ideelle forhold skal det gi en rekkevidde på 60 kilometer i henhold til WLTP-standarden.
Nylig prøvekjørte vi Astra under gunstige forhold i Portugal med 16-17 grader, og basert på erfaringene derfra bør det ikke by på store problemer å få bilen til å kjøre 60 kilometer på kun strøm dersom forholdene er tørre og varme.
Tvert om, du kan antakelig strømkjøre enda lenger ved kun bykjøring. Opel selv har estimert opptil 72 kilometer.
Batteriet har en kapasitet på 12,4 kWh. Til sammenligning har fjorårets mest solgte plug in-hybrid i Norge, Toyota RAV4, et batteri på 18,1 kWh. Litt kuriosa her er at da de råsterke SUV-ene Mercedes GLE 500e og BMW X5 xDrive40e ble lansert - som avgiftsvinnere i 2015 - hadde de batterier på rundt ni kWh.
En åttetrinns e-EAT-girkasse sørger for sømløs overføring i Astra PHEV. EAT betyr ikke at giret er glupsk. Bokstavene står kort og godt for Efficient Automatic Transmission.
Hilser til fortiden
Astra er bygget på en helt ny base og fremstår også som en helt ny bil, selv om den faktisk er temmelig nøyaktig like lang som forgjengeren.
Akselavstanden er økt med ørsmå 1,3 centimeter, men den ser bredere og lavere ut, mye takket være designet med brede og smale LED-lykter foran og bak.
Et sentralt element er den såkalt Vizor-fronten som vi kjenner fra nye Mokka-e, og som skal være inspirert legendariske Manta A. Dette er ikke den eneste hilsenen til fortiden. Partiet ved C-stolpen er en liten hilsen til Kadett D.
Tysk utførelse
Opel er nå en del av gigantkonsernet Stellantis som omfatter totalt 15 merker. Astra består dermed ikke lenger bare av Opel-deler. Drivlinjen deler den blant annet med nye Peugeot 308.
Men Opels talsmenn er opptatt av å understreke at Astra er skrudd sammen ved Rüsselsheim-fabrikken i Tyskland. Understellet er tunet av Opels ingeniører, og de virker å ha gjort en god jobb.
Det viktigste er at den er komfortabel, men Astra henger også godt med dersom man utfordrer den med en mer offensiv kjørestil. Styringen er passe stram og gir brukbart med feedback så lenge du har bilen i "Power"-modus.
At karosseriets vridningsstivhet er forbedret med 14 prosent sammenlignet med forgjengeren, er også med på å løfte de sportslige egenskapene selv om vekten merkes dersom man bommer litt på inngangshastigheten i svingene.
Autobahn-godkjent
Det tyske tilsnittet forsterkes av at Astra er såkalt Autobahn-godkjent. Det innebærer blant annet at Opel har beholdt et antall knapper på dashbordet slik at du skal slippe å fikle med berøringsskjermen mens du kjører.
Førerdisplayet er blitt helt digitalt og er plassert i et bredt panel med magnesiumramme som også omfatter berøringsskjermen.
Under den finnes et oversiktlig panel med hurtigknapper for ventilasjon, setevarme, rattvarme og lydvolum. Materialvalget er jevnt over godt, men dessverre har Astra som så mange andre modeller sine flater med blank, skinnende plast.
Snakker norsk
I tillegg til berøringsskjermen og hurtigknappene kan mye betjenes med knappene på rattet samt stemmestyring. Den virker ved å si «Hey Opel» etterfulgt av hvilken tjeneste du ønsker utført.
For eksempel, «I am feeling too warm. Da skrur softwaren temperaturen ned. Når bilen kommer til Norge litt senere i år vil systemet også skjønne norsk. Astra er OTA-klargjort ( Over-the-air programming), noe som innebærer at softwaren blir oppdatert trådløst.
Mye utstyr
Som med forgjengeren, som kom til Norge i 2015, så er Astra stappet med mye utstyr. Den kommer blant annet med ordentlig head up-display som har kartvisning.
Vi ga Astra mye skryt da vi testet den i 2015, og særlig oppsiktsvekkende var de gode lysene som var standard.
Les vår test av forgjengeren her
Nye Astra følger opp standarden som ble satt ned forgjengeren, selv om Opel antakelig ikke blir like rause med standardutstyret denne gangen.
Nye Astra kan blant annet fås med IntelliLux-hovedlys med 84 LED-elementer i hver lampe. Dette er blant de beste billysene på markedet.
Et annet av de virkelig store fortrinnene til Opel er sittekomforten. Opel satser på å være best på seter i klassen. Setene har AGR-merking, noe som innebærer at de er godkjente av «Aktion Gesunder Rücken», en tysk organisering for bedre rygghelse.
Satsingen betaler seg for setene er virkelig gode, og du trenger ikke punge ut mye ekstra for utmerket sittekomfort. Du må antakelig betale noe ekstra for skinnsetene med varme, kjøling og massasje.
At det i tillegg er fredelig på innsiden av Astra hjelper også komfortnivået. På Michelin Primacy-sommerdekk går Astra svært stille på det som skal sies å være stort sett jevn overflate i Portugal.
Mer i vente
Nye avgiftsregler for 2022 med redusert vektfradrag tok litt piffen av plug in-hybrid-markedet, men Astra er ikke tyngre enn at påslaget blir beskjedent.
Den nye firmabilbeskatningen har dessuten gjort det litt mindre attraktivt å ha elbil. Likevel vil nok interessen for en ladbare kombi være relativt beskjeden i Norge.
Men det er mer i vente. Senere i år kommer Astra som ladbare stasjonsvogn, og i 2023 kommer en helt elektrisk versjon. Basert på opplevelsene i Astra PHEV er det dermed mer å se frem til.
TEKNISKE DATA
Motor: 1,6 turbobensin
Elmotor. kW: 81,2
Batteri, kWh: 12,4
Ombordlader, kW: 3,7 (7,4 kW er ekstrautstyr)
Ladetid: To timer med 22 kW veggboks
El-rekkevidde, WLTP, km: 60
Effekt, hk: 180
Dreiemoment, Nm: 360
Egenvekt, kg: 1578
Tilhengervekt, kg: 1450
Lengde/bredde/høyde, cm: 437/186/148
Akselavstand, cm: 268
Bagasjerom, liter: 352-1268
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,11
CO2-utslipp, g/km: 26
0–100 km/t, sek: 7,6
Toppfart, km/t: 225
Toppfart, kun el, km/t: 135
Pris fra, kr: Fra cirka 350 000
Denne saken ble første gang publisert 18/02 2022, og sist oppdatert 08/03 2022.