SUV-ene som var superpopulære
En gang var de folkefavoritter
De var i flere år blant Norges mest solgte biler, men for noen av de en gang så populære folke-SUV-ene er situasjonen nå er ganske annen.
På slutten av 90-tallet tok nordmenns SUV-interesse av for alvor. Biler med firehjulsdrift hadde tradisjonelt sett enten vært veldig dyre, eller veldig enkle, røffe «reservetraktorer».
De mindre, rimeligere modellen fikk drahjelp av prestisjebiler som Jeep Grand Cherokee, og de første utgavene av Mercedes-Benz ML og BMW X5.
– Det er andre generasjon Toyota RAV4 som skal ha æren av gjennombruddet for det som etter hvert fikk kallenavnet «folke-SUV». Da den debuterte på topp 10-lista over de mest solgte bilene i Norge i 2001, var en viktig barriere brutt, sier Vi Menns bilekspert, Terje Bjørnsen.
RAV4 fikk etter hvert følge av flere andre, som Nissan X-Trail, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og ASX. De passet den gryende dieseltrenden som hånd i hanske. Litt spesielt var det at europeiske bilfabrikker somlet lenge før de kom på banen, VW Tiguan dukket ikke opp før i 2009.
Fornyet X-Trail
Nissan X-Trail har vært på det norske bilmarkedet siden 2001, og bare i løpet av de syv første årene ble det registrert over 10 000 nye X-Trail i Norge. Med sterk dieselmotor, ekte firehjulstrekk – ikke viskosekobling som koblet inn firehjulsdriften ved behov – og sperre på senterdifferensialen, ble den raskt en populær bil i det voksende segmentet for SUV i mellomklassen. Vi Menn testet den for første gang i 2002 og mente den detroniserte Toyota RAV4 og Honda CR-V.
Dagens generasjon av X-Trail er tredje generasjon, og tidligere i år kom en oppdatering som gjør modellen mer attraktiv: Nye drivlinjer, ny infotainment-løsning og mer elektroniske førerassistanse. De nye motorene består av en 1,7-liters dieselmotor med 150 hestekrefter samt en 1,3-liters turbobensin som yter 160 hestekrefter.
Begge motorene er blitt sterkere enn alternativene de avløser, samtidig som de tilfredsstiller utslippsnormen Euro6d-Temp. Nytt er også at bensinutgaven er tilgjengelig i kombinasjon med syvtrinns dobbeltclutch-girkasse. Som tidligere kan nye X-Trail også leveres med to- eller firehjulsdrift, kan dra tilhengere på 1500 kilo, har en bakkeklaring på 20 centimeter
og kan fås som syvseter.
En parentes
X-Trail er unektelig blitt mer attraktiv, men der den før var i førersetet i klassen, er den blitt en parentes. Registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken sier sitt: 47 solgte i år (utgangen av oktober). Avgiftspolitikken og dreiningen mot elektrifisering har spilt en stor rolle, men det er ikke den hele og fulle sannheten for hvorfor en gang så populære modeller som Nissan X-Trail og Honda CR-V er nære ved å bli utradert i Norge.
– «Billig» – eller i alle fall billig nok – var særlig i startfasen et viktig suksesskriterium for disse bilene. Det samme var naturligvis 4WD, og den høye sitteposisjonen. Elementer som var med på
å flytte stadig flere nordmenn over fra den tradisjonelle familiestasjonsvognen til en SUV. I overgangen mistet man flere ting, blant annet bagasjeplass, kjørekomfort og litt avhengig av bilmodell – gode veiegenskaper,
forteller Bjørnsen.
– Lurer man på hvorfor gamle slagere ikke lenger selger noe særlig i Norge, kan det forklares med de siste årenes insentiver for ladebiler. Men det er ikke hele bakgrunnen: Manglende innovasjon – både teknisk og konseptmessig – er en viktig årsak. Noen av de gamle heltene er ikke oppsiktsvekkende mye bedre eller annerledes enn de var for 5–10 år siden, mener Bjørnsen.
Og de som endrer seg, har fortsatt suksess: Mitsubishi Outlander var den nest mest solgte SUV-en i 2019, med Toyota RAV4 på tredjeplass.
– Riktignok er Outlander blitt grå ved tinningene, men Mitsubishi har forbedret ladehybrid-teknikken underveis. Toyota ga RAV4 et virkelig løft, både designmessig og teknisk, da den nye modellen kom i fjor. Og ladehybrid-versjonen sementerer RAV4s posisjon som en norsk SUV-favoritt gjennom to tiår. Så «folke-SUV-en» lever videre i beste velgående, men norske bilkjøpere krever noe mer enn teknisk stillstand. Og det er en god ting, sier Bjørnsen.
Dette skjedde med folke-SUV-favorittene:
Toyota RAV4
Kom til Norge som SUV med kun to dører i 1995 og har holdt koken. Har flere år vært Norges mest solgte SUV.
Nesten 5000 RAV4 ble registrert i 2016, 97 prosent av salget var den selvladende hybriden. Nylig kom RAV4 også som hybrid som du kan lade i stikkontakten. Allerede ved utgangen av oktober var over 900 versjoner av plug in-hybriden registrert i Norge. RAV4 fås ikke lenger som diesel.
Honda CR-V
Kom til Norge i 1997 og ble raskt populær. Da den andre utgaven av Honda CR-V kom i 2002, var den blant de aller beste kompakt-SUV-ene på markedet. Særlig tredje generasjon, som kom i 2006, ble populær.
På det meste ble det registrert over 3000 CR-V i året, med 2007 som toppåret. Femte generasjon CR-V ble lansert i fjor, for første gang som selvladende hybrid – diesel tilbys ikke i Norge. Men salgstallene er ikke som i glansdagene. Kun 112 registrerte CR-V så langt i år. Også den mindre HR-V var populær tidlig på 2000-tallet, men forsvant fra det norske markedet i 2008. En ny bensinversjon kom til Norge i 2015. 609 HR-V ble registrert i 2016, 39 biler er registrert så langt i år.
Mitsubishi Outlander
Lansert i Norge i 2003, og særlig andre generasjon som kom i 2007 ble populær. Da den ladbare versjonen kom i 2014 gjorde den Outlander ytterligere bemerket på registreringsstatistikken. De siste fem årene er det registrert over 22 000 nye Outlander PHEV her til lands. Dieselversjon finnes ikke lenger i Norge.
I juli vedtok styret i Mitsubishi Motors Corporation at selskapet ikke vil lansere nye Mitsubishi-modeller i Europa de neste tre årene for å spare penger. Senere har Mitsubishi justert kursen, og skal likevel lansere en ny modell i Europa. Det er imidlertid ikke snakk om en ny Outlander PHEV, men en ladbar versjon av den mindre Eclipse Cross. En ny Outlander PHEV skal vises neste år. Om den kommer til Norge er uvisst.
Mitsubishi ASX
Kom i 2010. Året etter ble det registrert nesten 4200 nye ASX i Norge, noe som gjorde den til Norges mest solgte SUV og plasserte den på fjerdeplassen over landets meste solgte biler. Ny modell ble lansert i 2019, men uten noen form for elektrifisering, ble den droppet av den norske importøren.
I 2016 tilegnet Nissan seg 34 prosent av aksjene i Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Dermed får Renault-Nissan tilgang på MMCs kunnskap på firehjulstrekk, mens MMC får tilgang til bedre batteriteknologi, noe som blant annet vil gi seg utslag i form av en elektrisk ASX – trolig i 2021.
Tekniske data
Nissan X-Trail dCi 150 Xtronic 4x4
Motor, cm³: 1749
Effekt, hk o/min: 150/3500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 340/1750
Egenvekt, kg: 1730
Tilhengervekt, kg: 1500
Bagasjeromsvolum, liter: 565/1996
Lengde/bredde/høyde, cm: 469/182/174
Akselavstand, cm: 271
Bakkeklaring, cm: 20,4
Standard dekkdimensjon: 225/60R18
Forbruk, WLTP l/mil: 0,75
CO₂-utslipp, g/km: 198
0–100 km/t, fabrikk, sek: 12,7
Toppfart, km/t: 190
Pris fra kr: 369 900 (2WD)
Pris, testbil kr: 597 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 62 2020
Denne saken ble første gang publisert 26/09 2020, og sist oppdatert 26/10 2022.