Prøvekjørt: Nissan Ariya
Her stemmer det aller meste
Omsider skal Nissan utfordre fornuften. Etter årevis på gjespe-toppen med elektriske Leaf, prøver den japanske bilgiganten seg med den nye Ariya.
Med svimlende salgstall er Nissan Leaf en bil de fleste har et forhold til, enten som sjåfør, passasjer eller som irritert bilist i bilen bak.
Eierskapet til en Leaf minner mest av alt om et fornuftsekteskap: Hverken utseende, fyrighet eller kjøreegenskaper får hjertet til å banke.
Lenge var det slik at konkurrentene strakte seg opp mot Nissans nivå. Fra Nissans side har det stort sett vært stille siden Leaf ble lansert i 2010.
Nå er de derimot omsider tilbake med Ariya, en meget lovende crossover-SUV.
Utseende teller
Nissan prøver seg i et segment der det virkelig ikke skorter på utvalg om dagen. Koreanerne har mye å by på med sine spenstig designede Hyundai Ioniq 5 og KIA EV6. VAG-gruppen stiller med romslige VW ID. 4 og Skoda Enyaq, og Tesla og Ford med sine sportslige Model Y og Mustang Mach E.
Selv om Nissans Ariya kanskje er mer tradisjonelt utformet enn flere av konkurrentene, er bilen likevel et stykke design man kan sette pris på. Med mønster i grillen inspirert av tradisjonelt japansk tre-kunst har det virkelig blitt lagt ned innsats helt ned på detaljnivå for at Ariya skal være et trivelig skue.
Fristelser og fornuft
Inni frister lyssatt japansk håndverks-mønster på førerdør og under dashbord. Myke og behagelige materialer preger områder som jevnlig berøres. Hardere materialer finnes fortsatt, men på ubetydelige steder.
Bryterne til klimaanlegget er sømløst integrert i dekorlisten, men vibrerer ved berøring for en mer knappe-aktig følelse. Dette er selvsagt helt unødvendig. Likevel er det vanskelig å ikke sette pris på dem. Knappene et bevis på at Ariya kan appellere til mer enn fornuft.
Andre overskudds-elementer er elektrisk justering av midtkonsollen og en motorisert laptop-hylle/oppbevaringsskuff som også elegant åpenbarer seg fra under dashbordet ved et trykk på en knapp.
For lave høye
Nissan sier Ariya er den høyeste bilen i klassen. For personer som nærmer seg 1,90 vil nok likevel takhøyden heller gi assosiasjoner til en norsk høyfjells-seter enn et gotisk katedral. For oss andre er det derimot ikke utfordrende å finne seg til rette som sjåfør med elektrisk justerbare seter som standard og god sikt.
Bagasjerommet er vesentlig mindre enn hos flere konkurrenter: 468 liter. Skal du ha firehjulstrekk må man nøye seg med 415 liter.
Med en akselerasjon på 7,5 sekunder til 100 km/t er det ikke 63 kWh-versjonen av Ariya som kommer til å sikre dagens fysioterapistudenter whiplash-oppdrag. Ute på veien er derimot de 218 hestekreftene fullt ut tilfredsstillende. På tross av litt stivere fjæring enn noen konkurrenter, er kjøreopplevelsen likevel mer «zen» enn sportslig.
Bilen oppfører seg fint på en svingete vei og går dit man vil, men hjulpet av støyreduserende glass er det komfort som preger tilværelsen om bord i Ariya. 4WD-varianten sparker mer. Her viser speedometeret tresifret etter 5,7 sekunder.
Helheten best
Strøm-gjerrig
Vi Menns opplevelse av Nissan Ariya er at lading ikke er noe man behøver å tenke mye på. 97,5 km med både landevei og motorvei krevde 22 % av batteriet. Enkelt regnet indikerer dette en rekkevidde på drøye 443 km, hele 40 km lenger enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Selv om bilens termometer informerte om hyggelige 25 grader hinter dette om beskjedent forbruk.
Pluss og minus:
Pluss: Komfort, Eksteriørdesign, Premium-følelse, Standardutstyr
Minus: Bagasjerom, takhøyde
Elbil-trivsel er uløselig knyttet til lading. Med en topp på 130 kW er ikke Ariya i nærheten av klasseledende.
Nissan poengterer at det er ladekurven sett totalt som teller, og mener Ariya kan opprettholde høyere kapasitet over lang tid. Dette skal gjøre at Ariya lader fra 20 % til 80 % på rundt en halvtime.
For å få til dette har Nissan lagt mye tid og krefter i temperaturstyringen. Klargjøring av batteriet gjøres med et knappetrykk, og må dermed ikke legges inn i navigasjonssystemet som hos andre.
Ser man på enkeltdetaljer som ladehastighet, bagasjeromsplass eller pris, utpeker ikke Ariya seg voldsomt. Det er helheten som imponerer med Nissan Ariya.
Bilen fremstår komplett, komfortabel, tilsynelatende gjerrig på kilowattene. Og selv innstegs-varianten «Advance» er meget velutstyrt. Premium-følelsen nærmer seg det man før bare forventet i tyske biler.
Nissan Ariya er en bil som appellerer til mer enn fornuften.
Vi Menn Bil mener:
Utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene, men fremstår som et gjennomtenkt og helstøpt produkt.
Motor: 1 eller 2 elmotorer
Batteri, kWt: 63 eller 87
Rekkevidde, km: 360 – 500
kW: 160 – 290
Hk: 218 – 395
Dreiemoment, Nm: 300–600
0–100 km/t, sek: 5,1 – 7,5
Toppfart, km/t: 160 – 200
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/185/166
Akselavstand, cm: 278
Bakkeklaring, cm: 16,5
Vekt, kg: 1800 – 2300
Hengervekt, kg: 750 - 1500
Dekkdimensjon: 235/55R19
Bagasjevolum, liter: 415 – 468
Til Norge: November
Pris, fra: 425 000
Tallene avhenger av versjon
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 38 2022