Prøvekjørt: Nissan Ariya

Her stemmer det aller meste

Omsider skal Nissan utfordre fornuften. Etter årevis på gjespe-toppen med elektriske Leaf, prøver den japanske bilgiganten seg med den nye Ariya.

Pluss ikon
<b>BRÅ OPPVÅKNING:</b> Nissans retur som tilbyder av nye elbil-modeller er et langt skritt forbi fornuftsnivået der Leaf har dominert.
BRÅ OPPVÅKNING: Nissans retur som tilbyder av nye elbil-modeller er et langt skritt forbi fornuftsnivået der Leaf har dominert. Foto: Lars-Martin Fossgard
Sist oppdatert

Med svimlende salgstall er Nissan Leaf en bil de fleste har et forhold til, enten som sjåfør, passasjer eller som irritert bilist i bilen bak.

Eierskapet til en Leaf minner mest av alt om et fornuftsekteskap: Hverken utseende, fyrighet eller kjøreegenskaper får hjertet til å banke.

Lenge var det slik at konkurrentene strakte seg opp mot Nissans nivå. Fra Nissans side har det stort sett vært stille siden Leaf ble lansert i 2010.

Nå er de derimot omsider tilbake med Ariya, en meget lovende crossover-SUV.

<b>SPILLEROM:</b> Elbil-platt­formene har gitt bil­designere spillerom. Fravær av forbren­nings­motor og grill i fronten, i kombinasjon med jakten på aero­dynamikk, har beriket elbilmarkedet med futu­ristisk og spennende design.
SPILLEROM: Elbil-platt­formene har gitt bil­designere spillerom. Fravær av forbren­nings­motor og grill i fronten, i kombinasjon med jakten på aero­dynamikk, har beriket elbilmarkedet med futu­ristisk og spennende design. Foto: Lars-Martin Fossgard

Utseende teller

Nissan prøver seg i et segment der det virkelig ikke skorter på utvalg om dagen. Koreanerne har mye å by på med sine spenstig designede Hyundai Ioniq 5 og KIA EV6. VAG-gruppen stiller med romslige VW ID. 4 og Skoda Enyaq, og Tesla og Ford med sine sportslige Model Y og Mustang Mach E.

Selv om Nissans Ariya kanskje er mer tradisjonelt utformet enn flere av konkurrentene, er bilen likevel et stykke design man kan sette pris på. Med mønster i grillen inspirert av tradisjonelt japansk tre-kunst har det virkelig blitt lagt ned innsats helt ned på detaljnivå for at Ariya skal være et trivelig skue.

<b>SPEKKET:</b> Utstyrsnivået i Ariya er imponerende, og med bare to utstyrsnivåer gjør Nissan livet enkelt. Innstegsvarianten «Advance» vil være mer enn godt nok utstyrt for mange. Vi prøvekjørte Evolve-varianten med oppgradert lydanlegg, head-up-display, Matrix-lykter og selvparkering.
SPEKKET: Utstyrsnivået i Ariya er imponerende, og med bare to utstyrsnivåer gjør Nissan livet enkelt. Innstegsvarianten «Advance» vil være mer enn godt nok utstyrt for mange. Vi prøvekjørte Evolve-varianten med oppgradert lydanlegg, head-up-display, Matrix-lykter og selvparkering. Foto: Lars-Martin Fossgard

Fristelser og fornuft

Inni frister lyssatt japansk håndverks-mønster på førerdør og under dashbord. Myke og behagelige materialer preger områder som jevnlig berøres. Hardere materialer finnes fortsatt, men på ubetydelige steder.

Bryterne til klimaanlegget er sømløst integrert i dekorlisten, men vibrerer ved berøring for en mer knappe-aktig følelse. Dette er selvsagt helt unødvendig. Likevel er det vanskelig å ikke sette pris på dem. Knappene et bevis på at Ariya kan appellere til mer enn fornuft.

Andre overskudds-­elementer er elektrisk justering av midtkonsollen og en motorisert laptop-hylle/oppbevaringsskuff som også elegant åpenbarer seg fra under dashbordet ved et trykk på en knapp.

<b>MODERATE SKJERMER:</b> Nissan deltar ikke i konkurransen om å ha flest og størst touchskjermer. Men som sjåfør får man følelse av å bli servert informasjonen man trenger når man trenger den. Respons, oppløsning og brukervennlighet er mer enn god nok, men er fortsatt ikke på nivå med en smarttelefon.
MODERATE SKJERMER: Nissan deltar ikke i konkurransen om å ha flest og størst touchskjermer. Men som sjåfør får man følelse av å bli servert informasjonen man trenger når man trenger den. Respons, oppløsning og brukervennlighet er mer enn god nok, men er fortsatt ikke på nivå med en smarttelefon. Foto: Lars-Martin Fossgard

For lave høye

Nissan sier Ariya er den høyeste bilen i klassen. For personer som nærmer seg 1,90 vil nok likevel takhøyden heller gi assosiasjoner til en norsk høyfjells-seter enn et gotisk katedral. For oss andre er det derimot ikke utfordrende å finne seg til rette som sjåfør med elektrisk justerbare seter som standard og god sikt.

Bagasjerommet er vesentlig mindre enn hos flere konkurrenter: 468 liter. Skal du ha firehjulstrekk må man nøye seg med 415 liter.

<b>TRANGT OM SALIGHETEN:</b> Plass til batteri går utover laste­­kapa­siteten. Det gjelder også Nissan Ariya.
TRANGT OM SALIGHETEN: Plass til batteri går utover laste­­kapa­siteten. Det gjelder også Nissan Ariya. Foto: Lars-Martin Fossgard

Med en akselerasjon på 7,5 sekunder til 100 km/t er det ikke 63 kWh-versjonen av Ariya som kommer til å sikre dagens fysioterapistudenter whiplash-oppdrag. Ute på veien er derimot de 218 hestekreftene fullt ut tilfredsstillende. På tross av litt stivere fjæring enn noen konkurrenter, er kjøreopplevelsen likevel mer «zen» enn sportslig.

Bilen oppfører seg fint på en svingete vei og går dit man vil, men hjulpet av støyreduserende glass er det komfort som preger tilværelsen om bord i Ariya. 4WD-varianten sparker mer. Her viser speedometeret tresifret etter 5,7 sekunder.

<b>OVER SKULDEREN:</b> Spenstig ytre design stjeler sikt bakover. Nissan kom­pen­serer med både vanlig sladrespeil eller bilde fra kamera.
OVER SKULDEREN: Spenstig ytre design stjeler sikt bakover. Nissan kom­pen­serer med både vanlig sladrespeil eller bilde fra kamera. Foto: Lars-Martin Fossgard

Helheten best

Strøm-gjerrig

Vi Menns opplevelse av Nissan Ariya er at lading ikke er noe man behøver å tenke mye på. 97,5 km med både landevei og motorvei krevde 22 % av batteriet. Enkelt regnet indikerer dette en rekkevidde på drøye 443 km, hele 40 km lenger enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Selv om bilens termometer informerte om hyggelige 25 grader ­hinter dette om beskjedent forbruk.

Pluss og minus:

Pluss: Komfort, Eksteriørdesign, Premium-følelse, Standardutstyr

Minus: Bagasjerom, takhøyde

Elbil-trivsel er uløselig knyttet til lading. Med en topp på 130 kW er ikke Ariya i nærheten av klasse­ledende.

Nissan poengterer at det er ladekurven sett totalt som teller, og mener Ariya kan opprettholde høyere kapasitet over lang tid. Dette skal gjøre at Ariya lader fra 20 % til 80 % på rundt en halvtime.

For å få til dette har Nissan lagt mye tid og krefter i temperaturstyringen. Klargjøring av batteriet gjøres med et knappetrykk, og må dermed ikke legges inn i navigasjonssystemet som hos andre.

Ser man på enkeltdetaljer som ladehastighet, bagasjeromsplass eller pris, utpeker ikke Ariya seg voldsomt. Det er helheten som imponerer med Nissan Ariya.

Bilen fremstår komplett, komfortabel, tilsynelatende gjerrig på kilowattene. Og selv innstegs-­varianten «Advance» er meget velutstyrt. Premium-følelsen nærmer seg det man før bare forventet i tyske biler.

Nissan Ariya er en bil som appellerer til mer enn fornuften.

LINJE: Ariyas design er inspirert av det Nissan betegner «tidløs japanske futurisme» med kun én linje som går rundt hele bilen.
LINJE: Ariyas design er inspirert av det Nissan betegner «tidløs japanske futurisme» med kun én linje som går rundt hele bilen. Foto: Produsent

Vi Menn Bil mener:

Utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene, men fremstår som et gjennomtenkt og ­helstøpt produkt.

Motor: 1 eller 2 elmotorer

Batteri, kWt:   63 eller 87

Rekkevidde, km:   360 – 500

kW:   160 – 290

Hk:   218 – 395

Dreiemoment, Nm:   300–600

0–100 km/t, sek:   5,1 – 7,5

Toppfart, km/t:   160 – 200

Lengde/bredde/høyde, cm:   460/185/166

Akselavstand, cm:   278

Bakkeklaring, cm:   16,5

Vekt, kg:   1800 – 2300

Hengervekt, kg:  750 - 1500

Dekkdimensjon:   235/55R19

Bagasjevolum, liter:   415 – 468

Til Norge:  November 

Pris, fra:   425 000

Tallene avhenger av versjon

Se mer

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 38 2022

Denne saken ble første gang publisert 25/07 2022, og sist oppdatert 26/07 2022.

Les også