20 bestselgere i sammenligning
Dette er bestselgerne som har mest plass
Vi har undersøkt noen av de mest populære modellene på det norske markedet, og funnet ut hvilke som byr på de mest praktiske egenskapene.
Vi har tatt utgangspunkt i de mest solgte bilene i de viktigste segmentene det siste halvannet året, fra januar 2020 til mai 2022.
Så har vi sett på tre av de viktigste fabrikkopplysningen når det gjelder plass og lasteevne:
Bagasjeromsvolum, maksimal tilhengervekt og nyttelast. Dataene er hentet fra Kjøretøydata, publisert av Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Så har vi sett på våre egne data for innvendige mål. Vi måler 24 viktige punkter for innvendig plass og bagasjeromsplass i alle bilene vi tester.
Her har vi konsentrert oss om bredder, høyder og lengder i baksetet og i bagasjerommet. Det gir sammen med fabrikkopplysningene og våre generelle vurderinger et godt bilde av hva som er de rommeligste og mest praktiske bestselgerne.
Ikke glem nyttelast
Nyttelasten er forskjellen mellom bilens tillatte totalvekt i vognkortet, og egenvekt med fører. Det er glemt faktor med tanke på hva du faktisk kan ha med deg av folk, utstyr og bagasje. Med fire personer på 75 kg i bilen og vanlig bagasje, eventuell taklast/boks, vil du normalt ligge mellom 250 til 300 kilo nyttelast. Hos noen modeller nyttelasten i grenseland for full bil med mye bagasje/taklast, så ta en kikk i vognkortet om du er i tvil.
Målene er benplass, bredde største/minste, takhøyde, sitteputelengde og setehøyden summert i centimeter.
Bagasjerom er summert lengde største/minste og bredde største/minste, høyde til seterygg og til tak.
SUV MELLOMKLASSE
De siste årene har tre elbiler og to ladehybrider (Toyota og Volvo) dominert blant de populære familie-SUV-ene. Tesla har nylig forbedret nyttelasten på Model Y, og er med unntak av målene i baksetet den rommeligste av disse bilene.
Forskjellene i baksetet er små, Model Y er bare noen centimeter smalere og har kortere sittepute. Bagasjerommet er svært, og Tesla oppgir målene inkludert rommet foran samt et stort rom under baksetegulvet.
Tilhengerfeste er standard, og bare Volvo XC60 trekker tyngre henger. Ladehybriden fra Volvo har også best bakseteplass.
Bagasjerom, liter:
Tesla Model Y Long Range: 970
Skoda Enyaq iV80X: 585
VW ID. 4 GTX: 543
Toyota RAV4 PHEV: 490
Volvo XC60 T6: 468
Maks tilhenger, kg:
Volvo XC60 T6: 2250
Tesla Model Y Long Range: 1600
Toyota RAV4 PHEV: 1500
VW ID. 4 GTX: 1200
Skoda Enyaq iV80X: 1200
Nyttelast, kg:
Tesla Model Y Long Range: 562
Toyota RAV4 PHEV: 525
VW ID. 4 GTX: 451
Volvo XC60 T6: 429
Skoda Enyaq iV80X: 404
Baksete, cm:
Volvo XC60 T6: 543
Skoda Enyaq iV80X: 540
Toyota RAV4 PHEV: 537
VW ID. 4 GTX: 537
Tesla Model Y Long Range: 533
Bagasjerom, cm:
Tesla Model Y Long Range: 575
Toyota RAV4 PHEV: 559
Volvo XC60 T6: 552
Skoda Enyaq iV80X: 549
VW ID. 4 GTX: 528
Les også:
Test: Tesla Model Y Long Range
KOMPAKTKLASSE
Tesla Model 3 defineres ifølge OFV som mellomklassebil, men vi har tatt den med i kompaktklassen for å få med det som er Norges mest solgte bil de siste årene.
Model 3 og Kia e-Niro skiller seg ut fra de tre andre kombimodellene siden Tesla er sedan, mens Kia er høyere og mer crossover-aktig. Bildet av plass og lastekapasitet er sammensatt fordi bilene har forskjellig sterke og svake sider.
Eksempelvis har Nissan Leaf stor bagasjeplass, men minst plass i baksetet og kan ikke trekke henger. VW ID. 3 har høy nyttelast og bra bakseteplass, men kan ikke trekke henger og har middels bagasjeplass. Slik er det for resten av gjengen også, men ser man alt under ett er Kia e-Niro det beste kompromisset av de fem.
Bagasjerom, liter:
Kia e-Niro: 451
Tesla Model 3 Long Range: 425
Nissan Leaf: 420
VW ID. 3: 385
Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 361
Maks tilhenger, kg:
Tesla Model 3 Long Range: 1000
Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 750
Kia e-Niro: 300
Nissan Leaf: 0
VW ID. 3: 0
Nyttelast, kg:
VW ID. 3: 465
Kia e-Niro: 418
Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 400
Nissan Leaf: 334
Tesla Model 3 Long Range: 313
Baksete, cm:
Kia e-Niro: 529
VW ID. 3: 526
Tesla Model 3 Long Range: 525
Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 514
Nissan Leaf: 509
Bagasjerom, cm:
Nissan Leaf: 539
Tesla Model 3 Long Range: 533
VW ID. 3: 526
Kia e-Niro: 519
Toyota Corolla 1,8 Hybrid: 516
Les også:
Test: Tesla Model 3 Long Range
Test: Toyota Corolla 1,8 Hybrid
CROSSOVER/KOMPAKT SUV
Prismessig er det ganske stor forskjell på de fem mest populære bilene i denne klassen, med BMW og Volvo i premiumklassen og de tre andre rimeligere folkebiler.
BMW X1 gjør det gjennomgående bra i alle disipliner, men det er verdt å merke seg at denne modellen er på vei ut. En ny og helelektrisk iX1 kommer i 2023 (se side 3). Blant de rimelige bilene kommer MG ZS EV best ut, der særlig bagasjeplassen er et fortrinn. Bredden i baksetet er ikke all verden, mens tilhengervekt og nyttelast er midt på treet.
Bagasjerom, liter:
MG ZS EV: 488
BMW X1 xDrive 25e: 450
Peugeot e-2008: 434
Volvo XC40 P8 Recharge: 413
Hyundai Kona Electric: 332
Maks tilhenger, kg:
Volvo XC40 P8 Recharge: 1500
BMW X1 xDrive 25e: 750
MG ZS EV: 500
Hyundai Kona Electric: 300
Peugeot e-2008: 0
Nyttelast, kg:
BMW X1 xDrive 25e: 510
Volvo XC40 P8 Recharge: 462
Hyundai Kona Electric: 420
MG ZS EV: 375
Peugeot e-2008: 374
Baksete, cm:
Volvo XC40 P8 Recharge: 533
BMW X1 xDrive 25e: 529
Hyundai Kona Electric: 514
MG ZS EV: 509
Peugeot e-2008: 506
Bagasjerom, cm:
BMW X1 xDrive 25e: 531
MG ZS EV: 524
Volvo XC40 P8 Recharge: 521
Peugeot e-2008: 503
Hyundai Kona Electric: 474
Les også:
STOR SUV
Blant de store SUV-modellene er det ingen tvil om at transportmesteren heter Volvo XC90. Den ligger helt i toppen på alle kriterier og byr på sjenerøse plass- og lasteegenskaper, med mulighet for sju sitteplasser.
Elbilveteranen Audi e-tron følger godt opp, mens nykommeren BMW iX også er rommelig, men mangler litt på bagasjeplass for å komme helt på topp. For Mercedes EQC og Ford Mustang Mach-E er saken enkel, de er en størrelse mindre – noe som også gjelder prislappen, særlig for Ford sin del.
Bagasjerom, liter:
Volvo XC90 T8: 692
Audi e-tron 55 quattro: 660
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 500
BMW iX xDrive50: 500
Ford Mustang Mach-E AWD LR: 482
Maks tilhenger, kg:
BMW iX xDrive50: 2500
Volvo XC90 T8: 2350
Audi e-tron 55 quattro: 1800
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 1800
Ford Mustang Mach-E AWD LR: 750
Nyttelast, kg:
Volvo XC90 T8: 578
BMW iX xDrive50: 560
Audi e-tron 55 quattro: 546
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 445
Ford Mustang Mach-E AWD LR: 410
Baksete, cm:
BMW iX xDrive50: 558
Volvo XC90 T8: 552
Audi e-tron 55 quattro: 548
Ford Mustang Mach-E AWD LR: 537
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 536
Bagasjerom, cm:
Volvo XC90 T8: 623
Audi e-tron 55 quattro: 571
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic: 558
BMW iX xDrive50: 552
Ford Mustang Mach-E AWD LR: 503
Les også:
Test: Ford Mustang Mach-E AWD LR
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2022