Prøvekjørt: Nissan X-Trail e-4ORCE 7-seter
De to elmotorene driver hjulene, men du trenger ikke lade
En gang så populære Nissan X-Trail vender tilbake til røttene, men med en svært uvanlig motorisering.
Nissan X-Trail ble lansert så tidlig som i 2001 og var en skikkelig firehjulstrekker i kompaktklassen der Toyota RAV4 hadde satt standarden.
Les også: SUV-ene som var superpopulære
Siden har X-Trail beveget seg mer i retning crossover, men helt nye X-Trail vender tilbake til SUV-røttene, mener Nissans produktsjef, Adrien Levesque.
Den ser kraftigere og mer muskuløs ut enn forgjengeren og kan sågar fås som syvseter. Ikke dårlig for en modell som er blitt litt kortere.
Les også: Test av tredje generasjon Nissan X-Trail
Uvanlig motorisering
I Norge har X-Trails suksess vært ensbetydende med diesel. Det er ikke aktuelt nå. I stedet er det tale om en 1,5-liters turbobensin mildhybrid. For Norges del er det imidlertid E-4orce-versjonen som er mest interessant.
Den kommer med en uortodoks motorisering: et batteri forsyner elmotorene med strøm. Så langt høres dette ut som et helt standard opplegg for elbil.
Men batteriet lades ikke opp via en ladekontakt, men en innenbords 1,5-liters bensinmotor som fungerer som et aggregat.
Det unike med systemet er at bensinmotoren ikke er koblet til akslingene. Den brukes utelukkende til å forsyne batteriet med kraft, mens hjulene helt og holdet drives av elmotorene.
Tankegangen er ikke ny. Drivlinjen kan minne om dieselelektriske systemer som har vært i bruk i skipsindustrien siden tidlig på 1900-tallet.
Les også: Denne heftige Nissan-SUV-en ble kvalt av utslippskravene
Fredelig
Fordelen med at bensinmotoren kun benyttes som generator sammenlignet med en konvensjonell drivlinje med bensin eller diesel, er en stillere kjøreopplevelse, samt lavere forbruk og utslipp, ifølge Nissan.
Nylig prøvekjørte vi X-Trail i Slovenia. Vårt inntrykk er at den oppleves som en elbil helt til du gasser på eller batteriet trenger påfyll. Da hører du bensinmotoren som jobber. Støynivået oppleves likevel som beskjedent.
Forbruket er oppgitt til 0,65 liter per mil, men dette skal vi teste nøyere på hjemmebane. Mange eiere av dieselbiler har nok opplevd et lavere gjennomsnittlige forbruk enn dette. Den fredelige drivlinjen, sittekomforten og understellet gjør X-Trail til en behagelig kjøreopplevelse. E-4orce-versjonen som vi prøvde har elmotorer på begge akslingene som besørger firehjulstrekk.
Det er ingen fysisk forbindelse mellom akslingene. I stedet sørger elektronikken fortløpende for å fordele kreftene dit det trengs.
Nyttig
X-Trail har forskjellige kjøreprogrammer, blant annet sport, noe som virker helt bortkastet. Den er ikke sportslig, men det er bare en fordel for en bil som dette.
Da er det mer nytte i bakkekontrollhjelpen (hill descent) og offroad-programmet som endrer gassresponsen og fordelingen av kreftene på hjulene sammenlignet med standardoppsettet.
Nyttig er det også at X-Trail kan trekke henger (19 410 kroner for hengerfeste), at bakseteraden kan skyves i lengderetning og at den kan fås som syvseter. Tredje seterad er imidlertid for nødseter å regne.
Nissan mener X-Trail-hybriden spiller en funksjon i overgangen fra forbrenningsmotorer til en helt elektrisk bilhverdag. (Nissan-bilene skal være 100 prosent elektriske i 2030). Ikke alle kan velge helt elektrisk eller er modne for det, er kronargumentene til Nissan.
Hadde X-Trail kommet som elbil hadde den trolig solgt som varmt hvetebrød i Norge. Den rollen er det i stedet splitter nye Ariya som innehar.
Les også: Nissan Ariya - her stemmer det aller meste
Salgsforventningene til X-Trail er beskjedne i Norge, men Nissan Norge regner med at e-4orce-versjonen vil utgjør 90 prosent av det antatte salgsvolumet.
Tekniske data Nissan X-Trail e-4orce 7-seter
Motor, cm³: 1497
Elmotor, kW: 150 + 100
Effekt, kW/hk ved o/min: 157/213 - 4600
Dreiemoment, Nm ved o/min:: 330+195 ved 2400-4400
Egenvekt, kg: 1910
Lengde/bredde/høyde, cm: 468/184/173
Akselavstand, cm: 271
Bakkeklaring, cm: 19,5
Vadedybde, cm: 45
Bagasjerom, liter: 575 - 1396
Tilhengervekt, kg: 1650
Taklast, kg: 100
Standard dekkdimensjon: 235/50 R19
Forbruk, l/mil, WLTP: 0,67
CO2-utslipp, g/km: 148
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,0
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 626 356**
* Foran/bak
** Prisen gjelder e-4orce (4WD). E-Power (2WD) koster fra 561 550 kroner. 524 569 kroner for 1,5 mildhybrid
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 55 2022