Førsteinntrykk
Nissan Ariya først til Norge
Når Nissans nye elbil lanseres i Europa, kommer den først til Norge.
Nissan var først ute med masseproduksjon av en elbil med Leaf allerede i 2010. Det ruller rundt 70 000 Leaf på norske veier. Selv om bilen har vært en salgssuksess, har den aldri vekket de helt stor emosjonene.
Da er det annerledes med Ariya, Nissans nye elbil. Den ruver mer på veien og trykker på mange av de rette knappene når det gjelder nordmenns preferanser om bil: SUV-formet, høy sittestilling, mulighet for firehjulstrekk og lang rekkevidde.
Priser og firehjulstrekk
Ariya kommer med to batteripakker – 63 kW eller 87 kW. Maks rekkevidde er oppgitt til 500 kilometer (WLTP) med den største batteripakken og kun en elmotor. Du kan velge mellom to versjoner med forhjulstrekk eller med det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE. Det er utviklet basert på erfaringer hentet fra blant annet Patrol og GT-R. Ariya kan dessuten fås i en Performance-utgave med et dreiemoment på 600 Nm, og som skal gjøre 0–100 km/t på 5,1 sekunder.
Over 6000 personer har meldt sin interesse for Ariya, prisene er klare og Nissan åpnet for bestilling tidlig i september. Den rimeligste versjonen med forhjulstrekk, 63 kWt-batteri, 218 hestekrefter og 300 kilometer rekkevidde vil koste fra 409 900 kroner.
Dyrest blir Performance-utgaven med 87 kWt-batteri, to elmotorer, 394 hestekrefter og 400 kilometer rekkevidde. Den koster fra 575 900 kroner.
Med firehjulstrekk har Ariya to elmotorer – en foran og en bak. e-4ORCE-systemet, som det heter, er ifølge Nissan finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag. Et regeneringssystem for bremsene på bakhjulene i stedet for – som normalt – på forhjulene skal minimere uønskede bevegelser.
Kraftfordelingen mellom hjulene både foran og bak innebærer blant annet nedbremsing på hvert hjul separat, noe som skal gi meget godt veigrep i svingene, hevder Nissan.
Det er aktiv temperaturregulering av batteriet som skal kunne hurtiglades på inntil 130 kW. Det er et stykke bak tøffe konkurrenter som Kia EV6 og Ioniq 5. Ioniq 5 kan hurtiglade opptil 220 kW. Da vi nylig testet den brukte vi 24 minutter fra 10 til 90 % under optimale forhold. Ifølge Nissan skal Ariya kunne lade inntil 300 km rekkevidde på 30 minutter ved optimale forhold.
Mye utstyr
Ariya kommer med svært mye utstyr som standard. Førerassistanse-systemet ProPilot med intelligent filholderassistent, intelligent cruisekontroll og mulighet for tilkobling mot navigasjonssystemet er for eksempel standard på rimeligste modell. Det samme gjelder attraktivt utstyr som elektrisk justerbare forseter, elektrisk bakluke, to 12,3-tommer-skjermer med navigasjon med tilhørende tjenester/instrumenter, 360-graders kamera med person- og sykkelgjenkjenning og oppvarmet frontrute.
Les også: (+) Runar bygde drømmebilen: – Mange mener det er galskap
Går du opp til utstyrsnivået Evolve, blir utstyr som panorama-soltak, adaptivt intelligent fjernlys, elektrisk justerbart ratt, ventilerte seter med varme og kjøling, head up-display og 22 kW om-
bordlader standard. Sistnevnte sørger for vesentlig raskere ladetid ved hjemmelading via veggboks med tilstrekkelig strømstyrke.
4 versjoner
63 kWh – forhjulstrekk. Pris; 409 900 kroner
87 kWh – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke. Pris: 499 900 kroner.
e-4ORCE 87 kWh – firehjulstrekk og lengre rekkevidde.
Pris: 529 900 kroner
e-4ORCE 87 kWh Performance. Pris: 575 900 kroner.
Sammenlignet med Leaf kommer Ariya med en forbedret versjon av førerassistansen ProPILOT. Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved kø-
kjøring. Systemet har også filholderfunksjon.
ProPilot-systemet bruker veidata fra navigasjonssystemet, og kan selv regulere farten i forhold til den tillatte hastigheten samt ta hensyn til farten i skarpe svinger. Ariya er også utstyrt med e-Pedal. Det gjør det mulig å akselerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen
Snakke til bilen
Innvendig har Nissan ryddet unna tradisjonelle knapper og brytere. Betjeningen av klimaanlegget er integrert i midtpanelet, er kun synlig når bilen er startet og gir haptisk tilbakemelding. Ved berøring vil du merke en vibrasjon i fingeren.
Ariya får også et av de største head-up-displayene i klassen, ifølge Nissan. Head up-displayet projiserer informasjon på frontruten. Ved å si «hello Nissan» eller «hey Nissan» skal du kunne betjene funksjoner som blant annet navigasjonen med stemmestyring.
Instrumentpanelene består av to 31 centimeter brede skjermer som blant annet viser informasjon om batteri, rekkevidde og navigasjon. Ariya er også den første Nissan-modellen med trådløs oppdatering av software i bilen, uten at du trenger å oppsøke et verksted.
Les også: Da Geir så det utenlandske vogntoget, tok han en drastisk avgjørelse: – Han var rasende
I det moderne dagliglivet omgir vi oss med mye teknologi og ulike digitale assistenter. Disse skal enkelt kunne integreres i Ariya på en sømløs måte, ifølge Nissan Norge. Med Amazon Alexa Auto, som en konkurrent til Android Auto og Apple CarPlay, kan du med stemmen betjene temperaturen i hjemmet ditt, på hytta eller stille spørsmål om ting du lurer på.
Du kan også via for eksempel Google Assistant eller Amazon Alexa også kommunisere med bilen hjemmefra, og blant annet forhåndsinnstille temperaturen i bilen eller legge inn reisemål til navigasjonen.
Kan trekke tilhenger
Ariya har ytre mål som en bil i mellomklasse-segmentet, men innvendig plass som en bil i klassen over, ifølge Nissan. Det besørges av en akselavstand på 278 cm selv om karosseriet måler 4,6 meter, som er 20 centimeter lengre enn Nissan Qashqai. Innvendig er det prioritert maksimalt med benplass. Blant annet er komponenter til klimaanlegget flyttet frem og inn i motorrommet for å gi bedre plass i kupeen.
Batteri, kWt: 63 eller 87
Rekkevidde, km: 360 – 500
kW: 160 – 290
Hk: 218 – 395
Dreiemoment, Nm: 300–600
0–100 km/t, sek: 5,1 – 7,5
Toppfart, km/t: 160 – 200
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/185/166
Akselavstand, cm: 278
Bakkeklaring, cm: 20
Vekt, kg: 1800 – 2300
Hengervekt, kg: 750–1500
Dekkdimensjon: 235/55R19 255/45R2
Bagasjevolum, liter: 415 – 468
Til Norge: Sommeren 2022
Pris, fra: 409 900 kroner
Tallene avhenger av versjon
Med forhjulstrekk er bagasjeromsvolumet på 468 liter. El-
motoren bak sørger for at versjonene med firehjulstrekk får noe mindre plass, 415 liter. I tillegg kan det ettermonteres takstativ og skiboks samtidig som bilen også blir tilgjengelig med hengerfeste.
Med den minste batteripakken kan Ariya trekke 750 kilo, 1500 kilo med den store batteripakken. Du kan taklaste bilen med maks 75 kilo.
Denne saken ble første gang publisert 06/10 2021, og sist oppdatert 25/10 2021.