Test: Mercedes-Benz 300de T 4Matic

Den sære løsningen fungerer

Diesel-hybriden er en flott kombinasjon av fornuft, kjøreglede og totalkomfort.

Pluss ikon
<b>VELLYKKET:</b> I sin nyeste versjon har E-klasse fått det nye Mercedes-designet i fronten. Det kler den.
VELLYKKET: I sin nyeste versjon har E-klasse fått det nye Mercedes-designet i fronten. Det kler den.
Først publisert Sist oppdatert

Stor, luksuriøs og praktisk. Det er slik vi tenker på den typiske stasjonsvognen i Mercedes-drakt. Den kom for alvor inn i den norske bilbevisstheten i 1976, da den nærmest legendariske W123-serien ble lansert.

En bil som i mange år var begrepet på soliditet og pålitelighet i det tyskerne kaller oberen Mittelklasse, eller det vi i Norge litt mindre pretensiøst gjerne benevner som familiebiler i premiumklassen.

Siden den gangen har det naturligvis skjedd en hel del i Mercedes-familien, der E-klasse etterhvert er blitt den faste betegnelsen på denne biltypen.

<b>FARGEGLAD:</b> Tradisjonsbæreren E-klasse har fått et moderne dashbord i glasscockpit-stil. Kvaliteten er som forventet i toppklasse. 
FARGEGLAD: Tradisjonsbæreren E-klasse har fått et moderne dashbord i glasscockpit-stil. Kvaliteten er som forventet i toppklasse. 

Sær kombinasjon

Mercedes lanserte sin nåværende E-klasse i 2016, og den er den 6. generasjonen siden W123. E-klasse fikk en facelift i 2020, og det er først nå den kan leveres med den norske suksessoppskriften: Stasjonsvogn, 4WD og ladbar drivlinje. Inntil nå har nemlig drift på alle fire manglet i produktmiksen.

Les også: Test av Mercedes-Benz E 300 de uten 4Matic firehjulstrekk

På motorfronten velger Mercedes det mange vil anse som en sær løsning i dagens bilverden: Der så å si alle andre satser på kombinasjonen av elektrisitet og bensin i sine ladehybrider, går Mercedes i stedet for en dieselmotor.

<b>SKRIFTEN PÅ HEKKEN:</b> Den nyeste ladehybriden kommer nå også med firehjulsdrift. Alltid en suksessfaktor hos norske bilkjøpere. 
SKRIFTEN PÅ HEKKEN: Den nyeste ladehybriden kommer nå også med firehjulsdrift. Alltid en suksessfaktor hos norske bilkjøpere. 

Rent bortsett fra at den moderne dieselmotoren har et ufortjent dårlig rykte, byr kombinasjonen av diesel og elektrisitet på mange fordeler. Mercedes bruker en toliters firesylindret dieselmotor med 194 hk og et dreiemoment på solide 400 Nm. Sammen med elmotoren gir det totalt 306 hk og enorme 700 Nm.

Dermed får Mercedes-Benz 300de T 4Matic et enormt kraftoverskudd: Selv med vinterdekk og småsleip asfalt spurter stjerneekspressen fra 0–100 km/t på 6 sekunder. I det daglige setter du mest pris på at bilen gir kraftfull akselerasjon, både ved forbikjøring og i andre trafikksituasjoner som krever kjapp fartsøkning. Dermed er det sjelden du trenger full kickdown-akselerasjon, men kan nyte den solide kraften sammen med sømløse girskift i Mercedes' 9-trinns automat.

<b>BATTERIKLUMP:</b> Den ser nok mer forstyrrende ut enn den faktisk er, men volumet går ned med 160 liter i forhold til en vanlig E-klasse. 
BATTERIKLUMP: Den ser nok mer forstyrrende ut enn den faktisk er, men volumet går ned med 160 liter i forhold til en vanlig E-klasse. 

Nøysom

I tillegg sørger diesel og elektrisitet for en nøysom omgang med drivstoffet. En dieselmotor er mer effektiv enn en bensinmotor. Tross sine 2,2 tonn med fører, firehjulsdrift og -10 grader under vår faste 200 km forbruks- og rekkeviddetest, nøyer bilen seg med 0,45 l/mil. Da går den først 40 km på strøm, mot normtallet på 50 km. Det er som forventet, kulda tatt i betraktning. Vi legger også merke til at hybridsystemet fungerer bra i normal drift når batteriet er brukt opp. Dermed går ikke forbruket amok om du kjører langt uten lademulighet.

Les også (+): Test av Mercedes-AMG E 53 4Matic+

Kjøreopplevelsen i E-klasse har tradisjonelt vært forbundet med en høy grad av komfort. Imidlertid har Mercedes' store familiebil tatt kvantesprang på kjøredynamikk i sin nyeste utgave. Det er særlig merkbart med den permanente firehjulsdriften i 4Matic-systemet, der bilen har en lekenhet på glatta som sender hekken ut og smilet til værs, men fortsatt innen trygge rammer. Tross presise veiegenskaper har bilen svært god fjæringskomfort og samler opp det aller meste norske veier i telehivsesongen byr på.

<b>RAKETT:</b> Bak et snilt utseende skjuler det seg krefter vi normalt sett forbinder med raske elbiler.
RAKETT: Bak et snilt utseende skjuler det seg krefter vi normalt sett forbinder med raske elbiler.

En hump

Du sitter behagelig på førerplassen. Den er nå dominert av fargerike digitale instrumenter og en stor, avlang betjeningsskjerm over midtkonsollen. Kvalitetsfølelsen er det som vanlig ikke noe utsette på i Mercedes-interiøret. Det eneste som trekker ned totalkomforten er hørbar knatring fra dieselmotoren i lav fart, og noe mer hjulstøy i motorveihastighet enn de beste konkurrentene.

Les også: 23 fun facts om nye Mercedes-Benz S-klasse

Kun på et punkt blir hybriddriften en ulempe i forhold til en normal E-klasse. Batteripakken ligger som en hump på tvers av bagasjeromsgulvet innerst mot seteryggen.

Ved siden av at bagasjeromsvolumet går ned fra 640 til 480 liter, blir gjennomlasting av store gjenstander vanskeligere. På den positive siden trekker bilen henger på 2100 kg – like mye som tilsvarende bensin- og dieselmodeller.

<b>SUKSESSOPPSKRIFT:</b>  Stasjonsvogn, 4WD og ladbar drivlinje. 
SUKSESSOPPSKRIFT:  Stasjonsvogn, 4WD og ladbar drivlinje. 

Dommen

Det er en flott kombinasjon av fornuft, kjøreglede og totalkomfort i E300de T 4Matic. Drivlinjen med diesel og elektrisitet gir enorm kraft og lavt forbruk, men med på lasset må du ta et mindre og mer upraktisk bagasjerom.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1950+EL

Effekt, kW/hk: 225/306

Dreiemoment, Nm: 700

Egenvekt, m/fører, kg: 2215

Tilhengervekt, kg: 2100

Lengde/bredde/høyde, cm: 495/185/146

Bagasjerom, liter: 480–1660

Standard dekkdimensjon: F: 245/45-18 B: 275/40-18

Batterikapasitet, kWh: 13,5

Rekkevidde, WLTP km: 50

Rekkevidde i test, km: 40

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,15

CO₂-utslipp, g/km: 40

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6

Toppfart, km/t: 230

Pris fra, kr: 707 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 6,0

60–100 km/t, kickdown: 3,0

80–120 km/t, kickdown: 3,9

Støy 100 km/t, dBA: 66,0

Testforbruk, l/mil: 0,45

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.