Test: Audi e-tron S 60 Sportback
Effektmangel er ikke noe du behøver å bekymre deg for
S-versjonen av e-tron har alt som skal til av kraft og eksklusivitet. Men kommer med en liten bismak.
I det norske bilmarkedet har 2020 utvilsomt vært «e-tron-året». Det grenser til det uforklarlige at en bil med typisk prislapp på 700–900 000 kroner går hen og blir klar bestselger midt i en pandemikrise.
Dermed er det vel en slags fornuft i at nyeste utgave i e-tron-serien er toppmodellen S 60, slik at de med enda mer penger og udekket kraftbehov kan få sin kongen på haugen-versjon. Før den elektriske über-Audi dukker opp i form av e-tron GT i løpet av våren.
Kjøreglede i fokus
Midt oppi disse kraft- og prisorgiene kan det selvsagt være vanskelig å huske at elbiler faktisk skal handle om miljø og det grønne skiftet, men akkurat når det gjelder S-versjonen av Audi e-tron tror jeg vi skal la det ligge. For med hånden på hjertet: Her er dynamikk og bilglede viktigere ingredienser.
Les også (+): Test av Audi e-tron 55
Vår testbil er Sportback-versjonen, og denne karosserivarianten kler det sportslige S-konseptet godt, selv om du mister noe av det praktiske aspektet i forhold til den mer SUV-aktige standardutgaven.
Vi er vant til at kraftige elbiler sparker godt fra, og med sine tre motorer – 370 kW/503 hk i boostmodus og 320 kW/435 hk som normaluttak – er ikke effektmangel noe e-tron S-sjåføren behøver å bekymre seg for. Og med torque vectoring, samt eget understellsoppsett og progressiv styring for S-versjonen, burde denne dunke de fleste og de beste på veiegenskaper og ytelser.
Les også (+): Bølla er tilbake - test av ladbare Audi Q7 60 TFSIE
Noen kilo ekstra
Men helt siden e-tron kom på markedet for to år siden har den slitt med et vektproblem. Det har ikke blitt bedre i S-versjonen.
Med fører tipper egenvekten 2,7 tonn og gjør at en weekendpakket e-tron S fort kan nærme seg tre tonn på veien. Særlig med myke, piggfrie vinterdekk og en glatt nedoverbakke går ikke slikt upåaktet hen.
Det legger en viss demper på innsatsfaktoren bak rattet, men jeg skal ærlig innrømme at Audi tross alt har vært flinke til å kamuflere hvilken murstein dette egentlig er. Ikke overraskende fungerer det best i oppoverbakke, der tyngdekraften ikke straffer like hardt, mens motorkrefter og torque vectoring gjør kjøreopplevelsen riktig så livlig.
Tre el-motorer
Mer enn pynt og sportslig design skjuler seg bak S-betegnelsen i Audi e-tron. Tre elmotorer – en foran og to bak – er den viktigste forskjellen fra standardversjonen. Audi har tatt den kraftigste motoren fra bakakselen på e-tron 55 og plassert den foran på e-tron S 60, mens to motorer fra forakselen på e-tron 55 driver bakhjulene. Det gir 370 kW/503 hk og 939 Nm i boost-modus. Motorene bak driver hvert sitt hjul, trenger ingen differensial, og sørger dermed for lynrask «torque vectoring» slik at kraften til hvert hjul i større grad enn vanlig kan bidra til stabilisering av veiegenskapene og optimalt veigrep. Velger du sportslige innstillinger for kjøreprogram og ESP, gir systemet deg friere tøyler på glatt underlag.
Ved normal kjøring er kun motorene på bakhjulene koblet inn, og vi opplever ikke at e-tron S 60 Sportback bruker mer energi – med tilhørende reduksjon i rekkevidde – enn de e-tron 55-versjonene vi har kjørt tidligere.
Bilen er fortsatt strømtørst, med et snittforbruk på 2,65 kWh/mil i løpet av våre cirka 700 testkilometer, og 2,49 kWh/mil med maksimal rekkevidde på 350 km i den faste rekkeviddetesten.
Les også (+): Test Audi A6 Allroad - dieselbilen har aldri vært bedre
På langtur med hurtiglading gjør e-tron likevel en god figur. Den lader kjapt; på 150 kW lynlader bruker vi 18 minutter fra 30-80% (snitt på ca. 140 kW), mens 80-95% tar 10 minutter ekstra (ca. 85 kW i snitt). Det gjør e-tron til en mer effektiv langtursbil enn de rene rekkeviddetallene tyder på, så lenge du finner en lynlader underveis.
DOMMEN
TEKNISKE DATA
Bilmerke Audi Tesla
Modellbetegnelse e-tron S 60 Model S Long Range
Motor: 3xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 370/503 421/573
Dreiemoment, Nm: 973 660
Egenvekt, m/fører, kg: 2710 2365
Tilhengervekt, kg: 1800 –
Lengde/bredde/høyde, cm: 490/200/162 498/196/144
Bagasjerom, liter: 615–1655 895–1795
Standard dekkdimensjon: 285/45-20 245/45-19
Batterikapasitet, netto kWh: 86 87
Rekkevidde, WLTP km: 410 652
Rekkevidde i 200 km test: 350 540
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,66 1,89
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,5 3,8
Toppfart, km/t: 210 250
Pris fra, kr: 864 000 775 900
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 4,4 4,5
60–100 km/t, kickdown: 2,2 2,0
80–120 km/t, kickdown: 2,8 2,6
Støy 50 km/t, dBA: 58,0 59,0
Støy 100 km/t, dBA: 65,0 66,0
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 2,43 1,66
Merknad: Tesla testet på våt veibane. Tekniske data for Model S Long Range Plus, testdata for Long Range
En dyr, flott og rask elbil, dette. Av mangel på rene konkurrenter har vi satt opp testresultatene for Tesla Model S Long Range som vi kjørte for et år siden. Det viser at e-tron S matcher den gamle Tesla-målestokken på ytelser, men ligger langt bak når det kommer til effektivitet og rekkevidde. Men det bryr foreløpig ikke prestisjehungrige elbilkunder seg om.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2021