Test: BMW X3 30e xDrive og Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic
Rollebyttet
Mercedes er den fornuftige og praktiske. BMW den sportslige og raske. Ikke sant? Ikke helt.
På tross av hva de aller grønneste blant oss måtte mene – elbil passer ikke for alle nordmenn. Og da er gode, praktiske ladehybrider det beste alternativet. Vi får mange slike nyheter til Norge i 2020, internasjonalt er ikke de store elbilmarkedene like modne som det norske. Ladehybrider fremstår som gode alternativ og sørger for en flora av nye utgaver.
Da BMW X3 kom i helt ny versjon sent i 2017 var det ingenting i veien med egenskapene. Den fortsatte akkurat der forgjengeren slapp, som en flott og overraskende komplett SUV-modell. I tillegg til typiske BMW-egenskaper, bød den nemlig også på en god dose komfort og praktiske fortrinn. Etter den første testen husker jeg vi likevel satt med følelsen at det ikke holdt med diesel- og bensinmotorer denne gangen. Uansett hvor fine de måtte være.
Nå kan BMW X3 endelig leveres som ladehybrid. X3 30e xDrive er en modell med gode forutsetninger til å lykkes i Norge. Som bilkjøpere elsker vi SUV nesten like mye som vi elsker 4WD. Vi er kledelig jålete, setter pris på premiummerker med premiumfølelse, og tar gjerne en solid porsjon motorkraft på toppen. På de nevnte punktene leverer ladbare X3 varene. Her er det velkjent BMW-aura på alle viktige områder – fra flott kvalitetsfølelse til de sportslige kjøreegenskapene.
Ladehybriden leverer
Selv om nostalgikerne blant oss savner sekssylindrete bensin- og dieselmotorer, er det få argumenter mot kombinasjonen av bensin- og elmotor. Funksjonen BMW kaller «XtraBoost» gir drivlinjen 40 hk/30 kW på toppen av de 252 hk/185 kW den leverer som standard. Dermed har du solide 292 hk og 420 Nm dreiemoment til disposisjon når du trykker på for fullt.
Går X3 30e fort nok til at det kiler i magen? Svaret er et entydig ja. Vår testbil gjør 0–100 km/t unna på 6,8 sekunder og har forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t på 3,5 sekunder. Vi kan trøste nostalgikerne med at det er tall som minner om tidligere tiders sekser-dieseler. Lydbildet er selvsagt ikke like sjarmerende, men den firesylindrete bensinturboen får såpass mye hjelp av elmotoren at det sjelden virker anstrengt.
Som med alle andre ladehybrider avhenger forbruk og kjørelengde på strøm av at du som eier faktisk lader bilen. Og i så fall gjør X3 30e xDrive en god figur. Drivlinjen er prinsippet lik den du finner i 3- og 5-serie, med et batteri på totalt 12 kWh. På en 440 km langtur med to ladinger gikk bilen 13 mil uten utslipp og med et forbruk på 0,56 l/mil. I vår faste forbrukstest kom den 38 km på strøm under vinterlige kjøreforhold. Testforbruket endte på 0,57 l/mil, omtrent likt med dieselutgaven vi kjørte på test i 2018 (0,61 l/mil). Da gjør ladehybriden jobben som forutsatt.
Vellykket totalpakke
Ved siden av god framkommelighet og fin oversikt fra førerplass er et rommelig karosseri hovedgrunnen til at vi liker mellomstore SUV-modeller. BMW X3 begynte karrieren på typisk BMW-vis – litt trangere enn konkurrentene. Det bedret seg merkbart i forrige generasjon, og er tatt et lite hakk videre i denne nyeste utgaven. Dermed fungerer nye X3 som fullblods familiebil. Bakseteplassen er tilstrekkelig både for voksne og for barneseter.
Batteriet stjeler noe av plassen i lasterommet, mest merkbart i høyden. Det gjør at volumet går ned med 100 liter, men 450 liter er fortsatt akseptabelt for en familiebil. Dessuten er utformingen eksemplarisk, så å si uten fremspring av noen art som ellers ville komplisert plassutnyttelsen.
I vår testperiode får vi en blanding av vinter og vår, med tilsvarende variasjon i underlag og kjøreforhold. Blant annet en fin langtur over fjellet mellom Øst- og Vestlandet. Da får BMW X3 virkelig vist hva som bor i konseptet, med en glimrende balanse mellom sportslige veiegenskaper og behagelig langturskomfort.
I lavlandet er det telehiv og sprukken asfalt. På fjellet herlig snøføre der xDrive-systemet virkelig får vist seg fram. På vanlig BMW-vis henger X3 ivrig med i svingene. På tørt underlag er presisjonen i styringen god, tross piggfri vinterdekk har vi bra veigrep og fin følelse med underlaget. En ekstra bonus er den fine komforten du får med på kjøpet. Selv røffe ujevnheter samler X3 opp uten å mukke, dessuten er bilen godt skjermet mot dekk- og veistøy. Dermed blir totalkomforten så god som du kan forvente i denne klassen.
Når det blir snø og is under hjulene overbeviser bilen med en trygg kjørefølelse. Stabilitetskontrollen gjør en god jobb, både med å varsle deg om når det går for fort i forhold til veigrepet, samt holde kontrollen hvis du likevel vil pushe grensene. Selvsagt har BMW beholdt «moroknappen» der du kan deaktivere antispinn og stabilitetskontrollen. Kanskje ikke noe for E6, men de siste svingete kilometerne opp til hytta en stille kveld? Så absolutt.
En annerledes SUV
Mercedes-Benz har lang tradisjon for å tilby en litt annerledes modell i det populære segmentet for mellomstore SUV-er. Allerede i 2008 dukket den kantete og kompakte GLK opp, og i 2015 kom den helt nye GLC. Ikke lenge etter kom versjonen GLC 350 e på markedet, ladehybriden som ble en stor salgssuksess her på berget i 2017 og 2018.
I 2019 lanserte Mercedes en oppgradert utgave av GLC, men grunnet tilpasning til den nye WLTP-normen for utslippsmålinger, ble ikke ladeversjonen tilgjengelig i Norge før tidlig i 2020. En lett utvendig og innvendig facelift er på plass, sammen med et større batteri og bedre elektrisk rekkevidde.
Mercedes’ designavdeling har gjort en fin jobb med GLC, bilen ser kompakt ut og skjuler størrelsen godt. Plassmessig er den ikke helt i klasse med de mest rommelige familie-SUV-ene. Det er muligens her du må betale prisen for et mer elegant SUV-design. Både når vi strekker målebåndet og tar de subjektive sitteprøvene, virker bilen en liten størrelse mindre enn BMW X3.
Baksetet er helt greit, med god plass til to voksne på drøyt 180 cm hvis tilsvarende lange personer sitter foran. Hovedutfordringen med GLC som en «plass til alt»-bil møter du i bagasjerommet. Snaut 400 liter bagasjeplass sender bilen ned i seksjonen for rommelige kompaktklassemodeller. Men som weekendbil for fire, eller IKEA-seksjonen inni med nedslått baksete, gjør GLC jobben godt nok.
Dermed er vi i ferd med å skyve noe på den tradisjonelle maktbalansen mellom Mercedes-Benz og BMW, der München-merket trumfer Stuttgart-stjernen på det praktiske området. Men så slår GLC tilbake der du minst venter det.
En lynrask opplevelse
Det handler mest om dynamikk og kjøreglede. Du merker det allerede på førerplassen, der GLC virker mindre og lettere enn den i virkeligheten er. Førerposisjonen er det veldig lite SUV-preg over, følelsesmessig sitter du relativt lavt og i god kontakt med elementene.
I tillegg er setene svært behagelige, og de elektroniske innstillingsmulighetene lar de fleste finne en fin sittestilling. Det nye interiørdesignet gir mange tilpasningsmuligheter; både på innvendig belysning og utforming av det digitale instrumentbordet. For noen vil det kanskje kjennes overflødig, men definitivt lekkert når du tilpasser det slik du ønsker. Og bryr du deg ikke om slikt, er det på ingen måte i veien.
Batteripakken i GLC 300 e er nå på 13,5 kWh og i vår test kommer bilen 33 km under relativt tøffe vinterforhold. Testforbruket ender på 0,64 l/mil, også i resten av testperioden virker hybridsystemet noe mindre energieffektivt enn i BMW X3. Noe av årsaken kan være at drivlinjen er mer rettet mot ytelse. For det er virkelig liv i den 320 hk sterke drivlinjen med et formidabelt dreiemoment på 700 Nm. Slik normen er blitt for de dyrere ladehybridene, akselererer GLC som om den hadde en gjeng blodtørstige zombier i hælene. Selv med piggfri vinterdekk, som ikke sitter særlig godt i starten og hemmer 0–100 km/t-tiden, jafser GLC 300 e i seg spurten på 6,1 sekunder. Også forbikjøringsakselerasjonen fra 60–100 km/t er lynrask med 3,3 sekunder.
Den største forskjellen mellom X3 og GLC ligger i dreiemomentet. Det merker du best ved mellomhard akselerasjon. Da trenger ikke GLC-drivlinjen å gire ned like ofte som i X3, noe som gir noe mer ro i kjøreopplevelsen.
Dermed kjennes GLC 300 e noe mer frempå enn X3. Det gjelder ikke bare i rett linje, men også når veien begynner å slå knute på seg. Her har du et effektivt, permanent 4WD-system med velkjent 4Matic-betegnelse. Det håndterer varierende kjøreforhold og underlag på en eksemplarisk måte. Understellsoppsettet er fast, men klarer likevel å formidle den Mercedes-typiske komfortfølelsen. Et viktig komfortminus: GLC har merkbart mer dekk/veistøy enn X3.
Det er objektivt sett vanskelig å si at det er noen store forskjeller mellom X3 og GLC i måten de oppfører seg på veien. Men følelsesmessig trekker Mercedes i land en uventet seier på dette området: Smilet brer seg om munnen på en kjøreglad sjåfør: Er du typen som bryr deg om slike spissferdigheter, vil GLC imponere som en særdeles kompetent kjøremaskin.
VI MENN BIL MENER:
Mercedes er flinke til å kombinere komfort, sportslighet og luksusfølelse. I denne klassen finner du knapt et bedre eksempel enn GLC. Hvis du kan bytte bort noen praktiske egenskaper mot deilig kjørefølelse, vel bekomme. BMW X3 drar i land en knepen seier dersom fornuftsmessige kriterier som plass betyr mest i bilvalget. Det er en moderne SUV-modell med alle de gode egenskapene man forventer av merket. Den nye hybrid-drivlinjen har akseptabel batterirekkevidde og gir lavt forbruk med jevnlig lading. Dessuten har bilen den beste totalkomforten av de to.
TEKNISKE DATA
Bilmerke: BMW Mercedes-Benz
Modellbetegnelse: X3 30e xDrive GLC 300 e 4Matic
Motor, cm³: 1998+EL 1991+EL
Effekt, kW/hk: 215/292 235/320
Dreiemoment, Nm: 420 700
Egenvekt, m/fører, kg: 2065 2030
Tilhengervekt, kg: 2000/750 2000/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 471/189/168 467/189/164
Bagasjerom, liter: 450–1500 395–1445
Standard dekkdimensjon: 225/60-18 235/60-18
Batterikapasitet, kWh: 12 13,5
Rekkevidde, WLTP km: 46 45
Rekkevidde i 200 km test: 38 33
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,22 0,27
CO₂-utslipp, g/km: 49 53
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,1 5,7
Toppfart, km/t: 210 230
Pris fra, kr: 634 800 581 000
TESTDATA
Bilmerke: BMW Mercedes-Benz
Modellbetegnelse: X3 30e xDrive GLC 300 e 4Matic
0–100 km/t, sek: 6,8 6,1
60–100 km/t, 5. gir: 5,9 4,3
60–100 km/t, kickdown: 3,5 3,3
80–120 km/t, kickdown: 4,4 4,0
Støy 50 km/t, dBA: 56,5 59,5
Støy 80 km/t, dBA: 61,0 63,0
Støy 100 km/t, dBA: 64,0 65,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,57 0,64
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 31 2020