Prøvekjørt: Mercedes CLE 450 4Matic Coupé

Hører til sjeldenhetene i Norge

Varter opp med den klassiske følelsen av Mercedes-Benz. 

Pluss ikon
<b>EKSOTISK INNSLAG:</b> CLE er en ny modellserie fra Mercedes og med rekkesekser bensin er den et svært eksotisk innslag i utvalget av nye biler i Norge. 
EKSOTISK INNSLAG: CLE er en ny modellserie fra Mercedes og med rekkesekser bensin er den et svært eksotisk innslag i utvalget av nye biler i Norge.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Mens vårt nærmeste naboland har alt av drivlinjer tilgjengelig, er nye biler med forbrenningsmotor blitt en raritet i Norge.

Skal du ha ny bil med kun forbrenningsmotor må du enten kjøpe pickup eller ekstremt dyre biler, som regel i kategorien SUV. Det går mot slutten også for det lille som er igjen av plug in-hybrider.

Rekkesekser bensin har aldri vært spesielt vanlig i Norge i nyere tid, noe som gjør denne bilen ekstra eksotisk i Norge: For under panseret på Mercedes CLE 450 Coupé sitter en treliters rekkesekser med 381 hestekrefter og 500 Nm.

Les også: Test: Mercedes-Benz E 200 Coupé - Endelig en fullblods coupé

En komposisjon

For en som ikke har kjørt særlig annet enn elektrisk bil kan det virke meningsløst å bli panegyrisk av en bil som koster 1,6 millioner kroner, drikker 0,8 liter per mil med bensinpriser rundt 24 kroner literen, og som slipper ut 187 gram CO2 per mil. Men dette er en kjøreopplevelse med flere dimensjoner enn det en elbil kan varte opp med.

<b>FREMDRIFT:</b> 4Matic-systemet er et svært påskrudd firehjulstrekk som gjør CLE til et fantastisk fremkomstmiddel vinter som sommer. 
FREMDRIFT: 4Matic-systemet er et svært påskrudd firehjulstrekk som gjør CLE til et fantastisk fremkomstmiddel vinter som sommer.  Foto: Martin Jansen

Under panseret utspiller det seg et drama der bensin og luft omdannes til gass som antennes i sylindrene og skaper mekanisk bevegelse gjennom stempler og veivaksel. Overføringen til hjulene skjer med en girkasse med hele ni trinn.

Trykker man inn gassen på en elbil er reaksjonen resolutt og sømløs. Med bensinmotor skjer det mer gradvis, som en komposisjon til crescendo. Det er liv. Det er sjel. Det er et samspill. Motorkraften som bygger seg opp. Girkassen som jobber seg opp gjennom trinnene. Det hele akkompagnert av den brummende lyden av rekkesekser og lave brølet fra eksosanlegget.

<b>LEKKERT:</b> Nydelig sittekomfort i seter trukket med nappaskinn. 
LEKKERT: Nydelig sittekomfort i seter trukket med nappaskinn.  Foto: Martin Jansen

Det er sikkert romantiserende, helt sikkert sentimentalt, men det gir en opplevelse en elbil aldri kan matche. Det gir den besnærende følelsen av et samspill mellom menneske og maskin.

Merkes knapt

Jeg får skynde meg å skyte inn før nostalgien tar overhånd at eksoslyden får hjelp av en akustisk ventil og at noe av motorlyden kommer via det voluminøse Burmester-anlegget, men det legger egentlig ingen demper på opplevelsen.

Det må også nevnes at oppbygningen og overføringen skjer enormt raskt i CLE 450. Girskiftene merkes knapt, med mindre man overstyrer girkassen med girhendlene foran rattet eller bruker sportsmodus. En 0-100-akselerasjon på 4,4 sekunder gir ikke mye tid til å reflektere over opplevelsen underveis i oppbygningen.

<b>TREELEMENT:</b> Dashbord er kledd med kunstskinn og list av valnøtt. Simplere materialer lenger ned i kupeen og det blanke stykke på midtkonsollen kunne vi vært foruten. Vi er heller ikke helt fortrolig med de berøringsfølsomme betjeningsflatene på rattet.
TREELEMENT: Dashbord er kledd med kunstskinn og list av valnøtt. Simplere materialer lenger ned i kupeen og det blanke stykke på midtkonsollen kunne vi vært foruten. Vi er heller ikke helt fortrolig med de berøringsfølsomme betjeningsflatene på rattet. Foto: Martin Jansen

Og dette er altså ikke en AMG. Men faktisk er den bare bitte litt tregere på sprinten enn Mercedes-AMG-versjonen, CLE 53, som har samme motor, men med 449 hestekrefter.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes-AMG C63 S Coupé: For et beist!

Listverk i valnøtt

CLE 450 4Matic Coupé er en nytelse. Rekkesekseren og girkassen er de viktigste bidragsyterne til opplevelsen. Det hjelper også med superkomfortable seter i nappaskinn med varme, kjøling, massasje og enormt med justeringsmuligheter, samt oppvarmet multifunksjonsratt i nappaskinn.

Forlengerarm for setebeltet, dashbord og dørkarm i kunstskinn, listverk i valnøtt, ekstremt gode hovedlys og digert head up-display høyner komfortopplevelsen ytterligere.

Like så viktig er trinnløs justerbar demping på for- og bakaksel i kombinasjon med bakakselstyring. Det gir en fenomenal komfort og manøvreringsevne. Ved hastigheter over 100 km/t svinger bakhjulene parallelt med forhjulene, mens de svinger i motsatt retning i lavere hastigheter.

<b>LANG REKKEVIDDE:</b> CLE 450 4Matic Coupé er en milsluker av rang. Det høye komfortnivået og en tank på 66 liter gjør at du kan kjøre svært langt før du må ta et stopp. 
LANG REKKEVIDDE: CLE 450 4Matic Coupé er en milsluker av rang. Det høye komfortnivået og en tank på 66 liter gjør at du kan kjøre svært langt før du må ta et stopp.  Foto: Martin Jansen

Kostbart utstyr

Malurten i begeret er at mye av utstyret som løfter opplevelsen er ekstrautstyr, som til sammen utgjør rundt 200 000 kroner. Den 30 centimeter brede berøringsskjermen som runder av midtkonsollen er imidlertid standard i Norge. Skjermen er rask og klar.

<b>FARGESPILL:</b> Dysene endrer farge etter temperaturen. 
FARGESPILL: Dysene endrer farge etter temperaturen.  Foto: Martin Jansen

Standard er også det helt digitale instrumentpanelet. Ambientlys-pakke er også standard og innebærer at du kan velge mellom 64 forskjellige bakgrunnsbelysninger og sette stemning etter humøret. Selv luftventilene er belyste og endrer farge når du justeres temperaturen. Blått for kaldere, rødt for varmere. Helt unyttig, men en morsom detalj.

Kan trekke 1800 kilo

Mercedes har gjort seg flid med baksetene, selv om de i praksis er ubrukelige som sitteplass for voksne. Men de er utstyrt med Isofix-fester og kan brukes til bagasje - i tillegg til det du får plass til i bagasjerommet på 420 liter.

<b>BARNESETER:</b> Forseggjorte bakseter som er ubrukelige for voksne. Isofix er imidlertid på plass. 
BARNESETER: Forseggjorte bakseter som er ubrukelige for voksne. Isofix er imidlertid på plass.  Foto: Martin Jansen

Det er altså ikke flust med plass i CLE Coupé, men bilen kan faktisk utstyres med hengerfeste, sågar med stabiliseringshjelp, til 14 000 kroner. Da kan den trekke henger på 1800 kilo.

Ingen storselger: Bilen blir ingen storselger i Norge av opplagte årsaker, men de som har råd og anledning kan glede seg til et stykke klassisk Mercedes Benz-opplevelse.
Ingen storselger: Bilen blir ingen storselger i Norge av opplagte årsaker, men de som har råd og anledning kan glede seg til et stykke klassisk Mercedes Benz-opplevelse. Foto: Martin Jansen

Vi Menn Bil mener:

Har du 1,6 millioner kroner til overs og drømmer om en splitter ny bil med klassisk Mercedes-Benz-stempel, bør Mercedes CLE 450 4Matic Coupé stå høyt på vurderingslisten. Ingen stiv og stram sportsbil, men en lynrask og komfortabel milsluker av rang. Det er bare å slenge golfbagen i bagasjerommet og sette kursen mot Marbella - eller Gimsøy.

Tekniske data

Motor, cm³: 2999

Effekt, hk ved o/min: 381/5800-6100

Dreiemoment, Nm ved o/min: 500/1800-5000

Egenvekt, kg: 1999

Lengde/bredde/høyde, cm: 485/186/142

Akselavstand, cm: 286

Bakkeklaring, cm: 9,5

Bagasjerom, liter: 420

Tilhengervekt, kg: 1800

Standard dekkdimensjon: F: 245/40R19 B: 275/35R19

Forbruk, l/mil (WLTP): 0,77

CO2-utslipp, g/km (WLTP): 178

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,4 

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 358 625

Pris testbil, kr: 1 624 361

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn