Test: Mercedes-Benz S 500 Coupé 4Matic, 2015

- Den beste bilen jeg har kjørt!

Mercedes S 500 Coupé 4Matic er fantastisk. Men èn ting trekker likevel ned.

Først publisert Sist oppdatert

Da Mercedes for et års tid siden lanserte den nye S-klasse, sa de at den skulle være verdens beste bil. Selvsagt var det en påstand vi måtte teste.

Nå er posørutgaven av S-klasse på plass, med tilnavnet Coupé. Mens en vanlig S-klasse er bygd for å frakte statsledere og konsernsjefer fra et møte til det neste, er S-klasse Coupé bygd for rikingene som skal kjøre bilen selv.

Her er bakseteplassen latterlig liten til at bilen er over 5 meter lang. Siden den kun har to dører, er baksetet i tillegg upraktisk i daglig bruk. Bagasjerommet er så vidt større enn i en VW Golf.

Til gjengjeld er S-klasse Coupés utvendige former mye, mye lekrere enn en vanlig S-klasse.

Den er dekadent så det holder. Testbilen har ekstrautstyr for nærmere en halv million kroner, deriblant et stereoanlegg til 71.750 kroner ekstra. Den har tilsynelatende interiørskinn nok til å dekke en fotballbane. Selvfølgelig bruker den masse bensin, for ja, med sine 456 hk har den meningsløst sterk motor.

Den stryker så det griner i alt som har med fornuft å gjøre. Men selv med et knippe enda dyrere biler som sammenligningsgrunnlag, er den i sum den beste bilen jeg har kjørt.

SLAGSKIP: Mercedes S 500 Coupé 4Matic er med sine 456 hk rustet for de tøffeste duellene på Autobahn, men er også forbløffende lett å håndtere på norsk snø. Den er over 5 meter lang, men har kun plass for fire. FOTO: Terje Bjørnsen
SLAGSKIP: Mercedes S 500 Coupé 4Matic er med sine 456 hk rustet for de tøffeste duellene på Autobahn, men er også forbløffende lett å håndtere på norsk snø. Den er over 5 meter lang, men har kun plass for fire. FOTO: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 6

Normalt kjører jeg tregere enn den tregeste gammel-Corolla når jeg sitter i de aller dyreste og sterkeste bilene vi har inne til test. Det er noe som skjer automatisk.

Det har dels med respekt for tingens verdi å gjøre. Ikke minst skyldes det en følelse, reell eller ikke, av at slike biler er konstant merket av på ordensmaktens radar.

I Mercedes S 500 Coupé 4Matic er det vanskelig å være treg. Nei, det skyldes ikke kraftoverfloden. For fort kan man kjøre med en minimotor i dag, om det er målet.

Det skyldes at S-en overrasker på de snødekte veiene. Den kamuflerer bort mange av de kiloene som sentrifugalkraften prøver å trekke mot brøytekanten i enhver krapp sving. Bilen ter seg ganske enkelt ikke som om den veier 2,1 tonn.

Et veldig godt grep i forhjulene er én årsak til dette. Firehjulsdriftens kraftfordeling med 45 prosent foran og 55 prosent bak en annen. En ørliten dytt på gasspedalen bringer hekken akkurat passe langt ut om det er ønskelig.

Svært presise inngrep fra de elektroniske hjelperne er enda et moment i dette. Hjul bremses målrettet og individuelt i brøkdeler av et sekund hvis det er hjulslipp på gang. Det skjer nesten umerkelig, men effekten er stor.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Sammen gjør dette at det store og tunge kraftmonsteret er oppsiktsvekkende lett å håndtere.

LUKSUS: Du kjenner følelsen av å komme på fest i olabukse, bare for å oppdage at alle andre har penkjole eller dress? Interiøret i en Mercedes S 500 Coupé 4Matic kan gi deg akkurat den samme følelsen. FOTO: Terje Bjørnsen
LUKSUS: Du kjenner følelsen av å komme på fest i olabukse, bare for å oppdage at alle andre har penkjole eller dress? Interiøret i en Mercedes S 500 Coupé 4Matic kan gi deg akkurat den samme følelsen. FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 6

V8-motoren på 4,7 liter har to turboer, 456 hk og 700 Nm dreiemoment. Den er, grovt sagt, tre ganger så stor og sterk som motoren i selv en ganske voksen stasjonsvogn eller SUV.

Det er flere ting ved motoren som er bemerkelsesverdig. Ved vanlig kjøring er den stille. Bare deilig brumming trenger inn i kupeen.

Den er myk som kremfløte. Noen råsterke motorer er gufne å kjøre sakte, men denne kan du kjøre i 2 km/t uten rykk og napp om du vil det.

Når du starter den, varsler den omgivelsene om sitt nærvær. Det er et raspende brøl som trompeteres ut av eksosrørene, før den straks etter roer seg. Den samme lyden får du servert hver gang du trykker litt ekstra på gasspedalen. For alle som bryr seg litt om bil, er dette en avhengighetsskapende lyd.

Automatkassen har sju trinn, og den trenger man aldri å overstyre. Ved vanlig kjøring legger motoren seg til tider helt ned mot et turtall på 1000 o/min. Den er så sterk at den kan drive bilen fram nærmest på tomgang.

Ytelser: 6

Mercedes S 500 Coupé 4Matic har, med ett unntak, de beste ytelsene vi noen gang har målt.

Den setter rekord for 0-100 km/t med kun 4,4 sekunder. Det skjer like udramatisk som det skjer fort, helt uten hylende hjul eller ustabilitet.

Vi har testet biler som på papiret har vært raskere i spurten fra null, men de har ikke greid å få kreftene ned i bakken. Det er bare blitt hjulspinn av det.

Bestetid får den også for 60-100 km/t, som den tar på 2,3 sekunder. Det føles som om bilen er lagt inn i en kjempeslynge.

80-120 km/t tar 2,9 sekunder. Her er den slått av to AMG-modeller fra Mercedes, begge med den vanvittige V8-motoren på 6,2 liter. SLS 63 AMG med 571 hk er best med 2,6 sekunder. ML 63 AMG er nest best, med 2,8 sekunder.

En langt rimeligere vei til superytelser er en Tesla Model S.

ALLE MULIGHETER: Det er en elektrisk motor for så godt som alt i Mercedes S 500 Coupé 4Matic. Fra førerplassen kan du gjøre alle slags innstillinger med passasjersetet, for eksempel. Lydanlegget fra Burmester er ekstremt bra - og koster over 70.000 kroner ekstra. FOTO: Terje Bjørnsen
ALLE MULIGHETER: Det er en elektrisk motor for så godt som alt i Mercedes S 500 Coupé 4Matic. Fra førerplassen kan du gjøre alle slags innstillinger med passasjersetet, for eksempel. Lydanlegget fra Burmester er ekstremt bra - og koster over 70.000 kroner ekstra. FOTO: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

S-klasse Coupé framstår av utseende som en annen bil enn en vanlig S-klasse. Den trenger ikke markere statsleder- eller konsernsjeftyngde på samme måte. Designerne har heller ikke trengt å bry seg med å skape gedigen bakseteplass.

I stedet har de kunnet bruke den sjenerøse lengden til å lage en svært elegant bil. Selv om den bare er et par fingerbredder lavere enn en vanlig sedan, virker den veldig lav.

Den brede fronten er langt ifra beskjeden, men i våre øyne akkurat innenfor det rett ut brautende. Panseret er eviglangt, og kupeen er en kompakt cockpit på det store skroget. Sidene har preginger som skaper langt mer dynamikk enn på den vanlige S-klassen.

Utseendet levner ingen tvil om at den er dyr, og det er nok riktig og viktig for kjøpergruppa. Vi synes det er godt å se på denne bilen.

Interiør: 5

Det er ikke S-klasse Coupés oppgave å være praktisk – den jobben tar den vanlige S-klasse. Ergo trekker vi ikke for at to dører gjør det mer kronglete å sette seg inn bak og at baksetet er trangt.

Derimot må det kunne anmerkes at et bagasjerom på kun 400 liter virkelig virker smått i en bil med areal på nesten 10 kvadratmeter. Det kan jo hende at eieren skal ha med seg ting.

Interiøret i den kraftig påkostede testbilen er ekstremt luksuriøst og solid. I førersetet er man innrammet av en stor midtkonsoll, smale sideruter og et ganske lavt tak. Det gjør førerplassen, og for den del hele kupeen, intim.

S-klasse kan fås med alt det utstyret du kan tenke deg, og mye mer enn det. Det er utfordrende når man skal lage et betjeningssystem der alt dette skal kunne styres.

Da vi for et år siden kjørte den vanlige S-klassen, som har det samme systemet, syntes vi det ble for mye av det gode. Vi ble distrahert.

Allerede ved dette gjensynet virker systemet enklere. Når logikken sitter, går det tilstrekkelig kjapt å gjøre det man skal.

Eller man kan gjøre det denne bilen er dyktig til: La automatikken ta seg av alt.

FORSEGGJORT: Du finner ikke én plastdel som virker billig i en S-klasse Coupé. Fra midtkonsollen styres de ekstremt mange innstillingsmulighetene bilen har. Etter litt øvelse sitter logikken, og da fungerer det godt. Eller man kan la automatikken styre omtrent alt. FOTO: Terje Bjørnsen
FORSEGGJORT: Du finner ikke én plastdel som virker billig i en S-klasse Coupé. Fra midtkonsollen styres de ekstremt mange innstillingsmulighetene bilen har. Etter litt øvelse sitter logikken, og da fungerer det godt. Eller man kan la automatikken styre omtrent alt. FOTO: Terje Bjørnsen

Komfort: 6

Av mange svært gode egenskaper er komforten den aller beste.

I kupeen er det stille. Man hører egentlig bare motoren, og det er en lyd som aldri er plagsom. Støymålingene bekrefter det øret nesten ikke hører – S 500 Coupé er en av de mest stillegående bilene vi noensinne har kjørt.

Med understellet har Mercedes gjort akkurat det de er best til. Det er mykt, men aldri deigete. Smidig er det beste ordet, for det ordner opp i alt vi treffer på av issvuller, ruglete pakket snø og sprukken asfalt.

Selv kjørt i kjøremodus sport er komforten fantastisk.

Forsetene har en innstilling for alt, inkludert en rekke massasjeprogrammer og sidevanger som automatisk holder imot i svingene.

Og selv om vi har påpekt at bakseteplassen ikke er noe å skryte av, er det ganske komfortabelt å sitte der også. Mercedes har nærmest smidd ut akkurat plass nok til selv en ganske stor kropp i hver av de to sitteplassene bak. Men knærne havner litt i været, og i baksetet er ikke akkurat sikt ut av bilen prioritert.

Men bakseteplass er altså ikke viktig. Denne bilen er lagd for en velstående eier og dennes make, ikke barna deres også. De kan au pairen kjøre i en annen bil.

Sikkerhet: 5

Mercedes S-klasse er ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. I slike tilfeller pleier vi å sette vår standardkarakter 4, men her gjør vi et unntak.

All erfaring fra store Mercedeser er at dette er noe av det tryggeste du kan ferdes i. Testbilen har utstyr som varsler deg om farer foran og på siden av bilen, som sier ifra om du skjener mot midtlinjen, bremser for deg om du ikke følger med og vekker deg om du er i ferd med å døse av bak rattet.

I tillegg har den kjørehjelpselektronikk som i de fleste tilfeller nesten umerkelig retter opp kursen din om du er i ferd med å få hjulslipp, og firehjulsdriften gir et betydelig pluss i grep.

Den kan faktisk også kjøre helt av seg selv i byhastighet. Vi prøvde funksjonen i rushtidstrafikk, og det fungerte akkurat slik det skulle. Bilen bremser og gir gass på egen hånd, og holder seg midt i kjørefeltet. Fascinerende.

SKJERMBILDE: Speedometer og turteller ser ut som klassiske instrumenter, men er bilder på en høyoppløst skjerm. Hva du ser, avhenger av innstillingene du velger. For eksempel kan man se navigasjonskart eller nattkamerabilde på skjermen, og da endrer instrumentskivene form for å vise mer av det du ønsker skal vises. FOTO: Terje Bjørnsen
SKJERMBILDE: Speedometer og turteller ser ut som klassiske instrumenter, men er bilder på en høyoppløst skjerm. Hva du ser, avhenger av innstillingene du velger. For eksempel kan man se navigasjonskart eller nattkamerabilde på skjermen, og da endrer instrumentskivene form for å vise mer av det du ønsker skal vises. FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 1

«Det finnes knapt nok en bedre måte å bli kvitt uhorvelig mye penger på enn å kjøpe seg en stor luksussedan», skrev vi om den vanlige S-klassen.

Jo, trolig gjør det det. En luksuscoupé med to dører er antakelig bilen som tar kaka.

La oss begynne med fraprisen. S 500 Coupé 4Matic koster fra 1,8 millioner kroner, drøyt 200.000 kroner mer enn en vanlig S 500 4Matic (kort utgave).

Så har vi ekstrautstyret. Det er selvfølgelig svært dyrt. Testbilen har ekstrautstyr for en sum du kan kjøpe den aller dyreste utgaven av SUV-suksessen Mazda CX-5 for, bare for å velge ett av mange mulige eksempler.

Stereoanlegget koster nesten 72.000 kroner, LED-lys med Swarowski-krystaller får du med for 32.000 kroner, nattsynsassistent er priset til drøyt 23.000 kroner (merker av mennesker i rødt, god funksjon), setekomfortpakke koster vel 19.000 kroner – her baller det fort på seg. Og da har vi bare pirket litt i alt det som finnes.

Et søk på Finn viser at verditapet for forgjengeren CL kan sammenlignes med å mate en makuleringsmaskin med pengesedler.

Forbruk: 2

I vår faste testløype bruker Mercedes S 500 Coupé 4Matic i praksis nærmere dobbelt så mye drivstoff som en gjennomsnittsbil anno 2015. Rundt regnet 1 liter per mil må til for å trekke 2,1 tonn rundt vår nokså grovkuperte runde på 20 mil.

Det er mye, men i forhold til bilens størrelse og enorme kraftressurser likevel på sett og vis akseptabelt. For noen få år siden ville en bil med tilsvarende sterk motor ha brukt betydelig mer.

Ved småkjøring i bystrøk er den imidlertid tørst. Er du i tillegg brå med gassen, kan du regne med at det renner unna et par liter per mil.

TRANGT: I baksetet er det akkurat plass nok til to personer, i en bil som altså er over 5 meter lang. Vi har en følelse av at disse setene vil bli ganske lite brukt i de S-Coupeene Mercedes kommer til å selge, for bakseteplass og -tilgang er ikke viktig i denne bilen. FOTO: Terje Bjørnsen
TRANGT: I baksetet er det akkurat plass nok til to personer, i en bil som altså er over 5 meter lang. Vi har en følelse av at disse setene vil bli ganske lite brukt i de S-Coupeene Mercedes kommer til å selge, for bakseteplass og -tilgang er ikke viktig i denne bilen. FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes S 500 Coupé 4Matic innfrir på absolutt alle områder den skal være god på. Den er et blikkfang av bokstavelig talt stort format. Den er svært komfortabel og ekstremt rask, og samtidig veldig lettkjørt. Det er ingen ende for hva du kan få av luksusutstyr.

Om du skulle ha alle pengene som trengs, så vit at de nærmest fordufter mens du eier bilen. Det hører med for en slik bil - og det spiller neppe noen rolle for dem som i det hele tatt vurderer å kjøpe den.

TEKNISKE DATA Mercedes S 500 Coupé 4Matic

  • Motor, cm³: 4663
  • Effekt, hk ved o/min: 456/5250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1800
  • Egenvekt, kg: 2090
  • Tilhengervekt, kg:
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 503/190/141
  • Bagasjerom, liter: 400
  • Standard dekkdimensjon: 245/50 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,94
  • CO2-utslipp, g/km: 219
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,6
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 805 000
  • Pris testbil, kr: 2 269 000

TESTDATA Mercedes S 500 Coupé 4Matic

  • 0-100 km/t, sek.: 4,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 2,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 2,9
  • Støy tomgang, dBA: 42,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 63,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,98