Prøvekjørt: Mercedes-AMG SL 63 4Matic+

Legenden er tilbake. Villere enn noensinne

Mercedes SL er her igjen. Villere og strammere enn noensinne, men den ultimate sommerbilen.

Pluss ikon
<b>FIREHJULSTREKK:</b> For første gang SL-ens 70-årige historie kommer de med firehjulstrekk. 
FIREHJULSTREKK: For første gang SL-ens 70-årige historie kommer de med firehjulstrekk.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

70 år etter at den første modellen debuterte er det klart for nyeste og syvende generasjon Mercedes SL - modellen med aner som går tilbake til legendariske 300 SL Gullwing.

Les også: Historien bak: 70 år med Mercedes-Benz SL

Det er gått hele 10 år siden forrige SL ble lansert. Den gangen hadde 63 AMG-versjonen en 5,5-liters V8 AMG-motor under panseret.

Les også: Mercedes SL 65 AMG - her snakker vi superbil

Nye SL har et helt nytt karosseri og chassis i komposittaluminium, mens motoren er en 4,0-liters V8-biturbomotor som er benyttet i flere av de hvasseste AMG-modellene de seneste årene.

I toppmodellen SL 63 4Matic+, som vi har prøvekjørt, yter motoren 585 hester og gir et maksimalt dreiemoment på 800 Nm ved 2500 omdreininger.

<b>TOPPMODELL:</b> SL kan fås i flere versjoner. 63 4Matic+-versjonen er den foreløpige toppmodellen, men det kommer også en ytelseshybrid. 
TOPPMODELL: SL kan fås i flere versjoner. 63 4Matic+-versjonen er den foreløpige toppmodellen, men det kommer også en ytelseshybrid.  Foto: Martin Jansen

Kreftene gjør den 1,9 tonn tunge roadsteren uhyre rask. 0-100 km/t går unna 3,6 sekunder, Toppfarten er 315 km/t. Fra eksosanlegget med AMG Real Performance Sound buldrer og smeller det såpass heftig at det kan virke som om Mercedes-AMG på en finurlige måte har greid å omgå de strengere EU-reglene for støy.

Enormt hissig

<b>RASK:</b> Rask bil med stofftak som forsvinner på 15 sekunder.
RASK: Rask bil med stofftak som forsvinner på 15 sekunder. Foto: Martin Jansen

Det er naturlig å assosiere en 4,7 meter lang kabriolet med rolige og komfortable turer på landeveien, men det er ikke helt SL-ens natur. Landeveien, absolutt, men ikke i bedagelig tempo. Den er enormt hissig og understellet stivt. Vi kjørte aldri forrige generasjon av SL, men den kan umulig ha vært så stiv. Den oppleves sågar strammere enn Mercedes-AMG GT C, som vi prøvekjørte for første gang i 2017, og som SL minner mye om.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT C

Vridningsstivheten i karosseriet på SL er da også kraftig forbedret sammenlignet med GT-en.

Adaptivt understell i stedet for mekaniske stabilisatorstag gjør at du kan justere dempingens karakter elektronisk i tre trinn: Komfort, Sport, Sport+. Det samme gjelder styring, motor, eksoslyd, girkasse og stabilitetskontroll. SL 63 4Matic+ har også et Race-modus for banekjøring og en Slippery-innstilling for glatt underlag.

<b>VINGE:</b> Spoileren aktiveres i hastigheter over 80 km/t og har fem forskjellige vinklinger avhengig av hastigheten. 
VINGE: Spoileren aktiveres i hastigheter over 80 km/t og har fem forskjellige vinklinger avhengig av hastigheten.  Foto: Martin Jansen

En anelse for stramt

I tillegg kan mye settes opp individuelt etter egne preferanser. På ujevnt underlag synes vi dempingen blir for stram i Sport+ slik at SL spretter på humpene. Det er særlig ubehagelig i svingene når det merkes av de brede dekkene minster kontakten med underlaget. På veier herjet av telehiv fungerer best å sette dempingen i Sport - eller sågar Komfort - mens de andre egenskapene holdes i Sport+.

Da er SL 63 til gjengjeld en fantastisk opplevelse, godt støttet av en aktiv hekkspoiler, helt variabelt 4Matic-firehjulstrekk som sender kreftene dit det trengs og bakhjulsstyring. Avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (i opptil 100 km/t), eller i samme retning som forhjulene (raskere enn 100 km/t).

<b>STYRING:</b> Mye kan betjenes med knappene på rattet. Vi er ikke så glade i de trykkfølsomme sveipe-knappene på rattet. Å betjene dem med solkrem-klissete fingre, som det jo hender at man har i en takløs bil, er ikke lett. Med de to hjulene nederst på rattet kan du sette opp bilen etter dine preferanser. 
STYRING: Mye kan betjenes med knappene på rattet. Vi er ikke så glade i de trykkfølsomme sveipe-knappene på rattet. Å betjene dem med solkrem-klissete fingre, som det jo hender at man har i en takløs bil, er ikke lett. Med de to hjulene nederst på rattet kan du sette opp bilen etter dine preferanser.  Foto: Martin Jansen

Den nitrinns Speedshift-girkassen fra AMG girer som navnet indikerer lynraskt, men enda morsommere blir det dersom man bestemmer trinnene selv med girhendlene på rattet.

Karbonkeramiske bremser med 402 millimeter brede skiver foran og 360 millimeter bak sørger for å ta farten raskt og stabilt ned.

<b>DIGITALISERT:</b> Mesteparten av betjeningen er flyttet over på den store berøringsskjermen som du kan justere vinkelen på. 
DIGITALISERT: Mesteparten av betjeningen er flyttet over på den store berøringsskjermen som du kan justere vinkelen på.  Foto: Martin Jansen

Skjermbasert

I stedet for stive AMG Peformance-seter var bilen vi prøvekjørte utstyrt med behagelige multikonturseter med ventilasjon og nappaskinn. De løfter komfortnivået samtidig som de bidrar med nok sidestøtte når man vil utfordre g-kreftene. Et Burmester High End 3D-anlegg til 66 150 kroner kan benyttes når du trenger en pause fra eksoslyden - i den grad det trengs.

<b>GT C:</b> Slik ser førermiljøet ut i roadsteren Mercedes-AMG GT C. Vi likte de store knappene og den brede konsollen.
GT C: Slik ser førermiljøet ut i roadsteren Mercedes-AMG GT C. Vi likte de store knappene og den brede konsollen. Foto: Martin Jansen

Som i nye S-klasse er mye av betjeningen flyttet over på en berøringsskjerm, en 11,9-tommers skjerm i portrettformat. Den er rask og fungerer fint, men fraværet av knapper tar bort noe av sportsfølelsen i interiøret. Selv knappen for å ta av og på stofftaket er flyttet over på skjermen.

Luftskjerf

SL kommer utelukkende med stofftak. Helt elektrisk kan det vippes av på rundt 15 sekunder. Du trenger ikke engang stoppe så lenge hastigheten ikke overstiger 60 km/t.

Det støyer naturlig nok ganske godt med taket nede, men man merker ikke mye trekk inn i kupeen så lenge vinduene er heist opp. En skjerm som automatisk popper opp bak baksetene hjelper også på å styre luftstrømmen unna. SL 63 kommer standard med ventiler i nakkestøttene - såkalt Airscarf - som i tre trinn blåser varm luft i nakken på sjåfør og passasjer. Dermed kan du glatt forlenge kabrioletsesongen. Bakseter har den også, men de duger til lite annet enn bagasje. Det kan være praktisk siden bagasjerommet er på maks 240 liter.

SL kan også fås som 55-versjon med samme motor som 63, men med 476-hestekrefter. En 43-versjon med firesylindret motor og 381 hestekrefter finnes også. Den koster fra 1 589 000 kroner. Vil du heller ha tilsvarende bil som SL i todørs coupé må du vente på den nye GT-versjonen.

Vi Menn Bil mener:

SL er tilbake, mer bøllete enn noensinne. En herlig milsluker dersom du tåler det stramt.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  3892

Effekt, hk ved o/min:  585/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min:  800/2000

Lengde/bredde/høyde, cm:  470/135/192

Akselavstand, cm:  270

Bagasjerom, liter:  213-240

Egenvekt, kg:  1895

Nyttelast, kg: 320

Standard dekkdimensjon:  265/40ZR20 (f) og 295/35ZR20 (b) 

Forbruk, WLTP l/mil:  1,2

CO₂-utslipp, g/km:  282

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,6

Toppfart, km/t:  315

Pris fra, kr:  2 643000 

Pris testbil, kr: 3 087 993

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn