Prøvekjørt: Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+
Ytelsene er helt hinsidige, likevel er noe av magien borte
Er det svanesangen til 63-modellene fra forjettede AMG vi er vitne til?
Første gangen jeg kjørte en AMG var i 2006. Da kom Mercedes ML 63 AMG til Norge.
Før den ble introdusert var AMG-modeller en kuriositet i Norge, men med ML-versjonen kunne Mercedes begynne å snakke om et slags volum. Den passet inn i tidsånden.
Og husk at dette var lenge før effektavgiften ble fjernet. Dette var en periode da det kom flere store SUV-er med enorme motorer og plenty av hestekrefter.
I 2009 kunne man få kjøpt Audi Q7 med verdens første V12 dieselmotor.
Et seksliters monster med 500 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 Nm. Samme år kom også en M-versjon av BMW X5 med en 555-hesters V8-motor under panseret.
Muskelbil
Men tilbake til AMG-en. 63-modellene er selve urkraften i AMG. ML-versjonen kom dog ikke med en 6,3-liter, men med en 6,2-liters selvpustende motor med 510 hestekrefter.
0-100 km/t gikk unna på fem sekunder. Den hadde AMG sportsunderstell, Airmatic-luftfæring og adaptivt understell. Det jeg husker best er imidlertid lydbildet. Den hørtes ut som en amerikanske muskelbil.
I 2012 kom oppfølgeren. Nå var den digre sugemotorer erstattet av en 5,5-liters biturbo. Den leverte enorme 525 hestekrefter. Den var bare bitte litt raskere enn forgjengeren og turboene bidro til at lydbildet ikke var like voldsomt.
634 hestekrefter
Nå er tredje generasjon her, og den heter ikke lenger ML 63 AMG, men Mercedes-AMG GLE 63. Når det gjelder slagvolum i 63-modellene så handler det nå om en 4,0-liters V8 biturbo.
Versjonen vi prøvekjørte var sågar toppmodellen, S-versjonen med 612 hestekrefter, altså 102 flere enn første generasjon, et dreiemoment 850 Nm, og evnen til å ta seg fra null til hundre km/t på 3,8 sekunder. 48-voltssystem bidrar i tillegg med ytterligere 22 hestekrefter og 250 Nm, som i noen øyeblikk gir ekstra trøkk (boost) i form av 634 hestekrefter og 1100 Nm.
Som en sportsbil
Luftfjæring og AMG Ride Control som nærmest eliminerer alle tendenser til krengning gjør at en bil med høyt tyngdepunkt og en vekt på 2,4 tonn raser gjennom de lange svingene som en sportsbil.
Akselerasjonen kommer helt uten turboforsinkelse, takket være 48V-systemet som tetter alle former turbohull, og det hele skjer så uanstrengt og retningsstabilt at man raskt må slippe opp på gassen for å unngå å havne langt over tillatt fartsgrense.
En potensiell fare ved en slik type bil er at 80 km/t kan føles uendelig tregt.
Rundetider
Den høyreiste sittestilling tar bort mye av sportsbil-følelsen, men det er egentlig litt sprøtt hva den er kapabel til. For 3375 kroner får du AMG Track Pace slik at du kan følge med på rundetidene dine på Nürburgring, Laguna Seca eller 60 andre baner du kan legge til.
Samtidig har den et understell som med noen tastetrykk gjør AMG-en om til en komfortabel og nesten helt vanlig GLE.
Den har i tillegg offroad-innstilinger som Trail og Sand som øker bakkeklaringen på 19 centimeter med ytterligere 5,5 centimeter.
Svanesang?
Det er grunn til å spørre seg selv om Mercedes-AMG GLE 63 har nådd sitt potensial. Er det svanesangen vi er vitne til? Hvor mye mer er det å hente ut av en slik bil med forbrenningsmotor?
I en kontekst der snart tre av fire nye personbiler er elektriske, og der bensinprisene nærmer seg 20 kroner literen, føles GLE 63 som en dinosaur, til tross for all den avanserte teknologien og de voldsomme, men raffinerte ytelsene.
Setene og kvaliteten i cockpiten er en opplevelse i seg selv. Men noe er blitt borte på veien. Litt av magien er forsvunnet. Lydbildet er ikke i nærheten av bilen jeg kjørte i 2006. Strengere desibelregler fra EU hjelper heller ikke.
Den neste 63
Men paradoksalt nok: Samtidig som vi kjører den digre AMG-en, kunngjør Mercedes en strategi som legger mine spekulasjoner om AMG-enes svanesang døde og maktesløse.
Selskapet skal fremskynde målet om å bli helelektrisk, og det kommer elektrifiserte AMG-modeller på en egen dedikert plattform, kalt AMG.EA
Nylig viste Mercedes frem det første resultatet av planene: GT 63 S E Performance. Den har den etter hvert svært velkjente 4,0-liters V8 biturbo-motoren, men i kombinasjon med en elektrisk motor og et høyytelsesbatteri utviklet i AMG-navet Affalterbach.
Det dreier seg om en ladbare høyytelseshybrid med så mye effekt at spesialisten Brabus snart må finne på noe nytt: 843 hestekrefter og 1470 Nm. 0-100 km/t skal ta 2,8 sekunder. Det er omtrent like raskt som en Ducati 1198 S.
Neste GLE fra Mercedes-AMG blir derfor etter alt å dømme en ladehybrid med noe av samme motorisering.
Den kommer til å parkere ML 63 AMG på ytelse. Og hva med lyden? Den blir aldri som i ML 63.
TEKNISKE DATA
Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+
Motor, cm³: 3892
Effekt, hk ved o/min: 612/5750
Dreiemoment, Nm ved o/min: 850/2500
Lengde/bredde/høyde, cm: 492/202/178
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 19
Bagasjerom, liter: 630 - 2055
Egenvekt, kg: 2420
Tilhengervekt, kg: 3500
Standard dekkdimensjon: 275/50R20
Forbruk, WLTP l/mil: 1,15
CO₂-utslipp, g/km: 275
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,8
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 2 181 900
Pris testbil, kr: 2 499 324
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr