tEST: Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé

Den første skuffelsen blir raskt overdøvet

Motoriseringen er unik for denne modellen og er basert på erfaringer fra Formel 1. 

Pluss ikon
<b> PANAMERICANA-GRILL:</b> Ingen V8 under panseret. Likevel imponerer GLC fra Mercedes-AMG. Hybriddrivverket er eksklusivt for modellen.
 PANAMERICANA-GRILL: Ingen V8 under panseret. Likevel imponerer GLC fra Mercedes-AMG. Hybriddrivverket er eksklusivt for modellen. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det er knapt en lyd å høre. Ikke fra motoren, ikke fra eksosrørene. Har vi fått feil bil? Kan dette være en AMG med bensinmotor?

Ja visst, men en plug in-hybrid som kan kjøres helt elektrisk. At den er satt opp med kontinentale vinterdekkene av typen Michelin Pilot Alpin gjør at det heller ikke er noe lyd fra dekkene. Men villskapen er bare noen knepp eller tastetrykk unna.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+: Møt vinteren med 639 hester på bakhjulene

Lydtriks

I Sport+ er AMG-en plutselig en helt annen bil. Og om første reaksjon var skuffelse over at det ikke er en V8 som sitter under panseret, så blir skuffelsen raskt overdøvet av lyden og ytelsene.

<b>LYD:</b> Mye av lyden i kupeen kommer forsterket gjennom Burmester-anlegget, men det er ikke helt stille fra eksosanlegget heller, som har elektroniske styrte spjeld. 
LYD: Mye av lyden i kupeen kommer forsterket gjennom Burmester-anlegget, men det er ikke helt stille fra eksosanlegget heller, som har elektroniske styrte spjeld.  Foto: Martin Jansen

For bilen er utstyrt med en firesylindret motor med et slagvolum på to liter. Ja, du leste riktig. Men den er ifølge Mercedes-AMG verdens sterkeste i sitt slag. Det er hentet ut hele 460 hestekrefter, og lydbildet er ikke så forpint som en kanskje kunne frykte, takket være noen lydtriks.

Les også: Mercedes-AMG GT: Den slekter på en helt utrolig historie med fete biler

Bilen er utstyrt med AMG Real Performance Sound, som på sett og vis er et forsterker-opplegg. En sensor i eksosen fanger opp motorlyden og sender en forsterket utgave ut gjennom det rause Burmester-anlegget.

Men det dreier seg ikke bare om konstruert lyd for kupeen: Eksosanlegget er utstyrt med elektronisk styrte spjeld slik at også de på utsiden får høre at det dreier seg om en AMG. Lyden er riktig nok ikke den samme som da AMG var ensbetydende med selvpustende V8, og snurpete EU-regler har bokstavelig talt lagt en demper på opplevelsen, men tidene forandrer seg.

<b>KARBON:</b> Det som ser ut som karbon er karbon. AMG-rattet er en kombinasjon av karbon og mykt kunststoff. MBUX infotainmentsystemet har ulike AMG-spesifikke displayer og funksjoner. 
KARBON: Det som ser ut som karbon er karbon. AMG-rattet er en kombinasjon av karbon og mykt kunststoff. MBUX infotainmentsystemet har ulike AMG-spesifikke displayer og funksjoner.  Foto: Martin Jansen

Elektrisk turbo

Dersom du ikke lar deg overbevise, så kanskje selve motoriseringen imponerer, bygget etter One Man, One Engine-prinsippet. Her er det mye du som eier kan skryte av.

Den firesylindrede motoren er et kapittel for seg. Den er turboladet med en elektrisk eksosgasslader, som får kraft fra et 48-voltssystem.

Løsningen er et direkte resultat av teknologi ervervet fra Mercedes-AMG Petronas F1-teamet, og systemet finnes blant annet i ekstreme Mercedes-AMG Project ONE.

Les også: Mercedes-AMG Project One: Mercedes' vanvittige superbil

I tillegg til det firesylindrede vidunderet, er AMG-en utstyrt med en elektrisk motor på 150 kW som er plassert på bakakselen, der den er integrert med en elektrisk giret to-trinns girkasse og en elektronisk styrt differensial.

<b>ILLEVARSLENDE:</b> Fra kjølig blåfarge i komfortmodus til illevarslende rødt i Sport+. Med bryteren til venstre kan du blant annet justere karakteren på dempingen og lyden. 
ILLEVARSLENDE: Fra kjølig blåfarge i komfortmodus til illevarslende rødt i Sport+. Med bryteren til venstre kan du blant annet justere karakteren på dempingen og lyden.  Foto: Martin Jansen

Det lette høyytelsesbatteriet er også plassert bak over bakakselen. Den kompakte designen har flere fordeler, som at elmotoren virker direkte på bakakselen. Plasseringen er også gunstig for vekt- og aksellastfordelingen i bilen.

Hamrer inn girene

Forbrenningsmotoren foran og den elektrisk motoren bak danner sammen en særdeles kraftfull duo. Total systemytelse: Formidable 680 hestekrefter og 1020 Nm, noe som innebærer at GLC-en kan lette det for førerkortet i løpet av noen få sekunder. 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder og toppfarten sperrer på 275 km/t.

<b>OVERRASKER:</b> Setene har kombinasjonen AMG og Performance, noe som ikke signaliserer komfort, men de er faktisk meget gode å sitte i. 
OVERRASKER: Setene har kombinasjonen AMG og Performance, noe som ikke signaliserer komfort, men de er faktisk meget gode å sitte i.  Foto: Martin Jansen

Skyvet er helt vanvittig og det finnes ikke antydning til turbolag. Tvert imot akselererer den som en elbil, bare med den bonus at man i tillegg får oppleve hvordan den nitrinns AMG Speedshift-girkassen hamrer inn girene.

Som bilen for øvrig er girkassa svært fleksibel og behersker alt fra komfortabel og sømløs sjalting til sportslige og rappe skift som merkes.

<b>PÅ ANDRE RAD:</b> Beinplassen i baksetet er ikke GLCs styrke. Taklinjen gjør at det i tillegg føles trangt. 
PÅ ANDRE RAD: Beinplassen i baksetet er ikke GLCs styrke. Taklinjen gjør at det i tillegg føles trangt.  Foto: Martin Jansen

Bredt register

Nesten like imponerende som ytelsene er bilens brede register. Vi har tidligere kjørt AMG-er med fjæringskomfort som et spett. GLC-en er derimot trolig den mest komfortable AMG-en jeg har kjørt. Men noen knepp på modushjulet på rattet, eller noe trykk på berøringsskjermen, og den forvandles til en stram sportsbil med ville ytelser. Allsidigheten skyldes primært understellet med AMG Active Ride Control.

Det dreier seg ikke om luftfjæring, men stålfjæring med adaptiv justerbar demping. Istedenfor konvensjonelle, stive stabilisatorstag, har AMG-en en elektromekanisk løsning. De tverrgående stagene på for- og bakakselen er splittet.

I midten sitter en elektromekanisk kontrollmekanisme med et tre-trinns integrert planetgir. Hvis veibanen er ujevn eller kjørestilen moderat, vil kontrollmekanismen skille stabilisatorhalvdelene, noe som øker kjørekomforten.

<b>BESKJEDENT:</b> Bagasjerommet er på 390 liter, som er 155 liter mindre enn standard GLC. Omformer og annet utstyr til drivlinjen stjeler plass.
BESKJEDENT: Bagasjerommet er på 390 liter, som er 155 liter mindre enn standard GLC. Omformer og annet utstyr til drivlinjen stjeler plass. Foto: Martin Jansen

Ved sportslig kjøring derimot går halvdelene sammen og vrir seg mot hverandre, noe som reduserer krengningsbevegelsene. Systemet gir større variasjonsbredde mellom komfort og sportslighet enn med en mekanisk løsning, ifølge Mercedes.

Og det virker. I komfortmodus og ved rolig kjøring er det nesten som man glemmer at det er en AMG, helt til man trykker på skjermen og ser at den har bane- og drag race-modus.

Fullt variabelt AMG Performance 4Matic+-firehjulstrekk som lynraskt sender kreftene dit det trengs samt styring på bakakselen, bidrar også til bilens voldsomme spennvidde.

Bakakselstyringen gir blant annet fabelaktig svingradius. Styringen har variabel geometri noe som betyr at den er lett i lave hastigheter, men strammer seg opp i Sport-modusene.

Fossilt: AMG GLC SUV og Coupé vil også komme med fossilmotoren 43 4Matic, men den får salgsstart først i 2024.
Fossilt: AMG GLC SUV og Coupé vil også komme med fossilmotoren 43 4Matic, men den får salgsstart først i 2024. Foto: Martin Jansen

Rekkevidde: 12 km

Bilen vi testet var utstyrt med AMG Performance-seter. Kombinasjonen AMG og Performance klinger ikke av komfort og riktignok er de innrettet mot sportslig kjøring, men det har ikke gått på bekostning av komforten. De er godt polstret og har både varme, kjøling og massasje.

Det kan innvendes at førermiljø er noe hektisk og sågar glorete, men det er oversiktlig og ser dyrt ut. Den digre berøringsskjermen er rask, krystallklar og veldig lett å betjene. Instrumenteringen inkluderer et stort head up-display med utvidet virkelighet som gir mengder med informasjon.

Bilen med det fulle navnet Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance Coupé er altså en hybrid, men i kategorien ytelseshybrid. Et visst miljøaspekt finnes. Den kan kjøres helt elektrisk: I 12 kilometer. Forbruket er oppgitt til 0,75 l/mil med et CO2-utslipp på 170 g/km. Det er lavere tall enn vesle Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ som vi testet i 2020.

Les også: Test: Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ - Det startet med en katastrofal elgtest

Trolig må du ha en solid dose selvbeherskelse og gjerne en søndagskjørende stil for å komme ned på 0,75 l/mil. Det er litt for fristende å sette drivlinjen der den firesylindrede motoren er hjertet under press for å kjenne på de enorme ytelsene. Vårt forbruk endte rett under 1,4 liter per mil.

TEKNISKE DATA

Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE Coupé

Motor, cm³: 1991

Elmotor, kW: 150

Batteri, kWt: 4,8

Total effekt, hk/kW:  680/500

Dreiemoment, Nm: 1020

Lengde/bredde/høyde, cm:  479/192/160

Akselavstand, cm:  289

Bagasjerom, liter:  390-1335

Egenvekt, kg:  2310

Tilhengervekt, kg:  1800

Standard dekkdimensjon: Foran: 265/45 R20, Bak: 295/40 R20

Forbruk, WLTP l/mil:  0,75

CO₂-utslipp, g/km:  170

0-100 km/t, fabrikk, sek.:  3,5

Toppfart, km/t:  275

Rekkevidde, el km (WLTP): 12

Pris, fra kr: 1 940 625

Pris, testbil: 2 295 803

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn