Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Reinspikka galskap

Bilverdenens svar på dobbeltpeprede pepperkaker.

Pluss ikon
<b>REKORDMOTOR:</b> Under panseret sitter verdens sterkeste firesylindrede motor. 
REKORDMOTOR: Under panseret sitter verdens sterkeste firesylindrede motor.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Dette er jo ikke sånt som skal skje i dagens bilverden. Vi skal kjøre snille, høflige elbiler som knapt sier bzzzz.

Jo, de kan godt være raske, men de aller fleste er i tillegg tunge, svære og høye. Med et respektabelt unntak for Tesla Model 3.

For første gang på flere måneder står jeg nå og ser ned på en bil, i stedet for inn i den. Innstigningen vekker et fjernt minne om tidligere tiders sportsbiler.

Der du aker inn med rumpa først, får stjerten og ryggen ned mellom bastante sidepolstringer, før du så elegant det lar seg gjøre slenger bena inn, og later som om dette er noe du driver med til daglig.

M- og S- og AMG-dekalene brukes nå til så mye rart hos de tyske prestisjeprodusentene, at det er lett å glemme at dette er mer enn noen bokstaver på en bakluke, eller en pyntet sportspakke til din snille, bzzz-ende elbil.

<b>GUTTEROMMET:</b> Herlig, kompakt førerplass og endelig kan skjermene brukes til ville motordata i stedet for musikk eller duftinnstilling. 
GUTTEROMMET: Herlig, kompakt førerplass og endelig kan skjermene brukes til ville motordata i stedet for musikk eller duftinnstilling.  Foto: Terje Bjørnsen

Sprell og galskap

For det er faktisk slik at AMG-gjengen i Affalterbach, et par mil nordøst for Mercedes-hovedkvarteret i Stuttgart, finner på en hel masse sprell og galskap med de bilene de virkelig får lov til å gjøre noe spesielt ut av.

Slik tilfellet er med denne – trekk pusten dypt – Mercedes-­AMG CLA 45 S 4MATIC+ Coupé.

En kort oppsummering av navnet tilsier at jeg har verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede bensinmotor et par desimeter foran labbene: 421 hk ved 6750 o/m og 500 Nm ved 2250 o/m, spesialpreppet firehjulsdrift i 4Matic, samt en herrens hærskare av knapper og innstillinger som skal slå på alt som er morsomt og av alt som er kjedelig.

Et forsøk på vriste de dynamiske hemmeligheten ut av en slik bil på vanlig vei vil garantert føre lukt inn i UPs dypeste fangehull.

Derfor lister jeg med pent ut av byen, med cruisekontrollen på fartsgrensen og alle humørknappene på trist. Til vårt lukkede testområde: Der kan jeg holde på uten å plage andre enn bilen og et sett Nokian piggfridekk av mykeste slaget.

Det finnes knapt nok en dårligere match enn slike dekk, 421 hk, knallhardt understell og høstvåt asfalt. Så sant du heter Lewis Hamilton.

<b>SKJØNNHETEN OG UDYRET:</b> En vakker bil, med en ordentlig landmine i motorrommet. 
SKJØNNHETEN OG UDYRET: En vakker bil, med en ordentlig landmine i motorrommet.  Foto: Terje Bjørnsen

Høy og mørk

Det gjør jeg definitivt ikke, og hadde bilen stått på sine fete, sportslige sommerdekk ville jeg aldri turt å nærme meg en centimeter slippvinkel i svingene.

Nå, med alle hjelpere slått av, er grepet såpass moderat at selv lille meg tør å få ut hekken, og holde den ute med whoppa-whoppa og groooph-groooph durende fra fete eksosrør og en braksterk sak under panseret.

Godt det både er steinbrudd og tømmerhugst i nærheten, ellers ville jeg vel likevel måtte forklare lydorgiene for lensmannen. Om ikke annet for brudd på privatlivets fred.

Etterpå føler jeg meg for­bløffende høy og mørk. Nærmest som en uslepen diamant på rattvirtuosenes rangstige. Det er bare å passe seg, Lewis.

Noe må du jo få igjen for en million.

<b>STØTTE:</b> Disse setene varter opp med masse støtte. 
STØTTE: Disse setene varter opp med masse støtte.  Foto: Terje Bjørnsen

Dommen

En vakker sportscoupé med en usedvanlige bøllete drivlinje. Et ordentlig sprik i egenskaper AMG syr sammen med sin ubestridte sportsbilkompetanse. Det er bare å glise hele veien til banken.

Tekniske data

Motor: 310 kW/421 hk

Dreiemoment: 500 Nm

0–100 km/t: 4,0 sek

Toppfart: 270 km/t

Vekt m/fører: 1695 kg

Pris: 920 000,-

Testdata

0–100 km/t: 4,3 sek

60–100 km/t: 2,3 sek

Støy 100 km/t: 72 dBA

Forbruk: 0,9 l/mil

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2021