Prøvekjørt: Land Rover Defender P400e PHEV

Dette er ikke hverdagskost

Det er unektelig en litt spesiell følelse å kjøre helt elektrisk med et offroad-ikon. En ladbar hybrid med lavserie er ikke hverdagskost. 

Pluss ikon
<b>PLUGG I:</b> Nå kan terrengikonet lades i stikkontakten. Med 7 kW veggboks skal du kunne lade Defender fra null til 80 prosent på rundt to timer.
PLUGG I: Nå kan terrengikonet lades i stikkontakten. Med 7 kW veggboks skal du kunne lade Defender fra null til 80 prosent på rundt to timer. Foto: Martin Jansen
Først publisert

Vi har tidligere kjørt Land Rover Defender med både fire- og sekssylindret diesel der særlig sekseren med 300 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm kledde den røslige bilen.

Les også: Den har motorkomforten, lyden og kraftoverskuddet som vi har savnet

Nå kan den ikoniske modellen også fås som plug in-hybrid med rause 404 hestekrefter og 640 Nm.

Kreftene produseres av en toliters bensinmotor og en 105 kW elektromotor som får kreftene fra et 19,2 kWt batteri. Det betyr at Defender PHEV har et noe mindre batteri enn de ladbare versjonene av BMW X5 og Mercedes GLE.

<b>UNIK:</b> Defender er den eneste plug in-hybriden med høy- og lavserie. 
UNIK: Defender er den eneste plug in-hybriden med høy- og lavserie.  Foto: Martin Jansen

Den maksimale elektriske rekkevidden er 43 kilometer basert på WLTP-normen. Basert på våre erfaringer virker det plausibelt så lenge temperaturen er på plussiden og kjørestilen behersket.

For besinne seg må man. Den 2,6 tonn tunge bilen akselererer fra null til 100 på 5,6 sekunder, og den kan kjøres helt elektrisk i hastigheter opptil 140 km/t.

Les også: Her finner du flere artikler som Land Rover

<b>FUNKSJONELT:</b> Råtøft førermiljø. 
FUNKSJONELT: Råtøft førermiljø.  Foto: Martin Jansen

Hengervekt

Batteriet tømmes aldri helt, men når det er så godt som tomt er fremdriften stort sett overlatt til den firesylindrede bensinmotoren. Et såpass spinkelt slagvolum i en så diger bil vil ofte gi en forpint motoropplevelse.

Slik er det ikke i Defender. Motoren høres til forveksling ut som en sekser, men det går unna på drivstoffet når bensinmotoren skal slepe på alle kiloene alene. Ekstra ubehagelig blir det når bensinprisen nærmer seg 30 kroner literen på enkelte dager.

<b>STJELER PLASS:</b> Batteriet stjeler litt bagasjeplass og utelukker en tredje seterad. 
STJELER PLASS: Batteriet stjeler litt bagasjeplass og utelukker en tredje seterad.  Foto: Martin Jansen

Batteriet er plassert under bagasjerommet, noe som gir seg utslag i en liten forhøyning i gulvet. Det stjeler noe bagasjeplass og utelukker en tredje seterad. Hengervekten reduseres også med 500 kilo, men tre tonn er fortsatt meget solid.

Elektrisk i lavserie

Defender PHEV kommer standard med luftfjæring, og egenskapene i terrenget skal være like gode som hos de konvensjonelle versjonene – faktisk litt bedre på enkelte områder på grunn av det umiddelbare momentet til elmotoren. Defender er den eneste plug in-hybriden med høy- og lavserie, og den kan kjøres helt elektrisk i lavserie.

Som de rene bensin- og dieselversjonene har den en standard bakkeklaring på 22 centimeter, men kan løftes til nesten 30 centimeter. Den kan vade i opptil 90 centimeter dypt vann. Sensorer i sidespeilene holder deg løpende oppdatert på vanndybden.

<b>PLASS:</b> Godt med beinplass i baksetet - forutsatt at det ikke står sekker i veien. 
PLASS: Godt med beinplass i baksetet - forutsatt at det ikke står sekker i veien.  Foto: Martin Jansen

Et rikelig utvalg terreng­programmer og elektronisk styrt og selvlåsende senterdifferensial har den også. Låsbar differensial på bakakslingen er ekstrautstyr.

Ulempe

Vi liker sittekomforten og organiseringen av betjeningen i cockpiten og er fortsatt svake for dashbordet som er en del av bilens strukturelle oppbygning. Det kommer til uttrykk i form av en tverrgående bjelke i pulverlakkert magnesium.

De pulverlakkerte detaljene går igjen på ratt, nedre del av midtkonsollen, innramming rundt dørhåndtak innvendig og håndtak i dørkarmen. Råtøft, akkurat som bilen for øvrig.

Ladbare Defender koster fra 1,1 millioner kroner. Det er ikke småtterier, men ytelsene og muligheten til å kjøre helt elektrisk gjør den til et varp sammenlignet med bensin- og dieselversjonene.

Rimeligste diesel med 200 hestekrefter koster fra 1,2 millioner kroner. Ulempen med plug in-hybriden er at den ikke kan fås som varebil.

Tekniske data

Defender 110 2.0 Si4 404hk PHEV SE

Motor, cm³:  1998

Elmotor, kW:  105

Batteri, kWt: 19,2

Gir:  8-trinns automat

Effekt, hk o/min:  404/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min:  640/1500-4400

Egenvekt, kg:  2594

Tilhengervekt, kg:  3000

Bagasjeromsvolum, liter:  2127

Lengde/bredde/høyde, cm:  502*/200/197

Akselavstand, cm:  302

Bakkeklaring, cm:  21,8

Vadedybde, cm:  90

Standard dekkdimensjon:  255/60R20

Rekkevidde el WLTP, km:  43

Forbruk, WLTP l/mil:  0,35

CO₂-utslipp, g/km:  83

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,6

Toppfart, km/t:  191

Pris fra, kroner:  1 096 950

Pris, testbil, kroner:  1 401 900 (Inkluderer ekstrautstyr som panorama soltak, hengerfeste, skinnseter og kjøreassistentpakke)

* Lengde er inkludert reservehjul på bakdør

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2022