Duell: Mercedes GLS 400 d 4Matic vs BMW X7 xDrive40d

Liker man å sitte høyt blir det knapt bedre enn dette

Oseaner av plass og komfort et stykke over bakken. 

Pluss ikon
<b>UHØYTDELIG DUELL:</b> Mercedes GLS 400 d 4Matic vs BMW X7 xDrive40d.
UHØYTDELIG DUELL: Mercedes GLS 400 d 4Matic vs BMW X7 xDrive40d. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

De største SUV-ene i Norge utgjør et lite, men eksklusivt marked. Mercedes GLS og BMW X7 er begge over 5,1 meter lange.

Det er ikke uten grunn at de digre bilene produseres i USA. Mercedes GLS i Tuscaloosa, Alabama. BMW X7 i Spartanburg, Sør-Carolina.

Dette er luksus-SUV-er for de velstående storfamiliene i forstedene, og de passer inn i «suburban»-kategorien, selv om de er 50 centimeter kortere enn en Chevrolet Suburban og nesten ser beskjedne ut sammenlignet med Cadillac Escalade og GMC Yukon.

Men når det gjelder luksus og utførelse ligger nok tyskerne noen hakk over.

Les også: Prøvekjørt: BMW X7 xDrive 30d

Les også: Prøvekjørt: Mercedes GLS 400 D 4Matic

Mercedes har hatt sin store SUV siden 2006. Først som GL, fra 2016 som GLS. BMW kom ikke på banen med X7 før i 2018 – 30 år etter X5. Den kan kanskje se ut som en forvokst X5, men ifølge BMW har den nesten ingen komponenter fra andre modeller, med unntak av de utvendige speilene og frontruten, som kommer fra BMW X5, og hjulboltene fra Rolls-Royce.

<b>SENT:</b> BMW kom sent til selskapet for de største SUV-ene.
SENT: BMW kom sent til selskapet for de største SUV-ene. Foto: Martin Jansen

Begge kan betraktes som høyreist versjoner av henholdsvis Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. SUV-ene er marginalt lengre enn sine lavere motparter. Ikke bare er de store, men proppfulle av luksus, i alle fall dersom man krysser flittig av på listene over ekstrautstyr, noe som dessverre er påkrevd.

Dimensjoner og kapasitet

I norsk målestokk er dette digre biler. X7 er 515 centimeter lang, GLS fem centimeter lengre. BMW tar igjen ved å være cirka fire centimeter bredere, mens de er omtrent like høye. Mercedes-en har noen centimeter lengre akselavstand. X7 veier 2470 kilo, 40 kilo mer enn GLS.

<b>GENERASJON:</b> Dagens GLS er tredje generasjon. Før 2016 het den GL. 
GENERASJON: Dagens GLS er tredje generasjon. Før 2016 het den GL.  Foto: Martin Jansen

Glansnumrene er bagasjeromsplassen. Med setene på tredje seterad oppreist er det likevel plass til 335 liter i GLS, 326 liter i X7. Alle setene kan felles ned, og det helt elektrisk, og da får du et enormt lasterom på 2120 liter i BMW-en og hele 2400 liter i Mercedes-en. Begge kan trekke hengere på 3500 kilo.

BMW-en vi kjørte hadde seksseters konfigurasjon med to limousinstoler på andre rad. Også GLS kan leveres med tilsvarende løsning. Det mest konvensjonelle er imidlertid tre seterader og totalt syv sitteplasser.

<b>IKKE VAREBIL:</b> Luftfjæring gjør at du kan senke lasteterskelen på X7 med fire centimeter. 
IKKE VAREBIL: Luftfjæring gjør at du kan senke lasteterskelen på X7 med fire centimeter.  Foto: Martin Jansen

Varme i armlenene

I X7 og GLS troner man som konger. Liker man å sitte høyt blir det ikke særlig bedre enn dette. Testbilene har i tillegg det meste av utstyr. Ratt og seter justeres elektrisk og førersetene har flere innstillinger enn man kan telle.

De har varme, kjøling samt et massasjetilbud som kan gå utdannede massører i næringen. Det er ikke bare setene som har varme. Både putene på midtkonsollen og dørarmlenene har varme.

Det 31,2 centimeter brede instrumentpanelet i GLS glir over i en like bred berørings­skjerm. Head up-displayet er gigantisk. Skjermene i X7 er like brede, head up-displayet noe mindre og bling-faktoren et par hakk lavere.

<b>ELEKTRISK:</b> Som hos X7 kan du felle ned baksetene i GLS med knapper i bagasjerommet. I motsetning til X7 kan GLS fås som varebil. 
ELEKTRISK: Som hos X7 kan du felle ned baksetene i GLS med knapper i bagasjerommet. I motsetning til X7 kan GLS fås som varebil.  Foto: Martin Jansen

Betjeningslogikken er ganske lik, men med forskjellig utførelse. Sentrale funksjoner kan betjenes med knappene på rattet. Annet med stemmestyring eller gestikulering.

BMW har det praktiske iDrive-betjeningshjulet på midtkonsollen. Vri og trykk. Kanskje ikke hypermoderne, men veldig funksjonelt.

Mercedes har en touchpad-løsning på midtkonsollen som vi ikke blir helt venn med. Det er ikke mye som trekker ned helhetsinntrykket av førermiljøene annet enn at begge har store blanke flater av typen pianolakk.

Slipper å rope

Med seksseters konfigurasjon blir sittekomforten på andre seterad omtrent som i forsetene. Komfortnivået blir ikke veldig mye dårligere med tre seter på andre rad.

<b>X7:</b> Med seksseters konfigurasjon blir sittekomforten på andre seterad av ypperste klasse.
X7: Med seksseters konfigurasjon blir sittekomforten på andre seterad av ypperste klasse. Foto: Martin Jansen

I begge bilene er benplassen på bakerste seterad akseptabel. Det hjelper at andre seterad kan skyves 14 centimeter i lengderetning i X7, 10 centimeter i GLS. Koppholdere er tilgjengelig på alle seteradene.

De bakerste setene i GLS har varme. Passasjerene har tilgang på to USB-C-kontakter hver. For å slippe den tunge jobben med å rope fra tredje seterad til sjåføren om at man ønsker en pause, er det montert mikrofoner som plukker opp og forsterker dialogen gjennom anlegget fra Burmester.

<b>GLS:</b> Isofix på alle passasjersetene unntatt midtsetet på andre seterad.
GLS: Isofix på alle passasjersetene unntatt midtsetet på andre seterad. Foto: Martin Jansen

Alt av setefunksjoner i begge bilene er elektrisk betjent. Alt du trenger å gjøre er å trykke på knapper.

Motor og kjøreegenskaper

Under panseret har begge treliters, sekssylindret dieselmotor som komfortmessig er helt prima, både når det gjelder støy og ytelser. 330 hester i GLS, 340 i X7, begge med et dreiemoment på 700 Nm. Krefter er aldri noe savn selv om bilene er store og tunge. Automatisk girkasse med åtte trinn i X7, ytterligere ett trinn i GLS, girer umerkelig og motorene høres bare som en behagelig bakgrunnstone.

Med avansert understell og et hav at støttesystemer, så er de store SUV-ene svært komfortable. Luftfjæring er standard på BMW-en som i tillegg kan fås med firehjulsstyring til 14 400 kroner ekstra.

<b>STIL:</b> Litt mer dempet stil enn i Mercedes-en.
STIL: Litt mer dempet stil enn i Mercedes-en. Foto: Martin Jansen

Ved lave hastigheter styrer bakhjulene i motsatt retning, noe som øker smidigheten. Ved høyere hastigheter styres bakhjulene i samme retning som forhjulene, noe som forbedrer kjørestabiliteten.

For ytterligere 25 900 kroner får du Executive Drive Pro. Det innebærer elektromekanisk krengningsstabilisator som reduserer karosseriets krengningsgrad i svinger og på ujevnt underlag til et minimum.

De aktive stabilisatorene på for- og bakakselen bruker input fra navigasjonssystemet, kjørestilen din og et avansert kamera til å regulere understellet kontinuerlig.

<b>MER BLING:</b> Det finnes fortsatt treverk i Luksus-Mercedes, men selskapet sluttet med utrydnings­truet treverk på 80-tallet. Nå bruk­es ask.
MER BLING: Det finnes fortsatt treverk i Luksus-Mercedes, men selskapet sluttet med utrydnings­truet treverk på 80-tallet. Nå bruk­es ask. Foto: Martin Jansen

Stereokamera

Luftfjæring er standard også på GLS som i tillegg har aktive dempere. Det inkluderer sågar et eget maskinvask-modus som løfter bilen slik at spylerdysene kommer lettere til bak hjulene.

Mercedes skal ha friske 87 750 kroner for et system som kalles e-active Body Control der understellet styres individuelt på hvert hjul. Dette betyr at det ikke bare motvirker krengning, men også såkalt stepping på ujevnt underlag.

<b>STRAMT:</b> Pent og stramt uten dilldall. 
STRAMT: Pent og stramt uten dilldall.  Foto: Martin Jansen

Et stereokamera skanner overflaten og tilpasser understellet kontinuerlig etter underlaget. Systemet inkluderer også en Curve-funksjon som får den digre SUV-en til å lene seg motsatt vei av sentrifugalkraften for å redusere krengningen.

Tyngdepunkt og vekt

Begge bilene har forskjellige kjøremodus, som inkluderer en sportsinnstilling. De oppfører seg temmelig likt på veien, men vi aner den tradisjonelle forskjellen der BMW er litt strammere enn konkurrenten fra Stuttgart.

Støttesystemene gjør at de kan kjøres forbausende fort inn i svingene. Det er bare det at lave biler med tilsvarende utstyr og krefter gjør denne øvelsen så mye bedre. Det handler om tyngdepunkt, og ikke minst vekt.

Hverken S-klasse eller 7-serie er lettvektere. Med sekssylindret diesel veier begge rundt 1955 kilo, men deres høyreiste motparter er begge rundt et halvt tonn tyngre.

<b>BAKERST:</b> Når det gjelder de bakerste setene er plassen best i Mercedes-en.
BAKERST: Når det gjelder de bakerste setene er plassen best i Mercedes-en.

Det kan ikke trylles vekk, og vekten og tyngdepunktets ulemper merkes særlig på glatt føre. Da ville vi i ni av ti tilfeller foretrukket en lavere bil som ofte gir bedre følelse med underlaget.

Offroad? Tja

De er ikke helt på nivå med Range Rover eller G-klasse, men dersom man virkelig vil ut i terrenget med biler som raskt koster nærmere to millioner kroner, så har både X7 og GLS egenskaper på papiret. Vi har ikke testet dem i terrenget.

– Så veldig mye terrengkjøring blir det neppe med en så dyr bil, uttalte prosjektleder for X7, Jörg Wunder, til tyske Auto Bild da den ble lansert.

<b>LUKSUS:</b> Selv på bakerst rad i GLS er det varme med tre trinn i setene. 
LUKSUS: Selv på bakerst rad i GLS er det varme med tre trinn i setene.  Foto: Martin Jansen

Både X7 og GLS har høyderegulering og de kan vade i dybder opp til en halv meter. I øverste posisjon er det nesten 30 centimeter fra sidekanalene til bakken på Mercedes-en. Toakslet luftfjæring gjør at du blant annet kan senke bilene fire-fem centimeter bak for å gjøre innlastingen enklere.

Begge har nedstigningskontroll (hill descent) og begge kan leveres med offroad-pakker. 18 900 kroner ekstra gir X7 egne modus for sand, grus, stein og snø. Mercedes skal ha 25 650 kroner for sin offroad-pakke.

Mercedes-en tar det lengst med lavserie og sperrefunksjon. Med e-active Body Control-pakken får GLS også en egen gyngefunksjon som kan aktiveres dersom bilen setter seg fast. Det kan være verdt å merke seg at offroad-pakken og e-active Body Control-pakken senker den maksimale hengervekten på GLS med 200 kilo.

<b>SKINNENDE:</b> Pianolakken kunne vi gjerne vært foruten.
SKINNENDE: Pianolakken kunne vi gjerne vært foruten. Foto: Martin Jansen

Utstyrsbonanza

Dette er kostbare biler. Likevel er mye ekstrautstyr. Begge kommer standard med cruisekontroll, men du må betale ekstra for adaptiv cruisekontroll med styreassistent og filholder.

Disse systemene holder automatisk en gitt avstand til bilen foran, bremser og gasser selv. I tillegg holder de bilen på stø kurs i veibanen, så lenge kameraene kan se veimarkeringene.

Selv om du kan merke på rattet at elektronikken er aktiv, så er det påkrevd å holde i rattet. Det er mulig jeg har et slapt håndtrykk eller har liten utstråling, men i GLS får jeg støtt beskjed om å ta grep selv om jeg faktisk holder i rattet.

Du kan virkelig lesse på med utstyr til Mercedes-en, som Burmester-anlegg (66 150 kroner), AMG-listverk i karbon (23 625 kroner), head up-display (14 715 kroner) og Augmented reality-visning (22 950 kroner).

<b>STORVOKST:</b> Voldsom grill på 80 x 40 cm og noe mer klumpete design enn GLS. X7 kan fås med laserlys med en rekke­vidde på 600 meter. 
STORVOKST: Voldsom grill på 80 x 40 cm og noe mer klumpete design enn GLS. X7 kan fås med laserlys med en rekke­vidde på 600 meter.  Foto: Martin Jansen

Laserlys

For 2835 kroner får du temperert koppholder foran som holder drikken din kald eller varm. Tilhengerfeste (med ESP-stabilisering) koster 12 960 kroner. Eller hva med 23-tommers Maybach lettmetallfelger til 81 000 kroner?

BMW skal 52 700 kroner for det beste Bowers & Wilkins-anlegget med 20 høyttalere og en totaleffekt på 1500 watt. Laserlys med en rekkevidde på 600 meter (17 400 kroner), Night Vision med persongjenkjenning (23 900 kroner) og 2700 for temperert koppholder.

X7 kan også fås med såkalt Sky Lounge til 9000 kroner, hvor panoramasoltaket lyses opp av 15 000 LED-punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan du selvsagt velge selv. Vil du ha tilhengerfeste, så koster det 12 000 kroner.

<b>ERFARING:</b> Kanskje er det flere års erfaring med diger SUV som gjør at GLS ser mer elegant ut enn BMW X7. GLS har ikke laserlys som X7, men multibeam LED-hovedlys med totalt 112 dioder og en rekkevidde på 650 meter duger det også. I tillegg er de standard.
ERFARING: Kanskje er det flere års erfaring med diger SUV som gjør at GLS ser mer elegant ut enn BMW X7. GLS har ikke laserlys som X7, men multibeam LED-hovedlys med totalt 112 dioder og en rekkevidde på 650 meter duger det også. I tillegg er de standard. Foto: Martin Jansen

Vi Menn Bil mener:

Liker man å sitte høyt blir det knapt bedre enn dette, selv om de store SUV-ene gir en litt beklemmende følelsen av hollywood­frue og heller ikke er fulltreffere på glatt føre. Det er ikke lett å velge mellom de to, men vi faller ned på GLS. Den ser bedre ut enn X7 og kan dessuten fås som varebil.

TEKNISKE DATA BMW X7 xDrive40d

Motor, cm³: 2993

Gir: 8-trinns Steptronic

Drivhjul: Firehjulstrekk

Effekt, hk ved o/min: 340/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1750

Egenvekt, kg: 2470

Tilhengervekt, kg: 3500

Nyttelast, kg: 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 515/200/181

Akselavstand.cm: 311

Bakkeklaring, cm: 22,1 – 26,1

Vadedybde, cm: 50

Bagasjerom, liter: 326 – 2120

Standard dekkdimensjon: 275/50R20

Forbruk, WLTP; l/mil: 0,82-0,9

CO₂-utslipp, WLTP g/km: 216–236

0–100 km/t, fabrikk, sek.: 6,1

Toppfart, km/t: 245

Pris fra, kr: 1 439 891

TEKNISKE DATA Mercedes GLS 400 d 4Matic

Motor, cm³: 2925

Gir: 9-trinns 9G-Tronic

Drivhjul: Firehjulstrekk

Effekt, hk ved o/min: 330/3400

Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1200

Egenvekt, kg: 2430

Tilhengervekt, kg: 3500

Nyttelast, kg: 745

Lengde/bredde/høyde, cm: 520/196/182

Akselavstand, cm: 314

Bakkeklaring, cm: 20–30

Vadedybe, cm: 50

Bagasjerom, liter: 335–2400

Standard dekkdimensjon: 275/55R19

Forbruk, WLTP l/mil: 0,8

CO₂-utslipp, g/km: 212

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,3

Toppfart, km/t: 238

Pris fra, kr: 1 488 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2022