Prøvekjørt: Land Rover Discovery varebil
– Gir en helt annen luksusfølelse enn konkurrenten
Hvordan det er å være en vare i lasterommet på Land Rover Discovery vet vi ikke, men det er i hvert fall helt prima å være sjåfør i forsetet.
Det er ikke et helt særnorsk fenomen, men nokså, disse store SUV-ene på grønne skilter som innebærer at baksetet tas ut slik at de kan registreres som varebiler med dertil lavere avgiftsnivå.
Som Land Rover Discovery. Den koster fra 774 900 kroner som varebil. Som syvseter: 1 179 100 kroner.
Det er dermed snakk om noen svært kostbare bakseter, og en del penger å spare på å kaste dem ut slik at den såkalte «statskassa» får plass. Lengden på gulvet fra åpningen til vareveggen er cirka 185 centimeter, selve lasteluka er 83 centimeter høy, mens bredden på åpningen er rundt 110 centimeter.
Det totale volumet skal være på 1,8 kubikkmeter. Det er en del mindre enn i en VW Crafter, men så kan ikke den måle seg med kreftene og komforten i Disco-en, som dessuten kan trekke hengere på opptil 3,5 tonn. Synes du det er vanskelig å rygge med henger, kan Disco friste med elektronisk ryggeassistent.
Varebil-versjonen som vi har prøvekjørt er en R-Dynamic SE til 1 095 800 kroner, som inkluderer en del ekstrautstyr, som elektrisk utfellbart hengerfeste, LED Matrix-hovedlys, head up-display, avansert offroad-pakke og kjøreassistentpakke.
500 ganger i sekundet
Fremdriften besørges av en ny treliters rekkesekser som med turbo og en 48 volts mildhybrid-løsning produserer 300 hestekrefter og 650 Nm. Milde hybridmotorer bruker et batteri til å lagre og omdisponere energi som vanligvis går tapt under nedbremsing. En åttetrinns automatkasse tar seg av overføringen.
Samspillet fungerer svært godt og krefter er ikke en mangelvare. Inne i kupeen er det stille og fredelig. Vi kan knapt høre noe fra de 21-tommer store hjulene.
Da vi testet Discovery vare i 2019, var det en del lyd å høre fra lasterommet. Denne gangen er det stille, uten knirke- eller gnisselyder. Den elektroniske luftfjæringen gjør at Discovery nærmest flyter over ujevnhetene.
I tillegg har den Adaptive Dynamics, et system som overvåker bilens bevegelser over 500 ganger i sekundet, og som justerer understellet fortløpende basert på førerens bevegelser eller veiforhold-
ene.
Flere forbedringer
Setene har 18-veis justering, men vareveggen reduserer justeringsmulighetene spesielt for de høyreiste. I cockpiten har det skjedd en rekke forbedringer. Berøringsskjermen på midtkonsollen har vokst til 11,4 tommer, er raskere og har software som oppdateres trådløst - «over the air».
Instrumentene vises på et 12,3 tommers display som kan konfigureres, og i tillegg kan Disco fås med head up-display med fargevisning.
Det kjipe girhjulet er erstattet av en skikkelig spak, rattbetjeningen er betydelig forbedret, og flatene med pianolakk er færre. Helhetsinntrykket er et strammere, flottere og mer brukervennlig førermiljø.
Vademodus
SUV-varebil, registreringer 2021:
Toyota Land Cruiser: 900
Ford Explorer PHEV: 218
Mercedes GLS: 100
Land Rover Defender: 83
Land Rover Discovery: 81
Mercedes G-klasse: 47
Volvo XC90: 20
Mercedes GLS AMG: 16
Jeep Wrangler: 14
Kia Sorento: 12
Chevrolet Suburban: 8
Chevrolet Tahoe: 2
Firehjulstrekket fordeler kreftene automatisk mellom akslingene. I tillegg har Disco terrengprogrammet Terrain Respons 2 der du kan velge mellom flere forskjellige terrengprogrammer som skal tilpasse drivlinje og understell etter underlaget.
Et nytt vademodus tilpasser bilen for vading i opptil 90 centimeters dybde, 20 centimeter mer enn Toyota Land Cruiser.
Terrain Respons-systemet har også en auto-funksjon der bilen selv justerer gass, gir, styring, differensialer og traction control etter underlaget.
Eller du kan sette opp bilen etter egen smak. En cruisekontroll for offroad-kjøring er også tilgjengelig. Standard bakkeklaring er 21 centimeter, men med luftfjæringen kan den økes til 28,3 centimeter.
Konkurrenter
I dette litt spesielle varebilsegmentet med digre SUV-er bygget om til varebil, er det Toyota Land Cruiser som er kongen (Mitsubishi Pajero er ute). Den koster fra 642 700 kroner og hele 900 Land Cruiser ble registrert som varebil i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Sammenlignet med Land Cruiser gir Discovery en langt mer moderne kjøreopplevelse. Luksusfølelsen i Discovery er også en del høyere enn i Land Cruiser. Den tøffeste konkurrenten til Discovery kommer fra egne rekker i form av Land Rover Defender, som ikke er helt på komfortnivået til Disco, men som har en tøffere og mer rustikk sjarm.
Vi Menn Bil mener:
Discovery er en svært kostbar måte å frakte varer på, men veldig komfortabel. Pluss for flere gode og riktige forbedringer i interiøret.
Tekniske data
Land Rover Discovery 3.0D I6 R-Dynamic SE
Motor, cm³: 2996
Effekt, hk ved o/min: 300/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 650/1500
Egenvekt, m/fører, kg: 2390
Lengde/bredde/høyde, cm: 496/207/189
Akselavstand, cm: 292
Tilhengervekt, kg: 3500
Lasteromsvolum, m³: 1,8
Lastekapasitet kg: Cirka 900
Bakkeklaring, cm: 21
Vadedybde, cm: 90
Standard dekkdimensjon: 275/45R21
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,87
CO₂-utslipp, g/km: 232
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,8
Toppfart, km/t: 209
Pris fra, kr: 774 900
Pris testbil, kr: 1 095 800
Slik startet det:
Land Rover Discovery ble presentert for verden på bilutstillingen i Frankfurt i 1989. Den var basert på Range Rover og utviklet under kodenavnet «Project Ray». Det var en stund snakk om at modellen skulle hete «Highlander» eller «Prairie Rover», men man landet altså på Discovery. Den hadde rammekonstruksjon, kom med firesylindret diesel (200 TDI) eller 3,5 V8, og skulle ta rollen som Range Rover egentlig skulle hatt. Siden Range Rover var blitt for luksuriøs og Defender var for enkelt, var det Discovery som fikk oppdraget med å konkurrere med Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero. Disco 1 ble avløst av Disco 2 i 1998.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2022