Test: Jeep Wrangler Rubicon 4xe
Terningen er kastet
Alea jacta est, sa Cæsar og krysset Rubicon. Vi dro av gårde i en Rubicon og kastet terningen.
Man blir straks litt forelsket. Det tradisjonelle karosseridesignet. Cockpiten med det helt vertikale kontrollpanelet er lun og koselig. Det finnes ikke maken. Du sitter høyt med god sikt over panseret gjennom den lave og bratte frontruten.
Særegenheter som vindusheiser på midtkonsollen og helt manuell spak for å skifte mellom 2DW og 4WD, mellom høy- eller lavserie, setter en spiss på det hele.
Det samme gjør spesialiteter som at nesten alle panelene på bilen kan tas av. Takpanelene er enkle å ta av slik at Rubicon kan bli kabriolet. Andre paneler krever litt mer verktøy. Det følger til og med en egen veske til oppbevaring av bakvinduet.
Ved første øyekast kan det virke som om det er lite nytt ved Jeep Wrangler Rubicon men den er egentlig nyere enn noensinne, for dette er en plug in-hybrid.
I 1986 begynte Jeep å produsere Wrangler på fabrikken i Toledo. Ohio, og i sitt 35. år tok Wrangler steget over i den elektrifiserte verdenen i form av plug in-hybriden 4xe (uttales ”four by e”).
Drivlinjen består av en turboladet toliters bensinmotor, to elmotorer, to clutcher og en åttetrinns automatkasse. Den minste elmotoren er plassert foran på bensinmotoren mens en kraftigere elmotor er plassert foran girkassen.
Total systemytelse er 380 hestekrefter og et dreiemoment på 637 Nm. Wrangler 4xe er dermed ingen sinke. 0–100 km/t går unna på 6,4 sekunder – tre sekunder raskere enn forgjengeren med 2,2-liters diesel. Ikke dårlig for en bil på 2,4 tonn som ikke glimrer med aerodynamiske egenskaper.
Er man Wrangler-fan blir man kanskje skeptisk, men de ekstra elektriske komponentene er på sett og vis kun plassert i en tradisjonell drivlinje. Som plug in-hybrid utvider dermed Wrangler repertoaret uten at det rammer de grunnleggende egenskapene.
Her er det fortsatt lavserie og mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel. Det ekstra dreiemomentet som elmotoren bidrar med forbedrer terrengegenskapene selv om batteripakken øker vekten. Batteriet tømmes aldri helt. Dermed er man sikret det ekstra momentet som elmotoren på 107 kW bidrar med.
50,3 kilometer
Vi har tidligere kjørt en Anniversary-utgave av Wrangler, men nå er det den tøffere Rubicon-versjonen det dreier seg om. Selv som plug in-hybrid fås Rubicon-versjonen med sperrer på begge akslingene samt swaybar-funksjon som frikobler stabilisatorstagene.
Da vi kjørte Anniversary-utgaven var vi ikke spesielt imponert over styringen som var såpass dvask at bilene hele tiden måtte gjetes på veien. Styringen oppleves mer tilfredsstillende i Rubicon-en som ligger bedre på veien. Kanskje skyldes det tilfeldigheter ved bilene, men Rubicon-en som vi testet hadde bredere dekk enn Anniversary-versjonen, noe som kan virke positivt.
Les også: Vår prøvekjøring av Jeep Wrangler 4xe Anniversary
17,3 kWt-batteriet er plassert under baksetet og reduserer ikke bakkeklaringen som er på solide 25 centimeter. Det ligger i tillegg så godt beskyttet at Wrangler skal tåle vanndybder på 76 centimeter.
Fulladet batteri skal holde til en elektrisk rekkevidde på maks 46 kilometer, basert på WLTP-standarden. Fra start på cirka 850 meters høyde og åtte grader ruller vi stille av gårde på den vakre Panoramaveien over fjellet fra Hemsedal til Fagernes.
Ved den gamle togstasjonen på Leira er batteriet tomt. Tripptelleren viser at vi har greidd 50,3 kilometer på strøm, riktignok med god hjelp av regenerering av motorbremsekraft ned dalsiden mot Valdres. På den annen side bød deler av Panoramaveien på mye rullemotstand.
Holder avstand
Wrangler 4xe trekker i utgangspunktet kun på bakhjulene. Å skifte til firehjulstrekk, høy- eller lavserie, skjer med en tradisjonell spak. I tillegg har bilen en Select Speed Control-funksjon, som er en cruisekontroll for kjøring i bratte bakker eller på vrient underlag. Funksjonen aktiveres med en knapp på det helt vertikale kontrollpanelet.
Her finnes også knapper for ventilasjon, sete- og rattvarme og lydvolum. Mye kan også betjenes med knappene på rattet, som den adaptive cruisekontrollen. Det er første gang Wrangler fås med cruisekontroll som også passer på avstanden til bilen foran.
Vi setter stor pris på at funksjoner som dette ikke utelukkende må betjenes med den 8,4-tommer store berøringsskjermen. For den er ikke spesielt god, men sitter forbilledlig høyt og er kompatibel med både Apple CarPlay og Android Auto. Et 552 watts Alpine-anlegg med ni høyttalere og subwoofer er også på plass.
En såpass stor og tung bil er ganske tørst når batteriet er tomt. Det er ganske opplagt. Vi ender opp på 0,77 liter per mil, som ikke er avskrekkende bilens beskaffenhet tatt i betraktning.
I lave hastigheter på elektriske drift gir Wrangler fra seg en lav og litt skjærende lyd, som kan tolkes som at noe er feil. Men det dreier seg kun om en varsellyd for fotgjengere. Man tåler gjerne lyder fra bilen bedre når man vet at den har en funksjon.
Vi Menn Bil mener:
Det finnes garantert mer hensiktsmessige biler å kjøre i hverdagen, og en prislapp på 949 900 kroner er ganske avskrekkende, men dette er Norges kuleste plug in-hybrid. Du kan dagpendle helt elektrisk i en bil som er så breddfull av sjarm at man gleder seg hver dag til å sette seg inn i i den. Her snakker vi karakter som bare biler som Mercedes Gëlandevagen og Land Rover Defender kan matche, og offroad-egenskapene er udiskutable. Vi bare digger Wrangler Rubicon. Terningkast 6.
Noen raske fakta
Det er 81 år siden Willys-Overland vant en kontrakt med det amerikanske forsvaret om å produsere en 4x4-bil, Willys MB. I løpet av andre verdenskrig ble nesten 650 000 Willys produsert. Den ble raskt kjent som ”jeep”, og Willys ble etterfulgt av modellen Jeep CJ-2A. Det er flere teorier om hvordan Jeep-navnet oppsto, men en hyppig brukt forklaring er at navnet er avledet av GP – General Purpose.
Rubicon var en liten elv i Italia som rant ut i Adriaterhavet. Det er ved denne elven Cæsar skal ha utalt "alea jacta est" - terningen (loddet) er kastet - før han krysset over.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1995
Elmotor: 107
Batteri, kWt: 17,3
Gir: 8-trinns automat
Effekt, hk: 380
Dreiemoment, Nm: 637
Egenvekt, kg: 2383
Bagasjeromsvolum, liter: 533- 1910
Tilhengervekt, kg: 1508
Lengde/bredde/høyde, cm: 488/189/184
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 25,3
Vadedybde, cm: 76
Standard dekkdimensjon: 255/70R18
Forbruk, WLTP l/mil: 0,41
CO₂-utslipp, g/km: 94
Rekkevidde el WLTP, km: 45
AC-lading med 7,2 kW ombordlader: Tre timer
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,4
Toppfart, km/t: 156
Pris, fra kr: 949 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 37 2022