Prøvekjørt: Jeep Gladiator Overland

Noe å bryne seg på

Barske Jeep Gladiator skiller seg virkelig ut, men kan være litt mye å bryne seg på.

<b>UNIK:</b> Jeep Gladiator er en høyst særegen pickup. Røttene går helt tilbake til 1963. 
UNIK: Jeep Gladiator er en høyst særegen pickup. Røttene går helt tilbake til 1963.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Her er virkelig en outsider i pickup-­utvalget: Jeep Gladiator med røtter tilbake til 1963.

Med 2700 kilo hengervekt, laste­kapasitet på drøye 610 kilo og et lasteplan som måler 153 x 144 centimeter (111 cm mellom hjulbuene), legger den seg noe bak storselgere som Toyota Hilux, Ford Ranger og Isuzu D-Max. 

<b>RØSLIG:</b> Gladiator er 560 centimeter lang, 71 centimeter lengre enn Wrangler.
RØSLIG: Gladiator er 560 centimeter lang, 71 centimeter lengre enn Wrangler. Foto: Martin Jansen

Plenty av karakter

Det den måtte mangle av lastekapasitet tar den igjen på karakter og offroad-egenskaper. Eller hva sies om paneler som kan tas av, interiør med dreneringsplugger, portabel Alpine-høyttaler, 25 centimeters bakkeklar­ing, 76 centimeters vadedybde, lavserie, stive Dana-aksler foran og bak, låsbar differensial på bakakslingen, terrengkamera og cruisekontroll for kjøring i bratte bakker eller på vrient underlag. 

En treliters V6-motor som produserer 264 hestekrefter og 600 Nm er heller ikke å forakte, bortsett fra at den er tørst. 

Interiøret står i stil til den ikoniske karosseri-utformingen med utvendig hengslede dører.

<b>KARAKTER:</b>Intim cockpit. 8,4-­tommers berørings­skjerm som er kompatibel med Apple Carplay. Egne knapper for lyd­volum, rattvarme og setevarme, blant annet. Alpine-anlegg med ni høyttalere og subwoofer er standard.
KARAKTER:Intim cockpit. 8,4-­tommers berørings­skjerm som er kompatibel med Apple Carplay. Egne knapper for lyd­volum, rattvarme og setevarme, blant annet. Alpine-anlegg med ni høyttalere og subwoofer er standard. Foto: Martin Jansen

Vindusheisene er plassert på det vertikale kontrollpanelet, her er egen spak for firehjulstrekket, og bak et lite lokk skjuler det seg et par USB-innganger og en AUX-kontakt.

Den lave og bratte frontruten gjør at cockpiten blir intim og gir en opplevelse som på en positiv måte skiller seg kraftig fra alt annet på markedet. 

<b>PLAN:</b> Robust spraybelegg på planet og 230V-uttak. 
PLAN: Robust spraybelegg på planet og 230V-uttak.  Foto: Martin Jansen

En stor svakhet 

Du bør imidlertid ha sans for det spesielle og uortodokse. Kanskje aller helst være Jeep-fan på din hals, for Gladiator har en stor svakhet: Styringen. Det er som å kjøre en aldrende laste­bil.

Rattet har tendenser til dødgang og Gladiator må konstant gjetes for å holde kursen. Det kan oppleves både enerverende og ubehagelig. Og det er en stor bil å gjete.

Med sine 560 centimeter er den bare 30 centimeter kortere enn en Ford F-150 Supercrew. Over 70 centimeter lengre enn Wrangler. 

Som varebil koster Gladiator fra 834 900 kroner. Versjonen vi testet var en femseter til 1 290 200 kroner, hvorav 30 300 kroner var ekstrautstyr, blant annet frontmontert offroad-kamera.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  2987

Gir:  8-trinns automat

Effekt, hk:  264 

Dreiemoment, Nm:  660

Egenvekt, kg:  2360 (personbil)

Lasteplan, lengde/bredde, cm:  153/144

Tilhengervekt, kg:  2700

Lengde/bredde/høyde, cm:  559/189/184

Akselavstand, cm:  349

Bakkeklaring, cm:  25,3

Vadedybde, cm:  76

Standard dekkdimensjon:  255/70R18

Forbruk, WLTP l/mil:  0,96

CO₂-utslipp, g/km:  251

0–100 km/t, fabrikk, sek:  8,6

Toppfart, km/t:  177

Pris, fra kr:  834 900 (varebil)

Pris, fra kr:  1 259 900 (personbil)

Siden 1962

<b>1963:</b> Jeep Gladiator.

Etter andre verdenskrig ville Willys-Overland lage en pickup « … for den moderne bonden». Willys-Overland Truck holdt stand helt til Jeep Gladiator ble presentert i 1962, like før Willys-Overland Motors byttet navn til Kaiser Jeep Corporation. Gladiator hadde samme front og samme base som Jeep Wagoneer. Gladiators lave fremtoning og høye bakkeklaring gjorde den unik. Første pickup med firehjulstrekk i kombinasjon med automatgir var den også. Gladiator-navnet eksisterte til rundt 1971. Etter det kom Jeep-pickupene som J-serie samt den mindre Comanche som var basert på Cherokee. Jeep stanset produksjonen av pickuper i 1992. I 2018 børstet selskapet støvet av Gladiator-navnet. Dagens versjon hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Los Angeles i 2018.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2022