Prøvekjørt: Jeep Gladiator Overland
Noe å bryne seg på
Barske Jeep Gladiator skiller seg virkelig ut, men kan være litt mye å bryne seg på.

Her er virkelig en outsider i pickup-utvalget: Jeep Gladiator med røtter tilbake til 1963.
Med 2700 kilo hengervekt, lastekapasitet på drøye 610 kilo og et lasteplan som måler 153 x 144 centimeter (111 cm mellom hjulbuene), legger den seg noe bak storselgere som Toyota Hilux, Ford Ranger og Isuzu D-Max.

Plenty av karakter
Det den måtte mangle av lastekapasitet tar den igjen på karakter og offroad-egenskaper. Eller hva sies om paneler som kan tas av, interiør med dreneringsplugger, portabel Alpine-høyttaler, 25 centimeters bakkeklaring, 76 centimeters vadedybde, lavserie, stive Dana-aksler foran og bak, låsbar differensial på bakakslingen, terrengkamera og cruisekontroll for kjøring i bratte bakker eller på vrient underlag.
En treliters V6-motor som produserer 264 hestekrefter og 600 Nm er heller ikke å forakte, bortsett fra at den er tørst.
Interiøret står i stil til den ikoniske karosseri-utformingen med utvendig hengslede dører.

Vindusheisene er plassert på det vertikale kontrollpanelet, her er egen spak for firehjulstrekket, og bak et lite lokk skjuler det seg et par USB-innganger og en AUX-kontakt.
Den lave og bratte frontruten gjør at cockpiten blir intim og gir en opplevelse som på en positiv måte skiller seg kraftig fra alt annet på markedet.

En stor svakhet
Du bør imidlertid ha sans for det spesielle og uortodokse. Kanskje aller helst være Jeep-fan på din hals, for Gladiator har en stor svakhet: Styringen. Det er som å kjøre en aldrende lastebil.
Rattet har tendenser til dødgang og Gladiator må konstant gjetes for å holde kursen. Det kan oppleves både enerverende og ubehagelig. Og det er en stor bil å gjete.
Med sine 560 centimeter er den bare 30 centimeter kortere enn en Ford F-150 Supercrew. Over 70 centimeter lengre enn Wrangler.
Som varebil koster Gladiator fra 834 900 kroner. Versjonen vi testet var en femseter til 1 290 200 kroner, hvorav 30 300 kroner var ekstrautstyr, blant annet frontmontert offroad-kamera.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2022