Prøvekjørt: Jeep Wrangler 4xe

Sjarm i bøtter og spann

I sitt 35. år tar Wrangler steget over i den elektrifiserte verden.

Pluss ikon
<b>PLUGGER I:</b> Jeep Wrangler kan nå fås som plug in-hybrid, men billig er den ikke. 
PLUGGER I: Jeep Wrangler kan nå fås som plug in-hybrid, men billig er den ikke.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det er i år 80 år siden Willys-Overland vant en kontrakt med det amerikanske forsvaret om å produsere en 4x4-bil, Willys MB. I løpet av andre verdenskrig ble nesten 650 000 Willys produsert.

Den ble raskt kjent som ”jeep”, og Willys ble etterfulgt av modellen Jeep CJ-2A. Det er flere teorier om hvordan Jeep-navnet oppsto, men en hyppig brukt forklaring er at navnet er avledet av GP – General Purpose.

I 1986 begynte Jeep å produsere Wrangler på fabrikken i Toledo. Ohio, og i sitt 35. år tar Wrangler steget over i den elektrifiserte verdenen i form av plug in-hybriden 4xe (uttales ”four by e”).

Drivlinjen består av en turboladet toliters bensinmotor, to elmotorer, to clutcher og en åttetrinns automatkasse. Den minste elmotoren er plassert foran på bensinmotoren mens en kraftigere elmotor er plassert foran girkassen.

Under gode temperaturforhold og forsiktig kjøring greier Wrangler 4xe rundt 40 kilometer på kun elektrisk drift.

<b>OSER KARAKTER:</b> Det finnes ikke mange plug in-hybrider med så mye karakter som Wrangler. 
OSER KARAKTER: Det finnes ikke mange plug in-hybrider med så mye karakter som Wrangler.  Foto: Martin Jansen

Total systemytelse er 380 hestekrefter og et dreiemoment på 637 Nm. Wrangler 4xe er dermed ingen sinke. 0–100 km/t går unna på 6,5 sekunder – tre sekunder raskere enn forgjengeren med 2,2-liters diesel.

Ikke dårlig for en bil på 2,4 tonn som ikke glimrer med aerodynamiske egenskaper.

Forbedrer egenskapene

Er man Wrangler-fan blir man kanskje skeptisk, men de ekstra elektriske komponentene er på sett og vis kun plassert i en tradisjonell drivlinje.

Som plug in-hybrid utvider dermed Wrangler repertoaret uten at det rammer de grunnleggende egenskapene. Her er det fortsatt mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel.

Rubicon-versjonen kan fortsatt leveres med sperrer på begge akslingene samt swaybar-­funksjon som frikobler stabilisatorstagene.

<b>ÅPNER OPP:</b> Kanvas-tak i full taklengde.
ÅPNER OPP: Kanvas-tak i full taklengde. Foto: Martin Jansen

Faktum er at det ekstra dreiemomentet som elmotoren bidrar med forbedrer terrengegenskapene selv om batteripakken øker vekten. Batteriet tømmes aldri helt.

Dermed er man sikret det ekstra momentet 17,3 kWt-batteriet er plassert under baksetet og reduserer ikke bakkeklaringen. Det ligger i tillegg så godt beskyttet at Wrangler skal tåle vann­dybder på 76 centimeter.

Lunt og intimt

Modellen vi prøvekjører er en Anniversary-­utgave. Den trekker i utgangspunktet kun på bakhjulene. Å skifte til firehjulstrekk, høy- eller lavserie, skjer med en tradisjonell spak.

<b>RÅTØFT:</b> Jeg digger dette førermiljøet. 
RÅTØFT: Jeg digger dette førermiljøet.  Foto: Martin Jansen

I tillegg har bilen en Select Speed Control-­funksjon, som er en cruisekontroll for kjøring i bratte bakker eller på vrient underlag. Funksjonen aktiveres med en knapp på det helt vertikale kontrollpanelet.

Her finnes også knapper for ventilasjon, sete- og rattvarme og lydvolum.

Jeg setter stor pris på at funksjoner som dette ikke utelukkende må betjenes med den 8,4-tommer store berørings­skjermen. For den er ikke spesielt god.

Men den sitter forbilledlig høyt og er kompatibel med både Apple CarPlay og Android Auto. Et Alpine-anlegg med ni høyttalere og Subwoofer er også på plass.

<b>VINDUSHEIS:</b> Kontrollene til vindus­heisene er plassert på midt­konsollen. Der er også både USB-A og C samt massevis av AUX-innganger.
VINDUSHEIS: Kontrollene til vindus­heisene er plassert på midt­konsollen. Der er også både USB-A og C samt massevis av AUX-innganger. Foto: Martin Jansen

Koselig cockpit

Hvordan man foretrekker cockpiten i en bil er selvsagt en smakssak, men jeg er svak for Wrangler sin. Den er – i mangel av et bedre ord – koselig.

Du sitter høyt med god sikt over panseret. Den lave og bratte frontruten, som kan legges ned, gjør det lunt og intimt. Særegenheter som vindusheiser på midtkonsollen setter en spiss på det hele.

Det samme gjør spesialiteter som at de bakerste vinduene kan tas av. Det følger til og med en egen veske til oppbevaring av vinduene.

Testbilen har i tillegg kanvas-tak (34 900 kroner ekstra) i full taklengde som kan åpnes elektronisk. Soft top-taket gir mer støy, men gir en helt egen følelse når været åpner for åpent tak. Vil du ha mulig­heten til å åpne bilen ytterligere, så kan Wrangler leveres med todelte dører (56 250 kroner ekstra) der den øverste delen kan tas av

Bagasjerommet er ikke veldig dypt, men du kan stable høyt. Hengervekten er redusert sammenlignet med diesel-forgjengeren, men 1508 kilo skal den greie.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet er ikke veldig dypt, men du kan stable høyt. Lasteskinnene koster 4000 kroner ekstra. 
PLASS: Bagasjerommet er ikke veldig dypt, men du kan stable høyt. Lasteskinnene koster 4000 kroner ekstra.  Foto: Martin Jansen

Karakter

Noen negative aspekter må noteres. Som hos enkelte andre bilmodeller der fremdriftsansvaret veksler mellom forbrenningsmotor og elmotor, så oppstår det innimellom små brudd i form av øyeblikks hikke, som om drivlinjen ikke helt greier å bestemme seg.

<b>BESKYTTET:</b> Batteripakken er plassert under baksetet. 
BESKYTTET: Batteripakken er plassert under baksetet.  Foto: Martin Jansen

En såpass stor og tung bil blir dessuten tørst når batteriet er tomt. Det er ganske opplagt.

I lave hastigheter på elektriske drift gir Wrangler fra seg en lav og litt skjærende lyd, som kan tolkes som at noe er feil. Men det dreier seg kun om en varsellyd for fotgjengere. Man tåler gjerne lyder fra bilen bedre når man vet at den har en funksjon.

Dødgang

Et annet aspekt ved Wrangler som ikke har noe med drivlinjen å gjøre, er at den fortsatt varter opp med dvask styring som minner om dødgang. Det betyr at den må gjetes på veien.

Foretrekker du biler med stramt understell og kontant styring, så er ikke dettte bilen for deg. Men i motsetning til forgjengeren så har den fått adaptiv cruisekontroll.

<b>JUSTERING:</b> Styringen er tradisjonen tro temmelig vissen, men rattet kan både høyde- og lengde­justeres.
JUSTERING: Styringen er tradisjonen tro temmelig vissen, men rattet kan både høyde- og lengde­justeres. Foto: Martin Jansen

Karakter

En prislapp på 849 900 kroner er ganske avskrekkende. På den annen side får du en bil som det ikke går tretten på dusinet av.

Om Bentley Bentayga Hybrid er den flotteste og dyreste plug in-hybriden, så er Jeep Wranger 4xe den mest spesielle.

Her snakker vi karakter som bare biler som Gëlandevagen og Land Rover Defender kan matche.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  1995

Elmotor:  107

Batteri, kWt:  17,3

Gir:  8-trinns automat

Effekt, hk:  380

Dreiemoment, Nm:  637

Egenvekt, kg:  2383

Bagasjeromsvolum, liter:  533- 1910

Tilhengervekt, kg:  1508

Lengde/bredde/høyde, cm:  488/189/184

Akselavstand, cm:  300

Bakkeklaring, cm:  24,2

Vadedybde, cm:  76

Standard dekkdimensjon:  255/70R18

Forbruk, WLTP l/mil:  0,35

CO₂-utslipp, g/km:  79

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,5

Toppfart, km/t:  177

Pris, fra kr:  849 900

Pris testbil, kr:  902 700 

Bytter importør

Nylig ble det kjent at Bertel O. Steen overtar importen av Stellantis-bilmerkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep. Overføringen kommer i kjølvannet av at bilprodusentene PSA og FCA tidligere i år slo seg sammen og dannet Stellantis, som med det ble verdens fjerde største bilprodusent. I tillegg til å være importør av PSA-merkene Peugeot, Citroën, Opel og DS blir Bertel O. Steen med dette importør av totalt syv Stellantis-merker i Norge. – Vi mener det er fullt mulig å øke salget av disse merkene i Norge betydelig, sier konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021