Prøvekjørt: Jeep Wrangler Sahara 2,2D
Det kule alternativet
Jeep Wrangler Sahara er noe helt for seg selv.
Det finnes fortsatt biler som skiller seg kraftig ut. Heldigvis. Som Jeep Wrangler. Den er også i det celebre selskapet av ikoniske bilmodeller.
Da den debuterte i 1986 var det med en design som var tydelig preget av Willys Jeep.
Og det er ikke vanskelig å spore slektskapet på den nye JL-serien av Jeep Wrangler som ble avduket i Los Angeles i 2017.
Den er tro mot konseptet, og har to stive aksler, ramme og lavgir. Bladfjærene ble erstattet med skruefjærer på forgjengeren, internt omtalt som JK-serien.
Men ellers er det meste faktisk nytt, selv om det ikke ser sånn ut. I ytre mål har den vokst. Den lange versjonen er 488 centimeter, 13 centimeter lengre enn forgjengeren. Akselavstanden er på rause tre meter.
Permanent firehjulsdrift
Den kanskje viktigste nyheten er at Wrangler for første gang kan fås med permanent firehjulsdrift i stedet for et innkoblingssystem.
Rett nok fås basismodellen Sport og den terrengrettede Rubicon fortsatt kun med innkoblings-4x4, og sistnevnte har som før ekstra lav lavgirsserie.
Det er den påkostede utstyrsserien Sahara som nå kan fås med permanent firehjulsdrift. Dette systemet sender i hovedsak kreftene til bakhjulene, men forhjulene tilføres mer kraft ved behov via en elektronisk styrt lamellkobling.
I Norge kan du kjøpe Wrangler med toliters bensinmotor med 272 hk, som har et oppgitt forbruk på 1,1 liter per mil.
Mer markedstilpasset er nok den nye 2,2-liters dieselmotoren med 200 hk som erstatter 2,8-literen med samme antall hk.
Noen vil kanskje savne 2,8-literen fra VM Motori som vi erindrer hadde mer traktorlyd. Den hadde riktignok noe mer dreiemoment, men den nye motoren er bedre på det meste annet. Enda mer utslagsgivende er den åttetrinns automatkassa fra ZF som er den gamle femtrinnskassa overlegen.
Dødgang
Er det et ufravikelig krav at den nye bilen din må ha cruisekontroll som holder automatisk avstand til bilen foran, filholder og toppscore i kollisjonstesten til EuroNCAP, er Jeep Wrangler Sahara neppe bilen for deg.
Heller ikke om du foretrekker stramt understell og kontant styring. For styrefølelsen er heller vissen, vi snakker om dødgang på rattet.
Det gjør Wrangler ganske krevende der den duver mykt av gårde på motorveien.
For øvrig er det ikke mye vondt å si om Wrangler Sahara dersom man er litt svak for den rustikke sjarmen.
Vi digger førermiljøet og sitter godt i setene som har manuell justering.
Rattet kan nå både høyde- og lengdejusteres, og den 8,4-tommers berøringsskjermen med Apple CarPlay og Android Auto sitter forbilledlig høyt på konsollen.
Det finnes USB-port på midtkonsollen og i armlenet. Et Alpine-anlegg med ni høyttalere og subwoofer sørger for god lyd.
Priser og utstyr
Den barskere Rubicon-versjonen av Wrangler har Rock-Trac 4x4-systemet, i tillegg til låsbare sperrer foran og bak, samt swaybar-funksjon som frikobler stabilisatorstagene.
Den mer siviliserte Sahara-modellen har hverken sperrer eller swaybar-funksjon, men det normale Command Trac-systemet.
Men som Rubicon har den firehjulstrekk med høy og lav serie. En bakkeklaring på 24 centimeter, vadedybde på 76 cm og nedkjøringskontroll, gjør at hytte- eller anleggsveien skal være i særdeles dårlig forfatning før Wrangler må melde pass.
Som personbil koster Wrangler Sahara over én million kroner med toliters diesel.
Som varebil koster den fra 697 794 kroner. Det inkluderer ting som 18-tommers aluminiumsfelger, tredelt hardtop, LED Hovedlys, skinntrukket ratt med multimediebetjening, DAB+, parkeringssensorer foran og bak og ryggekamera.
For blindsonevarsling må du betale 6500 kroner ekstra. For den tøffere Rubicon-utgaven må du ut med 714 000 kroner.
Da får du tøffere firehjulstrekk, sperrer og én centimeter høyere bakkeklaring.
Siden du kan få Wrangler som varebil betyr det at den har plass til den rettvinklede «statskassa» som har en lengde på 140 centimeter, og som er 90 cm bred og 105 cm høy. Wrangler kan trekke tilhengere opptil 2495 kilo.
TEKNISKE DATA
Jeep Wrangler Sahara
Motor, cm³: 2143
Gir: 8-trinns automat
Effekt, hk o/min: 200/3500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/2000
Egenvekt, kg: 2038 (personbil)
Tilhengervekt, kg: 2496
Bagasjeromsvolum, liter: 548/1059 (personbil)
Lengde/bredde/høyde, cm: 488/189/184
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 24,2
Standard dekkdimensjon: Foran: 255/70 R18 Bak: 245/75 R18
Forbruk, WLTP l/mil: 0,95
CO₂-utslipp, g/km: 248
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,5
Toppfart, km/t: 183
Varebil, pris, fra: 687 794 kroner
Denne saken ble første gang publisert 20/04 2020, og sist oppdatert 27/04 2020.