Prøvekjørt: Mercedes-Benz G 350d
Venteliste på en dieselbil? Jo, det skjer
Det er ikke hvilken som helst bil de venter på, men nyeste versjon av modellen som ble presentert for første gang i Sør-Frankrike i 1979:
Mercedes G-klasse, gjerne kjent som Geländewagen.
I fjor var ventetiden to år, men den norske importøren sikret seg nok biler til at ventetiden ble kuttet til tidlig 2021.
Tidligste levering av G-Klasse nå er rundt april 2022.
Og det gjelder alle versjonene av G-klasse, også dieselversjonene G 350 d og G400d. Venteliste på dieselbil i Norge nå er ikke hverdagskost.
Til Norge kom den nyeste versjonen av G-klasse først som AMG-råskinnet G 63 og så G 500.
De åttesylindrede, biturbo-versjonene har nå fått selskap av en mer fornuftig sekssylindret turbodiesel – i den grad man kan snakke om fornuft i denne sammenhengen.
For dette er fornuftens antitese. Kanskje er det nettopp derfor G-klasse er mer populær enn noensinne? Den er den rake motsetningen til de amøbeformede fornuftsbilene der det kun er utvendige detaljer som skiller dem fra hverandre.
Fra 2008 til 2017 ble det nyregistrert litt over 50 G-klasser i Norge. Siden lanseringen av den nyeste versjonen i 2018 har salgstallet tredoblet seg, ifølge Audun Hermansen, informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge.
Majoritet som varebil
Men det koster å skulle kjøre kraftig kassebil. Mercedes G 350 d koster fra 1 834 900 kroner som personbil. Men det stopper åpenbart ikke de godt bemidlede entusiastene.
Bestselgeren i fjor siden salget av G-klasse startet i 2018 er G 63 med 585 hester. Omkring 35 % av salget var personbilen til 2 624 900 kroner.
Salgstakten øker imidlertid med G350d og G400d, der majoriteten registreres som varebil. Med baksetene borte åpenbarer det seg et rom som er nesten 1,6 meter langt, én meter høyt og 0,9 meter bredt. Prisene starter på 1 337 900 kroner.
Vi har prøvekjørt dieselen som personbil. Den er selvsagt langt mer behersket enn G 63, noe som kan være en fordel dersom du skal ha varer i lasterommet. Men den har et deilig dreiemoment på 600 Nm, og 0–100 km/t gjør den unna på 7,4 sekunder.
Tro mot originalen
De utvendige endringene siden verdensdebuten for 40 år siden er minimale. Den er riktignok blitt 5,3 centimeter lengre og hele 12,1 centimeter bredere, men hele den ikoniske innpakningen er intakt. Kasseformen er den samme, de særegne dørhåndtakene er der fortsatt. Glem «nøkkelfri adgang», dørhåndtakene krever en anstrengelse og dørlåsen høres fortsatt ut som et børseskudd.
Har du behov for å kjøre bilen utenfor det offentlige veinettet, så er det gode sjanser for at du kommer et stykke. Bakkeklaringen er på 24 cm, vadedybden 70 cm. Den har tre differensiallåser, en for hver aksling. Du kan dermed sperre turtallsutjevningen mellom for og bakaksel, mellom hjulene på bakakselen og mellom hjulene på forakselen.
Og uavhengig av hvilket kjøreprogram du velger, så kobler bilen automatisk inn det nye G-moduset så snart en av de tre differensiallåsene er aktivert eller lavserie er koblet inn.
G-Moduset tilpasser styringen, understellet og akselerasjonen automatisk, unngår unødvendige girskift og sikre maksimal offroad-evne.
Med lavserie innkoblet (Low Range) kan du skifte mellom drive og revers og fra nøytral til revers uten å trå på bremsepedalen. Dette kan hjelpe deg dersom du for eksempel har behov for å gynge bilen løs fra hull eller snø. Stiv bakaksel er også gunstig for offroad-evnen, men bidrar samtidig til at den stepper på underlag med små ujevnheter, som grusvei med groper fra nedbør.
Tekniske data
Mercedes-Benz G 350 d
Motor, cm³: 2925
Effekt, hk ved o/min: 286/3400
Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/1200
Girkasse: 9G-Tronic
Egenvekt, kg: 2376
Tilhengervekt, kg: 3500
Nyttelast, kg: 699
Taklast, kg: 150
Lengde/bredde/høyde, cm: 487/193/197
Akselavstand, cm: 289
Bakkeklaring, cm: 24
Bagasjerom, liter: 667/1941
Standard dekkdimensjon: 265/55R19
Forbruk, WLTP l/mil: 1,09
CO₂-utslipp WLTP, g/km: 288
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,4
Toppfart, km/t: 199
Pris fra, kr: 1 834 900 kroner
Varebil, pris fra: 1 337 900 kroner
Elektrisk G-klasse
Toppsjefen i Daimler AG og Mercedes-Benz, Ola Källenius, har bekreftet at det vil komme en helt elektrisk versjon av G-klasse. Uttalelsen kom i forbindelse med Automobilwoche Kongress i Berlin før jul. I løpet av 2022 skal Daimler ha lansert 10 modeller under den elektriske merkevaren EQ, og samtlige Mercedes-modeller skal ha et helt elektriske alternativ i utvalget. Svenskfødte Källenius etterfulgte Dieter Zetsche som toppsjef i Daimler-konsernet i fjor.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2020