Test Tesla Model 3 RWD

Den rimeligste Tesla-modellen er blant de aller beste

Den nye utgaven av Tesla Model 3 er blitt bedre på mange viktige områder. Nå er den også blitt billigere. 

Pluss ikon
<b>PROFIL:</b> Under karosseriet skjuler også den rimeligste Tesla Model 3 viktige forbedringer i faceliftversjon. 
PROFIL: Under karosseriet skjuler også den rimeligste Tesla Model 3 viktige forbedringer i faceliftversjon.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det forskjell på facelifter. Noen er av det enkle slaget, hvor det pyntes her og der, mens andre går dypere med viktige tekniske endringer og forbedringer.

For faceliften av Tesla Model 3 er det sistnevnte utgave som gjelder. Vi kjørte den oppgraderte Model 3 i Long Range-versjon senhøsten 2023, og nå har vi tatt innstegsmodellen med bakhjulsdrift gjennom vårt omfattende testopplegg.

Les også: Test av Tesla Model 3 Long Range facelift

Tesla reduserte nylig prisene på Model 3, og mens Long Range starter på 487 418 kroner, slipper du unna med 387 600 kroner for den bakhjulsdrevne utgaven.

Da er også batterikapasiteten lavere. Tesla oppgir ikke denne spesifikt for sine biler, men ligger rundt 57,5 kWh for den bakhjulsdrevne og rundt 75 kWh for den firehjulsdrevne Long Range.

<b>FRONT:</b> Skarpere utseende takket være nye frontlys.
FRONT: Skarpere utseende takket være nye frontlys. Foto: Terje Bjørnsen

Dette er nytt

Ved siden av komfortforbedringene og de nye betjeningsfunksjonene, er dette de andre, viktige nyhetene i faceliften av Model 3:

– Nye front- og baklykter
– Bedre aerodynamikk
– To nye farger, «Ultra Red» og «Stealth Grey»
– 8-tommers betjenings/underholdningsskjerm i baksetet
– Oppgradert lydanlegg
– Forbedrete tilkoblingsmuligheter
– Blindsonevarsling

Merkbart bedre komfort

Tesla er ikke alene om å ha redusert prisene. Flere andre produsenter har tatt frem hekkesaksen og brukt den flittig. Likevel produserer et dypdykk i prislistene rundt 400 000 kroner stort sett lange gjesp.

Det er mange kjedelige og enkle modeller uten spesiell appell utover ren A til B-transport. Mange av dem også med middelmådige egenskaper både rent bilmessig og med tanke på elbilegenskaper. Pent brukte fossil- og elbiler kan faktisk friste mer.

Les også: Brukte dieselbiler går unna i høyt tempo

Testdata

0–100 km/t, sek: 6,7

60–100 km/t: 3,0

80–120 km/t: 3,9

Støy 50 km/t, dBA: 63,0

Støy 100 km/t, dBA: 68,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,4

Rekkevidde i test, km: 410

Misvisning ved 100 km/t: 97

Men det er unntak, og kanskje er Tesla Model 3 RWD et av dem? Merkelig nok har vi ikke kjørt den bakhjulsdrevne Model 3 på test tidligere. Det skyldes at Long Range-utgaven har vært storselgeren siden vi testet den første Model 3 i 2019. Faceliften og en mer presset økonomi er en viktig årsak til at den rimelige Model 3 bør få mer tid i rampelyset.

For det fortjener den virkelig. Det umiddelbare inntrykket etter de første milene bak rattet er at Model 3 RWD nyter godt av de samme forbedringene som Long Range.

Den har en mykere, merkbart snillere fjæringskomfort. Det er lett å legge merke til på de mange skarpe ujevnhetene du møter på norsk vårasfalt.

En annen fordel er at bilen nå møter rufsete underlag uten lyder fra hjulopphenget. Dermed formidler den en mer premiumaktig kjørefølelse.

Kjører med et smil om munnen

Små, men viktige oppgraderinger gjør følelsen i interiøret mindre naken enn tidligere, mens særlig fronten med sine mer definerte linjer også hever det utvendige inntrykket.

Ikke alle detaljendringene faller i smak her i gården. Betjening av vindusviskere og blinklys har forsvunnet fra vante hendler og inn i rattet. Særlig den norske inn/utblinkingen fra rundkjøringer krever lekne pianofingre på rattet.

<b>RATTBETJENING:</b> Flere viktige betjeningselementer er flyttet inn rattet. 
RATTBETJENING: Flere viktige betjeningselementer er flyttet inn rattet.  Foto: Terje Bjørnsen

Viser du Tesla Model 3 RWD en svingete landevei er det fort tilgitt. Her byr selv den rimelige Model 3 på ekte kjøreglede. Ok, 208 kW/283 hk er et godt stykke unna de 366 kW/498 hk du får i Long Range-utgaven. Likevel er den mer enn sprek nok.

Vi måler 0–100 km/t på 6,7 sekunder, der forskjellen mot fabrikkstallet på 6,1 sekunder i første rekke skyldes piggfri vinterdekk som ikke sitter så godt i starten. Vel oppe i fart spiller det liten rolle, siden bilen er mer enn kvikk nok. Du har til og med muligheten til å holde gasspedalen nede et par sekunder uten at lappen havner i faresonen.

<b>SKJERMBETJENING:</b> Som vanlig skal du i hovedsak forholde deg til skjermen i midtkonsollen. Logikken og menysystemet fungerer fint. 
SKJERMBETJENING: Som vanlig skal du i hovedsak forholde deg til skjermen i midtkonsollen. Logikken og menysystemet fungerer fint.  Foto: Terje Bjørnsen

Aller best liker vi den kjappe responsen på rattbevegelser som bilen omsetter til umiddelbar retningsforandring.

Blir du veldig ivrig på gassen tillater elektronikken et lite slipp på bakhjulene, slik at du beholder fremdriften og kan styre litt imot med rattet.

Morsomt, og bidrar til at du blir mer involvert i bilkjøringen. Ikke så vanlig i dagens elbiler.

Rekkevidde og lading

Akilleshælen er selvsagt fremkommelighet og stabilitet når det blir hvitt på veibanen, og selv om bilen doserer kreftene bra, er det selvsagt ikke noen erstatning for drift på alle fire hjul.

Når vi kjører bilen er det kjølig vårvær med temperaturer på 4 til 7 grader. Likevel imponerer Model 3 RWD med lavt forbruk og dermed tilfredsstillende langtursrekkevidde. 1,4 kWh/mil i snitt, og ned i 1,2 kWh/mil på det beste, sørger for at batterikapasiteten oppleves som mer enn tilstrekkelig. Gjennomsnittlig rekkevidde i vår test lå på 410 km.

<b>SETER:</b> Sittestilling og utforming av seter har en bra balanse mellom støtte og komfort. 
SETER: Sittestilling og utforming av seter har en bra balanse mellom støtte og komfort.  Foto: Terje Bjørnsen

Hurtigladefarten er på inntil 170 kW, noe vi ser tidlig i ladesekvensen. Ladefarten holder seg over 100 kW til 45 % batterikapasitet og synker jevnt ned til 50 kW når det nærmer seg 80 %. Med 27 minutter hurtigladetid fra 10 til 80 % er vi likevel godt fornøyd med en snittfart på 93 kW.

Vi Menn Bil mener:

Med en startpris på under 400 000 kroner gir ikke Tesla Model 3 RWD deg bare mye bil for pengene, den sørger også for mye kjøreglede i forhold til konkurrentene. Den er et av de aller beste kjøpene i dette segmentet, spesielt for oss som fortsatt liker å kjøre bil.

<b>HEKK:</b> Selv om endringen er mindre synlig bak enn foran, er inntrykket mer moderne i faceliftversjonen av Tesla Model 3
HEKK: Selv om endringen er mindre synlig bak enn foran, er inntrykket mer moderne i faceliftversjonen av Tesla Model 3 Foto: Terje Bjørnsen

Bagasjeplass og innvendig plass fungerer helt greit for fire personer, og det viktigste praktiske ankepunktet er den smale bakluken. Skal du stappe inn store ting i bagasjerommet, må du heller se i retning av Model Y.

Forbedret komfort- og kvalitetsfølelse sørger for at faceliftutgaven av Model 3 har blitt et bedre bilkjøp enn forgjengeren. Klasseledende energieffektivitet er også et viktig element. Strøm er verken er gratis eller finnes i ubegrensede mengder.

PLUSS: Sportslig og underholdende kjøreopplevelse, god totalkomfort, bra forhold mellom pris og egenskaper

MINUS: Trang bagasjeromsåpning, fremkommelighet på glatt føre, tidvis upraktisk rattbetjening


Motor: EL

Effekt, kW/hk: 208/283

Dreiemoment, Nm: 420

Egenvekt, m/fører, kg: 1836

Lengde/bredde/høyde, cm: 472/188/144

Bagasjerom, liter: 450

Standard dekkdimensjon: 235/45-18

Batterikapasitet, kWh: 58

Rekkevidde, WLTP km: 513

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,47

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,1

Toppfart, km/t: 201

Pris fra, kr: 387 600

Se mer

Denne saken ble første gang publisert 07/05 2024, og sist oppdatert 10/05 2024.

Les også