Prøvekjørt: Tesla Cybertruck AWD
Skuffer på særlig ett område
Etter en to års forsinkelse, begynte Tesla så smått å levere noen Cybertrucks i november. Det gav oss muligheten til å prøvekjøre den mye omtalte pickupen som etterlater inntrykket av at konkurrentene ikke har så fryktelig mye å frykte.
Enten du er ute på ranchene i retning Fredericksburg, i sentrum av Austin eller foran Terry Black's trendy BBQ-joint: Texas er pickup-land.
Minst hver tredje bil er en Ford F-150, en Chevrolet Silverado eller en Ram 1500. Amerikanerne elsker sine pickuper. Ford F-150 var USAs mest solgte bil i 2023, for 47. år på rad.
Og nå har det omsider begynt å dukke opp en annen Cybertruck i Texas - Tesla og Elon Musks mye omtalte og nær sagnomsuste elektriske pickup.
Det skulle egentlig bare mangle når det gjelder «Lone Star State». Musks nyeste modell kommer fra Giga-fabrikken som ligger rett utenfor Austin.
Siden november har det daglig kommet kunder til fabrikken for å hente bilen sin, og Tesla skal nå ha fått opp dampen i produksjonen av pickupen som Musk avduket tidlig i desember 2019.
Les også: Dette skrev vi om Cybertruck i 2019
Bestilte for fem år siden
En av dem som har hentet sin Cybertruck er Shaheen Badiyan, som bestilte bilen på den aller første dagen bestillingsbøkene ble åpnet for fem år siden. Og mens Tesla selv er imot alle prøvekjøringer, ble programvarespesialisten overtalt til å låne oss bilen hans i noen timer.
Vi nærmer oss den blendende eksentriske pickupen med den samme nysgjerrigheten som alle andre her i området. For mens ingen i nevneverdig snur seg etter en vanlig pickup i Texas, selv om det skulle være en spesialmodell med gigantiske terrengdekk, så tiltrekker Cybertruck seg alles oppmerksomhet.
Fotgjengere stopper og banker på de angivelig skuddsikre vinduene, mens andre sjåfører på motorveien kjemper om den beste kameraposisjonen med mobiltelefonene sine, og hvor enn du kommer ut av pickupen, blir du involvert i en samtale.
Flekkete stålmonster
Med en lengde på 5,70 meter er Cybertruck ganske beskjeden sammenlignet med konkurrentene. En Ford Ranger er cirka 5,4 meter lang, mens storebror F-150 Supercrew er 5,9 til 6,2 meter lang. Men med en front som er like høy og flat som en bulldoser, inngir Cybertruck respekt på veien.
Blant alle de klassiske pickupene med sine gigantiske griller og muskuløse former, ser den rustfrie ståltanken med sine flate paneler og nesten sylkvasse kanter virkelig ut som et romvesen som tok den gale avkjørselen på Melkeveien. Sjelden har et navn vært så passende som Cybertruck.
Men du bør ikke studere den for nøye dersom du vil beholde fascinasjonen. Badiyans nyervervede pickup er fortsatt uten rustflekkene som har forårsaket furore i Tesla-forumene. Men selv om den stolte eieren er nøye med å polerer Tesla-vidunderet, så skimrer stålet i forskjellige nyanser og har flekker overalt.
Overdådig som en klostercelle
Forskjellene mellom den nye og gamle pickup-verdenen er spesielt slående i interiøret. Som enhver Tesla, er Cybertruck spartansk utstyrt.
Knapper er eliminert. Sammenlignet med Ford- og Chevy-pickuper, som med sine digre midtkonsoller og armlener, godt polstrede lenestoler og sofaer samt alskens krompynt minner om stuer på hjul, er interiøret i Cybertruck like overdådig som en klostercelle.
Og mens antall skjermer er et evig diskusjonstema, én stor i Tesla-en, snart et halvt dusin i nye Ram, så mangler Cybertruck alle de praktiske aspektene som har modnet gjennom et halvt århundre i tradisjonelle US-pickuper. Et digert lasteplan og en liten frunk gjør ikke alene en pickup til et praktisk nyttekjøretøy.
Det spiller kanskje liten rolle. I det minste for Shaheen Badiyan. Han er tross alt verken bonde eller cowboy, men tjener pengene sine på datasikkerhet. Han kjøpte Cybertruck kun fordi den er så annerledes. Og fordi han er en såkalt first mover når det gjelder elektrisk mobilitet «over there».
Cyberbeast
Hva koster så dette beistet? Grunnmodellen med kun én motor, bakhjulsstyring og 400 kilometers rekkevidde koster rundt 60 000 dollar og skal være tilgjengelig neste år.
Til sammenligning koster den rimeligste Pro-versjonen (4WD) av elektriske F-150 Lightning fra rundt 54 000 dollar.
Toppmodellen Cyberbeast med 510 kilometers oppgitt rekkevidde, 845 hestekrefter, astronomisk tall for Newtonmeter, 5000 kilo hengervekt og en 0-100-akselerasjon på 2,6 sekunder i Beast-modus koster fra 99 990 dollar. Badiyan kjører AWD-modellen til 79 990 dollar.
Vognkortet forteller om 607 hestekrefter og en WLTP-rekkevidde på 547 kilometer. Tesla har ikke fortalt ham hvor stort batteriet er, men Badiyan anslår minimum 100 kWt. 123 kWt er blitt anslått av flere medier.
Han har uansett ikke kjørt den tom i løpet av de to ukene han har hatt bilen, og har heller ikke testet om den kan ta 250 kW fra en Supercharger-hurtiglader.
– Ladeboksen på veggen hjemme er nok for meg, jeg kjører ikke så langt, sier Badiyan.
Derfor takket han nei til rekkeviddeforlenger, som selvfølgelig ikke er i form av en forbrenningsmotor med generator som i en Mazda MX-30, men en ekstra batteripakke montert på lasteplanet som skal gi spacetrucken ytterligere 200 kilometer rekkevidde.
Sveip i gang
Vel inne bak rattet oppgir Badiyan PIN-koden som jeg pliktskyldig taster inn på skjermen for å aktivisere bilen, akkurat som med en smarttelefon.
Deretter dummer jeg meg ut ved å søke rundt rattet og andre steder etter en spak eller bryter for girskift. Lattermild forteller Badiyan meg at kjøreretningen bestemmes på skjermen, akkurat slik det har fungert i Model S og Model X et par år.
Så jeg retter fingeren mot skjermens øverste venstre hjørne og sveiper bilen fremover. Og fra det ene øyeblikket til det neste, transporterer Cybertruck meg fra det Elon Musk kaller bilens steinalder til fremtiden. Som en Ben Cartwright fra «Bonanza» og ranchen Ponderosa Ranch blir jeg Captain Kirk med kommandoen over i USS Enterprise på vei gjennom galaksen.
I stedet for gurglingen fra en diger forbrenningsmotor hører jeg kun sus og summing og jeg når den texanske fartsgrensen før jeg vet ord av det. Dette blikkmonsteret trenger kun 4,3 sekunder på å bevege seg fra null til hundre, og fascinasjon øker med massen som flyttes så uanstrengt av gårde.
At Cybertruck har en topphastighet rundt 180 km/t, mens F-150 og dens like vanligvis er begrenset til rundt 160 km/t, er også en liten ekstra fjær i Tesla-hatten.
Entusiasme av
Men så er entusiasmen over. For selv om luftfjæringen kan redusere innstigningshøyden eller løfte bilen til en bakkeklaringen over 40 centimeter, sliter den med å takle ujevnheter på veien. Og som om den moderate fjæringskomforten ikke var nok, er også styringen - vel - uvant.
Kombinasjonen av variabel drive-by-wire teknologi med beskjeden styrefølelse, en veldig markant bakakselstyring, tjukke Goodyear på 20-tommers felger samt et nesten rektangulært ratt sørger for noen ubehagelige og kantete manøvrer, særlig i bytrafikk.
Etter en halv dag med Cybertruck i og rundt Austin er det vanskelig å forestille seg at denne raringen skal bli allemannseie i Texas og en erstatter, eller i det minste en seriøs utfordrer, til F-150, Silverado og Ram 1500.
Men Austin er trolig bare feil sted, til tross for fabrikken i utkanten av byen. Neste gang blir det Houston, der NASA har sitt hovedkontor og vyene strekker seg ut i verdensrommet. Kanskje hører Cybertruck bedre hjemme i astronautenes hovedstad enn hos alle cowboyene.
DOMMEN:
Selvfølgelig er Cybertruck en fascinerende bil og fremfor alt et spektakulært statement. Og med sitt radikale design stjeler den showet fra enhver Lamborghini Urus. Men den er mer et tilbehør for folk som vil vise seg frem og avantgardister enn en bil for daglig bruk i USA.
Tekniske data
Motor, cm³: 2xEl
Fremdrift: Firehjulstrekk
Batteri, kWt: 123
Rekkevidde, km (WLTP): 547
Maks ladehastighet (DC), kW: 250
Effekt, kW/hk: 447/607
Egenvekt, kg: 2995
Tilhengervekt, kg: 5000
Lengde/bredde/høyde, cm: 568/220/179
Maks bakkeklaring, cm: 40,6
Lasterom/lasteplan, liter: 3423
Nyttelast, kg: 1134
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,3
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, dollar: 79 990 (cirka 858 048 kroner)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2024
Denne saken ble første gang publisert 10/04 2024, og sist oppdatert 11/04 2024.