PRØVEKJØRT: bmw 745Le xDrive iPerformance

Gal etter grill og superkomfort? Her er bilen for deg

Med større batteripakke er 7-serie som plug in-hybrid blitt en ekstremt komfortabel pendlerbil.

Pluss ikon
GRILLSESONGEN: 7-seriens store nyregrill er omdiskutert. Fronten er blitt enorm og en aldrende Citroën CX blir en markkryper i forhold.
GRILLSESONGEN: 7-seriens store nyregrill er omdiskutert. Fronten er blitt enorm og en aldrende Citroën CX blir en markkryper i forhold. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

7-serie har vært modellen som har vært først med det siste i BMWs rekker. Kollisjonsputer, bensinturbomotor, V12-motor, parkeringssensorer, xenonlykter, ABS-bremser, integrert navigasjonssystem, er blant tingene som kom først med 7-serie.

Nå er modellen oppgradert, og det som særlig vekker oppsikt og garantert forargelse hos noen, er at nyregrillen er blitt betydelig større.

Kanskje har BMW forsøkt å få den til å ligne en drage for å tilfredsstille det kinesiske markedet der drager er symboler på hell og lykke? Kina sto nemlig alene for over 40 prosent av BMW 7-serie-salget i 2018. Grillen er altså blitt massiv. Frontlysene derimot, som om for øvrig kan fås med laserlys, er blitt smalere.

Disse designtrekkene deler 7-serie med den enorme SUV-en X7. Fronten er løftet med hele fem centimeter. Sett bakfra, preges 7-serien nå av smale, tredimensjonale baklykter. Under kromlisten på bagasjeromsluken, strekker deler av baklyset seg over hele bilens bredde.

Eksosrørenes enderør er integrert i støtfangeren. 7-serien kommer som tidligere i to versjoner. Standardversjonen måler 5,12 meter i lengden. Den lange limousin-versjonen måler 5,26 meter i lengden. De ekstra 14 centimeterne kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode. I mange markeder er nemlig 7-serie en bil for de som ønsker egen sjåfør bak rattet.

Luksusmodellen lanseres med en rekke motorer der M760Li xDrive er toppmodellen med en 6,6 liters V12 bensinmotor som yter 585 hk og et dreiemoment på 850 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder.

Vi har imidlertid prøvekjørt plug in-hybriden 745Le xDrive iPerformance, altså i lang versjon. Her sitter en rekkesekser som alene yter 286 hk. Koblet sammen med elmotoren som yter 83 kW/113 hk gir det en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm.

Det nye batteriet på 12kWh er 30 prosent større en tidligere. Dermed økes også den elektriske rekkevidden. For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden oppgitt til å ligge mellom 40 og 45 kilometer etter den nye målemetoden WLTP. Toppfarten på ren elektrisk kraft er 140 km/t.

LANG: Den lange versjonen av 745e er hele 5260 mm lang.
LANG: Den lange versjonen av 745e er hele 5260 mm lang. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI: Uansett hvor du setter deg i bilen er komforten helt førsteklasses. Nordmenn bruker enorme summer på interiør og innredning, men de færreste har sofaer som kan matche denne sittekomforten. Hva skal Bentley og Rolls-Royce finne på?

Og den rekkesekseren ... absolutt vidunderlig. 745Le er ikke blant de morsomste BMW-ene å kjøre, men drivlinjen, det adaptive understellet og firehjulsstyringen gjør den nesten 5,3 meter lange og 2085 kilo tunge bilene overraskende sportslig. Men en så stor 7-serie er først og fremst en komfortabel kjøreopplevelse både for sjåfør og passasjerer.

Og hva med el-rekkevidden? På en dag da temperaturen steg opp til 27 grader, greier vi 39 kilometer på ren eldrift med både by- og motorveikjøring. Tallet er i overensstemmelse med WLTP-tallene. Vi kjørte et stykke på motorvei og la merke til at krympingen av rekkevidden økte markant straks hastighet krøp over 100 km/t.

NYREGRILL: Gal etter grill og det ypperste innen komfort? Her er nye BMW 7-serie.
NYREGRILL: Gal etter grill og det ypperste innen komfort? Her er nye BMW 7-serie. Foto: Martin Jansen

Våre tyske kolleger i Auto Bild greide 42 kilometer før forbrenningsmotoren slo inn. Et snittforbruk på 0,66 l/mil (tall fra Auto Bild) må sies å være meget akseptabelt for en over to tonn tung bil med bensinmotor.

DETTE LIKER VI IKKE: Støynivået skal være redusert takket være ekstra isolering i hjulbuene og 5,1 mm tykkere glass i sidevinduene. Likevel synes vi at vi hører litt for mye rumling fra de store dekkene på grov asfalt. Riktignok er vi midt i grillsesongen, men grillen er bare for stor. Batteriet tar mye plass og gir et bagasjevolum på 420 liter. En bensintank på 40 liter er beskjedent.

ELEKTRISK: Vi har passert 38 kilometer på ren eldrift på en dag da temperaturen viste 27 grader.
ELEKTRISK: Vi har passert 38 kilometer på ren eldrift på en dag da temperaturen viste 27 grader. Foto: Martin Jansen

KONKLUSJON: Med den større batteripakken er det mulig å småpendle med 7-serien på kun elektrisk drift. Uansett så er det ikke den elektriske rekkevidden som er det mest besnærende ved bilen, men den utsøkte komforten.

TEKNISKE DATA

BMW 745LE xDrive iPerformance

Motor, cm³: 2998

Effekt, hk ved o/min: 286/5000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1500

Elmotor, hk/Nm: 113/265

Ladespenning, volt: 230

Ladetid, timer: 4,4

Kapasitet, kWh: 12

Rekkevidde, WLTP, km: 43

Egenvekt, kg: 2085

Tilhengervekt, kg: ---

Lengde/bredde/høyde, cm: 526/190/150

Akselavstand.cm: 321

Bakkeklaring, cm: 13,5

Bagasjerom, liter: 420

Standard dekkdimensjon: 245/50R18

Forbruk, NEDC l/mil: 0, 23

CO2-utslipp, NEDC g/km: 52

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,2

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 041 300

Denne saken ble første gang publisert 26/07 2019, og sist oppdatert 17/04 2023.

Les også