test bmw M850i xdrive
Silkemyk bøllebil
Det ene øyeblikket en behagelig luksuscoupe. Det neste en bråkete rampebil.
BMW M850i xDrive er en bil med to svært ulike ansikter. Det ene øyeblikket snill, behagelig og pen i tøyet. Det neste en rampete, sinna villbasse. Alt du trenger å gjøre er å trykke på en knapp.
En lang, bred og tung sportscoupé virker i overkant dekadent. Særlig med en 4,4-liters V8-motor der twinscroll-turboene sender inntil 530 hk og 750 Nm til hjulene. Og kraften fordeles gjennom det avanserte 4WD-systemet xDrive.
Nei, BMW M850i xDrive er neppe det mest politisk korrekte transportmiddelet i dagens Norge. Men like fullt et av de deiligste.
Og når prisen starter på 1,75 millioner, vet du i alle fall at du har bidratt mer i statskassa enn om det hadde stått Tesla i vognkortet.
Og selv om mange utgaver av Model S er raskere enn BMW M850i xDrive, er det en ting elbilene ikke kan matche: Det lydmessige dramaet når du trykker på sportsknappen og det brummer, brøler og smeller heftig fra eksosanlegget. Den delen av lydkulissen merkes best utenfor bilen.
Innvendig dominerer det en hard, metallisk V8-klang. La meg innrømme det med en gang: Jeg nyter hvert sekund av denne lyden. Og den forsterker farts- og kjøreopplevelsen på en måte summingen fra en elbil aldri kan klare.
Noen rendyrket sportsbil er BMW M850i xDrive ikke. Men helt siden den første 7-serien kom på markedet på 80-tallet har BMW hatt en egen evne til å svinge tryllestaven. Ikke av den magiske sorten, men en laget av dyktige chassisingeniører. Og får selv lange, tunge luksusbiler til å krype sammen på veien. Denne er ikke noe unntak, gafler i seg krappe svinger til frokost og smyger seg elegant over ujevnheter. Du må virkelig ha selvkontroll for ikke å kjøre uforskammet fort når du blir varm i trøya.
Testdata BMW M850i xDrive
0-100 km/t, sek.: 4,1
60-100 km/t, 5. gir: 3,5
60-100 km/t, kickdown: 2,1 80-120 km/t, 5. gir: 3,5
80-120 km/t, kickdown: 2,4
Trykker du knappen tilbake til komfortmodus er forvandlingen slående. Det er som om lufta går ut av ballongen, du synker tilbake i godstolen og nyter tilværelsen. Motorkarakteren og -lyden blir rundere, men det er fortsatt en behagelig V8-babling i bakgrunnen. Fjæringen filtrerer bort enda fler ujevnheter og følelsen i styring er ikke like skarp.
Da er BMW M850i xDrive en nærmest perfekt langtursbil. Riktignok bare for to personer, for effektiv plassutnyttelse er ikke en merkelapp denne bilen vil ha hengende på seg. Dessuten har jo BMW flere utgaver å rutte med i 8-serien. Grand Coupé er firedørsutgaven for de som vil ha med seg et vennepar på Europaferien, mens cabrioletversjonen er det luftige alternativet.
Det er nemlig vanskelig å se for seg at du får fullt utbytte av en BMW M850i xDrive om du kun skal tutle rundt på norske veier. Når jeg nærmer meg Oslo etter endt testtur kommer den vante følelsen tilbake. Den jeg nesten alltid får når jeg har kjørt en typisk Grand Touring-modell. Jeg vil kjøre mer, kjøre langt!
Bilen er behagelig nok til å gjøre det lange, kjedelige motorveistrekket gjennom Sverige og Danmark til en overkommelig affære. Så er det å velge en passe kombinasjon av fine kjøreveier og lite trafikkerte Autobahn-strekk gjennom Tyskland. Neste dilemma er et luksusproblem: Hvilke alpeveier og pass skal jeg ta derfra?
Kanskje via Salzburg og Grossglockner og inn i Dolomittene. Og siden ferge over til Corsica og Sardinia for kombinasjon av høye fjell og late dager på stranda. Høres ut som en plan.
I alle fall i drømmeland, der denne bilen hører hjemme for de aller fleste av oss.
Tekniske data BMW M850i xDrive
Motor, cm3: 4395
Effekt, hk ved o/min: 530/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1800 Egenvekt, m/fører, kg: 1965 Lengde/bredde/høyde, cm: 485/190/135 Bagasjerom, liter: 420
Standard dekkdimensjon foran: 245/35-20
Standard dekkdimensjon bak: 275/30-20
Forbruk, WLTP, l/mil: 1,07
CO2-utslipp, g/km: 237
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,7
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 750 000
Pris testbil, kr: 1 987 000
Denne saken ble første gang publisert 20/07 2019, og sist oppdatert 22/07 2019.