VW Amarok TEST:

Endelig på norsk jord igjen

VW Amarok er tilbake med kraftig V6-diesel. Vi har prøvekjørt.

Pluss ikon
<b>NYE AMAROK:</b> VW Amarok forsvant da produksjonene for Europa opphørte i 2020, men nå er den endelig tilbake i Norge med V6-diesel. Nye Amarok er basert på Ford Ranger og kommer med samme motorutvalg som Ranger, unntatt den store bensinmotoren som sitter i Ford Ranger Raptor. Men som Ranger kan også Amarok fås med firesylindret diesel med 205 hestekrefter.
NYE AMAROK: VW Amarok forsvant da produksjonene for Europa opphørte i 2020, men nå er den endelig tilbake i Norge med V6-diesel. Nye Amarok er basert på Ford Ranger og kommer med samme motorutvalg som Ranger, unntatt den store bensinmotoren som sitter i Ford Ranger Raptor. Men som Ranger kan også Amarok fås med firesylindret diesel med 205 hestekrefter. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Volkswagen Amarok ble lansert i Norge i 2010 og kom i første omgang med en toliters TDI-motor med 165 hestekrefter og 400 Nm. Den var koblet til en sekstrinns manuell girkasse.

Amarok ble en suksess, særlig etter at den også kunne fås med en råsterk V6-diesel i kombinasjon med åttetrinns automat.

Motoren produserte 258 hester og 580 Nm, og bidro til at det ble solgt nesten 9000 Amarok i Norge helt til produksjonen for Europa opphørte i 2020.

Les også: Denne pickupen kan gi deg en overraskelse ut av lyskrysset

Lettkjørt som Golf

Vi lovpriste Amarok da vi testet den med 180-hester diesel og automatgir i 2014 og mente at den ga de mest personbilaktige kjøreegenskapene i pickup-klassen samtidig som nyttekjøretøyaspektet var ivaretatt.

Les også: Lettkjørt som en VW Golf, men trekker likevel 3,2 tonn

«Bruker du mange timer i bilen hver dag, og kanskje har bilen som arbeidsplass, er det utrolig viktig med gode kjøreegenskaper. Og det har Amarok, som litt satt på spissen er like lettkjørt som en Golf. Den er bare litt større og tyngre. Likevel føles den langt mer smidig i trafikken enn mange av de andre pickupene», skrev vi i testen der også Toyota Hilux og Ford Ranger var med.

Les også: Her finner testen av VW Amarok, Ford Ranger og Toyota Hilux

<b>OFFROAD:</b> PanAmericana-versjonen kommer standard med all terrain-dekk og beskyttelsesplate under foran.
OFFROAD: PanAmericana-versjonen kommer standard med all terrain-dekk og beskyttelsesplate under foran. Foto: Martin Jansen

Forskjeller fra Ford

Og nettopp nye Ford Ranger er basen når nye VW Amarok nå er klar for Norge. Plafformen med understell og drivlinje er fra Ford, men karosseriet er Volkswagens.

Dessuten har VW formet førermiljøet slik de vil ha det. Rattet er Volkswagens eget, og Amarok har også utformet senterkonsollen og dysene annerledes enn Ranger.

<b>AMAROK:</b> Skinnseter med 10-veis elektrisk justering av forseter er standard på toppversjonen Aventura. Den kommer også standard med Harman Kardon-lydanlegg 10 høyttalere og 640 watts forsterker. 
AMAROK: Skinnseter med 10-veis elektrisk justering av forseter er standard på toppversjonen Aventura. Den kommer også standard med Harman Kardon-lydanlegg 10 høyttalere og 640 watts forsterker.  Foto: Martin Jansen
<b>FORD RANGER:</b> Nye Amarok er basert på Ford Ranger-plattform, noe som gir flere likheter også i interiøret. Likevel er det merkbare forskjeller. 
FORD RANGER: Nye Amarok er basert på Ford Ranger-plattform, noe som gir flere likheter også i interiøret. Likevel er det merkbare forskjeller. 

Den høydestilte skjermen er den samme, men grafikken er ulik og knapper og oppsett under skjermen er forskjellige. Amarok valgt en rad med stilig utformede og robuste knapper.

Detalj: Stilig rad med robuste knapper under berøringsskjermen på 12 tommer. Trådløs ladeplate, USB-A, USB-C og 12V-uttak under knappene
Detalj: Stilig rad med robuste knapper under berøringsskjermen på 12 tommer. Trådløs ladeplate, USB-A, USB-C og 12V-uttak under knappene Foto: Martin Jansen

Selger mest av de dyreste

Basert på erfaringene fra forrige Amarok satset det tungt på kraftig dieselmotor. Denne gangen dreier det seg om en V6 TDI med common rail-innsprøytning og variabel turbogeometri som produserer 240 hestekrefter og dreiemoment 600 Nm. Den er koblet til en titrinns automatkasse.

Amarok kommer også i firesylindret dieselvariant med 205 hk og 500 Nm. Den har enklere utstyrsnivå - Life - og koster 720 900 kroner. Det inkluderer imidlertid 10-trinns automat

Da Volkswagen åpner for bestilling av Amarok, regnet importøren med å selge flest av de dyreste variantene, og det har ganske riktig slått til.

<b>TERRENGKJØRING:</b> 360-graders kamera er en nyttig assistent ved blant annet terrengkjøring.  
TERRENGKJØRING: 360-graders kamera er en nyttig assistent ved blant annet terrengkjøring.   Foto: Martin Jansen

Av de 500 bilene som foreløpig er solgt er 55 prosent toppmodellen Aventura som har en startpris på 908 800 kroner. 15 prosent har valgt den litt mer offroad-rettede PanAmericana som kommer standard med all terrain-dekk og beskyttelsesplate under foran. Den koster fra 896 000 kroner.

Stillhet fra understellet

Vi fikk nylig prøvekjøre nye Amarok i en terrengløype ved Gardermoen. En delvis menneskeskapt løype riktignok, som ikke setter bilen på de helt store prøvene, men som likevel demonstrerer egenskapene.

<b>LENGDE:</b> Med en lengde på 535 cm er nye Amarok rundt 10 cm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 327 cm er en økning på 17,5 cm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.
LENGDE: Med en lengde på 535 cm er nye Amarok rundt 10 cm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 327 cm er en økning på 17,5 cm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen. Foto: Martin Jansen

Med lavserie og differansialsperre bak har Amarok ingen problemer med å ta seg frem i sandtaket. 360-graders kamera sørger for oversikt og kontroll med omgivelsene i umiddelbar nærhet. Nedstigningskontrollen (hill descent), der bilen bremser selv, tar bilen kontrollert ned de bratteste bakkene.

Programmer: Amarok har egne terrengprogrammer, men også programmer for tauing og glatt underlag.
Programmer: Amarok har egne terrengprogrammer, men også programmer for tauing og glatt underlag. Foto: Martin Jansen

Amarok har et par terrengprogrammer, blant annet for gjørme/hjulspor og dyp snø/sand. Karakteren på motorrespons, gir, styring og stabilitetskontroll justeres etter programmene for å gi best mulig fremkommelighet.

Det kanskje mest imponerende er at det ikke kommer et pipp fra understellet med rammekonstruksjonen med bladfjærer bak. Det verken gnisser, piper eller skriker selv når dempingens vandringsvei utfordres.

Vi testet også Amarok med kraftig nedbremsing og unnamanøvrering fra hastigheter mellom 70 og 100 km/t. Pickupen oppførte seg stødig og sikker.

Vi fikk også en rask svingom på fylkesveien med Amarok. Vi har tidligere kjørt Ford Ranger med 205-hesteren med biturbo.

<b>KAPASITET:</b> Sprøytet planbeskyttelse er standard. Planet har seks festekroker og plass til europall på tvers. Amarok kan leveres med manuelt rulledeksel (25 700 kroner) eller elektrisk (38 800 kroner). 
KAPASITET: Sprøytet planbeskyttelse er standard. Planet har seks festekroker og plass til europall på tvers. Amarok kan leveres med manuelt rulledeksel (25 700 kroner) eller elektrisk (38 800 kroner).  Foto: Martin Jansen

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av nye Ford Ranger Wildtrak

Det er en flott motor, men 240-hesters V6-diesel øker komfortnivået noen hakk. Mer ro, mindre vibrasjon, og en forsterket følelse av å kjøre SUV. Og selvsagt mer kraft. 0-100 km/t går unna på 8,8 - mot 10,2 sekunder i standardversjonen.

Økt klaring: Bakkeklaringen er økt med over fire centimeter. Vadedybden er på 80 centimeter.
Økt klaring: Bakkeklaringen er økt med over fire centimeter. Vadedybden er på 80 centimeter. Foto: Martin Jansen

Mye utstyr

Nye Amarok leveres over 25 assistententsystemer, der 20 er helt nye i Amarok. Blant annet svært gode lys, såkalte IQ.LIGHT. Det dreier seg om LED-Matrix-lys. Med Matrix-teknologien kan diodene i LED-lyktene slås på og av enkeltvis.

Systemet fungerer ved hjelp av et kamera som registrerer møtende trafikk og kjøretøyer foran deg, og slår av den delen av lyset som kan blende andre trafikanter. Dermed kan du fortsatt kjøre med fjernlyset på uten det utgjør en blendingsfare for andre.

Velg trekk: Bakhjulstrekk, firehjulstrekk on demand, permanent firehjulstrekk eller firehjulstrekk lavserie.
Velg trekk: Bakhjulstrekk, firehjulstrekk on demand, permanent firehjulstrekk eller firehjulstrekk lavserie. Foto: Martin Jansen

Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardutrustningen, også på innstegsversjonen Life. Den fås imidlertid ikke med varme i rattet. Parkeringsvarmer er standard på alle modeller.

I Norge selges pickuper i all hovedsak som dobbeltkabin, toseters varebil, men Amarok vil også være tilgjengelig som personbil.

Da blir den imidlertid svært kostbar: 1,5 millioner kroner for Aventura-versjonen - 600 000 kroner mer enn på grønne skilter.

Tekniske data

VW Amarok Aventura

Motor, cm³: 2.993 

Sylindre: V6 

Effekt, hk/kW: 240/177 ved 3250 o/min

Dreiemoment, Nm: 600 ved 1750–2250 o/min

Egenvekt med sjåfør, kg: 2440

Lengde/bredde/høyde, cm: 535/191/188

Akselavstand, cm: 327

Bakkeklaring, cm: 23,7 (avhengig av hjulvalg)

Vadedybde, cm: 80

Standard dekkdimensjon: 275/45 R21

Forbruk, WLTP, l/mil: 1,02

CO2-utslipp, WLTP; g/km: 267

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,8

Toppfart, km/t: 180

Tilhengervekt, kg: 3500

Maks. kuletrykk på tilhengerfestet, kg: 210

Total nyttelast, kg: 750

Taklast, kg: 85 

LASTEPLAN:

Innvendig lengde, cm:  162

Innvendig bredde mellom hjulkasser, cm: 123

Innvendig høyde, cm: 53

Ankringspunkter lasteplan:  6

Pris fra, kr: 908 800

Priser og versjoner:

Amarok Life 205 hk TDI 10-trinns automatgir: 720 900 kroner

Amarok Style 240 hk V6 TDI 10-trinns automatgir: 854 100 kroner

Amarok PanAmericana 240 hk V6 TDI 10-trinns automatgir: 896 000 kroner

Amarok Aventura 240 hk V6 TDI 10-trinns automatgir: 908 800 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn