Prøvekjørt: Ford Ranger Raptor
I en klasse for seg
Et nyttekjøretøy med sportsbilegenskaper er ikke hverdagskost.
Joda, det ruller digre amerikanere som Ford F-150, GMC Sierra, Chevrolet Silverado og RAM 1500 på veiene i Norge, men det er nyttekjøretøyklassen med Toyota Hilux, Isuzu D-Max og Ford Ranger i spissen, samt snart en ny VW Amarok, som er det store og viktige pickup-markedet i Norge.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av forrige Ford Ranger Raptor
Denne klassen har akkurat fått en ny og ubestridt konge: Ford Ranger Raptor med sekssylindret bensinmotor.
I et segment dominert av toliters diesel er motoren et kapittel for seg: En treliters twinturbo V6 som produserer 292 hestekrefter og et dreiemoment på 491 Nm. Den gjør 0-100 km/t rett under åtte sekunder.
Motoren har en kompakt sylinderblokk som er produsert i grafittjern, en jernlegering som inneholder mer karbon. Det skal gjøre motoren opptil 75 prosent mer robust enn ved bruk av støpejern, som er det vanligste.
Racerbil
Motoren er tunet av Fords Performance-avdeling, som også håndterer modeller som Mustang og GT, og Raptor har turbogeometri som en racerbil.
Turboladerne roterer i opptil tre sekunder etter at du har løftet foten fra gassen. Det skal sørge for at motoren og giret er «påskrudd» slik at Raptor er i stand til å svare raskere når du igjen trykker på gasspedalen.
For ytterligere å optimalisere ytelsene er motoren programmert med en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i automatgirkassen. Det er egentlig litt utrolig at det dreier seg om et nyttekjøretøy.
Foruten de friske ytelsene gir den store bensinmotoren Rangeren et komfortabelt fortrinn. Den er en fredeligere og mer behagelig kjøreopplevelse med mindre vibrasjon enn sine dieselkonkurrenter.
Helt fredelig trenger det imidlertid ikke være, for du kan sette eksosen i Sport- eller Baja-modus. Da åpnes spjeldene i eksosanlegget og gir fra seg en lyd som jeg aldri har hørt maken til i denne pickup-klassen. Det brummer godt, på den riktige måten.
Sluker fartshumper
Understellet er også noe for seg selv, og det som gjør bilen til en Raptor. Den har uavhengig oppheng foran og stiv aksel bak, men en bakkeklaring på 26,5 centimeter og 2,5-tommers Fox Live Valve-dempere fra storebror F-150 gjør at Ranger Raptor sluker fartshumper som om de skulle vært makroner. Dekk med dimensjonen 285/70 på 17-tommers felger hjelper også.
Demperne er fylt med teflon i stedet for olje og sørger for en kontinuerlig tilpassing til underlaget. Live Valve-systemet justerer seg også etter Raptors syv forskjellige kjøreinnstillinger slik at du får mest mulig komfort og kontroll uansett underlag.
I tillegg til at du kan velge demperkarakteristikken i tre graderinger, så skal de også gi riktig mengde med demping alt avhengig av situasjonen (såkalt Position-Sensitive-demping). Dersom du akselererer kraftig vil de bakre demperne strammes opp for å gi bedre kjøretøystabilitet.
I tillegg til demperkarakteren påvirker de ulike kjøreprogrammene motor, styring, girkasse, gassrespons, bremser, stabilitetskontroll og lydbilde. Det er altså fortsatt snakk om et nyttekjøretøy.
Litt showfaktor er det også i det visningen på det digitale instrumentpanelet og den midtstilte berøringsskjermen endres etter hvilke program du velger.
Kjøreprogrammene inkluderer et eget Baja-modus hvor bilens elektroniske systemer justeres for å levere maksimale prestasjoner i høy hastighet i terreng.
Og det er neppe noe i veien med terrengegenskapene. Raptor har lavserie og differensialsperrer på begge akslingene.
Førermiljø og nytte
Førermiljøet harmonerer pent med de hvasse kjøreegenskapene. Raptor-sportssetene med 10-veis justering er ikke bare tøffe å se på, men også meget komfortable.
Det oppvarmede skinnrattet har godt grep og har et godt utvalg knapper, blant annet til å justere demping og eksos.
Hva med nytteaspektet? Lasteplanet er 122 cm mellom hjulhusene og 156 cm langt. Dybden er 53 cm, og bakluken har fester for arbeidsbenk. Selve planet er utstyrt med fire kroker og 400W 12V/240V-uttak.
Ulempene
Ulempen med Raptor er at maks hengervekt stanser på 2500 kilo der 3500 kilo er normalen i klassen.
Og når vi først er inne på ulemper: Et forbruk rett i underkant av 1,4 liter på mila er heller ingen innsalgsvinner, særlig ikke med en bensinpris rundt 24 kroner literen, slik det var da vi testet Raptor.
Prisen på 950 000 kroner er ganske avskrekkende, men omfatter imidlertid en svært velutstyrt bil med blant annet 360 graders utvendig belysning, 360 graders kamera, B&O lydanlegg med åtte høyttalere, intelligent cruisekontroll og LED Matrix hovedlys.
Legger du på ytterligere 32 000 kroner får du med sportsbøyle, bedliner på lasteplanet og elektrisk rulledeksel som betjenes med knapp i kupeen eller på planet.
Dieselmotor?
Raptor vil også kunne fås med toliters biturbo dieselmotor med 205 hk. De første versjonene er ventet til Norge i løpet av sommeren.
Vanlige Ranger, som Limited og Wildtrak (pris fra 662 500 kroner), er ventet til landet i april-mai i år.
I tillegg til toliters diesel med 205 hk, vil Ranger også kunne fås med en treliters V6 diesel med 240 hk, som dessverre ikke kan leveres til Raptor. Nylig kunngjorde Ford at Ranger på et senere tidspunkt blir tilgjengelig i to offroad-spissede varianter: Wildtrak X (764 700 kroner) og Tremor (714 600 kroner).
TEKNISKE DATA - Ford Ranger Raptor dobbelkabin
Motor, cm³: 2956
Gir: 10-trinns automat
Effekt, hk o/min: 292/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 491/2300
Egenvekt, kg: 2454
Tilhengervekt, kg: 2500/750
Nyttelast, kg: 652
Taklast. kg: 80
Lengde/bredde/høyde, cm: 536/221/193
Akselavstand, cm: 327
Bakkeklaring, cm: 26,5
Vadedybde, cm: 85
Overhengsvinkel, grader: 32
Standard dekkdimensjon: 285/70 R17
Forbruk, l/mil (WLTP): 1,38
CO₂-utslipp, g/km: 315
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,9
Toppfart, km/t: 180
LASTEPLAN:
Lenge, cm: 156
Bredde, cm (mellom hjulhusene): 122
Dybde, cm: 53
Ankringspunkter lasteplan: 4
Uttak, lasteplan: 12V/230V
Pris fra, kr: 949 275
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2023