Prøvekjørt: Toyota RAV4 GR Sport

Piffer opp kjempesuksessen

Toyota RAV4 som ladehybrid har vært en kjempesuksess i Norge. Nå kommer en sportspyntet versjon med et hakk stivere demping, som gjør modellen enda bedre. Bilen har imidlertid én stor ulempe.

Pluss ikon
HELSTØPT: GR Sport-versjonen av RAV4 plug in-hybrid trives på snødekte veier og det smitter over på sjåføren.
HELSTØPT: GR Sport-versjonen av RAV4 plug in-hybrid trives på snødekte veier og det smitter over på sjåføren. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Gammelstad i Norrbottens län er gamle Luleå, derav navnet gamleby. Det er en kirkeby fra 1600-tallet opprinnelig bestående av enkle hus reist av bønder som kom langveisfra for å gå i kirken.

En gang i tiden hadde dette tettstedet havn, men landet steg og da havnen ble ubrukelig flyttet Luleå etter havet.

I dag er Gammelstad svenskene best bevarte kirkeby med 404 enkle hus uten innlagt vann.

Like gammel er ikke Toyota RAV4, men neste år kan Toyota se tilbake på 30 år med en svært vellykket merkevare.

Første utgave av RAV4 kom som en friskt pust i en ellers ganske kjedelig bilverden i 1994. Det dreide seg om en liten tredørs SUV uten særlige praktiske egenskaper.

Les også: Her kan du lese Vi Menn Bils artikkel om alle RAV4-generasjonene

I GAMMELSTAD: Nederluleå kirke i Gammelstad er fra 1492 - samme år som Columbus oppdaget Amerika.
I GAMMELSTAD: Nederluleå kirke i Gammelstad er fra 1492 - samme år som Columbus oppdaget Amerika. Foto: Martin Jansen

Andre generasjon hadde langt mer praktiske egenskaper, pluss 150-hesters diesel og et permanent 4WD-system som til sammen leverte nesten rally-aktige egenskaper på vinterføre. Deretter fulgte noen kjedelige og snusfornuftige år før dagens RAV4 ble introdusert i 2018.

GAMMELSTAD: Toyota RAV4 GR Sport i Gamla Hamngatan i Gammelstad i Nord-Sverige. Navnet på gaten stammer fra da tettstedet faktisk hadde havn.
GAMMELSTAD: Toyota RAV4 GR Sport i Gamla Hamngatan i Gammelstad i Nord-Sverige. Navnet på gaten stammer fra da tettstedet faktisk hadde havn. Foto: Martin Jansen

Den var kvintessensen av erfaringene Toyota hadde tilegnet seg siden første generasjon pluss et hamskifte innen merket profil: Toyotas biler skulle også være morsomme å kjøre. Femte generasjon RAV4 kombinerte fornuft med kjøreopplevelsen fra de første generasjonene.

En liten dose sport

Nå kommer en versjon som spisser produktet ytterligere, en GR Sport-versjon. GR står for Gazoo Racing, Toyotas racing-avdeling, men det dreier seg ikke om en fullblods GR-versjon, som GR86 og GR Supra, men noen hakk under.

Les også: Test: Toyota GR Supra i duell med Mercedes-AMG A35

Les også: Vi Menn Bil har prøvekjørt Toyota GR Yaris

Det handler for det meste om styling: særegne 19-tommers felger, sortglansede hjulbuer og sidelister samt noe annen utforming av de nedre elementene foran og bak. Resultatet er at GR Sport ser litt bøsere ut enn standadversjonen.

OPPGRADERT: 27 cm bred berøringsskjerm med god oppløsning. Helt digitalt display foran sjåføren.
OPPGRADERT: 27 cm bred berøringsskjerm med god oppløsning. Helt digitalt display foran sjåføren. Foto: Produsent
PLASS: Skiluke mangler, men seteryggene kan felles ned i 60:40-fordeling.
PLASS: Skiluke mangler, men seteryggene kan felles ned i 60:40-fordeling. Foto: Produsent

Interiøret har også fått en dose GR-pyn, men såpass diskre at det ikke er lett å få øye på sammenlignet med standardutgavene. Den eneste endringen som har reell innvirkning på bilens egenskaper på veien, er stivere spiralfjærer samt dempere som er tilpasset endringen i fjærenes karakter.

Les også: Prøvekjørt: Verdens morsomste Toyota

Noen hakk strammere

Kjøreegenskapene til femte generasjon RAV4 representerte et massivt løft sammenlignet med forgjengeren - mye takket være understellet.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Toyota RAV4 Plug in-hybrid

Vi testet GR Sport-versjonen på is- og snødekte veier i Luleå i Nord-Sverige, og endringen i fjæringsoppsettet har i alle fall ikke gjort bilen noe dårligere. Den ligger tung og stødig på veien og understellet og styringen gir en komfortabel følelse av kontakt med underlaget slik at bilen styres trygt gjennom svingene selv om underlaget er frossent vann.

STRAMMERE: GR Sport-pakken er inspirert av Toyotas racingdivisjon Gazoo, og omfatter også et noe mer sporty innstilt understell med stivere spiralfjærer.
STRAMMERE: GR Sport-pakken er inspirert av Toyotas racingdivisjon Gazoo, og omfatter også et noe mer sporty innstilt understell med stivere spiralfjærer. Foto: Produsent

Ifølge Toyota skal de stivere fjærene gjøre understellet noen hakk smidigere, med enda bedre respons når det settes under press, men dette er det vrient å si noe eksakt om uten å sammenligne direkte.

Ulempen

Toyota har hatt enorm suksess med RAV4 - ikke minst med plug in-hybriden som knuste konkurrentene på elektrisk rekkevidde da den kom høsten 2020. Fra introduksjonen i september 2020 frem til utgangen av 2022 ble det registrert nesten 12 000 RAV4 som plug in-hybrid - over 5000 flere biler enn nærmeste plug in-konkurrent, Volvo XC60.

KJØLIG REIN: Underkjølt regn er noe herk. Da er det langt hyggeligere med kjølig rein - som er mer opptatt av veisalt enn trafikk.
KJØLIG REIN: Underkjølt regn er noe herk. Da er det langt hyggeligere med kjølig rein - som er mer opptatt av veisalt enn trafikk. Foto: Martin Jansen

RAV4 fremstår som et helstøpt produkt, men ulempen er at den er blitt vesentlig dyrere, mye takket være endringer i avgiftspolitikken.

Da den ladbare versjonen ble introdusert i Norge høsten 2020 hadde den en startpris under 500 000 kroner. Prisene på GR Sport starter på 706 800 kroner. Med panorama glasstak med åpning og JBL-anlegg med ni høyttalere er prisen 729 600 kroner.

Tekniske data

Toyota RAV4 PHEV GR Sport

Motor, cm³:  2487+2xEL  

Effekt, kW/hk:  225/306 

Dreiemoment, Nm:  450  

Egenvekt, kg:  1910

Tilhengervekt, kg:  1500  

Lengde/bredde/høyde, cm:  460/186/169  

Akselavstand, cm: 269

Bakkeklaring, cm: 190

Bagasjerom, liter: 490 - 1168

Standard dekkdimensjon:  235/55-19 

Batterikapasitet, kWh:  18,1 

Rekkevidde, WLTP km:  75 

Forbruk, WLTP, l/mil:  0,1  

CO₂-utslipp, g/km:  22  

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,2 

Pris fra, kr:  706 800

Testdata

(gjelder Toyota RAV4 PHEV standardversjon med sommerdekk)

0–100 km/t, sek: 6,2 

60–100 km/t, kickdown: 3,1 

80–120 km/t, kickdown: 3,8

Støy 50 km/t, dBA: 60,5 

Støy 80 km/t, dBA: 65,0 

Støy 100 km/t, dBA: 68,0 

Rekkevidde i 200 km test: 57 

Testforbruk, l/mil: 0,36 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2023