Prøvekjørt Toyota Yaris Cross

Så bra er Toyota Yaris som SUV med firehjulstrekk

Populære Yaris kan nå fås i en høyreist Cross-versjon med firehjulstrekk. Vi Menn har prøvekjørt nyheten.

Pluss ikon
<b>LITEN SUV:</b> Toyota Yaris Cross kan fås med firehjulstrekk. 
LITEN SUV: Toyota Yaris Cross kan fås med firehjulstrekk.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Kan man ha suksess med en selvladende hybrid i Norge i en tid da det stadig kommer roroskip proppfulle av elbiler som selger som varmt hvetebrød?

Ja, visst kan man det. Eller, Toyota kan i hvert fall det. I Norge har de allerede mottatt over 500 ordrer på Yaris Cross, en hybrid som ikke kan lades i stikkontakt.

Siden introduksjonen i 1999 har Toyota Norge solgt 67 138 Yaris-er i Norge. (2020 ikke inkludert). Salget utgjør et snitt på 3357 årlig. En kjempesuksess, med andre ord.

Les også: Yaris viser frem helt nye sider

Yaris har særlig appellert til eldre bilførere. Yaris Cross har potensial til å appellere til langt flere.

Cross-utgaven er basert på samme basis som Yaris, men er større. Den er faktisk kun to centimeter kortere enn andre generasjon RAV4, som var en svært populær bil i Norge.

<b>HØYREIST:</b> Bakkeklaringen er på 17 centimeter. 
HØYREIST: Bakkeklaringen er på 17 centimeter.  Foto: Martin Jansen

Sammenliknet med femdørs-Yaris er Cross-versjonen 9,5 cm høyere, to centimeter bredere og 24 centimeter lengre. Akselavstanden er den samme, mens bakkeklaringen er økt med 2,5 centimeter.

Høy sittestilling

Nylig fikk vi prøvekjøre bilen utenfor Brüssel. Som sjåfør sitter du høyt og fint. Vil du sitte lavt, så glem det. I lav fart er det stille i Yaris Cross, men når farten øker og den tresylindrede motoren igangsettes, blir det straks mer støyete.

I tillegg til den litt skarpe lyden av bensinmotoren, er det også noe dekkstøy. Understellet er såpass stramt at små ujevnheter som asfaltskjøter merkes i form av støt og vibrasjoner.

Men understellet er primært noe å glede seg over. Sammen med styringen svarer det på kommando med presis respons.

Legg til fire hjul som er plassert langt ut i hvert sitt hjørne, og du har en liten SUV som virkelig tilfredsstiller de som liker å ha litt fart i svingene.

Den er kort og godt morsom å kjøre selv om null til hundre skal ta 11,8 sekunder.

<b>PYNTET:</b> Yaris Cross har store plastdeksler rundt hjulbuene og langs kanalene. 
PYNTET: Yaris Cross har store plastdeksler rundt hjulbuene og langs kanalene.  Foto: Martin Jansen

Med firehjulstrekk

Det der er ikke en SUV, tenker du kanskje, men den har faktisk alle kjennetegnene til en SUV. Store hjulehus med brede plastdeksler gjør at bakkeklaringen virker langt høyere enn de faktiske 17 centimeterne.

I tillegg kan Yaris Cross fås med firehjulstrekk. Av de som allerede har bestilt bilen, har 90 prosent valgt firehjulstrekk.

Og det er litt imponerende hva Toyota har greid å dytte inn i den 4,2 meter lange bilen. I tillegg til 1,5 liters bensinmotor med tre sylindre, en elektromotor, generator og batteripakke, kommer også en kontrollenhet og en liten elektromotor på bakakselen.

<b>SKJERM:</b> Toyota lanserer en ny nitommers skjerm med Yaris Cross, men den norske importøren vil utstyre Cross med åttetommers-skjermen som de kjenner fra før. Grunnen er at de er usikre på brukervennligheten til den nye skjermen som er basert på 4G. Den nyeste skjermen er heller ikke kompatibel med Teammate Advanced Park. 
SKJERM: Toyota lanserer en ny nitommers skjerm med Yaris Cross, men den norske importøren vil utstyre Cross med åttetommers-skjermen som de kjenner fra før. Grunnen er at de er usikre på brukervennligheten til den nye skjermen som er basert på 4G. Den nyeste skjermen er heller ikke kompatibel med Teammate Advanced Park.  Foto: Produsenten

Det er ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel. Når bilen triller i gang har du firehjulstrekk. Opp til 10 km/t. Eller opp til 70 km/t dersom elektronikken merker at det er behov for trekk på alle hjulene.

I tillegg har 4x4-versjonen Trail og Snow-modus. 100 prosent av kreftene kan sendes fremover. Bakakslingen kan få maks 60 prosent. Systemet virker slik at det bremser hjul som spinner og sender motorkraften til hjul som har grep.

Elektronisk nedstigningskontroll har den også. I nedoverbakker med sleipt underlag sørger elektronikken for konstant og lav fart.

<b>DELSKINN:</b> Seter med delskinn i Adventure-varianten. 
DELSKINN: Seter med delskinn i Adventure-varianten.  Foto: Produsenten

Liten ulempe

Mens Yaris Cross med trekk kun på forhjulene har torsjonsfjæring har AWD-versjonen uavhengig fjæring. Det virker positivt på demperkomforten sammenlignet med 2WD-versjonen. Og når firehjulstrekket kun medfører et prispåslag på 30 000 kroner, så er det egentlig ingenting å lure på.

Eneste lille ulempe med 4x4-systemet er at elektromotoren bak stjeler noe bagasjeplass. Der 2WD-versjonen tar 397 liter, stanser AWD-versjonen på 320 liter.

Men Yaris Cross kan trekke tilhenger opptil 750 kilo, og kan fås med smart 40:20:40-fordeling på baksetene, noe som åpner for stor fleksibilitet.

<b>FLEKSIBELT:</b> Smart 40:20:40-inndeling på baksetene. 
FLEKSIBELT: Smart 40:20:40-inndeling på baksetene.  Foto: Produsenten

Godbiter på utstyrsfronten

Yaris Cross kan fås i fem utstyrsvarianter: Life, Active, Active Tech, Executive Bi-Tone og Adventure Bi-tone. Det første året kommer også en Premium-edition med spesielle 18-tommers aluminiumsfelger og skinnseter. De andre versjonene har stoffseter eller delskinn.

Yaris Cross kommer standard med mye moderne sikkerhetsutstyr. På høyere utstyrsnivå finner vi i tillegg nytte- og komfortelementer som head up-display, panorama glasstak, JBL-anlegg og blindsonevarsling.

En av de kanskje beste utstyrsnyhetene, som er inkludert fra nivå Active Tech, er adaptive fjernlys (AHS, Adaptive Highbeam System) som ble introdusert på Lexus.

<b>PRISER:</b> Yaris Cross kommer til Norge i oktober. AWD-versjonen koster fra 371 700 kroner. Versjonen på bildet er Adventure Bi-Tone-versjonen som koster fra 420 900 kroner. 
PRISER: Yaris Cross kommer til Norge i oktober. AWD-versjonen koster fra 371 700 kroner. Versjonen på bildet er Adventure Bi-Tone-versjonen som koster fra 420 900 kroner.  Foto: Martin Jansen

Denne kamerabaserte teknologien innebærer at fjernlysene ikke blender helt ned, men i stedet kun slår av LED-pærene i lysstrålen om blender andre bilister. Denne teknologien er til stor nytte i et land med mye mørke.

Parkeringshjelp

En annen godbit er parkeringshjelpen. Fra utstyrsnivå Executive Bi-Tone og oppover følger 360-graders kamera og en parkeringshjelp som Toyota kaller Teammate Advanced Park.

Det er et semi-autonomt parkeringssystem der du ikke trenger gjøre annet enn å skifte gir. Systemet benytter kamera og sensorer til å orientere seg og kan indentifisere oppmerkinger på bakken.

Teknologien skal også fungere i mørke, og opererer bilens styring, bremser og gass. Det skal fungere like godt til lukeparkering som i parkeringshus.

Systemet har også en hukommelsesfunksjon som lagrer og gjenkjenner parkeringsplasser som brukes ofte.

<b>URBAN SUV:</b> Med Yaris Cross har Toyota hatt europeisk storbyer i tankene, men den har potensial til å greie brøytekanter og hytteveier like godt som høye fortauskanter.
URBAN SUV: Med Yaris Cross har Toyota hatt europeisk storbyer i tankene, men den har potensial til å greie brøytekanter og hytteveier like godt som høye fortauskanter. Foto: Martin Jansen

Priser

Yaris Cross er ventet til Norge i oktober. Rimeligste versjon med 2WD og laveste utstyrsnivå, Life, koster fra 303 900 kroner.

Den foreløpig mest populær versjonen, basert på forhåndsordrene, AWD Active Tech, koster fra 371 700 kroner

TEKNISKE DATA

Toyota Yaris Cross AWD-i

Motor, cm³: 1490

Elmotor, kW: 59

Samlet effekt, hk: 116

Dreiemoment, Nm: 120 (bensinmotoren)

Egenvekt, kg: 1260

Lengde/bredde/høyde, cm: 418/177/160

Akselavstand, cm: 256

Bakkeklaring, cm: 17

Bagasjerom, liter: 320

Standard dekkdimensjon: 215/55R17

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,51

CO₂-utslipp, g/km: 116

0–100 km/t, fabrikk, sek: 11,8

Toppfart, km/t: 170

Pris fra, kr: 333 800