Prøvekjørt: Lexus RX450h+

Vi rakk akkurat å prøvekjøre bilen før den forsvinner fra markedet

For første gang kommer Lexus RX som ladbar hybrid i Norge, men den forsvinner omtrent like raskt som den kom. 

<b>LADBAR HYBRID:</b> For første gang kan RX-modellen fås som ladbar hybrid. Opptredenen i Norge blir imidlretid kortvarig. 
LADBAR HYBRID: For første gang kan RX-modellen fås som ladbar hybrid. Opptredenen i Norge blir imidlretid kortvarig.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Lexus' RX har en forhistorie som strekker seg tilbake til 1999. Det dreide seg i første omgang som rene bensinbiler før hybriden RX 400h ble vist på bilutstillingen i Detroit i 2004.

Den hadde en 3,3 liter stor V6-bensinmotor som sammen med to elektromotorer vartet opp med 272 hestekrefter. Modellen kom til Norge i 2006.

Les også: Test: Lexus RX 400h

Vi har siden testet nyere RX-generasjoner, senest i 2021. I

Les også: Test: Lexus RX 450H F Sport S: Går fortere enn du tror..

2022 hadde femte generasjon RX verdenspremiere. Den markerte en nye æra for modellen i Norge: Den selvladende 450-modellen ble erstattet av en plug in-hybrid.

Det er den vi nå har kjørt. Vi kan skyte inn at den store Lexus-modellen kan fås som selvladende hybrid, RX 500h med 371 hk og 645 Nm. Det er faktisk den første turboladede Lexus-hybriden noensinne.

Rekkevidde og forbruk

Men tilbake til RX 450h. Det er ikke lenger en 3,5-liters V6-bensin som er sjefen i drivlinjen, i kombinasjon med elmotorer, men en firesylindret 2,5-liter. Til gjengjeld har plug in-varianten et 18,1 kWt litiumion-batteri som gjør at bilen kan kjøre rundt 69 kilometer helt elektrisk.

<b>SKARPERE FORMER:</b> De firedoble LED-frontlyktene er slankere, skarpere og mer horisontale enn hos forgjengeren. Designen, fremhevet av de L-formede kjørelysene, gir den et skarpere utseende. Sonic Copper-farge til 12 000 kroner ekstra
SKARPERE FORMER: De firedoble LED-frontlyktene er slankere, skarpere og mer horisontale enn hos forgjengeren. Designen, fremhevet av de L-formede kjørelysene, gir den et skarpere utseende. Sonic Copper-farge til 12 000 kroner ekstra Foto: Martin Jansen

Den viktigste forskjellen mellom selvladende hybrid og ladehybrid er at sistnevnte kan lades i stikkontakt og kjøres flere mil helt elektrisk, mens batteriet i den selvladende hybriden utelukkende kan lades av bensinmotoren og kun kan kjøres helt elektrisk i svært korte intervaller.

I pent vær med temperaturer rundt 20 grader på dagtid greier vi 60 kilometer på kun strøm, uten å forsøke å kjøre forsiktig for å optimere den elektriske rekkevidden. Da vi hentet bilen var den fulladet og vi ladet ikke i løpet av testperioden. Etter å ha kjørt totalt 345,8 kilometer, viser kjørecomputeren et snittforbruk på 0,56 l/mil.

Forbedret fjæring

Da vi testet RX 450h i 2021, hadde vi den på langtur til Helgelandskysten og Ylvingen. Det var en mykt oppsatt bil, noe som resulterte i en del krengning på den svingete veien langs Tosenfjorden. Myke seter med minimal sidestøtte gjorde ikke situasjonen bedre, og for en samboer med kroniske ryggproblemer ble det faktisk for mykt.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Les også: Langtur med Lexus RX 450h Executive

Hun mente at hun satt bedre, med langt bedre sittestøtte, i en Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ med sportsseter, som tilfeldigvis ble testet i forkant av Lexus-en.

Les også: Test: Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+: Ytelsene er helt hinsidige, likevel er noe av magien borte

Annen utforming: Forsetene er redesignet og har bedre sidestøtte. Nyeste Lexus Safety System+ er standard i alle utstyrsgrader
Annen utforming: Forsetene er redesignet og har bedre sidestøtte. Nyeste Lexus Safety System+ er standard i alle utstyrsgrader Foto: Martin Jansen

Men Lexus har strammet opp RX uten at det har rammet det høye komfortnivået. Flere tverrbjelker og fjæringsavstivere gjør bilene stivere. Den nye multilink bakfjæringen bidrar til bedre sidestabilitet og mindre krengning. Setene har fått bedre sidestøtte og virker strammer og bedre polstret enn i forgjengeren. RX er fortsatt ingen sportsbil, men den ligger mer stabilt på veien i svingene.

Mer krefter

309 hestekrefter og et dreiemoment på 530 Nm er betydelig kraftigere ytelser til tross for mindre slagvolum. 0-100 km/t skal den greie på 6,5 sekunder, som er over sekundet raskere enn den selvladende forgjengeren.

Utmerket sittekomfort også i baksetene. De er utstyrt med varme. RX ha klimaanlegg med tre soner, noe som innebærer at baksetet er én sone. USB-C-porter på enden av senterkonsollen. 
Utmerket sittekomfort også i baksetene. De er utstyrt med varme. RX ha klimaanlegg med tre soner, noe som innebærer at baksetet er én sone. USB-C-porter på enden av senterkonsollen.  Foto: Martin Jansen

Lydbildet til den firesylindrete motoren er dog spinklere og noe mer forpint under press enn V6-motoren, naturlig nok. Som før er det snakk om en trinnløs girkasse som har en særegen og litt masete karakter når du gir gass sammenlignet med en konvensjonell girkasse. Kombinasjonen av firesylindret motor og trinnløs girkasse vipper imidlertid ikke RX feil vei hva gjelder komfort. For det meste er den svært stillegående.

Fortsatt ekte skinn

Vi prøvekjørte RX med utstyrsnivå Luxury, nesthøyeste utstyrsgrad etter Luxury Pano. Luxury-versjonen har en startpris på 1 142 600 kroner og omfatter blant annet 21-tommers felger. Seter og store deler av interiøret for øvrig er trukket med semianilin-skinn med treelementer i behandler ask.

Semianilin er en type skinn som er behandlet for å gjøre det bedre rustet mot flekker og slitasje. Forsetene har både varme- og kjølefunksjon samt 10-veis elektrisk justering, pluss elektrisk justering av korsryggstøtte.

En akselavstand på 285 centimeter gir godt med plass i baksetene som har egen klimajustering og seter med både varme og ventilasjon.

<b>STOR BERØRINGSSKJERM:</b> Lexus mener interiørdesignet er minimalistisk. Vi er ikke helt enig, men material- og byggekvaliteten er av høy standard. 
STOR BERØRINGSSKJERM: Lexus mener interiørdesignet er minimalistisk. Vi er ikke helt enig, men material- og byggekvaliteten er av høy standard.  Foto: Martin Jansen

Litt ordinært?

Dashbord, ratt og midtkonsoll har fått en ganske annerledes utforming enn i forgjengeren. Lexus har droppet betjening med berøringsplate plassert på midtkonsollen. Den vil ikke bli savnet. I stedet handler det nå om en 36 centimeter bred og flott berøringsskjerm klar grafikk.

Smarttelefonintegrasjon er standard – trådløs for Apple Carplay og via kabel for Android Auto. En trådløs lader er tilgjengelig, med 50 prosent bedre ladekapasitet. I tillegg har du tilgang på to USB-C-kontakter. Det samme fra baksetene. Utvalgte knapper og brytere er behold, og som før er de store og solide.

Vi hadde kanskje forventet noe mer avantgarde finesse i cockpiten. Det blir litt ordinært. Vi snakker tross alt om en Lexus, et selskap som bruker store ressurser på å utvikle en manuell girkasse for en elektrisk sportsbil, en software-basert løsning som simulerer girskift.

Les også: Test: Lexus LC 500: Det er faktisk en glede i seg selv å bruke noe tid på å studere detaljrikdommen og håndverket i kupeen.

E-latch: Trykk, og døren åpnes.
E-latch: Trykk, og døren åpnes. Foto: Produsent

Spesielle dørhåndtak

E-latch-dørhåndtakene er derimot ganske fancy. I stedet for å dra i et håndtak for å åpne døren trykker du i stedet på en knapp. E-latch-systemet kontrollerer døråpning elektronisk og er koblet til bilens blindsonemonitor som hindrer sjåføren i å åpne døren hvis trafikk som biler eller syklister nærmer seg bakfra.

Plass: Bagasjerommet har 460 liter. Ryggen på baksetene kan felles ned i 40:20:40-fordeling.
Plass: Bagasjerommet har 460 liter. Ryggen på baksetene kan felles ned i 40:20:40-fordeling. Foto: Martin Jansen

I høyere utstyrsgrader kommer RX standard med et Mark Levinson Premium Surround anlegg med 21 høyttalere. Levinson skapte seg et navn i musikermiljøet allerede som 22-åring da han bygde lydmikseren som ble brukt på Woodstock-festivalen i 1969. Anlegget er så bra at det fortjener noe mer en spinkel skranglerock.

Vi rakk ikke å bli fortrolige med knappene på rattet, men tanken bak betjeningsfilosofien er god: Du trykker på en av knappene, og så projiseres en meny foran deg som head up-display. Dermed trenger du ikke ta øynene fra veien.

Det er bare det at menyen forsvinner så raskt at man innimellom ikke rekker å velge kommando. Tipper dette ganske fort sitter i fingrene hos en eier.

Takk for nå: Lexus RX 450h+ takker snart av i Norge.
Takk for nå: Lexus RX 450h+ takker snart av i Norge. Foto: Martin Jansen

Forsvinner fra sortimentet

Det er fortsatt byggekvaliteten og det høye komfort- og utstyrsnivået som imponerer mest med Lexus-en. Det finnes plug in-hybrider i luksusklassen som har større batteri og bedre rekkevidde, som BMW X5 xDrive50e, som riktignok blir dyrere. Det taler også til japanerens fordel at ingen er mer fornøyde med bilene sine enn Lexus-eierne.

Men nå er det straks slutt for RX 450h+ i Norge. Skal du ha en, må du handle nå. Fra 2024 forsvinner nemlig hybridene fra sortimentet til Lexus Norge, som satser kun helelektrisk. Det politiske vedtaket som fjerner vektfradraget for ladehybrider fra 2024 er trolig en medvirkende årsak.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  2487

Elmotor foran, kW: 134

Elmotor bak, kW: 40

Total effekt, kW/hk:  227/309

Dreiemoment, Nm:  530

Egenvekt, kg: 2110

Tilhengervekt, kg:  2000

Lengde/bredde/høyde, cm:  489/192/170

Akselavstand, cm:  285

Bakkeklaring, cm:  18,2

Bagasjerom, liter:  461

Standard dekkdimensjon:  235/50R21

Batteri, kWt: 18,1 

Rekkevidde, WLTP km:  69

Maks ladefart, kW: 6,6

Forbruk, l/mil:  0,11

CO₂-utslipp, g/km:  25

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,5

Toppfart, km/t:  200

Pris fra, kr:  1 001 800

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn