Førsteinntrykk: Lexus RZ 450e
Slik er Lexus' første elbil
Når Lexus nå kommer med sin første rendyrkede elbil, kan den leveres med flystikke-lignende styring.
RZ 450e er Lexus' første elbil som er bygget fra bunn av. Ja, selskapet kom i 2020 med elektriske UX 300e, men den er fundamentert på en base konstruert for forbrenningsmotor.
RZ er basert på samme fundament som Toyota bz4x, har den samme formen, men er bredere, 10 centimeter lengre, og selvsagt mer luksuriøs all den tid Lexus er Toyotas luksusmerke.
I motsetning til Toyota-en som kan fås med enten firehjulstrekk eller forhjulstrekk kommer RZ kun med firehjulstrekk.
Der bz4x med firehjulstrekk har 80 kW-motorer på hver aksel, har RZ en 150 kW-motor på framakselen og en 80 kW-motor på bakakselen.
Total systemytelse er 313 hestekrefter. Batterikapasiteten på 71,4 kWh er den samme som bz4x og skal holde til en rekkevidde over 400 kilometer med et forbruk på rundt 1,8 kWh per mil.
Raskere enn mekanikk
Lexus kaller firehjulstrekket i RZ for Direct4. Hver aksel er utstyrt med motor, gir og en elektronisk kontrollenhet (ECU). Kreftene fordeles sømløst til hvert hjul basert på input fra sensorer som samler informasjon fra faktorer som fart, styrevinkel og G-krefter.
Basert på denne informasjonen kalkulerer Direct4-systemet hvor kreftene best distribueres for mest mulig grep. 100 prosent av kreftene kan sendes forover eller bakover og dette skjer på millisekunder. Raskere enn noe mekanisk system, ifølge Lexus.
Lexus omtaler RZ som en SUV, men den minner mest om en crossover. SUV-pynt som omfangsrike hjulbuer er på plass, men bakkeklaringen er relativt standard. I utgangspunktet er sittestillingen lav, noe som er gunstig for kjøreopplevelsen. Det er imidlertid mulig å justere setet høyt dersom man ønsker en høyere sittestilling.
Knapper og skjerm
Vi må innrømme at vi har opplevd Lexus-modeller med et flottere og mer distinkt interiørdesign og materialvalg enn i RZ, men bilen som vi fikk en sniktitt på før verdenspremieren var en prototype og manglet blant annet ventilerte forseter og rattvarme, som blir standard på RZ. Det er dermed lov å håpe på at den produksjonsklare modellen gir et noe mer luksuriøst inntrykk innvendig enn prototypen.
I tillegg til knappene på rattet, så skjer mye av betjeningen på den 14-tommer store berøringsskjermen. Noen fysiske knapper/brytere er beholdt, som for lyd og klima. Du kan også snakke til systemet ved å si «Hey Lexus».
Systemet kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto. Berøringsskjermen og stemmestyringen betyr at det ikke lenger er bruk for touchpad-en som Lexus har benyttet før. Vi ble aldri venn med denne PC-lignende berøringsplaten, og den vil ikke bli savnet.
Flystikke
Som bz4x kan RZ leveres med One Motion Grip-kontroll i stedet for tradisjonelt ratt. Kontrollen ser ut som en spillkonsoll eller en flystikke, og er et såkalt steer-by-wire-system. Det innebærer at styringen er helt elektronisk.
Det er ingen mekanisk eller fysisk forbindelse mellom styrekonsollen og akselen. Det skal gi en rekke fordeler, ifølge Lexus. Du får ingen vibrasjoner i rattet fra dekket, mer følelse av kontroll og stabilitet ved sterk sidevind og langt mindre rattutslag.
En annen fordel med den sommerfugl-formede «stikka» er at den ligger under instrumentene, noe som gir sjåføren bedre oversikt.
Fullt hjulutslag kommer ved å dreie rattet 150 grader, noe som betyr at du ikke trenger å gjøre hånd over hånd-grep i brå svinger. Det elektroniske systemet skal likevel sørge for at du som sjåfør får tilbakemeldinger gjennom rattet.
Uavhengig kontroll av rattmomentet skal sørge for at styrefølelsen ikke blir distansert. Det er også en backup for prosessorer og en nødstrømsforsyning dersom systemet skulle miste hovedstrømforsyningen.
«Flystikka» er ekstrautstyr, antakelig ganske kostbart, og RZ leveres dermed i utgangspunktet med konvensjonell rattstyring.
Trolig salgsrekord
Om AutoIndex
Utføres årlig av Loyalty Group International og har flere vurderingskriterier. Bilen og kjøreopplevelsen teller 40 prosent, mens forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet, service på verkstedet og lojalitet til merket teller 20 prosent hver.
I fjor gikk Lexus for tiende året på rad til topps i undersøkelsen Autoindex, som måler hvor fornøyde eierne er med bilmerket sitt.
Lexus satte også salgsrekord globalt og i Norge i 2021, og med lanseringen av plug in-hybriden NX 450h+ og RZ senere i år, setter trolig Lexus ny salgsrekord straks.
En indikasjon er interessen for Toyota bz4x. Etter det Vi Menn erfarer skal over 11 000 nordmenn ha meldt sin interesse for den.
Lexus åpnet for muligheten til å reservere RZ 450e allerede i januar, som første land i Europa. De første demo- og utstillingsbilene vil være på plass hos Lexus-forhandlerne allerede i april. Prisene starter på 599 000 kroner.
– Lexus RZ 450e blir en eksklusiv bil på norske veier, og vi tror mange vil sikre seg sitt eksemplar for levering i sommer, uttaler Jan Christian Holm, daglig leder i Lexus Norge. Han tror etterspørselen etter deres nye elektriske SUV vil vise seg å være større enn antall biler som kommer til Norge i år.
TEKNISKE DATA
Motor: 2xel 150/80
Effekt, kW/hk: 230/313
Dreiemoment, Nm: 435
Egenvekt, m/fører, kg: Ikke oppgitt
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 481/190/164
Akselavstand, cm: 285
Bagasjerom, liter: Ikke oppgitt
Standard dekkdimensjon: 235/60R18
Batterikapasitet netto, kWh: 71,4
Rekkevidde, km: 400
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,8
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,6
Toppfart, km/t: 160
Pris fra, kr: 599 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2022