Prøvekjørt: Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
Audi A6 Avant har fått nytt liv – som hybrid
Audi A6 kan endelig fås som ladehybrid, og lader du flittig kan den pendle-kjøres svært gjerrig.
Omleggingen av avgiftene medførte at en bil som Audi A6 Avant havnet i bakevja.
Men nå kan bilen som var så populær som diesel-stasjonsvogn endelig fås som plug in-hybrid med en elektrisk rekkevidde rundt 45 kilometer ved optimale forhold.
Motoriseringen består av en 2,0-liters TFSI bensinmotor med 252 hestekrefter som virker sammen med en elektromotor på 105 kW.
Total ytelse er 367 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Ladbare A6 er, som sine søsken med konvensjonell motorisering, en nydelig bil å kjøre.
Les også (+): Test av ladbare Audi Q7
Veier 2150 kilo
- Motor, cm³: 1984 +EL
- Effekt, hk ved o/min: 252/5000-6000
- Dreiemoment,
- Nm ved o/min: 370/1600-4500
- Total systemeffekt, hk/Nm: 367 hk/500
- Egenvekt, kg: 2150
- Bagasjerom, liter: 405–1535
- Tilhengervekt, kg: 2000
- Lengde/bredde/høyde, cm: 494/189/147
- Standard dekkdimensjon: 225/55R18
- Batterikapasitet, kWh: 14,1
- Rekkevidde, WLTP km: 52
- Forbruk, WLTP, l/mil: 0,18
- CO₂-utslipp, g/km: 41
- 0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,7
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 862 400
Den virker tilnærmet perfekt vektet mellom det sportslige og komfortable, og den elektromekaniske styringen med hastighetsjusterende servo er svært presis. Sittekomforten er det heller ingenting å utsette på.
At bilen vi prøvekjørte hadde helt manuell justering av setet anser vi som litt merkelig. Det er tross alt en bil til 862 400 kroner.
Er man en flittig lader, så kan A6 kjøres gjerrig, men når batteriet er tomt og det kun er bensinmotoren som driver den 2150 kilo tunge bilen, blir forbruket raskt høyt. Særlig om du er utålmodig på gassen.
Men du slipper i det minste å tenke på lading underveis slik e-tron-sjåførene må.
Les også (+): Best i klassen - test av ladbare Audi Q5
Skjermbasert
Liker du knappebetjening så vil A6 antagelig skuffe for det meste er flyttet over på skjermer. Infotainment og navigasjon betjenes med en 10,1-tommers berøringsskjerm. Under den ligger en mindre skjerm for klima- og komfortfunksjoner.
Skjermene er oversiktlige og lette å bruke, og det ser lekkert ut helt til solen skinner på de blanke overflatene og avslører alle fettmerkene fra fingrene.
Instrumentene vises på et 12,3-tommer stort display (virtual cockpit) som kan konfigureres, og i tillegg kan A6 fås med head up-display.
Les også (+): Test av Audi e-tron 50
Trekker henger
Batteriet og tilhørende komponenter stjeler plass, derfor er bagasjerommet mindre enn i en A6 uten ladeport, 405 liter istedenfor 565 liter. Feller du ned ryggen på baksetene har du 1535 liter til disposisjon, og ladbare A6 kan i tillegg trekke henger på to tonn.
Les også: Her finner du mer av det som vi har skrevet om Audi
Sammenlignet med en elbil er akselerasjonen fra 0–100 km/t på 5,7 sekunder ikke avskrekkende, men det er mer enn fort nok.
Drivlinjen i ladbare A6 kan også fås i A7, og mange nordmenn skulle nok gjerne sett den hybride motoriseringen i Audi A6 Allroad, noe som ikke er utelukket.