Prøvekjørt: Ford Ranger Wildtrak X

Sjekk den smarte løsningen

Gjør det enklere å frakte lange gjenstander. 

<b>FLYTTES:</b> Ranger kan fås med justerbar sportsbøyle.
FLYTTES: Ranger kan fås med justerbar sportsbøyle. Foto: Martin Jansen
Først publisert

Nyeste generasjon av pickupen Ford Ranger kom til Norge i fjor, og ved utgangen av oktober var det registrert 623 Ranger i Norge. Bare Hilux selger bedre i pickup-markedet i Norge.

Vi har tidligere kjørt Ranger som Wildtrak og Raptor, og har nå kjørt Wildtrak X-versjonen. Som Wildtrak har den en toliters dieselmotor med biturbo i kombinasjon med titrinns automat.

Les også: Test: Ford Ranger Wildtrak: Ikke bare kan den fås med V6-diesel. Den kommer også med en fiks løsning bakpå som det er lett å bli glad i.

Motoren produserer 205 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. Nye Ranger er en bekvem og stillegående pickup som oppleves som mer raffinert enn konkurrenter som Toyota Hilux og Isuzu D-Max.

<b>BARSKERE:</b> Wildtrak X har høyere bakkeklaring og større hjulbuer enn standard Ranger. Cyber Orange-lakken koster 10 000 kroner ekstra.
BARSKERE: Wildtrak X har høyere bakkeklaring og større hjulbuer enn standard Ranger. Cyber Orange-lakken koster 10 000 kroner ekstra. Foto: Martin Jansen

Motoren er sterk, Ranger kan i tillegg fås med treliters V6-diesel, og har ikke den grovkornede dieselvibrasjonen som gjerne kjennetegner eldre pickuper.

Les også: Test: Toyota Hilux D-Cab 2,8 SR+ Invincible: De fleste har godt av å bli sterkere. Hilux er intet unntak.

Høyere bakkeklaring og Bilstein-dempere

Wildtrak X bygger på Wildtrak, men har enda mer utstyr og er ytterligere tunet for terrengkjøring. Den har 2,6 centimeter høyere bakkeklaring, totalt 26 centimeter ulastet, og kommer med Bilstein støtdempere som standard. De skal bidra til bedre egenskaper offroad samtidig som det ikke går utover kjøreegenskapene på vanlig vei.

Den har også elektronisk førerstøtte som Trail Turn Assist, som reduserer svingradiusen med opptil 25 prosent. Trail Control-modus fungerer som en cruisekontroll for terrengkjøring i hastigheter under 32 km/t, mens Rock Crawl-modus, som tidligere bare var tilgjengelig på Raptor-versjonen, justerer gassrespons, antispinn og girskiftene for mest mulig kontrollert kjøring på krevende underlag.

Les også: Test: Ford Ranger Raptor: Et nyttekjøretøy med sportsbilegenskaper er ikke hverdagskost

<b>KOMFORT:</b> Bekvemt og brukervennlig førermiljø med komfortable seter med kunststoffet Sensico. 
KOMFORT: Bekvemt og brukervennlig førermiljø med komfortable seter med kunststoffet Sensico.  Foto: Martin Jansen

Wildtrak X har også tre centimeter bredere sporvidde, som virker positivt på kjøreegenskapene, og dessuten større hjulbuer, som gir et barskere utseende sammen med all terrain-dekk og frontgrill med bikubemønster. Den kommer også standard med komfortable og godt polstrede seter trukket med kunstskinnet Sensico.

Les også: Test: Isuzu D-Max Double Cab: Arbeidshesten vært i makeup-salongen uten å miste seg selv

Mye utstyr

Førerassistentpakke til 12 000 kroner gjør at Wildtrak X også har moderne kjøreassistanse-systemet som øker komfortnivået ytterligere. Det dreier seg om adaptiv cruisekontroll med avstandsholder, filskifteholder- og varsler, blindsonevarsling med tilhenger, parkeringssensor foran og bak og 360-graders kamera.

<b>EKSTRAUTSTYR:</b> Avskiller på lasteplanet koster 5000 kroner ekstra. 
EKSTRAUTSTYR: Avskiller på lasteplanet koster 5000 kroner ekstra.  Foto: Martin Jansen

Pakken omfatter også hengerfeste, som alene koster 8000 kroner. Bang & Olufsen-anlegg med 10 høyttalere til 6000 kroner og kupévarmer med fjernkontroll til 25 000 kroner er også på utstyrslisten, i likhet med lasteplanavskiller til 5000 kroner og elektrisk rulledeksel til 25 000 kroner.

For lange gjenstander

Wildtrak X kan også leveres med en helt ny justerbar sportsbøyle til 25 000 kroner. Pickup er praktisk til en rekke formål. Planet kan fylles med skrot som skal kastes, dieselkanner til hyttas dieselaggregat, europall med varer eller slakt etter jakt.

<b>STANDARDPOSISJON:</b> Sportsbøylen i standard posisjon. Den kan skyves over hele 
STANDARDPOSISJON: Sportsbøylen i standard posisjon. Den kan skyves over hele  Foto: Martin Jansen
<b>RAIL:</b> Bøylen helt bakerst på planet, mens pickupens takrails kan gjøres om til takstativ. Ranger kan også fås med elektrisk rulledeksel til 25 000 kroner ekstra. 
RAIL: Bøylen helt bakerst på planet, mens pickupens takrails kan gjøres om til takstativ. Ranger kan også fås med elektrisk rulledeksel til 25 000 kroner ekstra.  Foto: Martin Jansen
<b>LENGRE GJENSTANDER:</b> Den skyvbare sportsbøylen gjør det lettere å frakte lange gjenstander. 
LENGRE GJENSTANDER: Den skyvbare sportsbøylen gjør det lettere å frakte lange gjenstander.  Foto: Produsenten

Pickup er derimot ikke like praktisk til å flytte lange gjenstander. Ford har imidlertid ganske nylig kommet med en løsning på utfordringen. Dobbeltkabiner som Wildtrak X kan leveres med takrails og sportsbøyle som kan skyves på planet. Takskinnene er utstyrt med spiler som kan vippes ut slik at du får et takstativ. Sportsbøylen kan skyves fra rett bak kabinen til helt bak på planet. Med stropper kan du dermed feste lange gjenstander, som planker og surfebrett.

<b>KOSTER EKSTRA:</b> Den fleksible sportsbøylen koster 25 000 kroner ekstra. 
KOSTER EKSTRA: Den fleksible sportsbøylen koster 25 000 kroner ekstra.  Foto: Martin Jansen

Ulempen

Ford Ranger Wildtrak X er en komfortabel og sterk pickup med mye utstyr. Ulempen er at prisen er stiv. Den koster fra 831 500 kroner. Med alt utstyret på bilen vi testet, blir prisen 942 100 kroner.

TEKNISKE DATA -

Ford Ranger Wildtrak Double Cab 2,0 EcoBlue

Motor, cm³:  1996

Gir:  10-trinns automat

Effekt, hk:  205

Dreiemoment, Nm:  500 

Egenvekt, kg:  2431

Tilhengervekt, kg:  3500/750

Maks nyttelast, kg:  922

Lengde/bredde/høyde, cm:  537/221*/188

Akselavstand, cm:  327

Bakkeklaring, cm:  26

Vadedybde, cm:  80

Innfallsvinkel, grader:  28

Standard dekkdimensjon:  255/65 R18 

Forbruk, l/mil (WLTP): 1,04

CO₂-utslipp, g/km: 271

0–100 km/t, fabrikk, sek:  10,2

Toppfart, km/t:  180

LASTEPLAN:

Lenge, cm:  156

Bredde, cm: 158

Bredde, cm (mellom hjulhusene):  122

Dybde, cm:  53

Ankringspunkter lasteplan:  4

Uttak, lasteplan:  12V/230V 

Pris, fra kr: 831 500

Pris, testbil kr: 942 100

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn