Prøvekjørt: Ford F-150 Lightning Lariat

Familielastebilen overrasker oss positivt på flere områder

Drømmen om familiebil med lasteplan er ikke lenger bare en drøm, og for 1,2 millioner kroner må 5,9 meter lange Ford F-150 Lightning sies å være svært mye elbil for pengene.

Pluss ikon
<b>MYE BIL FOR PENGENE:</b> En konvensjonell pickup med fire seter koster like mye som en luksus-SUV i Norge. Men siden Lightning er elektrisk får en diger pickup med fem seter til en svært hyggelig pris, bilens størrelse og ytelser tatt i betraktning. 
MYE BIL FOR PENGENE: En konvensjonell pickup med fire seter koster like mye som en luksus-SUV i Norge. Men siden Lightning er elektrisk får en diger pickup med fem seter til en svært hyggelig pris, bilens størrelse og ytelser tatt i betraktning.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Ok, Maxus var først ute med elektrisk pickup i Norge, men at den neste elektriske pickupen ikke ble Ranger eller Hilux, men digre F-150 var det kanskje ikke så mange som så for seg.

Men nå er den her: Den elektriske versjonen av USAs mest solgte bil, 47 år på rad, er i Norge, som det første markedet utenfor Nord-Amerika. 5,9 meter lange F-150 Lightning har 805 kilo nyttelast og en hengervekt på 3492 kilo.

Ikke oppsiktsvekkende tall i pickup-sammenheng men maksimal vogntogvekt er 6530 kilo.

Lasteplanet er 170 cm langt – 14 cm lengre enn Rangers – og det er nesten 1,3 meter mellom hjulkassene. Planet er utstyrt med lastekroker og to stikkontakter.

Lightning kan dermed brukes som «powerbank» til å lade alt fra verktøy til kjølebager. Ved en nødssituasjon skal den kunne forsyne en bolig med strøm for en kortere periode, ifølge Ford. 3

<b>STIG PÅ:</b> Stort lasteplan med stigetrinn og «rekkverk» som felles ut av lastelemmen. 
STIG PÅ: Stort lasteplan med stigetrinn og «rekkverk» som felles ut av lastelemmen.  Foto: Martin Jansen

60 graders belysning er en drøm for overlandere og campingturister. Bakluken åpnes og lukkes elektrisk og er utformet slik at den kan fungere som arbeidsbenk. Den kan utstyres med tvinger til holde planker eller annet materiale på plass slik at bakluken blir en sagbenk.

Metermål, koppholdere og brusopptrekker er her også. For å lette tilgangen til planet er bakluken utstyrt med utfellbar trappetrinn og håndtak.

<b>ROMMELIG:</b> Frunken rommer 400 liter og har eget rom til ladekabler under gulvet. 
ROMMELIG: Frunken rommer 400 liter og har eget rom til ladekabler under gulvet.  Foto: Martin Jansen

Det er plass til 400 liter under panseret, og «frunken» åpnes elektrisk, er utstyrt med kroker til å henge poser på og er i tillegg belyst. Bilen er en femseter, og det er oseaner av sitte­plass i baksetet.

Der er det tilgang på et rikelig antall kopp- og flaskeholdere, USB-uttak, 12V og 230V. Uten passasjerer kan bak­setene enkelt vippes opp, noe som åpenbarer enormt med lasteplass bak forsetene.

Ikke stiv bakaksel

F-150 Lightning har rammekonstruksjon, men ikke bladfjærer. Den er første F-150 med uavhengig hjuloppheng bak i stedet for stiv bakaksel. Det hjelper på kjørekomforten på vanlig vei. Den 2,9 tonn tunge bilen ligger på veien som om den skulle være belagt med skinner.

Den føles trygg og forutsigbar selv på piggfrie vinterdekk på isete underlag, som det var under hele testperioden. En kunne kanskje forvente en ganske rustikk kjøreopplevelse bak rattet, men F-150 Lightning er langt mer raffinert enn forventet. Styringen er ikke ullen, men oppleves tvert om passe tung med god styrefølelse.

<b>KOMFORT:</b> Med enpedalskjøring sørger motorbremsen for at den digre bilen skrubber passe bestemt uten at man må ty til bremsepedalen før det virkelig gjelder. Lightning er første F-150 med uavhengig hjuloppheng bak i stedet for stiv bakaksel, noe som øker komforten. 
KOMFORT: Med enpedalskjøring sørger motorbremsen for at den digre bilen skrubber passe bestemt uten at man må ty til bremsepedalen før det virkelig gjelder. Lightning er første F-150 med uavhengig hjuloppheng bak i stedet for stiv bakaksel, noe som øker komforten.  Foto: Martin Jansen

Her er ingen V8-velklang selvsagt, men til gjengjeld går den ekstremt stille. Den er en av de mest stillegående bilene vi har kjørt.

Freden i kupeen bidrar til å gjøre F-150 Lightning til en svært komfortabel bil. Setene er store og bekvemme, men uten mye sidestøtte dersom man ønsker slikt.

At pedalenes stilling kan justeres (elektrisk) gjør det enkelt å finne en god sittestilling. Rattet høyde- og lengde­justeres manuelt. Med 452 hestekrefter og et dreiemoment på 1050 Nm er krefter aldri noe savn. 0–100 km/t skal den greie på 5,1 sekunder, 1,5 sekunder tregere enn R-versjonen av F-150 Raptor som har 5,2-liters kompressormatet V8.

<b>RYGGEHJELP FOR HENGER:</b> F-150 Lightning kommer med Fords nye SYNC4 infotainment­system og en 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Fra denne kan du blant annet få full oversikt over hvor mye vekt du til enhver tid har på lasteplanet med «On-board-Scales». Med Pro Trailer Backup-assistenten blir også rygging med tilhenger langt enklere da du kan overvåke ryggingen fra SYNC-skjermen og manøvrere bil og henger ved hjelp av et eget roteringshjul. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard. 
RYGGEHJELP FOR HENGER: F-150 Lightning kommer med Fords nye SYNC4 infotainment­system og en 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Fra denne kan du blant annet få full oversikt over hvor mye vekt du til enhver tid har på lasteplanet med «On-board-Scales». Med Pro Trailer Backup-assistenten blir også rygging med tilhenger langt enklere da du kan overvåke ryggingen fra SYNC-skjermen og manøvrere bil og henger ved hjelp av et eget roteringshjul. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard.  Foto: Martin Jansen

Arbeids- og spisebord

Oversikten fra førerplassen er majestetisk og ved rygging får du hjelp av 360-graders kamera og varsellyder. Midtkonsollen er 35 centimeter bred og rommer et gigantisk oppbevaringsrom. En konvensjonelt utformet girspak er også av det rause slaget.

ARBEIDSBORD: Girspaken kan felles ned slik at den brede midtkonsollen kan forvandles til et arbeidsbord.
ARBEIDSBORD: Girspaken kan felles ned slik at den brede midtkonsollen kan forvandles til et arbeidsbord. Foto: Martin Jansen

Spaken kan felles ned elektrisk slik at midtkonsollen kan forvandles til en arbeidsbenk eller matbord. Fisker Ocean har sine utfellbare taco-bord, men de blir småtterier mot F-150 digre pizzabord.

Les også: Test Fisker Ocean: Fire ting gjør at Fisker Ocean virkelig skiller seg ut på en positiv måte

I USA selges Lightning i fire versjoner: Pro, XLT, Lariat og Platinum. Pro leveres kun med den minste batteripakken på 98 kWt netto, mens toppmodellen Platinum kun kommer med det største batteriet på 131 kWt netto. Vi kjørte Lariat med 98 kWt.

<b>MAT:</b> … eller spisebord. 
MAT: … eller spisebord.  Foto: Martin Jansen

Oppvarmede og ventilerte forseter er standard. Det er også oppvarmede sidespeil. Det litt pussige er at den ikke har rattvarme, noe vi gjerne skulle hatt i den bitende kuldeperioden da den digre pickupen ble testet.

Derimot er intelligent adaptiv cruise­kontroll, blindsonevarsling og andre nyttige førerassistentprogrammer standard. Det samme med Bang & Olufsen-anlegg med åtte høyttalere og subwoofer.

Har du kjørt Ford Mustang Mach-e vil du kjenne igjen betjeningen av multimedia, kjøreassistenter og kjøremodus, men det er noe flere knapper i Lightning.

Den store vertikale berøringsskjermen er den samme som i Ford Mustang Mach-e. På den kan du velge mellom kjøremodusene, Normal, Sport, Offroad eller Tauing. F-150 Lightning har i tillegg ytterligere et par hjelpeprogrammer for henger.

<b>FAMILIEBIL:</b> F-150 Lightning er en femseter og det er enormt med plass baki. Med den rause frunken kan du ha med mye bagasje uten å måtte bruke hard-top. 
FAMILIEBIL: F-150 Lightning er en femseter og det er enormt med plass baki. Med den rause frunken kan du ha med mye bagasje uten å måtte bruke hard-top.  Foto: Martin Jansen
<b>ENKELT:</b> Uten passasjerer kan setene enkelt vippes opp.
ENKELT: Uten passasjerer kan setene enkelt vippes opp. Foto: Martin Jansen

Rekkevidde og lading

F-150 Lightning er utstyrt med et 98 kWt batteri (netto) som skal gi en rekkevidde på maks 386 kilometer, som er ifølge den amerikanske EPA-standarden som er strengere enn den europeiske WLTP-standarden for forbruk og rekkevidde.

Ford-en er aldri i nærheten av oppgitt rekkevidde i testperioden, noe som ikke er rart fordi den sammenfalt med en periode med rekordkulde der det aldri ble varmere enn minus åtte. På det kaldeste var det minus 39.

Kulden resulterte i at kjørecomputeren på et tidspunkt oppga 125 kilometer rekkevidde med 78 prosent batteri­kapasitet. Oppgitt forbruk er 1,87 kWt per mil, men kulden bidrar til at vi ligger på et forbruk på massive 3,8 kWt gjennom hele testperioden. Vi ender opp med en estimert rekkevidde på 300 kilometer.

De lave temperaturene gjør at det også kreves mer energi for å varme opp den digre kupeen, og det preger også ladeeffekten. Maks ladehastighet er 150 kW.

<b>KULDEPERIODE:</b> Det var svært lave temperaturer under hele testperioden, noe som ga utslag på rekkevidde og ladehastighet. 
KULDEPERIODE: Det var svært lave temperaturer under hele testperioden, noe som ga utslag på rekkevidde og ladehastighet.  Foto: Martin Jansen

I 14 minusgrader trillet vi inn til en 150 kW-ladestolpe med 42 prosent batterikapasitet og 107 km rekkevidde ifølge kjørecomputeren. Batteriet var da varmt etter et par timers kjøring. Snitthastigheten ender på 84 kW. Etter 80 prosent falt ladehastigheten til 40 kW.

Basert på erfaringer med å lade andre elbiler i slik kulde, så er 42 til 80 prosent på rett under halvtimen godkjent. Vi avslutter på 85 prosent etter 34 minutters økt og kjører av gårde med 275 kilometer rekkevidde. I andre ladeøkter, også under svært kalde forhold, oppnår vi maks 107 kW ladehastighet.

Forskjell: Svært lave temperaturer gir ikke overraskende et helt annet strømforbruk og ditto rekkevidde enn god sommertemperatur..
Forskjell: Svært lave temperaturer gir ikke overraskende et helt annet strømforbruk og ditto rekkevidde enn god sommertemperatur.. Foto: Martin Jansen
Forbruk: 3,8 kWt per mil mot 2,4 kWt per mil på sommerføre.
Forbruk: 3,8 kWt per mil mot 2,4 kWt per mil på sommerføre. Foto: Martin Jansen

Rekkevidden er kanskje største ulempen med Ford F-150 Lightning dersom vi sammenligner med fossile søsken med 87 liters drivstofftank – selv om 386 kilometer trolig er realistisk rekkevidde i varme perioder. Det er vår erfaring etter å ha testet bilen i god sommertemperatur.

TUNGVEKTER: 2,9 tonn egenvekt kan gi enkelte utfordringer med førerkort klasse B.
TUNGVEKTER: 2,9 tonn egenvekt kan gi enkelte utfordringer med førerkort klasse B. Foto: Martin Jansen

Etter å ha kjørt 592 kilometer i juni 2024, viser kjørecomputeren et forbruk på 2,4 kWt per mil. Det gir en estimert rekkevidde rundt 420 kilometer. På en 150 kW-lader oppnår vi en maks ladehastighet på 130 kW. Vi starter en ladeøkt på 42 prosent batterikapasitet. Etter 26 minutter har vi 82 prosent.

At den ikke har varmepumpe, sånn at du ikke kan forvarme bil og batteri, er en ulempe, men det kommer. F-150 Lightning er lansert med varmepumpe for modellår 2024 i USA.

Komfort: Ford F-150 Lightning er blant de mest stillegående og komfortable bilene vi har kjørt.
Komfort: Ford F-150 Lightning er blant de mest stillegående og komfortable bilene vi har kjørt. Foto: Martin Jansen

Bilene som leveres i Norge er imidlertid 2023-modeller. En egenvekt på 2,9 tonn gir også begrensninger når det gjelder nyttelast dersom man har førerkort godkjent for kun 3,5 tonn totalvekt.

Vi Menn Bil mener:

1 183 000 kroner for Ford F-150 Lightning Lariat er enormt mange kilo bil for pengene. Den kjører som en luksusbil og har en rekke tiltalende aspekter som overskygger enkelte ulemper.

TEKNISKE DATA

Ford F-150 Lightning Lariat

Motor: 2xEL

Batterikapasitet, kWt, netto: 98

Rekkevidde, WLTP, km: 429

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,9

Effekt, hk/kW: 452/337

Dreiemoment, Nm: 1050

Egenvekt, kg: 2890

Tilhengervekt, kg: 3492

Nyttelast, kg: 805

Lengde/bredde/høyde, cm: 591/203/199

Akselavstand, cm: 370

Lasteplan, cm L/B: 170/129

Bakkeklaring, cm: 21

Vadedybde, cm: 60

Standard dekkdimmesjon: 275/60/R20

Ombordlader, kW: 11

Hurtiglading, kW: 150

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,1

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 1 183 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2024