Prøvekjørt: Ford F-150 Lightning Lariat
Familielastebilen overrasker oss positivt på flere områder
Drømmen om familiebil med lasteplan er ikke lenger bare en drøm, og for 1,2 millioner kroner må 5,9 meter lange Ford F-150 Lightning sies å være svært mye elbil for pengene.
Ok, Maxus var først ute med elektrisk pickup i Norge, men at den neste elektriske pickupen ikke ble Ranger eller Hilux, men digre F-150 var det kanskje ikke så mange som så for seg.
Men nå er den her: Den elektriske versjonen av USAs mest solgte bil, 47 år på rad, er i Norge, som det første markedet utenfor Nord-Amerika. 5,9 meter lange F-150 Lightning har 805 kilo nyttelast og en hengervekt på 3492 kilo.
Ikke oppsiktsvekkende tall i pickup-sammenheng men maksimal vogntogvekt er 6530 kilo.
Lasteplanet er 170 cm langt – 14 cm lengre enn Rangers – og det er nesten 1,3 meter mellom hjulkassene. Planet er utstyrt med lastekroker og to stikkontakter.
Lightning kan dermed brukes som «powerbank» til å lade alt fra verktøy til kjølebager. Ved en nødssituasjon skal den kunne forsyne en bolig med strøm for en kortere periode, ifølge Ford. 3
60 graders belysning er en drøm for overlandere og campingturister. Bakluken åpnes og lukkes elektrisk og er utformet slik at den kan fungere som arbeidsbenk. Den kan utstyres med tvinger til holde planker eller annet materiale på plass slik at bakluken blir en sagbenk.
Metermål, koppholdere og brusopptrekker er her også. For å lette tilgangen til planet er bakluken utstyrt med utfellbar trappetrinn og håndtak.
Det er plass til 400 liter under panseret, og «frunken» åpnes elektrisk, er utstyrt med kroker til å henge poser på og er i tillegg belyst. Bilen er en femseter, og det er oseaner av sitteplass i baksetet.
Der er det tilgang på et rikelig antall kopp- og flaskeholdere, USB-uttak, 12V og 230V. Uten passasjerer kan baksetene enkelt vippes opp, noe som åpenbarer enormt med lasteplass bak forsetene.
Ikke stiv bakaksel
F-150 Lightning har rammekonstruksjon, men ikke bladfjærer. Den er første F-150 med uavhengig hjuloppheng bak i stedet for stiv bakaksel. Det hjelper på kjørekomforten på vanlig vei. Den 2,9 tonn tunge bilen ligger på veien som om den skulle være belagt med skinner.
Den føles trygg og forutsigbar selv på piggfrie vinterdekk på isete underlag, som det var under hele testperioden. En kunne kanskje forvente en ganske rustikk kjøreopplevelse bak rattet, men F-150 Lightning er langt mer raffinert enn forventet. Styringen er ikke ullen, men oppleves tvert om passe tung med god styrefølelse.
Her er ingen V8-velklang selvsagt, men til gjengjeld går den ekstremt stille. Den er en av de mest stillegående bilene vi har kjørt.
Freden i kupeen bidrar til å gjøre F-150 Lightning til en svært komfortabel bil. Setene er store og bekvemme, men uten mye sidestøtte dersom man ønsker slikt.
At pedalenes stilling kan justeres (elektrisk) gjør det enkelt å finne en god sittestilling. Rattet høyde- og lengdejusteres manuelt. Med 452 hestekrefter og et dreiemoment på 1050 Nm er krefter aldri noe savn. 0–100 km/t skal den greie på 5,1 sekunder, 1,5 sekunder tregere enn R-versjonen av F-150 Raptor som har 5,2-liters kompressormatet V8.
Arbeids- og spisebord
Oversikten fra førerplassen er majestetisk og ved rygging får du hjelp av 360-graders kamera og varsellyder. Midtkonsollen er 35 centimeter bred og rommer et gigantisk oppbevaringsrom. En konvensjonelt utformet girspak er også av det rause slaget.
Spaken kan felles ned elektrisk slik at midtkonsollen kan forvandles til en arbeidsbenk eller matbord. Fisker Ocean har sine utfellbare taco-bord, men de blir småtterier mot F-150 digre pizzabord.
Les også: Test Fisker Ocean: Fire ting gjør at Fisker Ocean virkelig skiller seg ut på en positiv måte
I USA selges Lightning i fire versjoner: Pro, XLT, Lariat og Platinum. Pro leveres kun med den minste batteripakken på 98 kWt netto, mens toppmodellen Platinum kun kommer med det største batteriet på 131 kWt netto. Vi kjørte Lariat med 98 kWt.
Oppvarmede og ventilerte forseter er standard. Det er også oppvarmede sidespeil. Det litt pussige er at den ikke har rattvarme, noe vi gjerne skulle hatt i den bitende kuldeperioden da den digre pickupen ble testet.
Derimot er intelligent adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling og andre nyttige førerassistentprogrammer standard. Det samme med Bang & Olufsen-anlegg med åtte høyttalere og subwoofer.
Har du kjørt Ford Mustang Mach-e vil du kjenne igjen betjeningen av multimedia, kjøreassistenter og kjøremodus, men det er noe flere knapper i Lightning.
Den store vertikale berøringsskjermen er den samme som i Ford Mustang Mach-e. På den kan du velge mellom kjøremodusene, Normal, Sport, Offroad eller Tauing. F-150 Lightning har i tillegg ytterligere et par hjelpeprogrammer for henger.
Rekkevidde og lading
F-150 Lightning er utstyrt med et 98 kWt batteri (netto) som skal gi en rekkevidde på maks 386 kilometer, som er ifølge den amerikanske EPA-standarden som er strengere enn den europeiske WLTP-standarden for forbruk og rekkevidde.
Ford-en er aldri i nærheten av oppgitt rekkevidde i testperioden, noe som ikke er rart fordi den sammenfalt med en periode med rekordkulde der det aldri ble varmere enn minus åtte. På det kaldeste var det minus 39.
Kulden resulterte i at kjørecomputeren på et tidspunkt oppga 125 kilometer rekkevidde med 78 prosent batterikapasitet. Oppgitt forbruk er 1,87 kWt per mil, men kulden bidrar til at vi ligger på et forbruk på massive 3,8 kWt gjennom hele testperioden. Vi ender opp med en estimert rekkevidde på 300 kilometer.
De lave temperaturene gjør at det også kreves mer energi for å varme opp den digre kupeen, og det preger også ladeeffekten. Maks ladehastighet er 150 kW.
I 14 minusgrader trillet vi inn til en 150 kW-ladestolpe med 42 prosent batterikapasitet og 107 km rekkevidde ifølge kjørecomputeren. Batteriet var da varmt etter et par timers kjøring. Snitthastigheten ender på 84 kW. Etter 80 prosent falt ladehastigheten til 40 kW.
Basert på erfaringer med å lade andre elbiler i slik kulde, så er 42 til 80 prosent på rett under halvtimen godkjent. Vi avslutter på 85 prosent etter 34 minutters økt og kjører av gårde med 275 kilometer rekkevidde. I andre ladeøkter, også under svært kalde forhold, oppnår vi maks 107 kW ladehastighet.
Rekkevidden er kanskje største ulempen med Ford F-150 Lightning dersom vi sammenligner med fossile søsken med 87 liters drivstofftank – selv om 386 kilometer trolig er realistisk rekkevidde i varme perioder. Det er vår erfaring etter å ha testet bilen i god sommertemperatur.
Etter å ha kjørt 592 kilometer i juni 2024, viser kjørecomputeren et forbruk på 2,4 kWt per mil. Det gir en estimert rekkevidde rundt 420 kilometer. På en 150 kW-lader oppnår vi en maks ladehastighet på 130 kW. Vi starter en ladeøkt på 42 prosent batterikapasitet. Etter 26 minutter har vi 82 prosent.
At den ikke har varmepumpe, sånn at du ikke kan forvarme bil og batteri, er en ulempe, men det kommer. F-150 Lightning er lansert med varmepumpe for modellår 2024 i USA.
Bilene som leveres i Norge er imidlertid 2023-modeller. En egenvekt på 2,9 tonn gir også begrensninger når det gjelder nyttelast dersom man har førerkort godkjent for kun 3,5 tonn totalvekt.
Vi Menn Bil mener:
1 183 000 kroner for Ford F-150 Lightning Lariat er enormt mange kilo bil for pengene. Den kjører som en luksusbil og har en rekke tiltalende aspekter som overskygger enkelte ulemper.
TEKNISKE DATA
Ford F-150 Lightning Lariat
Motor: 2xEL
Batterikapasitet, kWt, netto: 98
Rekkevidde, WLTP, km: 429
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,9
Effekt, hk/kW: 452/337
Dreiemoment, Nm: 1050
Egenvekt, kg: 2890
Tilhengervekt, kg: 3492
Nyttelast, kg: 805
Lengde/bredde/høyde, cm: 591/203/199
Akselavstand, cm: 370
Lasteplan, cm L/B: 170/129
Bakkeklaring, cm: 21
Vadedybde, cm: 60
Standard dekkdimmesjon: 275/60/R20
Ombordlader, kW: 11
Hurtiglading, kW: 150
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,1
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 1 183 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2024