Ford Ranger PHEV

Kommer som plug i-hybrid

Kan kjøres elektrisk, men fortsatt trekke tungt. 

<b>TREKKER TUNGT:</b> Som de ande Ranger-versjonene kan den ladbare hybriden trekke 3,5 tonn.  
TREKKER TUNGT: Som de ande Ranger-versjonene kan den ladbare hybriden trekke 3,5 tonn.   Foto: Produsenten/John Roe
Først publisert Sist oppdatert

Ford Ranger er Europas mest solgte pickup og i Norge er det bare Toyota Hilux som selger bedre. Ranger kommer i flere varianter og nå kommer en versjon som utvider tilbudet ytterligere og i en litt annen retning, en ladbar hybrid. Den ble vist frem for første gang på den store næringslivmessa IAA Transportation i Hanover i september.

Les også: Test: Ford Ranger Wildtrak: Kommer med et lite trinn som du vil sette stor pris på

Kraftig dreiemoment

Drivlinjen i Ranger PHEV kombinerer en 2,3-liters EcoBoost bensinmotor med en 75 kW elmotor. Motoriseringen gir et dreiemomentet på 690 Nm, det kraftigste av noensinne i en serieprodusert Ranger. 279 hestekrefter er mer enn enn Ranger med treliters V6 turbodiesel.

<b>REKKEVIDDE:</b> Med fullt batteri kan Ranger PHEV kjøres elektrisk i opptil 45 kilometer.
REKKEVIDDE: Med fullt batteri kan Ranger PHEV kjøres elektrisk i opptil 45 kilometer. Foto: Produsenten/John Roe

Et batteri med 11,8 kWt nettokapasitet skal gi en elektrisk rekkevidde rundt 45 kilometer. Elektrifiseringen til tross, Ranger PHEV kan trekke henger på 3,5 tonn som de andre Ranger-versjonene. Nyttelasten er oppgitt til 890 kilo, som er litt mindre enn dieselvariantene.

Les også: Test: Ford Ranger Raptor: Pickupen som oppfører seg som en sportsbil

<b>EUROPADEBUT:</b> Den ladbare Ranger-utgaven hadde europapremiere på den store IAA Transportation-messa i Hannover. 
EUROPADEBUT: Den ladbare Ranger-utgaven hadde europapremiere på den store IAA Transportation-messa i Hannover.  Foto: Produsenten

Ranger PHEV har flere kjøremoduser, som også inkluderer programmer for mer krevende underlag. Bilen kan kjøres som hybrid, der den veksler mellom elmotoren og Ecoboost-motoren.

Eller helt elektrisk så lenge det er strøm på batteriet. Ulempen er at den trolig blir tørst når batteriet er tomt og det primært er bensinmotoren som skal drive bilen. Den er trolig tyngre enn en standard Ranger med toliters diesel.

Smart sportsbøyle

Den ladbare versjonen har en funksjon de andre Ranger-utgavene ikke kan tilby: PHEV-utgaven kan ikke bare ta imot strøm, den kan også levere strøm.

Fra kontakter på lasteplanet kan standardsystemet på 2,3 kW (10 A) lade opp batterier og forsyne mindre elektriske verktøy med strøm. Betaler du ekstra kan pickupen fås med 6,9 kW (16 A), som gjør det mulig å forsyne tyngre utstyr med strøm, som kraftigere håndverktøy, klimaanlegg og stormkjøkken. Eller brukes til å lade el-sykkel.

<b>POWERBANK:</b> Du kan bruke bilen til å forsyne elektriske verktøy med strøm. 
POWERBANK: Du kan bruke bilen til å forsyne elektriske verktøy med strøm.  Foto: Produsenten/John Roe

Ranger som plug in-hybrid kommer i versjonene XLT og Wildtrak. Lanseringsversjonen er en Stormtrak-utgave med 18-tommers aluminiumsfelger, egne stylingdetaljer, LED Matrix-frontlykter, 360-graders kamera og Bang & Olufsen-anlegg.

<b>SMART LØSNING:</b> Sportsbøylen kan skyves (Flexible Rack System) helt bak på planet. Kombinasjonen med takgrind gjør det enklere å frakte lange gjenstander. Den skyvbare sportsbøylen ble introdusert med spesialversjonen Wildtrak X. I tillegg til PHEV-versjonen kan Flexible Rack leveres til XLT, Limited og Wildtrak. 
SMART LØSNING: Sportsbøylen kan skyves (Flexible Rack System) helt bak på planet. Kombinasjonen med takgrind gjør det enklere å frakte lange gjenstander. Den skyvbare sportsbøylen ble introdusert med spesialversjonen Wildtrak X. I tillegg til PHEV-versjonen kan Flexible Rack leveres til XLT, Limited og Wildtrak.  Foto: Produsenten

Les også: Ford dytter på med spesialversjoner av Ranger - denne kan det bli rift om

Den kommer også standard med elektronisk assistent for rygging med henger. Dessuten kommer den med justerbar sportsbøyle og takgrind som gjør det enklere å frakte lange ting som planker, lister eller surfebrett.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn