God sikt når du kjører

Ekspertenes beste tips: Slik blir frontruta helt ren

En ren frontrute kan være forskjellen på liv og død. Slik sikrer du deg god sikt med en helt ren frontrute.

<b>GOD SIKT:</b> En ren frontrute med nyere vindusviskere er viktig for god sikt.
GOD SIKT: En ren frontrute med nyere vindusviskere er viktig for god sikt. Foto: iStock / Getty Images Plus
Først publisert Sist oppdatert

Salt, skitt, sludd, snø eller kanskje en lav sol. Vindusviskerne jobber febrilsk mens vindusspylervæsken kjemper for å gi oss en liten glippe, slik at vi ser hvor veien går.

Vi har alle vært der – og vi ser nesten ingen ting gjennom frontruta på bilen.

Ekspertenes beste råd

– Det beste tipset er å sørge for at man har gode vindusviskere og bruker rikelig med vindusspylervæske når man først må spyle rutene rene, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han sier at man bør bytte vindusviskerne dersom de lager striper når de er i bruk.

Vidundermiddel mot trafikkfilm

Sødal oppfordrer også bilistene til å vaske frontruten hyppig for å sikre god sikt.

<b>VASK INNSIDEN:</b> Innsiden av frontruten er ofte mer møkkete enn man tror. Trafikkfilmen som legger seg der bidrar til dårligere sikt.
VASK INNSIDEN: Innsiden av frontruten er ofte mer møkkete enn man tror. Trafikkfilmen som legger seg der bidrar til dårligere sikt. Foto: Reidar Talset

– Mange glemmer også at man må vaske innsiden av frontruten. Her legger det seg ofte skitt og trafikkfilm, som det kan være vanskelig å fjerne. Et vidundermiddel mot trafikkfilm er å helle noen dråper salmiakk i en bøtte med varmt vann som man vasker innsiden av frontruten med. Salmiakk løser opp trafikkfilmen og gir deg en helt ren rute. Dette kan også brukes på utsiden av frontruten, sier Sødal.

Trafikkfilm er et tynt lag av møkk, fett og forurensning som legger seg på frontruta og som er vanskelig å fjerne. Trafikkfilm legger seg både på innsiden og utsiden av frontruta og de andre bilrutene.

Se mer
<b>TIPS:</b> – Salmiakk i vaskebøtta gjør underverker for trafikkfilmen på frontruta, sier Nils Sødal i NAF.
TIPS: – Salmiakk i vaskebøtta gjør underverker for trafikkfilmen på frontruta, sier Nils Sødal i NAF. Foto: NAF

Fjerner salt fra frontruten

– Salt er det store problemet om vinteren. Saltet binder seg lett til glasset og legger seg som en hvit hinne over frontruta. Her finnes det et produkt som vi har erfart fungerer veldig bra. Det heter Salt-X. Det tar tak i saltmolekylene og gjør at saltet renner av bilen. En kork av Salt-X i bilens spylervæsketank gjør underverker, sier Andreas Skotner, som er sjef for produkter og opplæring hos Bilpleiekongen.

LES OGSÅ: Dette er det viktigste du gjør når du vasker bilen

Vask vindusviskerne

Nyttige tips for ren frontrute

<b>FARLIG:</b> Dårlige vindusviskere i kombinasjon med saltsprut er potensielt livsfarlig.
  • Sørg for å ha nye vindusviskere
  • Vask frontruten regelmessig – innvendig og utvendig
  • Vask vindusviskerne jevnlig
  • Ha alltid en ekstra dunk spylevæske i bilen
  • Fjern trafikkfilm fra frontruten med varmt vann med noen dråper salmiakk
  • En kork Salt-X i spylervæsketanken bidrar til å fjerne salt fra frontruten

Selv om du har gode vindusviskere, krever også disse litt omtanke.

– Vindusviskerne er av gummi og tiltrekker seg mye skitt. Gummi tåler godt en alkalisk såpe - en såpe med høy pH-verdi. Den kan godt ha en pH-verdi på 10. Jo høyere pH-verdi, til mer renser den, tipser Skotner om.

Det hjelper derfor om du jevnlig vasker over selve gummilisten på vindusviskeren, slik at flaten som er i kontakt med frontruten er fri for skitt og møkk.

Forsegling hjelper

Kampen mot salt, skitt, snø og is bør imidlertid starte lenge før du sliter med å se ut frontruta.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

– En forsegling av frontruten er et godt tips for å hindre at skitt og snø fester seg til glasset. En forsegling skaper en hydrofobisk effekt som gjør at vann, skitt og smuss ikke fester seg like lett og det gjør det lettere å holde frontruten ren. I tillegg vil både regn, is og snø lettere blåse av når man kjører, sier Skotner. Han sier det finnes mange gode produkter for forsegling av frontruter, men anbefaler Rain-X.

– Det er en av de mest kjente og den er enkel å påføre for en som ikke har brukt denne typen produkter tidligere, sier Skotner.

Husk frontlyktene

Nye biler med LED-lykter har en ekstra utfordring: Varmeutviklingen er ikke høy nok til at snø og is smelter.

– Moderne biler mangler ofte lyktespylere og lyktevisker, så det er lurt å følge litt ekstra med og passe på å fjerne snø, is og sørge for at lyktene også er rene, sier Sødal.

Andreas Skotner advarer likevel mot å la seg friste til å bruke samme produkter på frontlyktene som på frontruten.

– De fleste frontlykter består av mye plast. Da kan plasten reagere, og man kan få en såkalt «regnbueeffekt». Her anbefaler vi at man bruker noe mer nøytralt. For en vanlig forbruker holder det å vokse lykteglassene godt og så vedlikeholde med en sprayvoks gjennom vinteren. Her er det bare å spraye på og så tørke av, sier han.

Han sier en slik behandling vi bidra til at snø og is lettere forsvinner fra frontlyktene, men at saltet fortsatt vil legge en film på lyktene.

Kjøp riktig vindusspylervæske

De fleste vindusspylervæskene som selges i butikk og på bensin- og ladestasjoner har gjerne en kuldebegrensning på 15 minusgrader.

– Det holder stort sett for de fleste i Norge. Skulle gradestokken krype under 15 minusgrader en liten stund vil man bare oppleve at spylervæsken blir mer slush-aktig. De som bor i områder der det ofte er kaldere, er nok klar over at de må ha spylervæske som tåler temperaturer som kryper under minus 15 grader, sier Sødal.

Les også: (+) De klassiske «Norgesbilene»: Før toppet de ønskelisten til norske bilkjøpere. Slik klarer de seg nå

<b>VASK BILEN:</b> Om vinteren bør du vaske bilen hyppigere enn om sommeren på grunn av saltet. Tar du samtidig en grundig vask av frontruten, så bidrar det til bedre sikt.
VASK BILEN: Om vinteren bør du vaske bilen hyppigere enn om sommeren på grunn av saltet. Tar du samtidig en grundig vask av frontruten, så bidrar det til bedre sikt. Foto: Reidar Talset

Vask bilen ofte om vinteren

Det er ikke bare frontruten som blir full av salt og møkk om vinteren. Hele bilen blir lagt i «saltlake» om du kjører på veier som saltes.

Nils Sødal i NAF anbefaler at man vasker bilen ofte om vinteren. Det bidrar til god sikt også ut gjennom bilens bak- og siderutene.

– Det mange ikke tenker over, er at man bør vaske bilen oftere om vinteren enn om sommeren på grunn av saltet. Det er viktig å få fjernet saltet så ofte som mulig, slik at man unngår rust, sier han.

Kan koste deg dyrt

Kjører du av gårde mens det fortsatt ligger is på store deler av bilrutene? Da er du ikke alene, men det kan koste deg dyrt. Hvis du har skrapt vindusviskerområdet og de fremste sidevinduene fritt for snø is og dugg, slipper du unna reaksjon fra politiet. Hvis du blir stoppet og har skrapte mindre enn dette, venter minst et forenklet forelegg på 3700 kroner. Er mindre enn halve frontruten skrapt, blir det anmeldelse, og hvis det er skrapt mindre enn et A4-ark, blir det anmeldelse og førerkortbeslag.

Ifølge Frende Forsikring så har UP skrevet ut 1359 forenklede forelegg for kjøring med for dårlig sikt de siste tre årene. Likevel svarer mer enn 40 prosent i en landsomfattende undersøkelse at de kjører før bilrutene er fri for is og dugg.

RISIKABELT: Dette er ikke tilfredsstillende sikt, og kan straffes med bot og inndragning av førerkort.
RISIKABELT: Dette er ikke tilfredsstillende sikt, og kan straffes med bot og inndragning av førerkort. Foto: Frende Forsikring

- Det er skremmende, og toppen av latskap. Andre bilister, gående og syklister må kunne forvente at du ser dem. Hvis du kjører uten fri sikt kjører du halvveis i blinde, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.

- Hvis du ikke har god nok sikt til alle retninger bør det si seg selv at du ikke skal kjøre, sier han.

Dersom du forårsaker en bilulykke og dårlig sikt er en del av årsaken, kan du bli tiltalt av politiet. Du kan også havne i fengsel i tillegg til bot og inndratt førerkort.

- Det er ikke verdt å ta slik risiko, vær så snill å la være. Det tar ikke lang tid å skrape ruten, selv om det er ubehagelig å stå ute i kulda, sier Ytre-Hauge.

Du risikerer også null hjelp fra forsikringsselskapet ditt.

- Vi ser det som grovt uaktsomt å ikke skrape rutene skikkelig. Et forsikringsselskap vil normalt redusere erstatningen og i verste fall kan den falle helt bort. Da blir de to minuttene du sparte svært kostbare, sier fagsjefen i Frende.

Les også: (+) 8 trinn til ren motor

Slik får du skinnende ren frontrute

Fra Bilvaskeboken har vi hentet følgende anbefalte produkter dersom du vil ta en fullstendig vask, rens og forsegling av frontruten. Start med glassrens, foreta en såkalt «wipedown» før du går løs med glassforseglingen. Les bruksanvisningen godt på de produktene du velger å bruke.

Du bør ha en god glassrens som minimerer risikoen for å etterlate irriterende striper. For eksempel Autoglaze Glassklar, Swissvax Crystal, GTechniq G6 eller Chemical Guys Streek Free.

Mikrofiberkluter som er beregnet til bruk på glass da disse ikke loer.

Du kan med fordel ha litt lofritt tørkepapir ved siden av for å tørke og polere bort rester av glassrensen. Mikrofiber er ikke alltid like godt til dette på glass. «Torky», som du får kjøpt på din lokale matvarebutikk, er utmerket.

Såkalt “wipedown”, også kjent som IPA (isopropanol alcohol), er kjekt å ha til å få bort oljerester eller andre produkter fra glass. Du får en krystallklar overflate som er klar for forsegling. Wipedown kan kjøpes ferdig, men du kan også lage din egen miks ved å blande batterivann og Blårens 50/50. Ikke bruk wipedown/IPA på innsiden av ruter med solfilm.

Glasspolish og -forsegling er et midler som kan legges utvendig på bilens ruter, og gjør at vann hurtig preller av når bilen er i fart. Slik minimerer du bruk av vindusviskere. Samtidig blir fremtidig utvendig vask og vedlikehold av rutene enklere, og insekter, sevje og kvae fester seg ikke like godt. Vinterstid vil heller ikke is ha like godt feste, og skrapingen blir dermed lettere. Velg for eksempel GTechniq G4 glasspolish og GTechniq G5 glassforsegling. CarPro CeriGlass, Max Protect Ultimate Glass Coat og Nanolex Glass Ultra er også populære forseglinger. Du bør alltid bruke glasspolish (ikke det samme som glassrens) før glassforsegling. Dette for å skape maksimal feste og holdbarhet. Du kan gjerne bruke poleringsmaskin og en fin pute sammen med glasspolish. Det letter arbeidet og du slipper såre og støle armer.

Vi gjør oppmerksom på at «Bilvaskeboka» er utgitt av Story House Egmont, som også eier klikk.no