Slik unngår du startproblemer i kulda
Derfor får bilen din flatt batteri
Med rekordkulde mange steder, opplever flere den synkende følelsen: Du vrir på nøkkelen eller trykker på startknappen. Og det skjer absolutt ingenting. Vi forteller deg hva du kan gjøre for å unngå problemet, og hvordan du ordner opp når du først står der.
Det har vært en tøff vinter mange steder, med gode, gammeldagse vintertemperaturer på under minus 20 grader.
Det setter bilens startbatteri på prøve, og allerede ved minus 10 grader kan du oppleve at din firehjulte venn blir tungstartet, eller ikke vil dra i gang i det hele tatt, om batteriet ikke er i topp stand.
Flere forhold påvirker 12-voltsbatteriet i kulda, men heldigvis er det relativt enkle – men muligens glemte tips gjennom flere milde vintre – som gjør at du slipper en telefon til NAF eller Viking.
Og må du ringe etter hjelp, er det trøst i felles skjebne. NAF forteller at de i 2023 rykket ut til 30 000 bilister med flatt startbatteri.
Småkjøringsutfordringen
Batterier er generelt sett ikke så glad i mange minusgrader. Uten å dykke altfor dypt i den tekniske materien, dreier det seg om at de kjemiske prosessene i batteriet går langsommere, samt at den innvendige motstanden blir større og reduserer evnen til høyt kraftuttak.
Som når du vrir på tenningsnøkkelen, og i stedet for at alle hestene melder seg klare til galopp, hører den seige lyden av en startmotor på synkende kurve.
I tillegg til batteriets iboende kuldeegenskaper, fører også andre ting til at du ender opp med å trekke fram startkablene eller mobiltelefonen. I kulda blir motoroljen stiv og startmotoren må jobbe hardere for å dra i gang motoren.
Småkjøring – særlig i kaldt vær – er en sikker vei mot startproblemer. Mange kaldstarter krever sitt av batteriet, og det blir for kort tid til opplading mellom turene.
Suger strøm
I kulde og mørke bruker vi i tillegg lys, varmetråder i bakruten, setevarme, høy viftehastighet og dunker på med musikk mens trafikken kryper sakte framover.
På mange, særlig eldre biler, trenger du litt turtall på motoren for at dynamoen kan levere tilstrekkelig effekt for å lade batteriet. Og kjører du ukritisk rundt med mange, tunge strømforbrukere, gjør du jobben for dynamo og batteri enda vanskeligere.
Dermed er et godt og helt gratis råd å ikke bruke mer strøm enn du trenger. Og du husker selvsagt å skru av strømforbrukerne når du stopper motoren? Ellers risikerer du at de slår seg på sammen med tenningen, og det hjelper ikke akkurat på kaldstarten. Det er også bortimot gratis å stelle pent med batteriet.
I dag trenger de færreste 12-voltsbatterier å etterfylles, men har du et med korker til å åpnes, skal du bruke destillert vann til formålet. Rengjøring og vedlikehold av batteripoler og elektriske forbindelser er nok også et område det syndes på.
NAF anbefaler at batteriet vaskes forsiktig med såpevann, skylles og tørkes. Vaselin, syrefritt fett, en dusj med CRC eller lignende på de rene batteripolene er også rene spa-oppholdet for batteriet. Sjekk samtidig at polskoene og ledningene på disse ser ok ut.
Gjelder også elbiler
Det er lett å tenke seg at elbileiere kan hoppe bukk over problematikken med 12-volts batteri i kulda, men slik er det med få unntak ikke. Høyspenningsbatteriet brukes til i hovedsak til kjøring, mens 12-volts batteriet tar seg av mange av de samme oppgavene som i en bensin- eller dieselbil. Også ved oppstart.
– Startvansker gjelder ikke, som mange tror, bare biler med forbrenningsmotor. Også elbiler er utsatt for problemer med flate batterier. På disse bilene er ofte startbatteriet mindre, noe som kan gjøre elbilene enda mer utsatt, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Peder Skøyen, leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp, forteller til motor.no at det er samme mønster og mengde problemer i kulda. 12-volts batteriet er tomt, og verken fossilbiller eller elbiler vil starte. Forskjellige elbiler har ulike systemer for å vedlikeholde 12-volts batteriet, så sjekk gjerne hva som gjelder for din bil. Det kan spare deg for ubehagelige overraskelser.
Moderne batterilader
Mistenker du at batteriet ikke holder mål, eller opplever startproblemer, kan det være på tide å fiske fram bankkortet. Avhengig av bruk, batteritype og vedlikehold kan et 12-voltsbatteri vare fra tre–seks år. Beholder du et batteri for lenge er det en god investering i mulige problemer. Ikke bare når det kommer til start, men på nyere biler med mye elektronikk kan det også føre til feilmeldinger og funksjonssvikt.
For de fleste er det enkleste å ta en kjapp verkstedskontroll av tilstanden på batteriet, gjerne også om bilens ladesystem leverer nok strøm. Hvis tilstanden er bra, kan du vurdere å investere i en moderne batterilader. De er langt enklere og sikrere i bruk enn de gamle modellene som kunne ødelegge et batteri.
I 2022 testet vi CS One, en av toppmodellene fra svenske CTEK, og fant ut at den både var allsidig og enkel i bruk. Blant annet finner den selv ut polariteten på batteri, slik at du kan koble den til uten å bry deg om pluss og minus, mens finurlig ladeteknologi tilpasser seg batteri og temperatur, og har to innstillinger for rekondisjonering av batteriet.
Det sistnevnte er viktig, for slike funksjoner kan hjelpe mot vanlige problemer i blybatterier, eksempelvis om det danner seg krystaller på platene, eller om du får et syresjikt i batteriet. Begge deler påvirker batteriegenskapene negativt.
Dette du være klar over
Gjør-det-selv folket er en utdøende rase i en verden der vi betaler for å få ting gjort. Nye biler gjør det ikke enklere, siden de har lite å by på for de fingernemme. For de fleste er den beste løsningen å bytte batteri på verksted. Enten du gjør det ene eller andre, er det likevel greit å være klar over at et startbatteri ikke bare er et startbatteri. Her er noen viktige ting du kan være klar over:
Tradisjonelt syrebatteri: Rimelig basisbatteri som sjelden tåler dyp utlading særlig bra
EFB-batteri: Tåler flere ladesykluser og har bedre egenskaper ved dyp utladning
AGM-batteri: Tåler høyt energiforbruk og dyp utladning langt bedre
Mange moderne biler, blant annet med start/stopp-teknikk og mye elektronikk skal ha en av de sistnevnte batteritypene.
Ah = Amperetimer = kapasitet: De fleste er kjent med at batterikapasiteten varierer med bilmodellen, og at batteriet må tilfredsstille bilprodusentens spesifikasjoner.
CCA-betegnelsen er mindre kjent (CCA = Cold Cranking Amps = startstrømstyrke ved 18 minusgrader), men beskriver batteriets evne til å levere startstrøm i kaldt vær. Jo høyere tall, desto bedre.
I tillegg har batteriene forskjellig formfaktor og polplassering for å passe ulike bilmodeller. Noe du kan hygge deg med i hyllene hos Biltema, eller overlate til proffene.
Ha med starthjelp
Hvis sjansene for startnekt en kald vintermorgen er overhengende, vil en moderne starthjelp være en ekstra sikkerhet. Det fungerer bedre enn å løpe ut i veien og veive med et sett startkabler.
En ny starthjelp er kompakt og oppbevares i bilen, dessuten er de enkle å koble til batteriet. I mange tilfelle dobler de som powerbank til mobiltelefoner eller annen elektronikk.
Bare pass på at du kjøper en som dekker kraftbehovet i din bil og ikke minst: At du har nok strøm på den når behovet melder seg.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn
Denne saken ble første gang publisert 11/01 2024, og sist oppdatert 11/01 2024.