Tema: Vinterdekk
Leter du etter vinterdekket som dekker alle forhold perfekt? Glem det
Det kan være komplisert å finne frem til riktig vinterdekk for din bil og kjøreforhold for intet dekk passer perfekt til alt. Vi forsøker oss på en kort oppklaring.
Litt spøkefullt kan man si at du ideelt sett skulle hatt tre dekksett i løpet av en typisk vintertur i Norge, eksempelvis over fjellet fra Østlandet til Vestlandskysten.
Da hadde det vært fint med en fast type piggfridekk med gode asfaltegenskaper på E6 nordover.
Et stykke opp i Gudbrandsdalen ville det være fornuftig å bytte til mykere piggfridekk med godt grep på fast snødekke over fjellet.
I nedkjøringen på vestsiden er det selvsagt væromslag, regn og våt is – det er bare å få på piggdekkene. Vel nede i dalen og i retning kysten er det mildt og våt asfalt. Da passer det å hente frem dekkene du startet med i Oslo igjen.
Her i Norge dominerer de piggfrie modellene vinterdekkmarkedet med rundt 70 prosent av salget, mens piggdekk tar brorparten av de resterende 30 prosentene. Her er det også et markert geografisk skille, der våre nordlige landsdeler naturlig nok liker seg best på piggdekk.
Men også sørpå synes særlig eiere av tunge SUV- og elbilmodeller at pigger er trygt de få gangene det er virkelig glatt på vei til hytta. For det er på hardt snødekke, eller ulike typer isunderlag – og særlig når isen er våt – at piggdekkene har sin styrke og utvilsomme sikkerhetsgevinst. Det gjelder spesielt eldre biler uten støttesystemer.
Den viktigste endringen
Etter vår oppfatning har den viktigste endringen på vinterdekkfronten de siste årene kommet ved mer nyanserte egenskaper på de nordiske piggfridekkene. I overgangsfasen fra pigg til piggfritt var det overdreven oppmerksomhet på arktiske kjøreforhold, noe som dyrket frem dekk der egenskaper på is og snø ble prioritert.
Mange nye veier, bedre vintervedlikehold samt værforhold i retning av bar/våt asfalt, slaps og lett snøføre, gjør at det ikke nødvendigvis er riktig valg. Heller ikke elbiler på to til tre tonn kler myke piggfridekk spesielt godt.
Tradisjonelt sett har Continental og Nokian ledet an på rene vinteregenskaper, og ifølge de siste dekktestene samt våre mange tusen testkilometer på de nevnte dekkene, tilsier at det fortsatt stemmer.
Samtidig leverer andre produsenter piggfri vinterdekk der egenskapene på barmark er svært gode, mens vinteregenskapene fortsatt holder god standard.
Fra dekktester og egne testerfaringer peker blant annet nykommeren fra Goodyear, samt modeller fra Michelin og Pirelli seg ut. De kan være gode kompromisser mellom daglig kjøring på bare/våte veier og helgeturer til fjells.
Unødig frykt
Uttrykket «kontinentale vinterdekk» har en tendens til å spre unødig frykt hos norske bilister. Men særlig tunge elbiler med høy effekt har gjort dekktypen mer aktuell.
De siste par årene har vi kjørt flere elbiler og noen bensin/dieselbiler på til dels speilglatt vinterføre uten at vi hverken har stått fast, kjørt av veien eller opplevd disse dekkene som noen usikkerhetsfaktor.
Dermed er mulighetene til å finne et dekk som passer dine behov langt bedre enn tidligere. Og det er en utvikling vi alle kan sette pris på.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil 01| 2024
Denne saken ble første gang publisert 10/01 2024, og sist oppdatert 12/01 2024.