BMW M3 CS Touring
Fyker rett inn på listen over de mest ekstreme familiebilene
Spesialversjonen av BMW M3 Touring skal produseres i et begrenset antall. Billig er den ikke.
Synes man ikke BMW M3 Competition Touring med 530 hestekrefter er heftig nok, så er det nå klart for spesialversjonen BMW M3 CS Touring der M-avdelingen har hentet ut enda mer krefter av den treliters rekkesekseren med TwinTurbo: 550 hestekrefter og et dreiemoment på 650 Nm. Kreftene, en lynrask åttetrinns M Steptronic-girkasse og M xDrive firehjulsdrift, setter bilen i stand til å gjøre null til hundre på 3,5 sekunder. Det er riktignok bare ett tidel raskere enn Competition-utgaven.
0-200 km/t skal den greie 11,7 sekunder, og mellomakselerasjon fra 80-120 km/t skal gå unna på 2,7 sekunder i fjerdegir. Toppfarten er elektronisk sperret på 300 km/t. Forbruket er oppgitt til 1,05 liter på mila (WLTP)
Det adaptive M-understellet er finjustert til CS-utgaven og elementer i karbonforsterket plast (CFRP) har redusert egenvekten til 1850 kilo, 15 kilo mindre enn Competition-versjonen. Blant annet panseret, luftinntak, leppe, sidespeildekslene og diffusoren er i CFRP. Som en tydelig motorsportreferanse lyser LED-frontlyktene i det karakteristiske gule lyset kjent fra GT-racingbiler.
Les også: Prøvekjørt: BMW M5 CS: Den råeste BMW-en vi noensinne har kjørt
Bremser til 122 800 kroner
CS-versjonen kommer standard med M Compound-bremser med kalipere lakkert i rødt eller svart. Det er også mulig å velge M karbon-keramiske bremser til 122 800 kroner ekstra, der kaliperne fås i rødt eller matt gull. Standardutstyret inkluderer smidde M-lettmetallfelger i en eksklusiv dobbelteiker-design, tilgjengelig i matt Gold Bronze eller mattsvart.
Felgene måler 19 tommer foran og 20 tommer bak, og leveres standard med banehjul (275/35 ZR19 foran, 285/30 ZR20 bak). Som alternativ kan man uten ekstra kostnad velge sportshjul i samme dimensjoner. Ultra-track-felger koster 31 000 kroner ekstra.
Les også: Prøvekjørt: Nye BMW M5 Touring: Vill, men plutselig ganske snill
Familiebilaspektene
Innvendig kommer den med de svært kjørefokuserte, men ikke direkte ukomfortable M Carbon-bøttesetene. I likhet M sportsseter kan de justeres i mange retninger og passer også til lengre kjøreturer.
Samtidig er setene gode nok for racerbanen, siden de er kompatible med flerpunktsbelter og har meget god sidestøtte. En belyst CS-logo fremhever motorsport-looken.
De relativt ekstreme aspektene til tross, familiebilaspektene er ivaretatt med Isofix-fester for barneseter i baksetet og et bagasjerom på 500 liter. Baksetene har 40:20:40-split og felles seteryggen ned, har du 1510 liter tilgjengelig.
Les også: Duellen: Alfa Romeo Stelvio QV eller BMW M3 Touring Competition: Et ekstremt vanskelig valg
Lite ekstraustyr
M3 CS Touring produseres i et begrenset opplag og koster fra 2 439 000 kroner. Til sammenligning starter M3 Competition Touring på 1 705 608 kroner. Listen over mulig ekstrautstyr til CS-versjonen er kort til BMW å være. I tillegg til de allerede nevnte karbonkeramiske bremsene og felgene, dreier det seg om ekstrautstyr som rattvarme (3400 kroner), akustisk isolerte ruter (2500 kroner) og Driving Assistant til 11 200 kroner.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn