BMW M3 CS Touring 

Fyker rett inn på listen over de mest ekstreme familiebilene

Spesialversjonen av BMW M3 Touring skal produseres i et begrenset antall. Billig er den ikke.

<b>SPESIALVERSJON:</b> Frontelementer og panser i karbonforsterket plast. Den svarte modellbetegnelsen på den øverste av de to horisontale grillribbenene er innrammet av en rød konturlinje, som også går igjen på modellbetegnelsen foran og bak. Som en tydelig motorsportreferanse lyser LED-frontlyktene i det karakteristiske gule lyset kjent fra GT-racingbiler.
SPESIALVERSJON: Frontelementer og panser i karbonforsterket plast. Den svarte modellbetegnelsen på den øverste av de to horisontale grillribbenene er innrammet av en rød konturlinje, som også går igjen på modellbetegnelsen foran og bak. Som en tydelig motorsportreferanse lyser LED-frontlyktene i det karakteristiske gule lyset kjent fra GT-racingbiler. Foto: Uwe Fischer
Først publisert

Synes man ikke BMW M3 Competition Touring med 530 hestekrefter er heftig nok, så er det nå klart for spesialversjonen BMW M3 CS Touring der M-avdelingen har hentet ut enda mer krefter av den treliters rekkesekseren med TwinTurbo: 550 hestekrefter og et dreiemoment på 650 Nm. Kreftene, en lynrask åttetrinns M Steptronic-girkasse og M xDrive firehjulsdrift, setter bilen i stand til å gjøre null til hundre på 3,5 sekunder. Det er riktignok bare ett tidel raskere enn Competition-utgaven.

<b>EKSKLUSIVE DETALJER:</b> Taket og den modellspesifikke takspoileren er lakkert i høyglans svart. En annen eksklusiv designdetalj er den røde kanten rundt takspoileren.
EKSKLUSIVE DETALJER: Taket og den modellspesifikke takspoileren er lakkert i høyglans svart. En annen eksklusiv designdetalj er den røde kanten rundt takspoileren. Foto: Uwe Fischer

0-200 km/t skal den greie 11,7 sekunder, og mellomakselerasjon fra 80-120 km/t skal gå unna på 2,7 sekunder i fjerdegir. Toppfarten er elektronisk sperret på 300 km/t. Forbruket er oppgitt til 1,05 liter på mila (WLTP)

Det adaptive M-understellet er finjustert til CS-utgaven og elementer i karbonforsterket plast (CFRP) har redusert egenvekten til 1850 kilo, 15 kilo mindre enn Competition-versjonen. Blant annet panseret, luftinntak, leppe, sidespeildekslene og diffusoren er i CFRP. Som en tydelig motorsportreferanse lyser LED-frontlyktene i det karakteristiske gule lyset kjent fra GT-racingbiler.

Les også: Prøvekjørt: BMW M5 CS: Den råeste BMW-en vi noensinne har kjørt

Bremser til 122 800 kroner

CS-versjonen kommer standard med M Compound-bremser med kalipere lakkert i rødt eller svart. Det er også mulig å velge M karbon-keramiske bremser til 122 800 kroner ekstra, der kaliperne fås i rødt eller matt gull. Standardutstyret inkluderer smidde M-lettmetallfelger i en eksklusiv dobbelteiker-design, tilgjengelig i matt Gold Bronze eller mattsvart.

<b>HEFTIG:</b> M4 CS er noe av det morsomste vi har kjørt. Nå har CS-modifiseringen også kommet til M3 Touring. 
HEFTIG: M4 CS er noe av det morsomste vi har kjørt. Nå har CS-modifiseringen også kommet til M3 Touring.  Foto: Martin Jansen

Felgene måler 19 tommer foran og 20 tommer bak, og leveres standard med banehjul (275/35 ZR19 foran, 285/30 ZR20 bak). Som alternativ kan man uten ekstra kostnad velge sportshjul i samme dimensjoner. Ultra-track-felger koster 31 000 kroner ekstra.

Les også: Prøvekjørt: Nye BMW M5 Touring: Vill, men plutselig ganske snill

Familiebilaspektene

Innvendig kommer den med de svært kjørefokuserte, men ikke direkte ukomfortable M Carbon-bøttesetene. I likhet M sportsseter kan de justeres i mange retninger og passer også til lengre kjøreturer.

<b>BØTTESETER:</b> BMW M3 CS Touring kommer med de samme bøttesetene som M4 CS. De er sportsorienterte, men mer komfortable enn de kanskje ser ut. 
BØTTESETER: BMW M3 CS Touring kommer med de samme bøttesetene som M4 CS. De er sportsorienterte, men mer komfortable enn de kanskje ser ut.  Foto: Martin Jansen

Samtidig er setene gode nok for racerbanen, siden de er kompatible med flerpunktsbelter og har meget god sidestøtte. En belyst CS-logo fremhever motorsport-looken.

De relativt ekstreme aspektene til tross, familiebilaspektene er ivaretatt med Isofix-fester for barneseter i baksetet og et bagasjerom på 500 liter. Baksetene har 40:20:40-split og felles seteryggen ned, har du 1510 liter tilgjengelig.

<b>FAMILIEBIL:</b> Isofix-fester, 40:20:40-splitt på bakseteryggen og et bagasjeromsvolum på 500 liter. 
FAMILIEBIL: Isofix-fester, 40:20:40-splitt på bakseteryggen og et bagasjeromsvolum på 500 liter.  Foto: Uwe Fischer

Les også: Duellen: Alfa Romeo Stelvio QV eller BMW M3 Touring Competition: Et ekstremt vanskelig valg

Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Pluss ikon
Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg

Lite ekstraustyr

M3 CS Touring produseres i et begrenset opplag og koster fra 2 439 000 kroner. Til sammenligning starter M3 Competition Touring på 1 705 608 kroner. Listen over mulig ekstrautstyr til CS-versjonen er kort til BMW å være. I tillegg til de allerede nevnte karbonkeramiske bremsene og felgene, dreier det seg om ekstrautstyr som rattvarme (3400 kroner), akustisk isolerte ruter (2500 kroner) og Driving Assistant til 11 200 kroner.

<b>VERDENSPREMIERE:</b> Betegnende nok hadde M3 CS Touring verdenspremiere på den legendariske Mount Panorama Circuit i Bathurst, Australia. Bilen skal produseres i et begrenset antall. 
VERDENSPREMIERE: Betegnende nok hadde M3 CS Touring verdenspremiere på den legendariske Mount Panorama Circuit i Bathurst, Australia. Bilen skal produseres i et begrenset antall.  Foto: DANIEL KALISZ / RACE PROJECT

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn