Prøvekjørt: BMW M2

Her blir du stilt overfor valgets kval

Det er en valgkamp. Det står imidlertid ikke mellom rødt eller blått, men hvor mye du vil gjøre selv for fremdriften. 

Pluss ikon
<b>NYTT DESIGN:</b> Nye BMW M2 har fått et ganske annet uttrykk enn første generasjon. Fronten domineres av den rammeløse grillen og de store luftinntakene, pakket inn i nesten rektangulære former
NYTT DESIGN: Nye BMW M2 har fått et ganske annet uttrykk enn første generasjon. Fronten domineres av den rammeløse grillen og de store luftinntakene, pakket inn i nesten rektangulære former Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

1,2 millioner kroner er mye penger for en 458 centimeter lang bil, men så byr nye BMW M2 på innholdsrike centimetere.

For under panseret sitter en treliters rekkesekser med doble turboer. M2 ble introdusert i 2016 som det yngste medlemmet i M-familien.

Da vi testet den samme år slo den pusten ut av journalisten enda den hadde 90 færre hestekrefter enn dagens versjon.

Les også: Her finner du vår test av første generasjon BMW M2

Det sier sitt. Nye M2 varter opp med hele 460 hestekrefter som alle sendes til bakhjulene. For noe xDrive-firehjulstrekk har ikke M2.

Riktignok fordeler en sportsdifferensial kreftene mellom bakhjulene, men du får ikke noe hjelp av forhjulene. Og det er det egentlig bare å omfavne. Fraværet av firehjulstrekk gir bilen et anslag av skrekkblandet fryd, særlig på våt veibane.

<b>KANTETE:</b> M2 er blitt mer kantete i formen enn forgjengeren. Hekken domineres av distinkte linjer – og ikke minst de fire enderørene. Sportseksos sørger for et kledelig lydbilde.
KANTETE: M2 er blitt mer kantete i formen enn forgjengeren. Hekken domineres av distinkte linjer – og ikke minst de fire enderørene. Sportseksos sørger for et kledelig lydbilde. Foto: Martin Jansen

50-årsjubileum

BMW M-avdelingen fylte 50 år i fjor og i den anledning ble nye M2 lansert. M2 er blitt cirka fire centimeter bredere enn forgjengeren, men utformingen bidrar til at den ser enda bredere og lavere ut. Designet er kraftig endret sammenlignet med førstegenerasjonens mer avrundede proporsjoner.

M2 er blitt langt mer rektangulær og muskuløs i formene takket være kraftige utbygg, blant annet noen solide med bokser med nesten helt firkantene luftinntak foran forhjulene.

Selv den tradisjonelle nyregrillen er ikke spesielt nyrete, men mer firkantet enn den noensinne har vært. De fire fete enderørene er blant de få sirkulære elementene, og er rammet inn av to solide utbygg og støtfangerens helt vannrett linje.

<b>KJØREFOKUSERT:</b> Idiotsikker layout som gir mest mulig fokus på kjøring
KJØREFOKUSERT: Idiotsikker layout som gir mest mulig fokus på kjøring Foto: Martin Jansen

Bredt spekter

Om M2 er blitt mer kantete i formen, så er kjøreopplevelsen heller smidig. Den mestrer alt fra daglig og traurig kjøring i lusetempo over utallige fartshumper og overflater som mest minner om et lappeteppe av asfalt, til banekjøring med med track-modus på og stabilitetskontrollen av.

M-merkevaren skaper en forventning som stive saker, men det adaptive sportsunderstellet fra M-avdelingen gjør at M2 presterer over et svært bredt spekter av øvelser.

Sett motoren i efficient-modus, understell, styring og bremser i komfort og M2 er en komfortabel kjøreopplevelse sportsunderstellet tatt i betraktning.

Men villdyret er bare noen tastetrykk unna. Når motor og understell står i sport plus og traction-kontrollen er skrudd helt eller delvis av (du kan trinnvis justere iveren til stabilitetskontrollen), så er M2 plutselig en helt annen opplevelse. Da brummer det også ekstra fra sportseksosen som akkompagnerer og forsterker opplevelsen av fyrig sportsbil.

<b>KREFTER:</b> M2 kommer med samme treliters rekkesekser som M3 og M4, men med noe færre hestekrefter. 
KREFTER: M2 kommer med samme treliters rekkesekser som M3 og M4, men med noe færre hestekrefter.  Foto: Martin Jansen

Ekstreme seter

M2 gjør 0-100 km/t på drøyt fire sekunder og er enormt rask i mellomregistertet. Med M Driver’s Package til 27 100 kroner øker toppfarten fra 250 til 285 km/t, men det er egentlig av akademisk interesse i Norge.

Førerstøtte: Godt polstrede sportsseter er standard. M2 kan også leveres med bøtteseter i karbon
Førerstøtte: Godt polstrede sportsseter er standard. M2 kan også leveres med bøtteseter i karbon Foto: Martin Jansen

Finn en svingete landevei med 80-fartsgrense og kjenn hvordan understell og styringen eksellerer.

Du kan få M2 med noen temmelig ekstreme bøtteseter i karbon til 58 800 kroner. Disse setene er kompatible med flerpunktsbelte og dermed egnet for racing.

Som støpt: M2 kan også fås med karbonbøtteseter. Bildet er fra BMW M5 CS.
Som støpt: M2 kan også fås med karbonbøtteseter. Bildet er fra BMW M5 CS. Foto: Martin Jansen

Vi har stiftet bekjentskap med karbonsetene i M3 og M5 CS og synes de kan bli i stiveste laget til daglig. M2 kommer standard med godt polstrede sportsseter som er langt mer komfortable - samtidig som de gir tilstrekkelig sidestøtte når det svinger.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av BMW M5 CS

Les også: Sportsbilduellen: BMW M3 Competition mot Audi RS3

<b>STANDARD:</b> M2 kommer standard med adaptiv M-understell, M sportsdifferensial og M Servotronic-styring som justere karakteren etter hastighet og kjøremodus. Den ruller på 19-tommers hjul foran og 20-tommer bak.
STANDARD: M2 kommer standard med adaptiv M-understell, M sportsdifferensial og M Servotronic-styring som justere karakteren etter hastighet og kjøremodus. Den ruller på 19-tommers hjul foran og 20-tommer bak. Foto: Martin Jansen

Manuell, eller?

Så er vi kommet 1000-kronersspørsmålet, eller egentlig 5000-kronersspørsmålet: Manuell eller automat? Er du opptatt av propert sportsbilimage og vil ha noe å briske deg med i vennegjengen, så er manuell girkasse det korrekte svaret.

Jeg var innstilt på at manuelt gir ville være det riktige valget for M2, men er ikke så sikker lenger. Det er riktignok fryktelig morsomt med manuelt gir. Det gir en helt egen følelse av å mestre bil på en nærmest gammeldags måte.

På den annen side, så er den åttetrinns automatkassa så rask og så bra at den ikke kan ignoreres. Med Drivelogic kan du velge sjaltehastigheten på giret. I tillegg kan du overstyre girkassa med karbonhendlene foran rattet, noe som gir en følelse av å være i kontroll.

<b>RETRO:</b> Manuelt gir på en bakhjulsdreven bil med masse hestekrefter er en sjelden og forfriskende opplevelse. 15 prosent av de som har bestilt M2 i Norge har valgt manuelt gir.  
RETRO: Manuelt gir på en bakhjulsdreven bil med masse hestekrefter er en sjelden og forfriskende opplevelse. 15 prosent av de som har bestilt M2 i Norge har valgt manuelt gir.  

Den manuelle sekstrinns girkassa er smidig og behagelig og ikke typisk sportsbilkantete. Dessuten har femte- og sjettegiret et bredt register, noe som innebærer at du ikke trenger å gire ned ustanselig de gangene du ønsker mer bedagelig kjøring.

Likevel, det er komfortabelt med automatgir ved køkjøring, noe det er plenty av i Norge. Automatgir gjør også at du får med adaptiv cruisekontroll, noe du må greie deg uten med manuell girkasse. Kanskje ikke en voldsom forsakelse.

TEKNISKE DATA

BMW M2 (automat) BMW M2 (manuell)

Motor, cm³: 2993 2993

Effekt, kW/hk: 338/460 338/460

Dreiemoment, Nm: 550 550

Egenvekt, m/fører, kg: 1725 1700

Lengde/bredde/høyde, cm: 458/189/140 458/189/140

Akselavstand, cm: 275 275

Bakkeklaring, cm: 12,3 12,3

Bagasjerom, liter: 390 390

Nyttelast, kg: 430 455

Taklast, kg: 75 75

Standard dekkdimensjon: F: 275/35 19 B:285/30 20 F: 275/35 19 B:285/30 20

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,98 1,02

CO₂-utslipp, g/km: 222 230

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,1 4,3

0-200 km/t, fabrikk, sek: 13,5 14,3

Toppfart, km/t: 250 250

Pris fra, kr: 1 177 800 1 220 551

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 45 2023