1946 Mercury Town Sedan

Peder glemte aldri farfars bil. Da sjansen bød seg, nølte han ikke et sekund

Peder Danielsen glemte aldri farfarens staselige Mercury Town Sedan. Da sjansen bød seg til å skaffe en maken, var ikke Danielsen vond å be, selv om det betød en reise over dammen.

<b>STASELIG:</b> Peder Danielsen fra Drammen er vokst opp med farfars 1946 Mercury Town Sedan. Bilen ble hugget i 1966, men Peder fant en maken i USA som nå ruller i Drammens gater. Mercury hadde litt lengre akselavstand og totallengde sammenlignet med Ford fra samme år. 
STASELIG: Peder Danielsen fra Drammen er vokst opp med farfars 1946 Mercury Town Sedan. Bilen ble hugget i 1966, men Peder fant en maken i USA som nå ruller i Drammens gater. Mercury hadde litt lengre akselavstand og totallengde sammenlignet med Ford fra samme år.  Foto: Tormod Magelssen
Først publisert Sist oppdatert

Da andre verdenskrig var over og hverdagen så smått kom tilbake, ble det igjen satt i gang bilproduksjon for det sivile markedet. Med noen hederlige unntak, var det stort sett snakk om å sette i produksjon modellene som stammet fra slutten av trettiårene.

USA kom som kjent ikke med i krigen før angrepet på Pearl Harbor 7. desember 1941. Det betydde at de hadde sivil bilproduksjon frem til 1942-modellene.

Dermed var det disse som ble satt i produksjon som årsmodell 1946. Blant de første amerikanske bilprodusentene med splitter nye modeller etter andre verdenskrig, kan vi nevne Kaiser, Frazer og Studebaker som alle kom som 1947-modeller.

«Big Three» i Detroit – General Motors, Ford og Chrysler – fortsatte med de gamle modellene frem til 1949, da også de kom med store nyheter på bilfronten.

<b>EVENTYRLIG OPPUSSING:</b> – Alt teknisk er gjennomgått, interiøret ble trukket om og en del av krommet er fornyet, ellers er karosseriet urørt slik jeg overtok den etter første eier, forteller Peder. 
EVENTYRLIG OPPUSSING: – Alt teknisk er gjennomgått, interiøret ble trukket om og en del av krommet er fornyet, ellers er karosseriet urørt slik jeg overtok den etter første eier, forteller Peder.  Foto: Tormod Magelssen
<b>FETETE:</b> Mercuryen hadde mye fetere listverk og blanke detaljer enn den billigere Ford-modellen. 
FETETE: Mercuryen hadde mye fetere listverk og blanke detaljer enn den billigere Ford-modellen.  Foto: Tormod Magelssen

Lansert i 1939

Mercury ble etablert i 1939 av Ford Motor Company, for å tette hullet mellom den billige Forden og den luksuriøse og dyre Lincoln. Mens de viktigste konkurrentene hadde flere merker i «salgspaletten», hadde nemlig Ford bare to; en billig og en dyr. Hvorfor i all verden introduserte de ikke et merke som passet inn mellom disse to tidligere?

Mest sannsynlig fordi det tok Edsel Ford lang tid å overtale faren Henry om at dette var det riktige grepet å ta. Man kan si mye om Henry Ford, men en stabeis var han.

Da Mercury endelig kom på banen i 1939, var det med en større bil enn Ford, med klare designtrekk fra storebror Lincoln Zephyr. Under panseret befant det seg en 95-hesters utgave av Fords velkjente sideventilerte V8-er.

Les også: (+) Runar bygde drømmebilen: – Mange mener det er galskap

Glansdagene: Stemningsbilde fra vinteren 1951. Bildene er tatt ved gården i Ås der farmoren til Peder vokste opp.
Glansdagene: Stemningsbilde fra vinteren 1951. Bildene er tatt ved gården i Ås der farmoren til Peder vokste opp. Foto: Privat
<b>FØR VERKSTED­HALLEN:</b> Slik så Mercuryen Peder hentet i Detroit Lakes i Minnesota i 2004 ut. Karosseriet var helt, men det meste ellers måtte restaureres.
FØR VERKSTED­HALLEN: Slik så Mercuryen Peder hentet i Detroit Lakes i Minnesota i 2004 ut. Karosseriet var helt, men det meste ellers måtte restaureres. Foto: Privat

Akselavstanden var lengre enn på Ford, og skulle øke ytterligere på 1940-modellen. I 1941 kunne Ford skryte av at de hadde fått 150 000 eiere til å bytte bil, ytterligere 80 000 kom til å kjøpe Mercury i 1941 også.

I 1942 ble det bare produsert 4430 eksemplarer av Mercury, før fabrikken gikk over til krigs­produksjon. Det var med 1942-modellen de skulle komme tilbake i 1946, året etter at Ford hadde omorganisert og samlet Mercury og Lincoln i et eget selskap: The Lincoln-Mercury Division. Planene var å komme med en helt ny modell, men det ble besluttet å videreføre den gamle ytterligere noen år.

1946-utgaven av Mercury var dermed i utgangspunktet en 1942-modell, med en litt endret grill, samt emblemer med «Mercury Eight» både i fronten og bak på bilen. Ellers var modellen jålete med raus bruk av blankt listverk og fetere støtfangere enn lillebror Ford.

<b>HÅNDMALT:</b> Stålfelgene med håndmalt pinstriping er urestaurerte, mens pyntering og kapsler er blitt pusset opp. 
HÅNDMALT: Stålfelgene med håndmalt pinstriping er urestaurerte, mens pyntering og kapsler er blitt pusset opp.  Foto: Tormod Magelssen
<b>SPIST OPP:</b> Hele interiøret er sydd opp i brunt skinn. Originalt var det stoff­interiør i bilen, men der hadde musene hatt fest i flere år. 
SPIST OPP: Hele interiøret er sydd opp i brunt skinn. Originalt var det stoff­interiør i bilen, men der hadde musene hatt fest i flere år.  Foto: Tormod Magelssen
<b>REKLAME:</b> «Mer av alt du vil ha med Mercury». Original­annonse for 1946 Mercury Town Sedan. 
REKLAME: «Mer av alt du vil ha med Mercury». Original­annonse for 1946 Mercury Town Sedan.  Foto: Produsenten

Drømmen om farfars bil

I Drammen holdt grosserer Peder Danielsen til. Han hadde eid mange fine biler før krigen, både Fiat, Essex og Dodge. Etter krigen var det på tide å kjøpe seg ny bil, og valget falt på en splitter ny Mercury Town Sedan som ble registrert på ham i februar 1947.

– Jeg husker godt bilen tilbake på femtitallet. Selv om faren min studerte i USA, og vi bodde der noen år, så var det alltid stas å komme hjem på besøk og bli med på tur i farfars Mercury, forteller Peder Danielsen, barnebarnet til grosserer Peder Danielsen.

Mercury Town Sedan

Motor:  Sideventilert V8

Volum:  239 cid/3900 cm³

Effekt:  100 hk ved 3800 o/min

Komp. forhold:  6,75:1

Forgasser:  Holley 94

Gir:  Tretrinns manuell girkasse

Drivhjul:  Bak

Fjæring:  Tverrgående bladfjær foran
 og bak, hevarmsdempere 

Akselavstand:  300 cm

Lengde:  513 cm

Bredde:  186 cm

Vekt u/fører:  1593 kg

Bremser:  Hydrauliske trommelbremser

Dekk:  6,50x15

Tot. prod.:  40 280 (1946- modell) 

Se mer

Han forteller videre at Mercuryen var i flittig bruk frem til farfaren døde i 1963.

– Mercuryen ble overtatt av faren min, som for øvrig også het Peder Danielsen. Han brukte den rett og slett opp. 11. november 1966 ble bilen levert til hugging. Det eneste som ble tatt vare på var originalradioen og skiltet fra AAA, American Automobile Association, legger han til.

Peder glemte aldri sin farfars Mercury, og etter hvert fikk han lyst til å skaffe seg en lik bil. I 2004 dukket det opp en annonse på nettet. En 1946 Mercury Town Sedan sto til salgs i USA, nærmere bestemt i Detroit Lakes i Minnesota. Det er en liten småby 75 kilometer øst for Fargo i North Dakota. Den hadde bare hatt én eier, men hadde stått lagret i mange år etter at han døde. Det var datteren som skulle selge bilen.

<b>V8:</b> Maskinisten er Fords velprøvde sideventilerte V8er på 100 hestekrefter. Både motor og girkasse er overhalt. 
V8: Maskinisten er Fords velprøvde sideventilerte V8er på 100 hestekrefter. Både motor og girkasse er overhalt.  Foto: Tormod Magelssen
<b>PÅKOSTET:</b> Klassisk dashbord og påkostet ratt. 
PÅKOSTET: Klassisk dashbord og påkostet ratt.  Foto: Tormod Magelssen
<b>FORTELLER SITT:</b> De slitte klistremerkene på sidevinduet bak vitner om en bil som har blitt brukt på lange ferieturer i Nord-Amerika. Tijuana, Mexico, Grand Canyon og Las Vegas kan nevnes. 
FORTELLER SITT: De slitte klistremerkene på sidevinduet bak vitner om en bil som har blitt brukt på lange ferieturer i Nord-Amerika. Tijuana, Mexico, Grand Canyon og Las Vegas kan nevnes.  Foto: Tormod Magelssen

Mye jobb

– Bilen var identisk med den farfar hadde kjøpt ny, så jeg bestemte meg for å reise over. Jeg tok med meg mine to brødre. Vi møtte datteren i Detroit Lakes og tok en prøvetur med bilen. Den var kjørbar, men det var masse som måtte gjøres. Tiden i garasjen hadde tæret på. Interiøret var mer eller mindre oppspist av mus. Men det ble handel og bilen kom etter hvert hjem på høsten, forteller Peder.

Bilen var mildt sagt i veldig dårlig stand, og Peder har fått utbedret alt av det tekniske og mekaniske. Interiør er trukket om i brunt skinn, mens lakken er original med dertil patina og skrammer fra et aktivt liv på amerikanske landeveier.

V8-eren og girkassa er overhalt, det er helt nytt elektrisk anlegg og bremsene er også overhalte. Motoren går fantastisk pent, ja nesten lydløst, men med den fine eksoslyden som bare en sideventilert åtter kan skape.

<b>AAA:</b> Mye blankt i fronten på Mercuryen. Legg merke til AAA-emblemet som også satt på farfars bil. 
AAA: Mye blankt i fronten på Mercuryen. Legg merke til AAA-emblemet som også satt på farfars bil.  Foto: Tormod Magelssen
<b>FARFARS RADIO:</b> Det eneste som ble tatt vare på fra farfarens opprinnelige Mercury er radioen, som er på plass i Peders Mercury. 
FARFARS RADIO: Det eneste som ble tatt vare på fra farfarens opprinnelige Mercury er radioen, som er på plass i Peders Mercury.  Foto: Tormod Magelssen
<b>ERSTATTET:</b> På dette bildet er Mercuryen utstyrt med norskmonterte retningsvisere (piler). Disse ble senere erstattet av oransje lamper. 
ERSTATTET: På dette bildet er Mercuryen utstyrt med norskmonterte retningsvisere (piler). Disse ble senere erstattet av oransje lamper.  Foto: Privat

– Det er tydelig at første eier brukte bilen på mange turer i USA. I det ene sidevinduet er det slitte dekaler fra forskjellige steder i USA og Mexico, sier Peder, som kan opplyse om at Mercury­en er en tro kopi av farfarens bil, som var i bruk fra februar 1947 og frem til den ble hugget i Drammen senhøstes 1966.

– Jeg har vært så heldig å få samme registreringsnummer. Bilen er en reise tilbake i tid. Det viser seg også at det kun 3900 enheter mellom disse to bilene, sier Peder.

Han vet ikke om det finnes en slik bil i Norge i dag, som er registrert og kjørbar. Det finnes noen få coupeer, men Peder har til gode å finne firedørsversjoner.

– Jeg synes det er ekstra stas at jeg er eier nummer to, sier Peder Danielsen.