Speedometeret viser sjelden riktig fart
Du kjører saktere enn du tror – disse bilene er verstingene
Mange biler har til dels store avvik mellom hva speedometeret viser og hastigheten du virkelig kjører med. Det kan ha store konsekvenser.
Mange kjenner seg igjen i situasjonen: Lengst fremme i en lang rekke av biler ligger det en svært lovlydig sjåfør.
En som gjerne tenker at med 80 km/t som maksimal fartsgrense, bør man nøye seg med 75 km/t. Og dukker det opp en fotoboks, kan man for sikkerhets skyld redusere hastigheten enda litt til.
Vi Menn måler speedometermisvisning på alle bilene vi tester i henholdsvis 50, 80 og 100 km/t. Toyota Auris Hybrid fra 2013 er en av bilene der vi har målt størst avvik mellom det speedometeret viser, og den virkelige hastigheten.
Hadde den ligget først i vår tenkte kø, ville det ikke gått i de 80 km/t som speedometeret viser, men i 71 km/t.
I beste fall forårsaker den ufrivillige saktekjøringen høyt blodtrykk og noen saftige gloser lenger bak i køen. I verste fall forbikjøringer med fare for ulykker.
Mer utbredt enn mange tror
Og stor feilvisning på speedometeret er mer utbredt enn mange tror. Av de 920 bilene vi har testet fra 2010 og frem til i dag, har 335 av dem (drøyt 36 prosent) hatt virkelig hastighet på mellom 89–95 km/t når speedometeret viste 100 km/t.
I samme periode er det kun syv av de 920 bilene som har vist helt nøyaktig hastighet i 100 km/t. Et positivt trekk er at 351 biler (38 prosent) har det vi mener er et akseptabelt avvik. De går mellom 97–99 km/t når speedometeret viser 100 km/t.
Fornuftig med avvik
Et visst speedometer-avvik er nemlig fornuftig: Bilprodusentene vil slippe erstatningsansvar for at en sjåfør uforvarende har kjørt for fort, mens du som sjåfør har en viss sikkerhetsmargin mot fartsovertredelser.
De aller fleste av dagens biler har digitale dashbord og et vell av avanserte sensorer innebygget.
Det er nok en viktig forklaring på hvorfor andelen biler med stor speedometermisvisning er blitt merkbart lavere når vi ser på testene fra 2020 til 2023:
Bare 11 prosent av bilene viser 95 km/t eller mindre ved 100 km/t, mens 70 prosent av bilene viser mellom 97–100 km/t. Det er også en høyst påkrevet økning i presisjonen, siden avanserte cruisekontroller og ulike former for fartsgrensevarsling gjør det enda viktig å bli presentert korrekt hastighet.
Farts-app
I tidligere tider var man ofte avhengig av en NAF- eller verkstedsjekk av speedometeret for å fastslå misvisningen. Nå har de aller fleste av oss mobiltelefon med GPS, og det er bare å laste ned en app med fartsinformasjon for å få en indikasjon på misvisningen i din egen bil. Det finnes en håndfull speedometer-apper, og de vi har prøvd er nøyaktige nok.
Det viktigste for å gjennomføre en nøyaktig måling er å plassere mobiltelefonen slik at den har best mulig sikt mot GPS-satellittene, og kjøre et sted der det ikke er bygninger, høydedrag eller skog som skjermer mot signalene.
Gjerne med lite trafikk, slik at du kan holde jevn hastighet i 10–15 sekunder for stabil avlesning. Du kan også stille inn cruisekontrollen slik at det blir enklere å holde jevn fart under målingen.
Noen bilmerker utmerker seg i begge ender av skalaen. Toyota, Suzuki og Subaru dukker oftest opp i våre testresultater med det største avviket mellom virkelig hastighet og det speedometeret viser.
I presisjonsenden av skalaen kommer Tesla, der samtlige modeller går mellom 97–100 km/t når speedometeret viser 100 km/t.
Og at vi alle har omtrent samme informasjon når det kommer til den faktiske hastigheten vi kjører med, kan bare være av det gode ute på veien.
Viktigste feilkilder til misvisning
Opplever man stor forskjell mellom det speedometeret sier og hvor fort bilen faktisk går, er dette noen av de vanligste årsakene:
– Større/mindre dekkdimensjon enn godkjent
– Dekkslitasje
– Slitasje/feil på speedometer eller sensor
– Feil på elektronikk eller programvare
Misvisning hører med
Bilfabrikkene bygger som regel inn en viss grad av misvisning i bilenes speedometer. Kun en gang har vi målt en bil som gikk fortere enn fartsmåleren viste, og det skyldtes feil dekkdimensjon. Det er tre hovedgrunner til at fabrikkene gjør dette:
– Gir føreren en sikkerhetsmargin mot fartsovertredelse
– Fraskriver seg ansvar ved fartsovertredelse
– Regelverk med krav til hastighetsvisning