Vinterdekk
På dette føret er det egentlig bare piggdekk som duger
Fortsatt selges det mye piggdekk i Norge, og brøytesjefer tar nå til orde for at flere bør velge piggdekk. Sjekk hvor det selges mest piggdekk i Norge.
Du kjenner den følelsen. Når du kommer ned en bakke, rundt en sving eller bare skal ta fatt på den siste kneika opp den lille sideveien. Speilblankt. Hålke, våt is, det tynne islaget du ikke ser over bar asfalt.
Eller ved underkjølt regn da det blir så glatt at selv de mest avanserte støttesystemene sliter med å gi deg noe hjelp av betydning.
Les også: Disse sjåførene bør velge piggdekk
Akkurat da savner du piggdekkene. Når de små hjelperne strutter ut av gummifestene sine og graver seg ned i underlaget på en måte selv det mest avanserte piggfri vinterdekket bare kan drømme om.
Piggdekk fortsatt viktig
Og mange norske vinterdekkjøpere stoler fortsatt mest på at det er nettopp piggene som skal gjøre jobben når føret blir som verst:
– På landsbasis ligger andelen av piggdekk på vinterdekkmarkedet mellom 30–35 prosent, forteller Kjetil Røssel, som er produkt- og markedssjef hos Nokian Tyres i Norge.
– Og de aller fleste piggdekkene selges lengst nord i landet, sier Røssel.
Det er kanskje ikke så rart når man tenker på hvilke forhold piggdekkene duger best på:
– Piggdekk er bedre enn piggfrie vinterdekk på flere typer føre, men våt is er kanskje der man ser de største forskjellene, forklarer Røssel.
– Du kan også se forskjeller på is dersom temperaturen ikke er så lav, men ligger et sted mellom rett under frysepunkt og minus 10 grader.
Tenk på erfaringsnivået
Alle som har opplevd en dag nordpå når kulda avløses av mildvær fra vest, med kraftig regn og vind på toppen, vet hva slags dekk som duger da.
Men ingen regel uten unntak: – Ved spesielt lave temperaturer, fra rundt minus 15 og kaldere, har piggfrie vinterdekk også meget godt grep på is, sier Røssel.
Ifølge Røssel er det også viktig at du tar bilens og sjåførens egenskaper med i betraktningen:
– Eldre biler uten så mange støttesystemer er kanskje de som har mest nytte av pigger, men jeg mener også det kommer veldig an på sjåføren, sier Røssel.
– Mindre erfarne sjåfører er ikke like gode på å tilpasse fart og kjørestil etter forholdene, og kan ha god nytte av å kjøre med piggdekk.
Vinteren 2023 var det flere brøytesjefer som tok til ordet for at flere bør bruke piggdekk.
Oppfordrer til mer bruk av pigg
Rundt 8 av 10 biler har piggfrie vinterdekk, viser tall fem av Norges største byer, ifølge Statens Vegvesen.
Piggfri dekk er bra med tanke på mindre asfaltslitasje og svevestøv.
Men Bærum kommunes «brøytesjef» Christian Strandenæs uttalte til Budstikka i februar i år at de piggfrie dekkene har en klar ulempe ved at de kan gjøre vanskelige kjøreforhold ENDA vanskeligere.
– Piggfrie dekk har en tendens til å polere underlaget og gjøre det glattere. Piggdekk rasper derimot opp underlaget, og det sørger for bedre grep for alle, sa Strandenæs.
– Ut fra dette burde en del flere valgt piggdekk, mente han.
Han fikk i Budstikka-artikkelen støtte av leder for samferdsel i Asker kommune, Martin Martinsen.
Ulempen og dilemmaet ved det hele, er imidlertid dette med slitasje og svevestøv.
Mange norske byer har dessuten innført piggdekkgebyr, noe som gjør at det er vesentlig dyrere å kjøre rundt på piggdekk.
Prisene i Oslo for kjøretøy opptil 3500 kg er:
- 35 kroner for dagsoblat
- 450 kroner for månedsoblat
- 1400 kroner for sesongoblat